Sivu 7/11

Re: SH32

Lähetetty: 24 Loka 2018, 13:38
Kirjoittaja irakas

On osoittautunut tosi hankalaksi SH32:n kampiakselin asennus. Vaikka olen koettanut hitsata mahdollisimman suoraan kampiakselien kuoret niitä liittävän putken avulla

Poljinakselin hitsaus 2018.10.23..jpg
Poljinakselin hitsaus 2018.10.23..jpg (173.88 KiB) Katsottu 7513 kertaa

ei homma toimikkaan, kun pyöritettäessä kampia liittävä poljin venkuroi, kun kampien ja akselien väliset kulmat eivät ole suorat.

Poljinakseli 2018.10.24..jpg
Poljinakseli 2018.10.24..jpg (224.4 KiB) Katsottu 7513 kertaa

SH31:ssä homma onnistui tuurilla, kun vastaavat kulmat sattuivat olemaan suoria.

Kammet ovat 150 mm pitkiä. Ehtisköhän TM tekemään?


Re: SH32

Lähetetty: 24 Loka 2018, 16:28
Kirjoittaja Vilijami
irakas kirjoitti:

On osoittautunut tosi hankalaksi SH32:n kampiakselin asennus. Vaikka olen koettanut hitsata mahdollisimman suoraan kampiakselien kuoret niitä liittävän putken avulla

Poljinakselin hitsaus 2018.10.23..jpg
ei homma toimikkaan, kun pyöritettäessä kampia liittävä poljin venkuroi, kun kampien ja akselien väliset kulmat eivät ole suorat.

Näitä ongelmia osasin jo odottaa ja jossain taisin niistä mainitakin.
Yli kaksi laakeria samalla akselilla on huomattavan haastava juttu, miltei mahdoton. Vaikka aluksi tuntuisi onnistuvan, niin hyvin pieni asentovirhe kuluu välykseksi johonkin tai akseli nitkuu poikki. Nuissa monilaakerirakenteissa täytyy olla jousto suunniteltu rakenteeseen.


Re: SH32

Lähetetty: 24 Loka 2018, 18:10
Kirjoittaja Härski

.. Niin kuin esimerksi auoton kampiakselissa! :mrgreen:


Re: SH32

Lähetetty: 24 Loka 2018, 18:11
Kirjoittaja jori
irakas kirjoitti:

On osoittautunut tosi hankalaksi SH32:n kampiakselin asennus. Vaikka olen koettanut hitsata mahdollisimman suoraan kampiakselien kuoret niitä liittävän putken avulla

Poljinakselin hitsaus 2018.10.23..jpg
ei homma toimikkaan, kun pyöritettäessä kampia liittävä poljin venkuroi, kun kampien ja akselien väliset kulmat eivät ole suorat.

Poljinakseli 2018.10.24..jpg
SH31:ssä homma onnistui tuurilla, kun vastaavat kulmat sattuivat olemaan suoria.

Kammet ovat 150 mm pitkiä. Ehtisköhän TM tekemään?

Oletko varma, että noiden kampien pituudet ovat täsmälleen samat. JOs akseli on suorassa ja silti venkuroi, viittaa siihen, että kampi on erimittainen.

Mutta eikös tuon voisi tehdä niin, että hitsaa tuon putkiholkin kiinni poljettavien kampien vasemman polkimen tyviosaan ja jättää sen ketjupyörää pyörittävän kammen polkimen akselin väljästi reikään. Eiköhän tuo mukana pyöri, vaikka olisikin vähän vinossa tai erimittainen.


Re: SH32

Lähetetty: 24 Loka 2018, 20:15
Kirjoittaja Vilijami
Härski kirjoitti:

.. Niin kuin esimerksi auoton kampiakselissa! :mrgreen:

No jäi mainitsematta, että koneistaen onnistuu, mutta tarkoitin siis, että hierojan työkaluilla polven päällä on vähän vaikeampaa. :D


Re: SH32

Lähetetty: 24 Loka 2018, 21:28
Kirjoittaja jooseha
Vilijami kirjoitti:
Härski kirjoitti:

.. Niin kuin esimerksi auoton kampiakselissa! :mrgreen:

No jäi mainitsematta, että koneistaen onnistuu, mutta tarkoitin siis, että hierojan työkaluilla polven päällä on vähän vaikeampaa. :D

Onnistuu silti hyvin kunhan tietää mitä tekee. Perinteisessä moottoriveneessä on samalla akselilla vähintään kaksi laakeria sekä merivaihteessa että potkuriakselilla. Silti akselin rihtaus onnistuu pelkällä jakoavaimellasize=85[/size] :wink:
Huomattavasti helpommalla kyllä pääsee, mikäli tyytyy vain kahteen laakeriin akselia kohden.


Re: RE: Re: SH32

Lähetetty: 24 Loka 2018, 23:15
Kirjoittaja tm
irakas kirjoitti:

...Kammet ovat 150 mm pitkiä. Ehtisköhän TM tekemään?

Jos olisi sopivat aihiot...
Mutta kannattaa harkita ensin esim. tuota Jorin ehdotusta, kuulosti toteuttamiskelpoiselta.


Re: SH32

Lähetetty: 25 Loka 2018, 10:55
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:

Oletko varma, että noiden kampien pituudet ovat täsmälleen samat. JOs akseli on suorassa ja silti venkuroi, viittaa siihen, että kampi on erimittainen.

Mutta eikös tuon voisi tehdä niin, että hitsaa tuon putkiholkin kiinni poljettavien kampien vasemman polkimen tyviosaan ja jättää sen ketjupyörää pyörittävän kammen polkimen akselin väljästi reikään. Eiköhän tuo mukana pyöri, vaikka olisikin vähän vinossa tai erimittainen.

Täytyy vielä mitata kampien pituudet. Niitä kai on ainakin 150 mm ja 152 mm mittaisia.

Putkiholkin sisusta on nyt tämän näköinen:

Polkimen liitos 24.10.2018.jpg
Polkimen liitos 24.10.2018.jpg (249.32 KiB) Katsottu 7300 kertaa

En nyt jori aivan käsittänyt, mitä tarkoitat. Mitä ajattelit jätettävän putkiholkin sisään?


Re: SH32

Lähetetty: 25 Loka 2018, 11:58
Kirjoittaja jori

Muutoin samoin kuin kuvassa, mutta sininen putki hitsataan kiinni toisen polkimen akselin tyveen ja toisen polkimen akseli jätetään väljästi sinisen putken sisään ilman vihreää putkea. Sininen putki pitäisi olla siten hieman isompi, jotta toiselle poljinakselille jää tilaa muljuta. Ei tuosta mitään muuta hyötyä ole nykyiseen rakenteeseesi nähden kuin parempi asennusvirheiden kestävyys.


Re: SH32

Lähetetty: 25 Loka 2018, 13:13
Kirjoittaja Vilijami

Vielä huomio, että onko polkimen akseli suora keskiöakseliin nähden? Muutamat romuista puretut kammet olen prässissä oikonut. Kovin pientä kulmavirhettä ei huomaa jalalla, mutta tuommoisella pariasennuksella kyllä. Vatupassi polkimen päälle akselin suuntaiseksi ja koko kierroksen pyöritys.


Re: SH32

Lähetetty: 26 Loka 2018, 21:21
Kirjoittaja irakas

Kiitos paljon hyvistä vinkeistä! Sain suoristettua kulmat vääntyneistä kammista tämän kuvan osoittamalla tavalla, mikäli kuvasta saa selvää.

Kammen vääntö 2018.10.25..jpg
Kammen vääntö 2018.10.25..jpg (547.09 KiB) Katsottu 7158 kertaa

Kampi on kahden ruuvipenkin välissä, joista toinen on kiinni pöydässä ja toinen 1,5 metrin pituisessa 4x4 tuumaisessa parrussa.
Viljamin vatupassi-vinkki oli hyvä.

En aio hitsata sinistä sisäputkea kiinni toiseen kampeen, kun toimii irrallaankin ihan hyvin. Niinhän se oli SH31:ssäkin.

SH32 polkimet 2018.10.26..jpg
SH32 polkimet 2018.10.26..jpg (177.3 KiB) Katsottu 7158 kertaa

Nyt homma pääsee jatkumaan.


Re: SH32

Lähetetty: 26 Loka 2018, 21:34
Kirjoittaja jooseha

Hyvät on vehkeet tarkkaan kampien oikomiseen :) Itse olen tyytynyt moskaan.

Joo, ei kannata hitsata sitä putkea kiinni, jollet samalla suurenna sen sisähalkaisijaa kuten Jori ehdotti. Muuten se puolittaa välyksen ja tekee hommasta vaan entistä tarkemman.


Re: SH32

Lähetetty: 04 Helmi 2019, 08:37
Kirjoittaja jori

Teppo otti viikonloppuna hyvän kuvan SH32 nykyvaiheesta. Lisään kuvan myös tähän, niin on helpompi seurata edistymistä.
Kuva
Kuva


Re: SH32

Lähetetty: 04 Helmi 2019, 17:13
Kirjoittaja irakas

Kiitos Jori ja Teppo!
Tämän SH32:n eteneminen vähän takeltelee, kun tuntuu, että tulee liian leveä. Etupyörien akselien ulkopäistä mitattuna leveyttä on 1050 mm. Ei mahdu tavallisista ovista eikä farmariautooni, niin kuin tekemäni aiemmat nojakit mahtuvat. Tuli liikaa suunnittelussa kiinnitettyä huomiota ketjun kulkuun ja kääntö säteisiin. Korin muotoilussakaan en ole päässyt yksimielisyyteen itseni kanssa. Kuvat luonnoksista L3, L2 ja L1


Re: SH32

Lähetetty: 24 Maalis 2019, 15:01
Kirjoittaja irakas

Tänään oli ensimmäinen yli 10 km koeajo nelipyöräisellä SH32:lla. Ihan mukavasti käyttäytyi. Negatiivinen yllätys oli kääntyminen vasemmalle. Vasen etupyörä ottaa liian pian kiinni ketjuun ja kääntöympyrä jää suureksi. En ollut huomannut asentaa eturatasta lähemmäksi runkoa jolloin kääntöympyrä olisi paljon pienempi. Asian voi vielä korjata.

Ohjaus tapahtuu oikean puoleisesta sauvasta. Olen ollut epäileväinen sen suhteen ja ajattelin jopa muuttaa ohjausta siten, että molemmat sauvat kytkettäisiin yhteen ja esim. oikealle käännyttäessä vedettäisiin yhtä aikaa molemmista. Mutta yllättävän mukavasti ohjaus toimi pelkästään oikeasta sauvasta. Ohjaus on nyt ehkä liian nopea, mutta onneksi sen voi säätää hitaammaksi.

Kun kiekot ovat 20", tulee rattaiden ja vaihteiden suhteen erityisvaatimuksia. Eturattaan pitäisi olla käytössä olevaa paljon suurempi, että 30 km/h vauhdissa olisi polkemisesta apua. Nyt ajelin melkein pelkästään sähköavusteisesti. Oikeassa takapyörässä on 1000 watin napamoottori. Sen vaikutusta ohjautuvuuteen ei juuri huomannut.

Keli oli muuten todella hieno, mutta, kun siellä täällä oli lätäköitä ja kuraa, oli meno ilman lokasuojia suttaista. Pyörä ja ajoasu kuraantuivat aika tavalla. Kuvan olen ottanut koeajon alussa.