Sivu 1/3

Cone 4

Lähetetty: 17 Huhti 2017, 20:09
Kirjoittaja Nojailija

Pääsiäisen kunniaksi RAL 1016 värillä aloitin Cone 4:n tekemisen. TM tuli moikkaamaan ja tehtiin töitä pari päivää.

Cone_4_eka.jpg

Tuossa eka puolikas nousee muotista, joka on sama kuin Cone 3:ssa. Nyt vain yritin saada luukut tehtyä kunnolla, tukevaksi reunoista. Keltainen on itse kate, vihreä/valkoinen luukujen muotit. Jotka istuivat toodellella tiukasti, kiitos pikaisen muottienteon a'la nojailija. Miedolla väkivallalla irtosivat kuitenkin. Onnistui, reunojen sentin letkut täyttyneenä epoksilla/päällystetty 2 krs hiilikuidulla johtivat jäykkään koppaan. Mutuna jäykkyys on jossain hieman alle Cone 2:n aramidi hunajakenno voileivän, yli Cone1/3:n

Tehtiin 2 puoliskoa, painot olivat liikuttavan lähellä; 2.96 ja 2.98 kg. En väitä näitä mitenkään täydellisiksi, vakuumi/muotit olivat huonot, johtaen liian suureen epoksi/hiilikuitu suhteeseen. Noin 2 kiloa voisi saada pois, maalia ruiskun kautta kulin 800g, kuitua kilo, reunoissa vakuuminjohtoletkua noin 100g+ epoksia niiden sisällä 800, eli epoksia noin 3,2 kg, josta noin 2.2 kg on turhaa :oops: parempi vakuumi seuraavan kerran. Toisaalta tässä aina oppii, vakuumiinfuusio alkaa vaikuttaa varmalta tekniikalta.

työ jatkuu, veikkaan että Nokialla 2017 nähdään Cone 4. jossa on on Cone 2. tekniikka mutta luukut joiden avulla lähtö/pysähtyminen mahdollista. :mrgreen:


Re: Cone 4

Lähetetty: 17 Huhti 2017, 20:10
Kirjoittaja Nojailija

Heh, huomatkaa taustalla valkoinen Cone2 ja ja oranssi Cone 3 :D


Re: Cone 4

Lähetetty: 18 Huhti 2017, 03:32
Kirjoittaja vaaka

Onko jotain tapaa tehdä kuoresta niin tasainen, ettei tarvitse maalia? Kisakireyttä ajatellen, ei ulkonäkövaatimuksista lähtien. Luulisi onnistuvan sileä pinta, mutta tuleeko lisäpainoa kuoren materiaaleihin vastaavasti tai enemmän?


Re: Cone 4

Lähetetty: 19 Huhti 2017, 01:31
Kirjoittaja ajarmala
Nojailija kirjoitti:

Pääsiäisen kunniaksi RAL 1016 värillä aloitin Cone 4:n tekemisen.

Keltainen on lempivärini! Teemukini on keltainen. Kinnerini on keltainen. Auto on valkoinen, koska keltaisia autoja on niin vähän saatavissa. Onneksi kuitenkin sukellusveneet ovat keltaisia... B-)


Re: Cone 4

Lähetetty: 19 Huhti 2017, 09:48
Kirjoittaja jori
ajarmala kirjoitti:
Nojailija kirjoitti:

Pääsiäisen kunniaksi RAL 1016 värillä aloitin Cone 4:n tekemisen.

Keltainen on lempivärini! Teemukini on keltainen. Kinnerini on keltainen. Auto on valkoinen, koska keltaisia autoja on niin vähän saatavissa. Onneksi kuitenkin sukellusveneet ovat keltaisia... B-)

:D


Re: Cone 4

Lähetetty: 19 Huhti 2017, 11:17
Kirjoittaja vaaka

Paitsi suomennoksessa, jossa kaikki joukolla jäätä särkemään...


Re: Cone 4

Lähetetty: 19 Huhti 2017, 13:04
Kirjoittaja Mahe

Tulee mieleen semmonen vaahtokarkkibanaani :oops:


Re: Cone 4

Lähetetty: 04 Touko 2017, 21:10
Kirjoittaja Nojailija

Nyt on vaahtobanaanin puolikkaat yhdessä :wink:

Painoa on tässä vaiheessa 6.6kg ja on jäykkä. epämääräisistä kuvista paljastuu luukkujen aukkojen reunoissa pyöreä vahvike, samoin keskisauman sisällä. takaosassa on penkin muotoa mukaileva puoliympyrämäinen vahvike, niskan takana ja pään ympärillä lisää vahvikkeita. Pään taakse lisään vielä kinnerimäisen smurfihatun - paljon mahdollista että ajan tämän nurin.

takahaarukka näkyy kuvan alareunassa, se on interroitu koppaan.

koppa takaa sisältä
koppa takaa sisältä
takaosa.jpg (126.39 KiB) Katsottu 5240 kertaa

alahaalla näkyvään aukkoon tulee sisälle alumiinista takapyöränlehdet. Tämä on se paikka mistä Cone3 meni rikki Nokialla, lehti irtosi kuidusta. Nyt teen niin vahvat ettei tämä paikka mene rikki vaan joku muu.

pinta, erityisesti reunat, kaipaa kovasti blingbling työtä. pakkelia ja maalia. Luukujen sovitus lienee haastavaa.


Re: Cone 4

Lähetetty: 04 Touko 2017, 21:29
Kirjoittaja PW

Miks aukot on noin isot, pitkät?


Re: Cone 4

Lähetetty: 04 Touko 2017, 23:09
Kirjoittaja Nojailija

Isot on. mielessä oli kolme asiaa kun noin tein, ensimmäinen on se että kun kulkuluukusta nostaa ensimmäisen jalan sisään niin sen pitää mennä suoraan läpi, niin että voi seistä suorana ja nostaa toisen jalan sisään (läpi). Helpottaa sisään menoa. Sivuluukkujen takaosa tuli siten aika lähelle kulkuluukun takaosaa. Toinen oli että pysähtyessä halusin lyhyen reitin jalkaterälle maahan, niin tuli sivuluukun etuosa keskiöstä hiukan eteenpäin.

Kolmas syy oli tekninen, käytän sivuluukkujen reunamuottia johtamaan/syöttämään eposia vakuuinfuusiossa, vakuumilla imu reunoilta. Kun on isot luukut, epoksin kulkema matka syöttöletkusta imuletkuun on joka puolella alle 40 cm. takana oli muuten 30 cm lisää syöttöletkua jotta saatiin taaksekin alle 40cm imumatka. Oli todella helppo infuusio, selvittiin yhdellä imulla/syötöllä ja infuusioaika oli vain 3 minuuttia.

jos pitäsi neljäs syy keksiä niin jos jotain tykkää tehdä tehdä niin sen voi samantien tehdä yli tarpeen :mrgreen:


Re: Cone 4

Lähetetty: 05 Touko 2017, 08:01
Kirjoittaja vaaka

Helpommin pääsee korjailuja tekemään, kun on suuret aukot.


Re: Cone 4

Lähetetty: 05 Touko 2017, 19:43
Kirjoittaja tm
Nojailija kirjoitti:

...epämääräisistä kuvista paljastuu luukkujen aukkojen reunoissa pyöreä vahvike, samoin keskisauman sisällä...

Elikkäs menikö tuo jakosauman liitos niin, että ensin epoksia laippojen vastakkain tuleville pinnoille, sitten puoliksi (muttei siis kahdeksi osaksi) halkaistu pyöreä vahvike (solukumimakkara) päälle ja lopuksi hiilarikaistale koko komeuden päälle?


Re: Cone 4

Lähetetty: 05 Touko 2017, 21:01
Kirjoittaja Nojailija
tm kirjoitti:
Nojailija kirjoitti:

...epämääräisistä kuvista paljastuu luukkujen aukkojen reunoissa pyöreä vahvike, samoin keskisauman sisällä...

Elikkäs menikö tuo jakosauman liitos niin, että ensin epoksia laippojen vastakkain tuleville pinnoille, sitten puoliksi (muttei siis kahdeksi osaksi) halkaistu pyöreä vahvike (solukumimakkara) päälle ja lopuksi hiilarikaistale koko komeuden päälle?

Joo noin se meni. Trimmasin laipat osittain noin senttiin, hionta kuidut esiin, päälle ohuelti tahna epoksi/piituhka/hiilaripätkää. Sitten vaan puolikkaat yhteen puristmilla kohdistaen niin hyvin kun voi. Annoin polymerisoitua kokonaan. Päälle 24mm PE makkaraa joka oli keskireikään asti halkaistu, hiilaria 2 krs käsin laminoiden. Makkara voi olla vähän overkill, mutta kun haluaa jäykän kopan niin miksipä ei. On se myös turvallisempi kuin jos laipan jättäisi sellaisenaan sisään.


Re: Cone 4

Lähetetty: 05 Touko 2017, 21:35
Kirjoittaja tm
Nojailija kirjoitti:

...On se myös turvallisempi kuin jos laipan jättäisi sellaisenaan sisään.

Huomattavasti paljon mukavampi kolhia itseään tuollaiseen kuin terävään laipan reunaan :lol: .


Re: Cone 4

Lähetetty: 06 Kesä 2017, 22:17
Kirjoittaja Nojailija

Värkki on ensikilometrinsä saanut. Ajoasento on mukavin coneista, luukut toimivat, vielä kun keksisi miten ne saa siististi pysymään kiinni, mutta aukeamaan helposti ja nopeasti. Vietereitä ja magneetteja mielessä.

Luukut on kierrätetty Cone 3:sta, tekniikka 2:sta. Töitä vielä riittää mutta jos kuun asento on oikea niin jo juhannuksen ratareidessä ajan tällä.