Polkaistaan taas yhden ikuisuusprojektin suunnittelu käyntiin. Tekeminen alkaa jos löytyy riittävän hyvät perustelut:) Mielessä on ollut pitemmän aikaan pitkärunkoisen evoluutiomallin tekeminen. Niitä on tullutkin tehtyä useita, mutta eri syistä ne ovat jääneet vähemmälle käytölle hyvistä puolistaan huolimatta. Minua ei haittaa niinkään suuri pituus taikka paino. Mutta ajoasentoa on ollut vaikea saada hyväksi, koska riittävällä penkin kaltevuudella ohjaustanko tuppaa jäämään kauas. Tähän on ratkaisu joko etäohjaus tai kaltevampi ohjauskulma. Jos kokeilisi etäohjausta vaihteeksi. Samalla voisi testata pystyä ohjauskulmaa, jota ovat kehuneet monet, mm. Mike Burrows: https://www.youtube.com/watch?v=6NjWB66QAhQ
Bentriderissa asiasta on debattia käyty myös:
http://www.bentrideronline.com/messageb ... p?t=135268
Muita suuntaviivoja: Läskirengas- optio: rengaskoko edessä 24"/507 jolloin 20" läskikumi on liki saman halkasijainen ja taakse 28"/622 tai 26" läski.
LWB haarukka takaperin?
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2058
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
LWB haarukka takaperin?
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: LWB haarukka takaperin?
Jos rungon ei tarvi olla suora - niin eiks eteenkin vois laittaa ison läskirenkaan?
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2058
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: LWB haarukka takaperin?
Pastori kirjoitti:Jos rungon ei tarvi olla suora - niin eiks eteenkin vois laittaa ison läskirenkaan?
Tietysti, mutta tulisi 20 senttiä lisää akseliväliä ja 30 pituutta.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4908
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: LWB haarukka takaperin?
Onhan niitä läskejä 20"" .
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2058
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: LWB haarukka takaperin?
Ei nyt juututa tohon rengaskokoon. Kun ei noita läskirenkaita ole niin pitää tehdä niistä mitä löytyy.
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: LWB haarukka takaperin?
Jarcco kirjoitti:Pastori kirjoitti:Jos rungon ei tarvi olla suora - niin eiks eteenkin vois laittaa ison läskirenkaan?
Tietysti, mutta tulisi 20 senttiä lisää akseliväliä ja 30 pituutta.
Lyhentää vähän runkoo. Pysyy kuiteskin LWB sarjassa.
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: LWB haarukka takaperin?
Tekisit samlla AWD:n. Tommoisessa rungossa olis siihen ainesta! Kaikkien kelien matkapyörä.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: LWB haarukka takaperin?
Pysty ohjauskulma pidentää runkoputkea, sen pitää olla jäykempi ja näinollen raskaampi muutenkin kuin pituuden kautta.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2058
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: RE: Re: LWB haarukka takaperin?
jviirret kirjoitti:Pysty ohjauskulma pidentää runkoputkea, sen pitää olla jäykempi ja näinollen raskaampi muutenkin kuin pituuden kautta.
Jukka
Joo. Onneksi lisäpaino tulee keulaan. Kompensaationa jätän jousituksen pois.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2058
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: RE: Re: LWB haarukka takaperin?
Pastori kirjoitti:Tekisit samlla AWD:n. Tommoisessa rungossa olis siihen ainesta! Kaikkien kelien matkapyörä.
Twistiketju rajoittaa kääntökulmaa. Vai meinaatko mbb keulaa?
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: RE: Re: LWB haarukka takaperin?
Jarcco kirjoitti:Pastori kirjoitti:Tekisit samlla AWD:n. Tommoisessa rungossa olis siihen ainesta! Kaikkien kelien matkapyörä.
Twistiketju rajoittaa kääntökulmaa. Vai meinaatko mbb keulaa?
No ei hirveesti rajoita. Ihan suora kulma haarukassa. Napavaihde ja ketju menee aika sulavasti
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: LWB haarukka takaperin?
Tulee vaan lisää liikkuvia osia ja ei tuosta ainakaan vetopito lopu vaikka on vain takavetoinen.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: LWB haarukka takaperin?
Kyllä se etuveto rajoittaisi tässä kääntökulmaa. Väärinpäin olevan haarukan takia ketjulinjan täytyisi olla kaukana emäputkesta ja lwb:nä tarvittavat kääntökulmat ovat suuria.
Nähdäkseni tähän ei kannata sotkea kaksipyörävetoa kuin korkeintaan kuriositeetiksi. Kuten Jukka totesi riittää takavetoisena vetopito aivan varmasti. Toisekseen etu- ja takarengas ovat erikokoisia, joten ketjuvälitteisenä on käytännössä mahdotan saada niitä molempia vetämään samaa nopeutta. Ilman tasauspyörästöä tämä johtaa siihen että vain toinen rengas vetää normaalisti. Jos se on takarengas, ei eturengas vedä koskaan. Jos taas eturengas vetää normaalisti, käy liukkaalla niin että eturengas luistaa kokoajan ja silloin sillä on kovin huono ohjailukyky.
Tuo pystyohjauskulma lwb:ssä on oikeastaan aika mielenkiintoinen kokeilu. Pitkä akseliväli rauhoittaa pystyn ohjausakselin äkkinäisyyttä. Melkein tekisi mieli itsekin kokeilla
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: LWB haarukka takaperin?
jooseha kirjoitti:Toisekseen etu- ja takarengas ovat erikokoisia, joten ketjuvälitteisenä on käytännössä mahdotan saada niitä molempia vetämään samaa nopeutta. Ilman tasauspyörästöä tämä johtaa siihen että vain toinen rengas vetää normaalisti. Jos se on takarengas, ei eturengas vedä koskaan. Jos taas eturengas vetää normaalisti, käy liukkaalla niin että eturengas luistaa kokoajan ja silloin sillä on kovin huono ohjailukyky.
Ei tuo nyt aivan noin tarkkaa ole. Kumirenkaan pito ei ole mikään absoluuttiasia, kuten hammaspyörät. Renkaan tiehen kohdistama voima tuottaa väliin aina luistoa ja vetopito on parhaimmillaan noin 15 % luistolla. Leveillä vyörenkailla tuo prosentti on matalampi, mutta vetävä ja jarruttava renkas aina luistaa hieman. Tuo luisto kompensoi pyörimisnopeuseroja, eikä pieni yksittäisten prosenttien nopeusero tuota haittaa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: LWB haarukka takaperin?
Eikö tuossa videossa yksinkertasteta aikalailla ohjauskulman toimintaa? En teoriasta mitään ymmärrä, saati osaa kirjottaa - enkä tuota enkkuakaan hyvin ymmärrä mutt jotenkin tuntuu, ett olis ihan hyvä jos se pyörä tekis jotain muutakin mutkassa ku kääntyy (vertikaalisesti)
Ja kuinka sitten jättö, onko sillä mitään väliä jos ohjausakseli on pystyssä ja haarukka takaperin, eli offsetti negatiivinen - jättökin negatiivinen no onhan niitä reilumminkin miinuksen puolellla olevia jättöjä tietty pyyttoneissa
Mutta mitä siis tavotellaan tai saavutetaan takaperin asennetulla haarukalla?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.