Sivu 1/4

Chopperi topick

Lähetetty: 25 Heinä 2008, 13:12
Kirjoittaja jviirret

Innostuin sen verran noista Velomania näyttelyn chopperi-pyöristä, että ajattelin alkaa sellaista suunnittelemaan ja toivottavasti jopa joskus toteuttamaan. Tässä vähän esikuvaa : http://www.atomiczombie.com/product-vigilante.htm

Kuva

Ja kysymyksiä: Jos käytän vakio kampikeskiötä ja auton rengasta takana, niin ketjuun tulee sivuttais vetoa. Paljonkohan sitä kestää kapeaa vakioketjua käytetäessä olla, esim metrin matkalla ilman että on vaaraa ketjun tipahtamisesta hammasrattailta?

Jukka


Lähetetty: 25 Heinä 2008, 15:24
Kirjoittaja Nebulus

Kysymykseesi en osaa vastata, mutta tuossapa linkki suomalaiseen chopperi-fillarien rakentelijoiden sivustolle:

http://sidewaypsycles.s4.bizhat.com/sidewaypsycles.html


Re: Chopperi topick

Lähetetty: 25 Heinä 2008, 19:09
Kirjoittaja Teemu Kalvas
jviirret kirjoitti:

Ja kysymyksiä: Jos käytän vakio kampikeskiötä ja auton rengasta takana, niin ketjuun tulee sivuttais vetoa. Paljonkohan sitä kestää kapeaa vakioketjua käytetäessä olla, esim metrin matkalla ilman että on vaaraa ketjun tipahtamisesta hammasrattailta?

Ketjuvaihteistokokemusten pohjalta sanoisin että 5% vinoutta pysyy vielä rattaalla vakaasti ja 10% putoaa varmasti ellei ketjua pakoteta pysymään rattaalla.

Pitkä ketju elää sen verran paljon, että voisi olla joka tapauksessa hyvä idea virittää joku pieni metallinpala eturattaan päälle siihen kohtaan jossa ketju virtaa rattaalle, ettei se hyppää töyssyssä kokonaan rattaalta pois.


Lähetetty: 25 Heinä 2008, 19:54
Kirjoittaja jviirret

Kiitos molemmille. Arvelinkin että tuommoinen sivusto on olemassa, osoite vain oli hukassa. Sopivan vähän tuolla näyttää auton renkaita pyörissä olevan, joten tuleepahan kokeiltua taas jotain oikeasti uutta. Ja samalla saa riistettyä Teemun ja bugsleyn "levein rengas pyörässä" tittelin :wink: Pitäisi näin äkikseltään tuon autonrengas idean onnistua, kunhan pitäytyy tuossa 145-165 leveydessä.

Jukka


Lähetetty: 25 Heinä 2008, 22:46
Kirjoittaja tavasti
jviirret kirjoitti:

Pitäisi näin äkikseltään tuon autonrengas idean onnistua, kunhan pitäytyy tuossa 145-165 leveydessä.

Löysäilyä!

http://www.atomiczombie.com/product-overkill.htm
Kuva


Lähetetty: 26 Heinä 2008, 01:33
Kirjoittaja jviirret

Ilman muuta tuommoinen, jos vain jostakin renkaan vanteineen löytäisi, rahaahan näihin ei pyritä käyttämään.

Jukka


Lähetetty: 26 Heinä 2008, 13:03
Kirjoittaja Jarcco

Jos chopperin ulkonäön saisi yhdistettyä nojapyörän käytännöllisyyteen, syntyisi ihan kuningaspyörä :o
Tuo Stiletto oli kai yritys siihen suuntaan ja näkö onkin (mielestäni) kohdillaan. Satula oli kuitenkin pettymys, kivikova lankku. Siis mukavalla penkillä varustettu, kevyt, tyylikäs ja ajettava nojacustomi on vielä keksimättä!
Kuva


Lähetetty: 26 Heinä 2008, 15:32
Kirjoittaja jviirret

No itse pyrin tämän chopperin kohdalla välttämään kaikkea käytännöllistä. Muuten tulee joku välimalli, joka on huonosti ajettava nojapyörä ja liian kesy/ruma chopperiksi.
Fixed gearia, eli fixiä, eli polkimet tönkkönä pyörää en ole koskaan kokeillut. Jos tämän hetkiset suunnitelmat pitää paikkaansa, niin tästä tulee sellainen, voi vaikka halutessaan peruutella :lol:
Mutta kiitos kuvasta, näitä sivusta otettuja, todistettavasti ajettavien pyörien kuvia saisi löytyä lisääkin, saisi jonkulaista mitoitus pohjaa. Minkä kokoiset renkaat tuossa yo. pyörässä on? Edit: löysin itsekkin tuon tiedon, 24" takana ja 20" edessä, eli vanteet on n. 500mm ja 400mm, helppo hahamotella etäisyyksiä.

Jukka


Lähetetty: 26 Heinä 2008, 19:15
Kirjoittaja Trek r200
jviirret kirjoitti:

No itse pyrin tämän chopperin kohdalla välttämään kaikkea käytännöllistä. Muuten tulee joku välimalli, joka on huonosti ajettava nojapyörä ja liian kesy/ruma chopperiksi.
Fixed gearia, eli fixiä, eli polkimet tönkkönä pyörää en ole koskaan kokeillut. Jos tämän hetkiset suunnitelmat pitää paikkaansa, niin tästä tulee sellainen, voi vaikka halutessaan peruutella :lol:

Jukka

Tuollaisella Feltin chopperilla ajaneena sanoisin, että on hyvä pyörä näyttöön vaan ei käyttöön :wink: En kyllä suosittele tekemään fiksiksi.


Lähetetty: 26 Heinä 2008, 19:50
Kirjoittaja jviirret
Trek r200 kirjoitti:

että on hyvä pyörä näyttöön vaan ei käyttöön :wink:

Nimenomaan, käyttö pyöriä kun on jo liiaksi asti. Takarengaskin tuli jo hankittua 13" 155 leveä auton rengas. Ulkohalkaisija n. 57cm. Eli 1:2 välityksillä 60 kampikierroksella kulkee n. 13km/h. Riittää nopeudeksi, jos "mukavuuden" ja ajo-ominaisuudet saisi sellaiseksi että 2-3km kilometriä vihtisi kerralla ajaa, niin tavoitteet pyörän käytettävyyden suhteen lasketaan saavutetuksi.

Jukka


Lähetetty: 31 Heinä 2008, 12:37
Kirjoittaja jviirret

Tämä projekti edennyt siihen vaiheeseen että voi jo taluttaa:

Kuva

Osaakohan kukaan polkupyöräteroiaa hallitseva(jori?) sanoa minkälainen jättö tuossa voisi teoriassa toimia? Lähinnä mitä vaikuttaa kun pyörän kallistuminen autonrenkaan ansiosta on vähän, hmm, "mielenkiintoista" :D

Jukka


Lähetetty: 31 Heinä 2008, 20:55
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:

Tämä projekti edennyt siihen vaiheeseen että voi jo taluttaa:

Osaakohan kukaan polkupyöräteroiaa hallitseva(jori?) sanoa minkälainen jättö tuossa voisi teoriassa toimia? Lähinnä mitä vaikuttaa kun pyörän kallistuminen autonrenkaan ansiosta on vähän, hmm, "mielenkiintoista" :D

Vyörakenteisella renkaalla tai kolmipyörällä kallistettaessa perä nousee ylemmäs. Ylemmäs nouseva perä pienentää ohjausakselin kulmaa, ja siten jättöä, riippuen takatukipisteiden leveyssuuntaisesta etäisyydestä sekä kallistus- ja ohjauskulmista. Sinulla akseliväli on pitkä, joten takapyörän leveyden vaikutus ohjauksen ei ole kovin suuri, enintään -muutama milli (reilu aste ohjauskulmassa).
Jos akseliväli on kovin lyhyt ja takapyörä hyvin leveä, pienenee jättö kallistuksen mukana niin paljon, että etupyörä voi pahassa tapauksessa mennä epästabiilille puolelle ja kääntyä linkkuun alle. o%

Koska sinulla on myös varsin vino ohjauskulma, jätöksi voit valita melko pienen, tai jopa hitusen negatiivisen arvon, ilman, että ohjaus muuttuu epästabiiliksi, sillä etupyörän ohjausakselin etupuolinen paino toimii jätön tapaan korvaten osan geometrisestä jätöstä. Huomaa, että jättö täytyy mitata kuormitettuna. Pitkät haarukat taipuvat aika paljon ja taipuessaan pienentävät jättöä.

Pienellä jätöllä on hyvä vaikutus vinossa paikallaan seisovan pyörän ulkonäköön. Etupyörä ei käänny niin pahasti vinoon, mutta suurempi jättö on turvallisempi.

Hyvä nyrkkisääntö on laittaa jätöksi vähän runsas eturenkaan leveys. Ei käänny pahasti vinoon, mutta on selvästi turvallisella puolella. Chopperissa jättö taipuu lähes nollaksi, mutta se ei haittaa, koska ohjauskulma on vino ja etupyörän paino on reilusti ohjausakselin etu- ja ylä puolella.

Jori


Lähetetty: 31 Heinä 2008, 21:07
Kirjoittaja jori

Takapyörä näyttää kolmipuolaiselta, laittaisitko detalikuvan puolauksesta.

Ei tämä auton renkaan käyttäminen ihan hullu ajatus käyttöpyörässäkään ole. Auton vierintävastus on parhaimmillaan selvästi pienempi, kuin kilpapyörällä. Tandemissa harkitsisin jo ihan tosissaan rättärin renkaan käyttämistä. Muistaakseni niitä oli ainakin aikoinaan 95 mm leväeänä. Taitavat olla nykyisin 110-125 leveitä.

Tuollaisen renkaan ainoa ongelma on suuri paino verrattuna polkupyörän renkaaseen. Vierintävastus, kantavuus ja pistonkestävyys ovat ylivoimaiset mihin tahansa polkupyörän renkaaseen verrattuna.

Jori


Lähetetty: 31 Heinä 2008, 21:18
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:

Takapyörä näyttää kolmipuolaiselta, laittaisitko detalikuvan puolauksesta.

Kuva

Lisää kuvia ja tarinaa kotisivuillani: http://www.omanetti.fi/ninajukk/chop.htm

jori kirjoitti:

Ei tämä auton renkaan käyttäminen ihan hullu ajatus käyttöpyörässäkään ole. Auton vierintävastus on parhaimmillaan selvästi pienempi, kuin kilpapyörällä.
Tuollaisen renkaan ainoa ongelma on suuri paino verrattuna polkupyörän renkaaseen. Vierintävastus, kantavuus ja pistonkestävyys ovat ylivoimaiset mihin tahansa polkupyörän renkaaseen verrattuna.

Joo, yllättävän hyvin rullas kun pihatien mäkeä laskettelin reipasta kävelyvauhtia. Kiihty ehkä vähän normi pyörää hitaammin, mutta rullas sitten pidemmälle.
Koko pyörän paino tuossa aiemmassa viestissä olevan kuvan kunnossa 20,4kg. Kun roikottaa penkin kohdalta niin on tasapainossa, eli takapyörä akseleineen, laakereineen ja haarukoineen painaa n. 10kg.

Jukka


Lähetetty: 31 Heinä 2008, 21:21
Kirjoittaja jviirret

Kiitos tuosta jättö komentista, samaa 0-2cm suositteltiin tuola chopperi/customi foorumilla.

Jukka