Sivu 1/2

Nojapyöräpenkin kehityskeskustelu

Lähetetty: 12 Elo 2017, 11:41
Kirjoittaja PW

Alkuun tein penkit vanerista kun ei ollu oikein ostopaikkoja tai sitten hinnat tuntu kallilta. Vanerista saa helpohkosti oikeen muotosen mutta painoo tuppaa tulemaan. Puolan ja Unkarin mallit on nyt kokeiltu, ne on aika perinteisiä muodoiltaan ja malleiltaan.
Varsinkin makaavissa asennoissa oon kokenu, ett perinteisissä malleissa on aivan liian paljon tavaraa, erityisesti reisien kohdalla - hankaa reiden takaosaan. Puolan penkistä oon sahannu istuinosan reunoja kapeemmiksi ja tandemissa tuntuu toimivan.
Sittemmin on tullu kokeiltua, pelkästä 4mm vanerista taivuteltua ja hyvin kapeeksi muotoiltua penkkiä. Ei kauheen pitkää kokemusta mutta kuitenkin yhden vaikeen soralenkin ajoin keväällä ja RR:ssä maantieharjotuksia, samantapaisella penkillä.
Nokialla sitten näin Latvian poikien pyörät, joissa oli hyvin samanhenkiset penkit - vielä kapeemmat ja minimaalisemmat, ja niillä ajoivat 6h ajonkin, ei pelkkää lyhyttä matkaa. Runkoina noissa oli jonkinlaista reijitettyä neliöputkea, joku levy ehkä päällä. Päällyskankaan alla oli meilläkin kokeiltua ja hyväksi havaittua kynnysmattoa.
Joku (Pikametri?) varikolla sanoi tykkäävänsä penkistä, joka menee lapaluiden väliin ja kun oon tähän asti aatellu, ett lapaluiden kohdalta pitäs leventää, jotta mahtuvat sinne penkille. Pitänee sitten mennä, vielä kaventamaan noita penkkejä ja kokeilemaan :mrgreen:
Jori vois tähän ketjuun vaikka laittaa ne Latvian penkkien kuvat.


Re: Nojapyöräpenkin kehityskeskustelu

Lähetetty: 12 Elo 2017, 14:54
Kirjoittaja jori

Tässä Latvian poikien pyörien kuvia muitakin kuin vain istuimista


Re: Nojapyöräpenkin kehityskeskustelu

Lähetetty: 12 Elo 2017, 15:13
Kirjoittaja samuel

Mullahan on kuntopyörän penkkinä thor carrier. Siinä on laminoinnissa parantamista, mutta muuten olen tykännyt. Hiilaripenkkiä vois kaventaa lapaluiden kohdalta tai paksuntaa pehmikettä ettei lapaluut osu penkkiin.


Re: Nojapyöräpenkin kehityskeskustelu

Lähetetty: 12 Elo 2017, 15:43
Kirjoittaja jori
samuel kirjoitti:

Mullahan on kuntopyörän penkkinä thor carrier. Siinä on laminoinnissa parantamista, mutta muuten olen tykännyt. Hiilaripenkkiä vois kaventaa lapaluiden kohdalta tai paksuntaa pehmikettä ettei lapaluut osu penkkiin.

Joo, tätä Alisen saunassa pohdittiin, kun kaikkien 6 tai 12 tuntia pyöräilleiden selkään oli syntyneet enemmän tai vähemmän tällaiset merkit.

20170806_152020.jpg
20170806_152020.jpg (19.52 KiB) Katsottu 5130 kertaa

Nämä on lievät, vain kuuden tunnin ajon, merkit. Joillain oli paljon selvemmätkin.

Selvästi istuin on lapaluiden kohdalta liian leveä, tai toisaalta liian kapea. Lapaluiden päät pitäisi jäädä joko kunnolla istuimen reunan ulkopuolelle tai sitten istuimen pitäisi olla niin leveä lapaluiden kohdalta, että lapaluut on kunnolla istuimen sisällä.

Samoin selkärangan kohta kannattaisi avata tai kouruta kunnolla, jottei nikamien päät ulotu hieroutumaan penkin pintaan, vaan istumispaine jakautuu pehmeämmille selän osille.


Re: Nojapyöräpenkin kehityskeskustelu

Lähetetty: 12 Elo 2017, 16:11
Kirjoittaja jooseha
PW kirjoitti:

Pitänee sitten mennä, vielä kaventamaan noita penkkejä ja kokeilemaan :mrgreen:

Teet yhden pyöränrungon 50x50 kanttiputkesta penkin malliseksi. Jos osoittautuu liian kapeaksi sitä on helppo leventää 4 mm vanerilla (tai muulla levytavaralla). Vähän niinkuin Pakoputkipyörän alkuperäinen tai Jukan toisen pyyttonin penkki, mutta kapeampi :wink:
Olemassa olevan penkin kaventaminen vie myös penkin jäykkyyden. Parempi tehdä uusi.


Re: Nojapyöräpenkin kehityskeskustelu

Lähetetty: 12 Elo 2017, 16:57
Kirjoittaja jori
jooseha kirjoitti:
PW kirjoitti:

Pitänee sitten mennä, vielä kaventamaan noita penkkejä ja kokeilemaan :mrgreen:

Teet yhden pyöränrungon 50x50 kanttiputkesta penkin malliseksi. Jos osoittautuu liian kapeaksi sitä on helppo leventää 4 mm vanerilla (tai muulla levytavaralla). Vähän niinkuin Pakoputkipyörän alkuperäinen tai Jukan toisen pyyttonin penkki, mutta kapeampi :wink:
Olemassa olevan penkin kaventaminen vie myös penkin jäykkyyden. Parempi tehdä uusi.

Tavallaan noinhan nuo Liettuan kaverit ovat tehneet. Käyttivät vain vanerin sijaan samaa rei'itettyä peltiä kuin penkin ruodossakin. Liekö hyvä.

Minulla on työprojekti, jossa teetän laserleikattuja osia. Minäpä selvitän, mitä laserleikatut penkin osat maksaisivat. Yksin kappalein luultavimmin PALJON. :(


Re: Nojapyöräpenkin kehityskeskustelu

Lähetetty: 12 Elo 2017, 17:27
Kirjoittaja Nojanalle

Ensimäinen kappale noin 100€ JKL . Kun kerran kysyin . Sit kun kappaleesta on tehty koneelle tierot , ei sarjalle paljon muuta kuin raaka-aine . Kerran kyselin hammasrattaiden teosta .


Re: Nojapyöräpenkin kehityskeskustelu

Lähetetty: 12 Elo 2017, 17:34
Kirjoittaja jooseha
jori kirjoitti:

Tavallaan noinhan nuo Liettuan kaverit ovat tehneet. Käyttivät vain vanerin sijaan samaa rei'itettyä peltiä kuin penkin ruodossakin. Liekö hyvä.

Huomasit varmaan että kaivoin vanhan ideasi runkoon integroidusta penkistä esiin. Liettualaiset eivät olleet tälläisiä. Itsetehtyyn metallirunkoon ei kannata laittaa erillistä metallirunkoista penkkiä, kuin prototyyppiin . Sen sijaan kannatta yhdistää penkin ja pyörän rungot, jolloin säästyy painossa.


Re: Nojapyöräpenkin kehityskeskustelu

Lähetetty: 12 Elo 2017, 18:08
Kirjoittaja Nojanalle

Mulla Stern 7:ssa vaihtokaupassa tullut penki . Siinä on hyvä istuin osa pehvalle . Keskiselän kohralla on aukko ja se helpottaa selkään kohdistuvaa painetta huomattavasti . Mutta ja mutta , tuo lapaluiden kohta . Se on sieltä alkujaan . Liian levee oli , kavensin puoleltansa noin 4cm . Autto vähän lapoihin , viellä pitäs kaventaa . Muoto oli penkissä yläpäästään lusikkamainen . Se ei sopinut minun lapaluille . Laiton lapojen väliin eräänlaisen koroketyynyn . Nyt ajaminen on mukavampaa . Nää lapaluiden kohran penki kehitykset on jotenkin lapsen kengissä .
Näitä ongelmia ei ole minun omassa suunitelemassa Stern 5:sen penkissä . Paitsi kova niille joka kaipaavat pehmeyttä . Itse tykkään kovasta penkistä enenmän .
Muistatko Jori kun mulla oli Stern 1:ssä ristiseläälle sellainen pumpattava tuki . Sellaisen kun viellä löytäs . Oli mukava , kun pitkillä matkoilla sai säärettyä ristiselän tukee ajossa .
Pahus kun annoin sen pyörän mukana . Sinne Manseen sekin hävis . :mrgreen: :mrgreen: Ei ole pyörää sen jälkeen näkynyt .


Re: Nojapyöräpenkin kehityskeskustelu

Lähetetty: 12 Elo 2017, 18:23
Kirjoittaja PW
jooseha kirjoitti:
PW kirjoitti:

Pitänee sitten mennä, vielä kaventamaan noita penkkejä ja kokeilemaan :mrgreen:

Teet yhden pyöränrungon 50x50 kanttiputkesta penkin malliseksi. Jos osoittautuu liian kapeaksi sitä on helppo leventää 4 mm vanerilla (tai muulla levytavaralla). Vähän niinkuin Pakoputkipyörän alkuperäinen tai Jukan toisen pyyttonin penkki, mutta kapeampi :wink:
Olemassa olevan penkin kaventaminen vie myös penkin jäykkyyden. Parempi tehdä uusi.

Joo tää on käyny mielessä, harmi vaan ku on tuota pyöreetä putkee viel jemmassa - hirveesti :mrgreen:


Re: Nojapyöräpenkin kehityskeskustelu

Lähetetty: 13 Elo 2017, 09:43
Kirjoittaja vaaka

Rakenteluni on keskittynyt yksinomaan penkkeihin ja lumbaarituella on merkitystä, siis ristiselän notko ja erilaiset vammat sekä anatomiaerot tekevät hyvin yksilölliseksi koon, korkeuden ja muodon optimoinnin. Niskatuki on vähänkään makaavalle istuimelle pakollinen. Paine tappaa ja luo kuvattuja punaisia painaumia, joista osa on ollut tosi kipeitä monta päivää. Varsinkin nikaman päälle syntynyt turvotus. Kapea kohta rangan kohdalla etelän herroilla tuulettaa selkää mukavasti auttaen hikoiluun ja pyörän painoon, mutta kun nikamat ovat huonosti pehmustettuja, pitkissä ajoissa penkin on oltava hyvin pehmustettu. Tai sitten voisi olla hyvä kokeilla keskiriman sijaan aukkoa rangan kohdalla pitkien selkälihasten kohdalla lapoja a kapeammalla b kaartuvalla lapaluuta koko pinta-alalta tukevalla muodolla. Ei ole kivaa, jos lapojen kärjet vain painuvat kovaan penkkiin, punaisuuden lisäksi kipujen vaara on todella suuri. Kokemuksen kivulias lapaääni. :oops:


Re: Nojapyöräpenkin kehityskeskustelu

Lähetetty: 13 Elo 2017, 10:22
Kirjoittaja Vilijami
jori kirjoitti:

Samoin selkärangan kohta kannattaisi avata tai kouruta kunnolla, jottei nikamien päät ulotu hieroutumaan penkin pintaan, vaan istumispaine jakautuu pehmeämmille selän osille.

Mulla on Luggarionissa remmipenkki, jossa on viisi erillistä kuormaliinaa, joten vyöhykkeittäin säätö onnistuu. Olen kokeillut ja tullut siihen tulokseen, etten kaipaa alaselän kohdalle remmiä oikeastaan ollenkaan.


Re: Nojapyöräpenkin kehityskeskustelu

Lähetetty: 13 Elo 2017, 10:55
Kirjoittaja PW
Vilijami kirjoitti:
jori kirjoitti:

Samoin selkärangan kohta kannattaisi avata tai kouruta kunnolla, jottei nikamien päät ulotu hieroutumaan penkin pintaan, vaan istumispaine jakautuu pehmeämmille selän osille.

Mulla on Luggarionissa remmipenkki, jossa on viisi erillistä kuormaliinaa, joten vyöhykkeittäin säätö onnistuu. Olen kokeillut ja tullut siihen tulokseen, etten kaipaa alaselän kohdalle remmiä oikeastaan ollenkaan.

Kehitys kulkee ja kohta meillä on penkkinä pelkkä reikä :mrgreen:


Re: Nojapyöräpenkin kehityskeskustelu

Lähetetty: 14 Elo 2017, 18:59
Kirjoittaja vaaka
PW kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:
jori kirjoitti:

Samoin selkärangan kohta kannattaisi avata tai kouruta kunnolla, jottei nikamien päät ulotu hieroutumaan penkin pintaan, vaan istumispaine jakautuu pehmeämmille selän osille.

Mulla on Luggarionissa remmipenkki, jossa on viisi erillistä kuormaliinaa, joten vyöhykkeittäin säätö onnistuu. Olen kokeillut ja tullut siihen tulokseen, etten kaipaa alaselän kohdalle remmiä oikeastaan ollenkaan.

Kehitys kulkee ja kohta meillä on penkkinä pelkkä reikä :mrgreen:

Vaikka PW tarkoitti vitsinä ylläolevan, selkävaivasena erilaisia ristiselkätukia kokeilleena voin todeta, että ainakin joillekin kehitys voi olla yllättävän lähellä tuota kommenttia. Ristiselän osalta. Lavat voivat hyvin tukea polkemisen vastavoimaa vastaan. Ilman hartia-alueen punaiseksi ja kipeäksi muuttumista.

Se on jo tiukka penkki, joka tarjoaa laajemmalle kuin ristiselälle osuvaa aukkoa ja ei satuta muuta kroppaa ilman tehon hukkaamista. Jostain on saatava tukea polkemista vastaan.


Re: Nojapyöräpenkin kehityskeskustelu

Lähetetty: 14 Elo 2017, 21:44
Kirjoittaja jori
Nojanalle kirjoitti:

Muistatko Jori kun mulla oli Stern 1:ssä ristiseläälle sellainen pumpattava tuki . Sellaisen kun viellä löytäs . Oli mukava , kun pitkillä matkoilla sai säärettyä ristiselän tukee ajossa .

Minulle on noita pumpattavia ristiselän tuen säätösäkkejä kertynyt aikamoinen määrä. :oops: Alkujaan niissä oli kovitettu kotelomaiseksi muotoiltu puukuituvalmisteinen suoja päällä, mutta sopivan kangaspussin siihen päälle ompelemalla toiminevat yhtä kaikki myös ristiselän tukena. 8)

Vastaavan säädettävän ristiselän tuen voi valmistaa myös ajoneuvoissa käytettävien ilmatäytteisten renkaiden sisätiivisteinä käytettävistä toroidin muotoisista kumisäiliöistä. Ne ovat tavallisesti huomattavasti tarvetta suurempia, mutta sellaisen voi taitella kangaspussiin siten, että täyttöpaineen säätöyhde on sopivasti ulos ja taakse päin. :mrgreen: