Sivu 6/11

Re: SH32

Lähetetty: 22 Helmi 2018, 12:27
Kirjoittaja irakas

SH32:n rungon hitsaus alkoi viime tiistaina. Sivuputket 20 x 40 x 1,5 mm:n ja poikkiputket 40 x40 x 1,5 mm:n huonekaluputkea. Takahaarukoihin olen ajatellut käyttää 15 x 30 x 1,5 mm soikeaa putkea. Haaroja yhdistää 40 x 40 x 2 mm:n teräsputki.


Re: SH32

Lähetetty: 01 Maalis 2018, 09:57
Kirjoittaja irakas

Kolme eturatasta vasemmalla ei taida toimiakkaan, kun etuvaihtajat toimivat vain oikealla puolella. Kolme eturatasta ei juuri ole tarpeenkaan 1000 watin moottoria käytettäessä. Ainakin SH26:ssa, jossa on 1 kW:n moottori, voi ketju olla melkein kaiken aikaa suurimmalla rattaalla. Tarvittaessa käytän vain takavaihteita.
Kuvasta poiketen asennan takahaarukoiden iskunvaimentimet ulkosivuille jottei ketjun kulun kanssa tulisi hankaluuksia.


Re: SH32

Lähetetty: 23 Maalis 2018, 19:20
Kirjoittaja irakas

SH32:n rakentaminen jatkuu. Tässä etupyörien jouset ja olkatapit, jos niitä nyt sillä nimellä voi kutsua. Huomaa vasemman puoleinen saumahitsaus! Viimeinkin vuosien harjoittelun jälkeen alkavat saumat onnistua niin, ettei niille tarvitse näyttää rälläkkää. Tosin paljonhan riippuu siitä kuinka hyvin hitsauskone on säädetty. Laippaan, jossa on reikä, tulee etupyörä kiinni. O- ja V-väliputket hitsataan kiinni runkoon. Akselipultti on laakeroitu laipallisin liukulaakerein.

Olkatapit 20180323.jpg
Olkatapit 20180323.jpg (430.27 KiB) Katsottu 9238 kertaa

Re: SH32

Lähetetty: 23 Maalis 2018, 20:47
Kirjoittaja Pastori

Hieno. Harjoitus tekee mestarin!


Re: SH32

Lähetetty: 25 Maalis 2018, 20:26
Kirjoittaja irakas

SH32:n kasaaminen jatkuu. Kuvissa jigiasetteluja. Kiekkojen aurauskulmissa on lähtökohtana 0 kulmat, kun tuntuu menevän muuten turhan vaikeaksi.

SH32 20180325 jigi.jpg
SH32 20180325 jigi.jpg (584.67 KiB) Katsottu 9147 kertaa

20180325 takahaarukan ripustus.jpg[/attachment]

SH32 20180325 takahaarukan ripustus.jpg

Re: SH32

Lähetetty: 25 Maalis 2018, 20:56
Kirjoittaja Vilijami

Onko etukiekot lopulliset? Toispuolikiinnitys 10mm akselilla? :shock:


Re: SH32

Lähetetty: 25 Maalis 2018, 21:50
Kirjoittaja irakas
Vilijami kirjoitti:

Onko etukiekot lopulliset? Toispuolikiinnitys 10mm akselilla? :shock:

Ei suinkaan. Kuvan etukiekot ovat harjoituskappaleita. Lopulliset ovat 14 mm:n akselilla.


Re: SH32

Lähetetty: 17 Heinä 2018, 17:27
Kirjoittaja irakas

SH32 rakentaminen etenee hitaasti yli 30 asteen helteissä välissä ajelemassa ja uimassa käyden. :mrgreen:

Kesäpähkinä:
Etukiekkojen oikeiden kääntökulmien löytämiseksi olen tehnyt puurimoista kokeilun raidetankojen oikean pituuden ja niiden kiinnityspisteiden paikan löytämiseksi. Tavoitehan on kai saada etu- ja takakiekkojen akselilinjojen jatkeet kohtaamaan samassa pisteessä. Kuvassa asetelma on väärin, koska ulompi kiekko kääntyy liikaa. Pitäisikö minun nyt suurentaa vai pienentää raidetankojen kiinnityspisteiden etäisyyttä keskellä ja samalla muuttaa raidetankojen pituutta? :roll:


Re: SH32

Lähetetty: 17 Heinä 2018, 21:19
Kirjoittaja Jarcco
irakas kirjoitti:

SH32 rakentaminen etenee hitaasti yli 30 asteen helteissä välissä ajelemassa ja uimassa käyden. :mrgreen:

Kesäpähkinä:
Etukiekkojen oikeiden kääntökulmien löytämiseksi olen tehnyt puurimoista kokeilun raidetankojen oikean pituuden ja niiden kiinnityspisteiden paikan löytämiseksi. Tavoitehan on kai saada etu- ja takakiekkojen akselilinjojen jatkeet kohtaamaan samassa pisteessä. Kuvassa asetelma on väärin, koska ulompi kiekko kääntyy liikaa. Pitäisikö minun nyt suurentaa vai pienentää raidetankojen kiinnityspisteiden etäisyyttä keskellä ja samalla muuttaa raidetankojen pituutta? :roll:

Kokeile ensin suurentaa väliä, ja jos ei korjaannu niin pienennä :)
Kyllä vivusto ainakin näyttää suunnilleen oikein olevan. Pienikin muutos vaikuttaa aika paljon suurilla kääntökulmilla. Tuota kokeilua ei kannata tehdä kovin lähellä maksimi kääntökulmaa vaan jossain puolivälissä.


Re: SH32

Lähetetty: 17 Heinä 2018, 22:08
Kirjoittaja jori

Juu, limitystä pitää suurentaa, jotta haritus suurenee käännettäessä. Tuo suuri limitystarve johtuu ohjainvipujen etupuolisuudesta ja suurehkosta offsetista akselitasoon nähden.


Re: SH32

Lähetetty: 18 Heinä 2018, 17:14
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:

Juu, limitystä pitää suurentaa, jotta haritus suurenee käännettäessä. Tuo suuri limitystarve johtuu ohjainvipujen etupuolisuudesta ja suurehkosta offsetista akselitasoon nähden.

Joo, suurensin limitystä, ja homma rupesi toimimaan. Kiitos vinkeistä!


Re: SH32

Lähetetty: 18 Heinä 2018, 17:35
Kirjoittaja PW
irakas kirjoitti:
jori kirjoitti:

Juu, limitystä pitää suurentaa, jotta haritus suurenee käännettäessä. Tuo suuri limitystarve johtuu ohjainvipujen etupuolisuudesta ja suurehkosta offsetista akselitasoon nähden.

Joo, suurensin limitystä, ja homma rupesi toimimaan. Kiitos vinkeistä!

Kuva kiitos, ehkä miekin ymmärtäsin ;)


Re: SH32

Lähetetty: 18 Heinä 2018, 22:40
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:
irakas kirjoitti:
jori kirjoitti:

Juu, limitystä pitää suurentaa, jotta haritus suurenee käännettäessä. Tuo suuri limitystarve johtuu ohjainvipujen etupuolisuudesta ja suurehkosta offsetista akselitasoon nähden.

Joo, suurensin limitystä, ja homma rupesi toimimaan. Kiitos vinkeistä!

Kuva kiitos, ehkä miekin ymmärtäsin ;)

Kuva
Kuva
Selitys edellisellä sivulla viesti 2


Re: SH32

Lähetetty: 22 Heinä 2018, 11:15
Kirjoittaja irakas

Tässä raidetangot paikoillaan:

SH32 raidetangot 2018.07.22..jpg
SH32 raidetangot 2018.07.22..jpg (375.26 KiB) Katsottu 6128 kertaa

Hyvin kääntökulmat asettuvat.


Re: SH32

Lähetetty: 29 Heinä 2018, 19:52
Kirjoittaja irakas

Helteistä huolimatta SH32:n rakentelu pikkuhiljaa jatkuu. Polkimien tekeminen jatkuu syksyllä, kun kansalaisopistot alkavat. Kaikkiin pyöriin tulee erillisjousitus.