Sivu 3/4

Re: LWB haarukka takaperin?

Lähetetty: 19 Joulu 2017, 06:49
Kirjoittaja jooseha
Härski kirjoitti:

..mutta mutta. . Eikös sisäänpäin kääntyvä Takarengas vaan kasvata -kääntösädettä- ja näin huononna kääntyvyyttä. Ainakin ihan vaan sihtailemalla noita Jorin kuvia väittäisin negatiivisen jätön Fillarin omaavan pienimmän kääntösäteen suhteessa eturenkaan kääntökulmaan.

Jorin kuvassa on jokaisen pyörän ohjausta käännetty eri verran runkoon nähden. Samalla ohjauskulmalla ne ovat yhtä ketteriä.
Tai teoriassa akselivälin muutos ja erilaiset kallistuskulmat tekevät kai pienen eron :?


Re: LWB haarukka takaperin?

Lähetetty: 20 Joulu 2017, 19:07
Kirjoittaja Pastori

Re: LWB haarukka takaperin?

Lähetetty: 20 Joulu 2017, 20:14
Kirjoittaja Jarcco

On tää suunnitteluvaihe helppoa, riittää kun avaa aiheen niin tänne ilmestyy niin teoria kuin piirustukset ilman että tarvitsee itse tehdä mitään.:D Ehkä tän joku vielä tekeekin niin ei tarttis ite sitäkään...
No, tuossa kuvassa on liian pysty nojakulma mun nykyiseen makuun. Pitäis päästä 40 asteen kulmaan ja keskiö samalle korolle penkin kanssa. Eli lyhenis jonkun verran, tuossa on melkein se mitä ajattelin:
http://www.bentrideronline.com/messageb ... uko&page=2
Kuva
Tuossahan on jäänyt ketjun reitti piirtämättä.


Re: LWB haarukka takaperin?

Lähetetty: 21 Joulu 2017, 18:49
Kirjoittaja Pastori
sport.png
sport.png (18.56 KiB) Katsottu 10947 kertaa

Mua jotenkin kiinnostaisi tästä semmoinen sporttinen Nokiapyörä. Isot kiekot. Olis aika simppeli tehdä.


Re: LWB haarukka takaperin?

Lähetetty: 21 Joulu 2017, 19:28
Kirjoittaja jviirret

Nokialla ei taida isoista renkaista olla mitään hyötyä pieniin verratuna. Pienillä saa matalemman josta ainakin mun käydessä on hyötynyt.

Jukka


Re: LWB haarukka takaperin?

Lähetetty: 21 Joulu 2017, 19:54
Kirjoittaja Pastori
jviirret kirjoitti:

Nokialla ei taida isoista renkaista olla mitään hyötyä pieniin verratuna. Pienillä saa matalemman josta ainakin mun käydessä on hyötynyt.

Jukka

Niin.Siellä on taitanut aina olla semmoinen keli että pienten kiekkojen huonompi vierintä kumoutuu tuuliolosuhteissa.

sport_haarukka_vaarinpain_406.gif
sport_haarukka_vaarinpain_406.gif (11.62 KiB) Katsottu 10917 kertaa

Re: LWB haarukka takaperin?

Lähetetty: 21 Joulu 2017, 22:16
Kirjoittaja Vilijami

No mullahan on valmis kisapeli :D
Kuva


Re: LWB haarukka takaperin?

Lähetetty: 22 Joulu 2017, 10:21
Kirjoittaja Pastori
Vilijami kirjoitti:

No mullahan on valmis kisapeli :D
Kuva

Penkki loivempaan kulmaan ja muunto kahteen kiekkoon.

Tossahan onkin jo aika lähellä. Suora veto vaan eteen.

Kuva


Re: LWB haarukka takaperin?

Lähetetty: 22 Joulu 2017, 21:22
Kirjoittaja Jarcco

Re: LWB haarukka takaperin?

Lähetetty: 31 Joulu 2017, 10:13
Kirjoittaja Jarcco

Tässä kuva keksinnöstä. Jättö on 60 mm. Jos laittaa pitemmän haarukan, ohjauskulma muuttuu muutaman asteen takaviistoksi ja jättö suurenee. Selkänojan putket (välissä verkko) hitsattu kiinteästi runkoon ja keskiön paikka on säädettävä. Putkikoot ovat: alapuolinen päärunkoputki 40x40x1,5, penkin alla olevat pienemmät putket 25x25x1,5. Pyöreät selkänojan putket Ø22x1,5 ja muut Ø25x1,5. Takahaarukka otetaan varaosapyörästä. Läskipyöräoptio vaikuttaa niin hankalalta ettei viitsi sitä tähän tehdä.


Re: LWB haarukka takaperin?

Lähetetty: 31 Joulu 2017, 11:13
Kirjoittaja PW

Kestääkö tuo penkin takatuki nojaamista? Onko niitä yksin vai kaksin kpl?


Re: RE: Re: LWB haarukka takaperin?

Lähetetty: 31 Joulu 2017, 11:56
Kirjoittaja Jarcco
PW kirjoitti:

Kestääkö tuo penkin takatuki nojaamista? Onko niitä yksin vai kaksin kpl?

Yksi 25 mm neliöputki. Luulisin että kestää kun myös selkänojan putket on hitsattu kiinteästi.


Re: LWB haarukka takaperin?

Lähetetty: 31 Joulu 2017, 12:45
Kirjoittaja Vilijami

Mulla on Twisterissä yksi 30x30 putki, eikä se ainakaan notku polkiessa. Ainakaan mun tehoilla.
Kuva


Re: LWB haarukka takaperin?

Lähetetty: 07 Touko 2018, 08:20
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:


Eikö tuossa videossa yksinkertasteta aikalailla ohjauskulman toimintaa? En teoriasta mitään ymmärrä, saati osaa kirjottaa - enkä tuota enkkuakaan hyvin ymmärrä mutt jotenkin tuntuu, ett olis ihan hyvä jos se pyörä tekis jotain muutakin mutkassa ku kääntyy (vertikaalisesti) :?
Ja kuinka sitten jättö, onko sillä mitään väliä jos ohjausakseli on pystyssä ja haarukka takaperin, eli offsetti negatiivinen - jättökin negatiivinen no onhan niitä reilumminkin miinuksen puolellla olevia jättöjä tietty pyyttoneissa :roll:
Mutta mitä siis tavotellaan tai saavutetaan takaperin asennetulla haarukalla?

Pysty ohjauskulma ja haarukka takaperin tekee positiivisen jätön.
Normaalitilanteessa offsetin lisäämisellä pienennetään jättöä, jota tulee lisää sitä enemmän, mitä enemmän ohjauskulmaa vinonnetaan. :?


Re: LWB haarukka takaperin?

Lähetetty: 02 Helmi 2019, 21:20
Kirjoittaja Jarcco

Tavarapyörässä 100 millin jättö tuntui passelilta. Kallistamalla ohjausakselia taaksepäin 10° ei tarvitsisi haarukkaa muokata. Minusta olisi paremman näköinenkin noin.