LWB haarukka takaperin?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: LWB haarukka takaperin?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Jarcco kirjoitti:

Kallistamalla ohjausakselia taaksepäin 10° ei tarvitsisi haarukkaa muokata.

Kallistamalla ohjausakselia taaksepäin, saadaan aikaiseksi epätoivottua wheel floppia. Pystysuorassa sitä ei ole ollenkaan, jolloin hidasajo-ominaisuudet ovat neutraalit.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: LWB haarukka takaperin?

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Kallistamalla ohjausakselia taaksepäin 10° ei tarvitsisi haarukkaa muokata.

Kallistamalla ohjausakselia taaksepäin, saadaan aikaiseksi epätoivottua wheel floppia. Pystysuorassa sitä ei ole ollenkaan, jolloin hidasajo-ominaisuudet ovat neutraalit.

Wheel Flop on yleensä tärkein polkupyörän autostabiilisuuden geometrinen piirre. Ilman wheel floppia pyörä on erittäin vaikea ajaa ilman käsiä ja kaikki ohjaaminen pitää tehdä aktiivisesti ohjaustangosta kääntämällä. Muitakin autostbiilisuusmekanismeja on toki olemassa, mutta wheel flop on vaikuttavin normaaleissa ajonopeuksissa.

Hämmentävää tässä autostabiilin ohjauksen laatimisessa on, että stabiilin käytöksen saaminen peräkkäispyöräiseen vaatii epästabiilisti käyttäytyvän etupyörän. Wheel flopin lisäksi autostabiilisuutta aiheuttavia mekanismeja ovat: Hyrrävoimat ja niiden suutautuminen, renkaan keinutuolivaikutus, renkaan kartiovierintä, renkaan vierintävastuspisteen siirtyminen ja jätön aiheuttama momentti.

Ainakin nämä siis aiheuttavat kallistuvan ajoneuvon etupyörien kääntymistä kallistuksen suuntaan. Noista viimeinen, eli jätön aiheuttama momentti, on käytännössä sama ilmiö kuin wheel flop ja vaikuttaa samasta syystä, mutta täysin pystysuoralla ohausakselilla momenttivaikutus ei ole progressiivinen, vaan lähes lineaarinen ilmiö.

Jättö aiheuttaa siis wheel flopin tapaan vaikuttavan ilmiön, vaikka ohjauskulma olisi täysin pystysuora. Wheel flop on geometrinen "putoamismatka", jota ei ole pystysuorassa ohjauksessa, mutta vaikutus ei tästä nollaudu, eikä ohjauskulman pystysuoruus tuota mitään ylimääräistä ilmiötä, vain vaimentaa wheel flopin "alkukireyttä".

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: LWB haarukka takaperin?

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Oleellista on selvittää paljonko wheel floppia tarvitsee /saa olla. Alkuarvaus on, että 80 asteen kulmalla ei ole vielä merkittävää eroa pystysuoraan.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: LWB haarukka takaperin?

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Pyöräytin laskurissa lukuja. 73° -> 80° pudottaa wheel flopin 13mm -> 8mm, kun jättö pidetään samana. 85° pudottaa sen 4mm:iin.

jori kirjoitti:

Wheel Flop on yleensä tärkein polkupyörän autostabiilisuuden geometrinen piirre. Ilman wheel floppia pyörä on erittäin vaikea ajaa ilman käsiä ja kaikki ohjaaminen pitää tehdä aktiivisesti ohjaustangosta kääntämällä. Muitakin autostbiilisuusmekanismeja on toki olemassa, mutta wheel flop on vaikuttavin normaaleissa ajonopeuksissa.

Laskinpa piruuttani että mulla on wheel flop suunnilleen -54mm. Mitäs tämä vaikuttaa? Ainakin käsittä ajaminen on helppoa :mrgreen:

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: LWB haarukka takaperin?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jooseha kirjoitti:

Laskinpa piruuttani että mulla on wheel flop suunnilleen -54mm. Mitäs tämä vaikuttaa? Ainakin käsittä ajaminen on helppoa :mrgreen:

Sulla on jalkaohjattu ja negatiivinen wheel flop, sitä ei voi mitenkään verrata positiivisen wheel flopin käsiohjatun käsittä ajamiseen. :D

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: LWB haarukka takaperin?

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Ohjausgeometriassa siis kaikki parametrit ovat riippuvaisia toisistaan ja vielä muistakin kuten painopisteen sijainti, niin ei ole olemassa mitään optimiarvoa millekään niistä. Tässä minun suunnitelmassa on mahdollisuus vaihdella haarukkaa ja muuttaa jousituksen korkeutta. Jos vaikka alkuarvaus menisi poskelleen. Tälläisiä ei ole paljon tehty, ei ole valmista mallia minkä kopioisi.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: LWB haarukka takaperin?

Viesti Kirjoittaja jori »

Jarcco kirjoitti:

Oleellista on selvittää paljonko wheel floppia tarvitsee /saa olla. Alkuarvaus on, että 80 asteen kulmalla ei ole vielä merkittävää eroa pystysuoraan.

Normaali, 74 asteen ohjaus ja 58 mm offsetti tuottaa 13 mm wheel flopin ja 46 mm jätön. Jos haarukan kääntää takaperin, on offset -58 ja pitää olla 83 asteen ohjauskulma, jotta wheel flop on saman 13 mm. Jättö on tässä tapauksessa 104 mm.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: LWB haarukka takaperin?

Viesti Kirjoittaja jori »

jori kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Oleellista on selvittää paljonko wheel floppia tarvitsee /saa olla. Alkuarvaus on, että 80 asteen kulmalla ei ole vielä merkittävää eroa pystysuoraan.

Normaali, 74 asteen ohjaus ja 58 mm offsetti tuottaa 13 mm wheel flopin ja 46 mm jätön. Jos haarukan kääntää takaperin, on offset -58 ja pitää olla 83 asteen ohjauskulma, jotta wheel flop on saman 13 mm. Jättö on tässä tapauksessa 104 mm.

Kannattanee varautua ostoskärrynpyöräwobblingiin hieman takakaltevalla ohjausnivelellä. Itse kokeilisin tuota reilua 80 astetta ainakin aluksi. Ei se parikymmenmillinen wheel flop niin mahdottoman hankala ole.

Takapyörän koolla ja asennuskorkeudella voi myös kokeilla erilaisten ohjauskulmien vaikutusta.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin