Sivu 9/11

Re: SH32

Lähetetty: 25 Maalis 2019, 07:49
Kirjoittaja Vilijami
irakas kirjoitti:

Takarattaisto saisi olla mahdollisimman monilehtinen ja kierteinen. Mistähän sellaisen saisi hankittua ja tietenkin siihen sopiva vaihdevipu?

Ulkomaan tilaukseen menee. Tuossa esimerkiksi 10 lehtinen kierrepakka. https://www.sjscycles.co.uk/freewheels/ ... eel-1136t/


Re: SH32

Lähetetty: 25 Maalis 2019, 08:24
Kirjoittaja Härski

Ko pakalla - Hieman rengaskoosta riippuen - välitysalue tulisi olemaan noin 3 metriä- 9.5 metriä kampikierrosta kohden. Nopeus-skaalaksi tulee noin 11kmh - 50 kmh, mikäli alimmaksi ja ylimmäksi polkunopeudeksi valitaan 60 ja 90 Kierrosta minuutissa.

Vähän on turhan korkealla alue Sakarin tarpeisiin [?]. 11kmh kinnerillä jyrkkään ylämäkeen ottaa jo tehoa aika paljon ja toisaalta 50 kmh lienee hieman jo liikaa. Joku 60 piikkinen olisi varmaan Sakarille paras, tai sit isolle lehdelle joku 46 piikkinen kaveriksi..

Räknäilin noita etenemiä unenpöpperöissäni puhelimella 406/35 mm teoreettisella kehäpituudella, joten pienellä varauksella kannattaa sitten noihin lukuihin suhtautua!

.. Niin.. Minkälaisilla kierroksilla hieman varttuneemman pyöräilijän kintut sitten mahtavatkaan tykätä pyöriä? Voisin kuvitella nopeusvaihtelun iän myötä hieman supistuvan, enkä siksi noihin laskuihin tarjonnut mitään esimerkiksi30- 100 kampikierrosta minuutissa, jolla saavutetaan jo melkoinen skaala fillarin ajonopeudelle.


Re: SH32

Lähetetty: 25 Maalis 2019, 17:48
Kirjoittaja jori
Härski kirjoitti:

Ko pakalla - Hieman rengaskoosta riippuen - välitysalue tulisi olemaan noin 3 metriä- 9.5 metriä kampikierrosta kohden. Nopeus-skaalaksi tulee noin 11kmh - 50 kmh, mikäli alimmaksi ja ylimmäksi polkunopeudeksi valitaan 60 ja 90 Kierrosta minuutissa.

Vähän on turhan korkealla alue Sakarin tarpeisiin [?]. 11kmh kinnerillä jyrkkään ylämäkeen ottaa jo tehoa aika paljon ja toisaalta 50 kmh lienee hieman jo liikaa. Joku 60 piikkinen olisi varmaan Sakarille paras, tai sit isolle lehdelle joku 46 piikkinen kaveriksi..

Räknäilin noita etenemiä unenpöpperöissäni puhelimella 406/35 mm teoreettisella kehäpituudella, joten pienellä varauksella kannattaa sitten noihin lukuihin suhtautua!

.. Niin.. Minkälaisilla kierroksilla hieman varttuneemman pyöräilijän kintut sitten mahtavatkaan tykätä pyöriä? Voisin kuvitella nopeusvaihtelun iän myötä hieman supistuvan, enkä siksi noihin laskuihin tarjonnut mitään esimerkiksi30- 100 kampikierrosta minuutissa, jolla saavutetaan jo melkoinen skaala fillarin ajonopeudelle.

Et tainnut huomata, että tuossa vehkeessä on kilowatin sähkömoottori. Ei sillä tarvitse lyllerrellä mäkiä ylös. Vauhdilla vaan. :)


Re: SH32

Lähetetty: 26 Maalis 2019, 12:46
Kirjoittaja Hopea

Minun vähäisen kokemukseni mukaan mitä tehokkaampi moottori, sitä useammin tarvii vaihtaa ketjua ja pakkaa. Eli jos sähköapu korvaa puuttuvia (tai muuten vain) vaihteita, kalusto on tuollaisessa käytössä tosi lujilla.

Mä olen sen verran vanhanaikainen näissä asioissa, että yritän ainakin vähän sääliä ketjuparkaa. Saahan niitä kaupasta, mutta silti.


Re: SH32

Lähetetty: 26 Maalis 2019, 16:05
Kirjoittaja jori
Hopea kirjoitti:

Minun vähäisen kokemukseni mukaan mitä tehokkaampi moottori, sitä useammin tarvii vaihtaa ketjua ja pakkaa. Eli jos sähköapu korvaa puuttuvia (tai muuten vain) vaihteita, kalusto on tuollaisessa käytössä tosi lujilla.

Mä olen sen verran vanhanaikainen näissä asioissa, että yritän ainakin vähän sääliä ketjuparkaa. Saahan niitä kaupasta, mutta silti.

Tässä tapauksessa taitaa kuitenkin olla toisin päin. Mitä tehokkaampi moottori, sitä vähemmän ketju kuluu. :)
Kuva


Re: SH32

Lähetetty: 26 Maalis 2019, 16:33
Kirjoittaja irakas
Hopea kirjoitti:

Minun vähäisen kokemukseni mukaan mitä tehokkaampi moottori, sitä useammin tarvii vaihtaa ketjua ja pakkaa. Eli jos sähköapu korvaa puuttuvia (tai muuten vain) vaihteita, kalusto on tuollaisessa käytössä tosi lujilla.

Mä olen sen verran vanhanaikainen näissä asioissa, että yritän ainakin vähän sääliä ketjuparkaa. Saahan niitä kaupasta, mutta silti.

Varmaan veli-Hopea tarkoitat asennusta, jossa moottori on asennettu vetävän ketjun yhteyteen. Ei ole silloin ihme, jos ketju joutuu kovaan rasitukseen. Kun moottori on kiekon navassa, on käytettävissä kaksi vetävää pyörää, mikä on talvella suureksi eduksi.


Re: SH32

Lähetetty: 26 Maalis 2019, 17:02
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:
Härski kirjoitti:

Ko pakalla - Hieman rengaskoosta riippuen - välitysalue tulisi olemaan noin 3 metriä- 9.5 metriä kampikierrosta kohden. Nopeus-skaalaksi tulee noin 11kmh - 50 kmh, mikäli alimmaksi ja ylimmäksi polkunopeudeksi valitaan 60 ja 90 Kierrosta minuutissa.

Vähän on turhan korkealla alue Sakarin tarpeisiin [?]. 11kmh kinnerillä jyrkkään ylämäkeen ottaa jo tehoa aika paljon ja toisaalta 50 kmh lienee hieman jo liikaa. Joku 60 piikkinen olisi varmaan Sakarille paras, tai sit isolle lehdelle joku 46 piikkinen kaveriksi..

Räknäilin noita etenemiä unenpöpperöissäni puhelimella 406/35 mm teoreettisella kehäpituudella, joten pienellä varauksella kannattaa sitten noihin lukuihin suhtautua!

.. Niin.. Minkälaisilla kierroksilla hieman varttuneemman pyöräilijän kintut sitten mahtavatkaan tykätä pyöriä? Voisin kuvitella nopeusvaihtelun iän myötä hieman supistuvan, enkä siksi noihin laskuihin tarjonnut mitään esimerkiksi30- 100 kampikierrosta minuutissa, jolla saavutetaan jo melkoinen skaala fillarin ajonopeudelle.

Et tainnut huomata, että tuossa vehkeessä on kilowatin sähkömoottori. Ei sillä tarvitse lyllerrellä mäkiä ylös. Vauhdilla vaan. :)

Kiitos Härski laskelmista! Otin SH18:sta tällaisen melkein uuden 2-lehtisen rattaiston, jossa on 48 ja 53 hammasta. Vahinko vain, että, jos otan tämän käyttöön, joudun leikkaamaan kammen varren pois. Muuten ei mahdu pyörimään, kun ottaa kiinni etupyörän akseliin.. Mutterien etäisyys akselin keskipisteestä on 65 mm. Saisitko Härski laitettua tähän 60 hampaisen lehden.

Kyllä olet Härski ihan oikeassa, että tällaisella yli 81 vuotiaalla vaarilla alkaa polkemisnopeus vahvasti pudota. Sähköavustuksesta on tullut suuri apu. Kun watteja on 1000, vaihteita tarvitsee käyttää hyvin harvoin. Mäetkin nousee tarvittaessa melkein polkematta. Suurempia vaihteita tarvitsen suuremmissa nopeuksissa, että ehtii polkemaan, eikä poliisit kiinnitä huomiota, että mitenkäs tuo kulkee noin lujaa polkematta. Ehkä vähänkin perillä olevat saattavat tajuta, että siinähän ei toimikkaan poljintunnistin.


Re: SH32

Lähetetty: 26 Maalis 2019, 18:24
Kirjoittaja Härski
irakas kirjoitti:

Saisitko Härski laitettua tähän 60 hampaisen lehden.

Ehkäpä sitä voisi sen verran hyväntekeväisyyttä harrastaa näin suomalaisen nojapyörilyn merkkihenkilön ollessa kyseessä. Toivottavasti sillä ei ole kamala hoppu, sillä puuhaa tuntuu tähän vuodenaikaan olevan vähän joka suunnalla.

Mikä ton ison lehden keskireijän halkaisija on? Se olisi hyvä tietää mikäli olet aikeissa korvata sen isommalla, vai onko tarkoitus lisätä vaan ton reilu 50 piikisen päälle vielä isompi?

Hmm.. Mitäs me vielä keksitään ettei sun tarttis uutta hienoa kampea mennä katkaisemaan.. :?


Re: SH32

Lähetetty: 26 Maalis 2019, 22:31
Kirjoittaja irakas
Härski kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Saisitko Härski laitettua tähän 60 hampaisen lehden.

Ehkäpä sitä voisi sen verran hyväntekeväisyyttä harrastaa näin suomalaisen nojapyörilyn merkkihenkilön ollessa kyseessä. Toivottavasti sillä ei ole kamala hoppu, sillä puuhaa tuntuu tähän vuodenaikaan olevan vähän joka suunnalla.

Mikä ton ison lehden keskireijän halkaisija on? Se olisi hyvä tietää mikäli olet aikeissa korvata sen isommalla, vai onko tarkoitus lisätä vaan ton reilu 50 piikisen päälle vielä isompi?

Hmm.. Mitäs me vielä keksitään ettei sun tarttis uutta hienoa kampea mennä katkaisemaan.. :?

Ei sinun tarvitse hyväntekeväisyyttä harrastaa. Minä maksan sen, mitä se sinulla normaalisti maksaa. Mitään hoppua ei ole. Seuraava etappi on Kansalaisopiston kevätnäyttely, jonka avajaiset ovat 23.4., jonne aion SH32:n roudata, mutta ei sekään ole takalauta.

Ison lehden keskireijän halkaisija on 180 mm.

Minä olen aika tavalla raaistunut paloittelemaan hyväkuntoisiakin pyöriä. Karmein tilanne oli, kun SH2:sta varten tämä vuosituhannen alussa sain lehti-ilmoituksella hankittua vähän käytetyn 20 tuumaisen Crescent nuorten pyörän. Kyllä sydäntä raasti paloitella se. Jos konsti löytyy, ettei hienoa kampea tarvitse ruveta katkaisemaan, olisin iloinen.


Re: SH32

Lähetetty: 27 Maalis 2019, 09:35
Kirjoittaja Härski

Hmm nyt joku ei täsmää jos rattaan sisähalkaisija on 180 ja kiinnityspultin keskelle on matkaa keskeltä 65 milliä. Silloinhan pultinreijät tulee tyhänpäälle!

Tässä on en tullut selvästi ajatuskatko jossain kohtaa. Minä tarkoitin sitä halkaisijaa mikä vastaa noihin kammen alumiinikynsien kärkiin. Eli sitä halkaisijaa mikä keskittää ratapakan kampeen nähden.

Vielä jos kerrot kiinnitysreikien halkaisijat ja em halkaisijan pääsen tekemään ratasta.

Hammaskehä on jo piirretty! :D


Re: SH32

Lähetetty: 27 Maalis 2019, 09:45
Kirjoittaja Härski

Voisin koettaa yhdenlaista kammenpelastusoperaatiota ja tehdä hieman paksummasta materiaalista rattaalle tohon samaan pulttikehään sopivan keskeltä neliöreijällisen lätkän joka korvaisi koko kampiosan.

Mun käytettävissä olevilla työmenetelmillä [ja ajalla] en saa siitä neliöreijästä riittävän tarkkaa, että ratas pysyisi jämptisti suorassa. Mutta mikäli Sakarilla riittää harrastuneisuutta - ja sitähän riittää- niin reikää sopivaksi viilaamalla ja mahdollisilla akselin ympärille tulevilla holkeilla systeemi saattanee toimia..


Re: SH32

Lähetetty: 27 Maalis 2019, 17:17
Kirjoittaja irakas
Härski kirjoitti:

Hmm nyt joku ei täsmää jos rattaan sisähalkaisija on 180 ja kiinnityspultin keskelle on matkaa keskeltä 65 milliä. Silloinhan pultinreijät tulee tyhänpäälle!

Tässä on en tullut selvästi ajatuskatko jossain kohtaa. Minä tarkoitin sitä halkaisijaa mikä vastaa noihin kammen alumiinikynsien kärkiin. Eli sitä halkaisijaa mikä keskittää ratapakan kampeen nähden.

Vielä jos kerrot kiinnitysreikien halkaisijat ja em halkaisijan pääsen tekemään ratasta.

Hammaskehä on jo piirretty! :D

Tässä on tosiaan joku kumma ajatuskatko, jollaisia mulle tavan takaa tapahtuu. Olisiko tästä mitoiteusta kuvasta apua?


Re: SH32

Lähetetty: 27 Maalis 2019, 17:19
Kirjoittaja irakas
Härski kirjoitti:

Voisin koettaa yhdenlaista kammenpelastusoperaatiota ja tehdä hieman paksummasta materiaalista rattaalle tohon samaan pulttikehään sopivan keskeltä neliöreijällisen lätkän joka korvaisi koko kampiosan.

Mun käytettävissä olevilla työmenetelmillä [ja ajalla] en saa siitä neliöreijästä riittävän tarkkaa, että ratas pysyisi jämptisti suorassa. Mutta mikäli Sakarilla riittää harrastuneisuutta - ja sitähän riittää- niin reikää sopivaksi viilaamalla ja mahdollisilla akselin ympärille tulevilla holkeilla systeemi saattanee toimia..

Kyllä minun mielestä kannattaa luopua muista konstailusta ja leikata vain kammen varsi pois.


Re: SH32

Lähetetty: 29 Maalis 2019, 01:43
Kirjoittaja Härski

Olis Sakarille postia.Laitatko vaikka yv-llä yhteystietoja tms..

Tuli vähän turhan hätäseen riipustettua se 60 piikkinen, että siinä ei kerenny paljoa keskittymään tuotteen visuaaliseen puoleen. Ja rivohan siitä tuli! :lol:

Mä laitan kyytipojaks tulemaan jotain vähän nätimpää..


Re: SH32

Lähetetty: 04 Huhti 2019, 14:07
Kirjoittaja irakas

Viime tiistaina ajelin SH32:lla Kansalaisopiston Tekniseen työhön. Irrotin ja purin koko kampiakselin ja hitsasin sen uuteen paikkaan reilusti oikealle ajajasta katsoen. Näin sain vasemman pyörän kääntymään enemmän ja kaarresäteen huomattavasti pienemmäksi. Tuli vain kummallinen pulma. En meinannut millään saada polkimia ja kampia sellaiseen asentoon, etteivät ne olisi venkoilleet. Olin jo huolissani, että miten pääsen kotiin, jos homma ei onnistu. Viimein hoksasin, että onhan minulla sähköapu, jolla pääsen polkemattakin kotiin. Onneksi yhteistyössä open kanssa saatiin kampiakselikin suoraksi.