SH32

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: SH32

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

irakas kirjoitti:

Takarattaisto saisi olla mahdollisimman monilehtinen ja kierteinen. Mistähän sellaisen saisi hankittua ja tietenkin siihen sopiva vaihdevipu?

Ulkomaan tilaukseen menee. Tuossa esimerkiksi 10 lehtinen kierrepakka. https://www.sjscycles.co.uk/freewheels/ ... eel-1136t/

Liitteet
01AB61DE-C1A3-4735-B8D7-6462A2E77929.jpeg
01AB61DE-C1A3-4735-B8D7-6462A2E77929.jpeg (43.94 KiB) Katsottu 5783 kertaa
Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: SH32

Viesti Kirjoittaja Härski »

Ko pakalla - Hieman rengaskoosta riippuen - välitysalue tulisi olemaan noin 3 metriä- 9.5 metriä kampikierrosta kohden. Nopeus-skaalaksi tulee noin 11kmh - 50 kmh, mikäli alimmaksi ja ylimmäksi polkunopeudeksi valitaan 60 ja 90 Kierrosta minuutissa.

Vähän on turhan korkealla alue Sakarin tarpeisiin [?]. 11kmh kinnerillä jyrkkään ylämäkeen ottaa jo tehoa aika paljon ja toisaalta 50 kmh lienee hieman jo liikaa. Joku 60 piikkinen olisi varmaan Sakarille paras, tai sit isolle lehdelle joku 46 piikkinen kaveriksi..

Räknäilin noita etenemiä unenpöpperöissäni puhelimella 406/35 mm teoreettisella kehäpituudella, joten pienellä varauksella kannattaa sitten noihin lukuihin suhtautua!

.. Niin.. Minkälaisilla kierroksilla hieman varttuneemman pyöräilijän kintut sitten mahtavatkaan tykätä pyöriä? Voisin kuvitella nopeusvaihtelun iän myötä hieman supistuvan, enkä siksi noihin laskuihin tarjonnut mitään esimerkiksi30- 100 kampikierrosta minuutissa, jolla saavutetaan jo melkoinen skaala fillarin ajonopeudelle.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH32

Viesti Kirjoittaja jori »

Härski kirjoitti:

Ko pakalla - Hieman rengaskoosta riippuen - välitysalue tulisi olemaan noin 3 metriä- 9.5 metriä kampikierrosta kohden. Nopeus-skaalaksi tulee noin 11kmh - 50 kmh, mikäli alimmaksi ja ylimmäksi polkunopeudeksi valitaan 60 ja 90 Kierrosta minuutissa.

Vähän on turhan korkealla alue Sakarin tarpeisiin [?]. 11kmh kinnerillä jyrkkään ylämäkeen ottaa jo tehoa aika paljon ja toisaalta 50 kmh lienee hieman jo liikaa. Joku 60 piikkinen olisi varmaan Sakarille paras, tai sit isolle lehdelle joku 46 piikkinen kaveriksi..

Räknäilin noita etenemiä unenpöpperöissäni puhelimella 406/35 mm teoreettisella kehäpituudella, joten pienellä varauksella kannattaa sitten noihin lukuihin suhtautua!

.. Niin.. Minkälaisilla kierroksilla hieman varttuneemman pyöräilijän kintut sitten mahtavatkaan tykätä pyöriä? Voisin kuvitella nopeusvaihtelun iän myötä hieman supistuvan, enkä siksi noihin laskuihin tarjonnut mitään esimerkiksi30- 100 kampikierrosta minuutissa, jolla saavutetaan jo melkoinen skaala fillarin ajonopeudelle.

Et tainnut huomata, että tuossa vehkeessä on kilowatin sähkömoottori. Ei sillä tarvitse lyllerrellä mäkiä ylös. Vauhdilla vaan. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: SH32

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Minun vähäisen kokemukseni mukaan mitä tehokkaampi moottori, sitä useammin tarvii vaihtaa ketjua ja pakkaa. Eli jos sähköapu korvaa puuttuvia (tai muuten vain) vaihteita, kalusto on tuollaisessa käytössä tosi lujilla.

Mä olen sen verran vanhanaikainen näissä asioissa, että yritän ainakin vähän sääliä ketjuparkaa. Saahan niitä kaupasta, mutta silti.

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH32

Viesti Kirjoittaja jori »

Hopea kirjoitti:

Minun vähäisen kokemukseni mukaan mitä tehokkaampi moottori, sitä useammin tarvii vaihtaa ketjua ja pakkaa. Eli jos sähköapu korvaa puuttuvia (tai muuten vain) vaihteita, kalusto on tuollaisessa käytössä tosi lujilla.

Mä olen sen verran vanhanaikainen näissä asioissa, että yritän ainakin vähän sääliä ketjuparkaa. Saahan niitä kaupasta, mutta silti.

Tässä tapauksessa taitaa kuitenkin olla toisin päin. Mitä tehokkaampi moottori, sitä vähemmän ketju kuluu. :)
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH32

Viesti Kirjoittaja irakas »

Hopea kirjoitti:

Minun vähäisen kokemukseni mukaan mitä tehokkaampi moottori, sitä useammin tarvii vaihtaa ketjua ja pakkaa. Eli jos sähköapu korvaa puuttuvia (tai muuten vain) vaihteita, kalusto on tuollaisessa käytössä tosi lujilla.

Mä olen sen verran vanhanaikainen näissä asioissa, että yritän ainakin vähän sääliä ketjuparkaa. Saahan niitä kaupasta, mutta silti.

Varmaan veli-Hopea tarkoitat asennusta, jossa moottori on asennettu vetävän ketjun yhteyteen. Ei ole silloin ihme, jos ketju joutuu kovaan rasitukseen. Kun moottori on kiekon navassa, on käytettävissä kaksi vetävää pyörää, mikä on talvella suureksi eduksi.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH32

Viesti Kirjoittaja irakas »

jori kirjoitti:
Härski kirjoitti:

Ko pakalla - Hieman rengaskoosta riippuen - välitysalue tulisi olemaan noin 3 metriä- 9.5 metriä kampikierrosta kohden. Nopeus-skaalaksi tulee noin 11kmh - 50 kmh, mikäli alimmaksi ja ylimmäksi polkunopeudeksi valitaan 60 ja 90 Kierrosta minuutissa.

Vähän on turhan korkealla alue Sakarin tarpeisiin [?]. 11kmh kinnerillä jyrkkään ylämäkeen ottaa jo tehoa aika paljon ja toisaalta 50 kmh lienee hieman jo liikaa. Joku 60 piikkinen olisi varmaan Sakarille paras, tai sit isolle lehdelle joku 46 piikkinen kaveriksi..

Räknäilin noita etenemiä unenpöpperöissäni puhelimella 406/35 mm teoreettisella kehäpituudella, joten pienellä varauksella kannattaa sitten noihin lukuihin suhtautua!

.. Niin.. Minkälaisilla kierroksilla hieman varttuneemman pyöräilijän kintut sitten mahtavatkaan tykätä pyöriä? Voisin kuvitella nopeusvaihtelun iän myötä hieman supistuvan, enkä siksi noihin laskuihin tarjonnut mitään esimerkiksi30- 100 kampikierrosta minuutissa, jolla saavutetaan jo melkoinen skaala fillarin ajonopeudelle.

Et tainnut huomata, että tuossa vehkeessä on kilowatin sähkömoottori. Ei sillä tarvitse lyllerrellä mäkiä ylös. Vauhdilla vaan. :)

Kiitos Härski laskelmista! Otin SH18:sta tällaisen melkein uuden 2-lehtisen rattaiston, jossa on 48 ja 53 hammasta. Vahinko vain, että, jos otan tämän käyttöön, joudun leikkaamaan kammen varren pois. Muuten ei mahdu pyörimään, kun ottaa kiinni etupyörän akseliin.. Mutterien etäisyys akselin keskipisteestä on 65 mm. Saisitko Härski laitettua tähän 60 hampaisen lehden.

Kyllä olet Härski ihan oikeassa, että tällaisella yli 81 vuotiaalla vaarilla alkaa polkemisnopeus vahvasti pudota. Sähköavustuksesta on tullut suuri apu. Kun watteja on 1000, vaihteita tarvitsee käyttää hyvin harvoin. Mäetkin nousee tarvittaessa melkein polkematta. Suurempia vaihteita tarvitsen suuremmissa nopeuksissa, että ehtii polkemaan, eikä poliisit kiinnitä huomiota, että mitenkäs tuo kulkee noin lujaa polkematta. Ehkä vähänkin perillä olevat saattavat tajuta, että siinähän ei toimikkaan poljintunnistin.

Liitteet
SH32 20190325..jpg
SH32 20190325..jpg (235.94 KiB) Katsottu 5573 kertaa

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: SH32

Viesti Kirjoittaja Härski »

irakas kirjoitti:

Saisitko Härski laitettua tähän 60 hampaisen lehden.

Ehkäpä sitä voisi sen verran hyväntekeväisyyttä harrastaa näin suomalaisen nojapyörilyn merkkihenkilön ollessa kyseessä. Toivottavasti sillä ei ole kamala hoppu, sillä puuhaa tuntuu tähän vuodenaikaan olevan vähän joka suunnalla.

Mikä ton ison lehden keskireijän halkaisija on? Se olisi hyvä tietää mikäli olet aikeissa korvata sen isommalla, vai onko tarkoitus lisätä vaan ton reilu 50 piikisen päälle vielä isompi?

Hmm.. Mitäs me vielä keksitään ettei sun tarttis uutta hienoa kampea mennä katkaisemaan.. :?

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH32

Viesti Kirjoittaja irakas »

Härski kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Saisitko Härski laitettua tähän 60 hampaisen lehden.

Ehkäpä sitä voisi sen verran hyväntekeväisyyttä harrastaa näin suomalaisen nojapyörilyn merkkihenkilön ollessa kyseessä. Toivottavasti sillä ei ole kamala hoppu, sillä puuhaa tuntuu tähän vuodenaikaan olevan vähän joka suunnalla.

Mikä ton ison lehden keskireijän halkaisija on? Se olisi hyvä tietää mikäli olet aikeissa korvata sen isommalla, vai onko tarkoitus lisätä vaan ton reilu 50 piikisen päälle vielä isompi?

Hmm.. Mitäs me vielä keksitään ettei sun tarttis uutta hienoa kampea mennä katkaisemaan.. :?

Ei sinun tarvitse hyväntekeväisyyttä harrastaa. Minä maksan sen, mitä se sinulla normaalisti maksaa. Mitään hoppua ei ole. Seuraava etappi on Kansalaisopiston kevätnäyttely, jonka avajaiset ovat 23.4., jonne aion SH32:n roudata, mutta ei sekään ole takalauta.

Ison lehden keskireijän halkaisija on 180 mm.

Minä olen aika tavalla raaistunut paloittelemaan hyväkuntoisiakin pyöriä. Karmein tilanne oli, kun SH2:sta varten tämä vuosituhannen alussa sain lehti-ilmoituksella hankittua vähän käytetyn 20 tuumaisen Crescent nuorten pyörän. Kyllä sydäntä raasti paloitella se. Jos konsti löytyy, ettei hienoa kampea tarvitse ruveta katkaisemaan, olisin iloinen.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: SH32

Viesti Kirjoittaja Härski »

Hmm nyt joku ei täsmää jos rattaan sisähalkaisija on 180 ja kiinnityspultin keskelle on matkaa keskeltä 65 milliä. Silloinhan pultinreijät tulee tyhänpäälle!

Tässä on en tullut selvästi ajatuskatko jossain kohtaa. Minä tarkoitin sitä halkaisijaa mikä vastaa noihin kammen alumiinikynsien kärkiin. Eli sitä halkaisijaa mikä keskittää ratapakan kampeen nähden.

Vielä jos kerrot kiinnitysreikien halkaisijat ja em halkaisijan pääsen tekemään ratasta.

Hammaskehä on jo piirretty! :D

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: SH32

Viesti Kirjoittaja Härski »

Voisin koettaa yhdenlaista kammenpelastusoperaatiota ja tehdä hieman paksummasta materiaalista rattaalle tohon samaan pulttikehään sopivan keskeltä neliöreijällisen lätkän joka korvaisi koko kampiosan.

Mun käytettävissä olevilla työmenetelmillä [ja ajalla] en saa siitä neliöreijästä riittävän tarkkaa, että ratas pysyisi jämptisti suorassa. Mutta mikäli Sakarilla riittää harrastuneisuutta - ja sitähän riittää- niin reikää sopivaksi viilaamalla ja mahdollisilla akselin ympärille tulevilla holkeilla systeemi saattanee toimia..

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH32

Viesti Kirjoittaja irakas »

Härski kirjoitti:

Hmm nyt joku ei täsmää jos rattaan sisähalkaisija on 180 ja kiinnityspultin keskelle on matkaa keskeltä 65 milliä. Silloinhan pultinreijät tulee tyhänpäälle!

Tässä on en tullut selvästi ajatuskatko jossain kohtaa. Minä tarkoitin sitä halkaisijaa mikä vastaa noihin kammen alumiinikynsien kärkiin. Eli sitä halkaisijaa mikä keskittää ratapakan kampeen nähden.

Vielä jos kerrot kiinnitysreikien halkaisijat ja em halkaisijan pääsen tekemään ratasta.

Hammaskehä on jo piirretty! :D

Tässä on tosiaan joku kumma ajatuskatko, jollaisia mulle tavan takaa tapahtuu. Olisiko tästä mitoiteusta kuvasta apua?

Liitteet
SH32 20190325..jpg
SH32 20190325..jpg (247.3 KiB) Katsottu 5373 kertaa

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH32

Viesti Kirjoittaja irakas »

Härski kirjoitti:

Voisin koettaa yhdenlaista kammenpelastusoperaatiota ja tehdä hieman paksummasta materiaalista rattaalle tohon samaan pulttikehään sopivan keskeltä neliöreijällisen lätkän joka korvaisi koko kampiosan.

Mun käytettävissä olevilla työmenetelmillä [ja ajalla] en saa siitä neliöreijästä riittävän tarkkaa, että ratas pysyisi jämptisti suorassa. Mutta mikäli Sakarilla riittää harrastuneisuutta - ja sitähän riittää- niin reikää sopivaksi viilaamalla ja mahdollisilla akselin ympärille tulevilla holkeilla systeemi saattanee toimia..

Kyllä minun mielestä kannattaa luopua muista konstailusta ja leikata vain kammen varsi pois.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: SH32

Viesti Kirjoittaja Härski »

Olis Sakarille postia.Laitatko vaikka yv-llä yhteystietoja tms..

Tuli vähän turhan hätäseen riipustettua se 60 piikkinen, että siinä ei kerenny paljoa keskittymään tuotteen visuaaliseen puoleen. Ja rivohan siitä tuli! :lol:

Mä laitan kyytipojaks tulemaan jotain vähän nätimpää..

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH32

Viesti Kirjoittaja irakas »

Viime tiistaina ajelin SH32:lla Kansalaisopiston Tekniseen työhön. Irrotin ja purin koko kampiakselin ja hitsasin sen uuteen paikkaan reilusti oikealle ajajasta katsoen. Näin sain vasemman pyörän kääntymään enemmän ja kaarresäteen huomattavasti pienemmäksi. Tuli vain kummallinen pulma. En meinannut millään saada polkimia ja kampia sellaiseen asentoon, etteivät ne olisi venkoilleet. Olin jo huolissani, että miten pääsen kotiin, jos homma ei onnistu. Viimein hoksasin, että onhan minulla sähköapu, jolla pääsen polkemattakin kotiin. Onneksi yhteistyössä open kanssa saatiin kampiakselikin suoraksi.

Liitteet
SH32 2019.04.03..jpg
SH32 2019.04.03..jpg (509.9 KiB) Katsottu 5216 kertaa

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Vastaa Viestiin