Sivu 10/11

Re: SH32

Lähetetty: 04 Huhti 2019, 14:47
Kirjoittaja PW

Jos tommosta lähtis rakentamaan, olisko mahollista laittaa kampiakseli samaan kohtaan etunavan kanssa? Eikö etukiekko sillon mahtus kääntymään kivasti?


Re: SH32

Lähetetty: 04 Huhti 2019, 15:31
Kirjoittaja Härski
PW kirjoitti:

Jos tommosta lähtis rakentamaan, olisko mahollista laittaa kampiakseli samaan kohtaan etunavan kanssa? Eikö etukiekko sillon mahtus kääntymään kivasti?

Lues Petri koko ketju läpi. Jossain välissä jarcco laitto mallintamastaan pyörästä kuvan, missä oli navat ja kampura linjassa.

Olisiko Sakari liian suuri työ siirtää penkkiä ja kampea sen verran taakse jotta suurempi eturatas mahtuisi paikoilleen?..

Penkin siirtäminen taitaisi vaikuttaa ainakin ohjaussauvan paikkaan, ja ties minne muuallekkin..


Re: SH32

Lähetetty: 04 Huhti 2019, 15:59
Kirjoittaja jooseha
PW kirjoitti:

Jos tommosta lähtis rakentamaan, olisko mahollista laittaa kampiakseli samaan kohtaan etunavan kanssa? Eikö etukiekko sillon mahtus kääntymään kivasti?

On toki. Kääntyy se silloin hieman enemmän, mutta rengas ottaa hetikohta ketjuun. Pyöränripustukseen tulee hieman enemmän haastetta. Samoin raidetankoon. Ei mitään ylitsepääsemätöntä. Nuolessa nämä on mietitty valmiiksi. Pistä tehden vaan ;)


Re: SH32

Lähetetty: 04 Huhti 2019, 19:07
Kirjoittaja irakas
jooseha kirjoitti:
PW kirjoitti:

Jos tommosta lähtis rakentamaan, olisko mahollista laittaa kampiakseli samaan kohtaan etunavan kanssa? Eikö etukiekko sillon mahtus kääntymään kivasti?

On toki. Kääntyy se silloin hieman enemmän, mutta rengas ottaa hetikohta ketjuun. Pyöränripustukseen tulee hieman enemmän haastetta. Samoin raidetankoon. Ei mitään ylitsepääsemätöntä. Nuolessa nämä on mietitty valmiiksi. Pistä tehden vaan ;)

Eikö Nuolessa ole kampikeskiö keskellä, eikä aiheuta mitään ongelmia etupyörien kääntökulmiin?


Re: SH32

Lähetetty: 04 Huhti 2019, 19:29
Kirjoittaja irakas
Härski kirjoitti:
PW kirjoitti:

Jos tommosta lähtis rakentamaan, olisko mahollista laittaa kampiakseli samaan kohtaan etunavan kanssa? Eikö etukiekko sillon mahtus kääntymään kivasti?

Lues Petri koko ketju läpi. Jossain välissä jarcco laitto mallintamastaan pyörästä kuvan, missä oli navat ja kampura linjassa.
Olisiko Sakari liian suuri työ siirtää penkkiä ja kampea sen verran taakse jotta suurempi eturatas mahtuisi paikoilleen?..
Penkin siirtäminen taitaisi vaikuttaa ainakin ohjaussauvan paikkaan, ja ties minne muuallekkin..

Hyvä Härski!
Ei tosiaankaan ole kummonen homma. Kampiakselin voi siirtää taaksepäin, kun tekee vain uudet reijjät kiinnityspulteille ja kun vain saa kampiakselin pysymään suorassa, jottei rupea venkoilemaan. Penkissä on siirtopykäliä taaksepäin. Vaikka epeli on aika leveä ottaa kyynärpäät helposti kiinni takapyöriin, kun ei ole vielä lokasuojia. Ne ovat onneksi juuri tulollaan WANDAMOTORISTA Nivalasta. Ohjaussauvassa on varaa siirtyä kauemmaksi.


Re: SH32

Lähetetty: 04 Huhti 2019, 20:44
Kirjoittaja jooseha
irakas kirjoitti:

Eikö Nuolessa ole kampikeskiö keskellä, eikä aiheuta mitään ongelmia etupyörien kääntökulmiin?

On, mutta mikään ei estä toteuttamasta etuakselia sivuketjuisessa samalla tavalla.


Re: SH32

Lähetetty: 05 Huhti 2019, 12:53
Kirjoittaja Härski

Mä Meinasin aluks ehdottaa samaa kuin jooseha, mutta hetken katseltuani Sakarin olkatappi-/ jousitusraknnetta, rupesi muutos vaikuttamaan työläältä.


Re: SH32

Lähetetty: 05 Huhti 2019, 17:01
Kirjoittaja jooseha

Puhuin pw:n suunnitelmista/yleisesti. Iso muutos valmiisen pikku asian takia ei kannata ;)
Kyllä tuo etuakselin paikka on Sakarilla harkittu. Asia on käsitelty ketjun alkusivuilla ennen kuin mitään oli rakennettu.


Re: SH32

Lähetetty: 07 Huhti 2019, 17:43
Kirjoittaja irakas
irakas kirjoitti:
Härski kirjoitti:
PW kirjoitti:

Jos tommosta lähtis rakentamaan, olisko mahollista laittaa kampiakseli samaan kohtaan etunavan kanssa? Eikö etukiekko sillon mahtus kääntymään kivasti?

Lues Petri koko ketju läpi. Jossain välissä jarcco laitto mallintamastaan pyörästä kuvan, missä oli navat ja kampura linjassa.
Olisiko Sakari liian suuri työ siirtää penkkiä ja kampea sen verran taakse jotta suurempi eturatas mahtuisi paikoilleen?..
Penkin siirtäminen taitaisi vaikuttaa ainakin ohjaussauvan paikkaan, ja ties minne muuallekkin..

Hyvä Härski!
Ei tosiaankaan ole kummonen homma. Kampiakselin voi siirtää taaksepäin, kun tekee vain uudet reijjät kiinnityspulteille ja kun vain saa kampiakselin pysymään suorassa, jottei rupea venkoilemaan. Penkissä on siirtopykäliä taaksepäin. Vaikka epeli on aika leveä ottaa kyynärpäät helposti kiinni takapyöriin, kun ei ole vielä lokasuojia. Ne ovat onneksi juuri tulollaan WANDAMOTORISTA Nivalasta. Ohjaussauvassa on varaa siirtyä kauemmaksi.

Lokasuojat https://www.wandamotor.fi/pikalokasuoja ... 27689.html tulivat, mutta varsinkin takalokasuojat olivat aivan liian lyhyet, ja piti palauttaa koko lähetys. Tietääkö joku, mistä voisi hankkia tarpeeksi pitkät lokasuojat 20" kiekkoihin??


Re: SH32

Lähetetty: 07 Huhti 2019, 22:20
Kirjoittaja Vilijami
irakas kirjoitti:

Tietääkö joku, mistä voisi hankkia tarpeeksi pitkät lokasuojat 20" kiekkoihin??

No miten tämä motonetin laastipaljusta leikattu lokasuoja?
Kuva


Re: SH32

Lähetetty: 07 Huhti 2019, 23:02
Kirjoittaja Dzeipas

Mikä on tuo etukiekko? 48 spoke ja levyjarruin? Ajelin tänään pitkästä aikaa trike prototyypillä ja aloin kaipaamaan jarruja myös eteen.


Re: SH32

Lähetetty: 08 Huhti 2019, 07:43
Kirjoittaja jooseha

Jos ei muisti petä, taisi olla tuttuja turvallinen Biltsu-halpis, mutta Pajottaja kevyen käsittelyn jälkeen konelaakerein ja levyjarruin :wink: Adolf-ketjusta löytyy tuossa kuvassa olevan pyörän jutut.


Re: SH32

Lähetetty: 08 Huhti 2019, 13:27
Kirjoittaja Pajottaja

Bilteman bmx kiekothan nuo. Pikku sorvailulla meni kuulalaakerit paikalleen. Akseli 17mm

Edit. Levylle paikkaa ei navassa ole valmiina. Aika helposti senkin sai hitsailtua paikalleen.

Aatu


Re: SH32

Lähetetty: 18 Huhti 2019, 22:40
Kirjoittaja irakas

Biltema se on joskus aivan ihmepaikka. Kun olin etsinyt ummet ja lammet netistä, menin piruuttani paikalliseen Bilteemaan, ja kas kummaa, siellähän oli juuri sopivat 20" lokasuojat.

SH32 20190417 Kuva 3.jpg
SH32 20190417 Kuva 3.jpg (478.7 KiB) Katsottu 5540 kertaa

Vein eilen SH32:n Jyväskylän kansalaisopiston kevätnäyttelyyn ajamalla Vaajakoskelta Jyväskylään. Hyvin toimi ilman ongelmia. On se niin ihana ajella, kun ei ole meluavaa katetta, ja raikas kevättuuli hivelee poskia. :mrgreen:

Sain Härskiltä 60 ja 70 hampaiset rattaistot. Suurkiitokset!

SH32 2019.04.16. Rattaat.jpg
SH32 2019.04.16. Rattaat.jpg (262.56 KiB) Katsottu 5540 kertaa

Ne olivat 3 mm:n tavarasta leikatut, ja niiden reuna oli saatava sorvattua 2 mm:n vahvuiseksi. Sorvausta varten oli hankittava 10 mm:n teräskiekko, joka oli sorvattava suoraksi ja jonka avulla rattaiden sorvaus vasta onnistui. Sorvauksessa oli apuna varsinainen asiantuntija, Ilmavoimien asentaja, Tikkakoskelta.

SH32 2019.04.16. sorvaus.jpg
SH32 2019.04.16. sorvaus.jpg (162.41 KiB) Katsottu 5540 kertaa

Ja hommahan onnistui ja asensin pienemmän rattaan SH26:een, ja sehän pelitti ihan hyvin. Kun SH32 tulee näyttelystä, asennan sen siihen. Kun minulla ei taida olla käyttöä 70-hampaiselle rattaalle, olisiko joku siitä kiinnostunut?


Re: SH32

Lähetetty: 14 Touko 2019, 18:18
Kirjoittaja irakas

60 hampainen ratas istuu niin hyvin SH26:ssa, että päätin pitää sen siinä. 71-hampaisen rattaan olen asentanut SH32:een. Asennus vaati kampiakseliston siirtoa reilusti taaksepäin, että noin iso ratas mahtui pyörimään. Penkin jouduin myös siirtämään taaksepäin. Olen sen myös nostanut n. 8 cm ylemmäksi, kun istumaan meno tuntui työläältä.

Tein tuossa juuri koeajon, ja kyllä noin suuri eturatas tekee ajamisen tosi mukavaksi. Vaikka kiekot ovat 20", ei vielä 30 km/h nopeudessakaan tartte kovin tiheään polkea.