MBB-tavaratandem

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja PW »

Se lyhyt versio pitää vissiin kokeilla, ett näkee, voiko hitaanajon ominaisuudet oikeesti viel parantua ;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja Pastori »

pwtandem.jpg
pwtandempastori.jpg

Kävin eilen kokeileen tätä pyörää. Hienosti kulki ja erityisesti hiljaisessa vauhdissa hyvin hallittava. Pitää kääriä hihat ja ruveta tekemään itselle samantyyppista. Samanlaista nyt ei saa tehtyä vaikka yrittäis.

Avatar
Höregrö
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 206
Liittynyt: 06 Touko 2009, 14:04
Paikkakunta: Turku

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja Höregrö »

Kätevän näköinen tavarapyörä. Onpas ovela niskatuki :)

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja Pastori »

petri_ajokuva.jpg

PW ajelee.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja PW »

Paikoin liukasta mutta ei kaatumisia. Rengaspainetestiä - normaali paineilla peukalonpainuma renkaaseen n. 5mm. Laskin painetta, peukalo painui arviolta 10mm - tuntuma tiehen parani selvästi mutta asfaltti pinnalla tuntui tosi tahmealta meno, joten pumppasin lisää painetta, näillä mennään :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja PW »

Iltapyöräilyn teemana oli tänään linturetki, joten läksin ekan kerran tänä vuonna mukaan. Valitsin läskin alle, koska hiekkateitä ja jopa polkuja tiedossa.
Sittenpä sattuikin yhdellä polulla jyrkähkössä mäessä, etukiekko jarrutuksesta johtuen vinoon, haarukkaan kiinni ja kuperkeikka. Ei näköjään riitä pitkä perä, kyllä nousee ja korkeelle kun etukiekko lopettaa pyörimisen.
En tiedä miten kiekon sais niin tiukkaan kiinni, ett.kestäs jarrutuksen? Jarrut ei edes olleet hyvät, puristin jarrua kokoajan mäkeä laskiessa. Dropparit on varmaan liian sileet ja ohuet, prikat taitaa olla lisänä, ett pikalinkku ylettää puristamaan.
Kumi puhki, droppari vinossa ja jarrulevy solmussa, muuta en vielä huomannu särkyneen. Takajarru olis tietyst hyvä olla tommosiin paikkoihin.

Viimeksi muokannut PW, 13 Maalis 2020, 22:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Iltapyöräilyn teemana oli tänään linturetki, joten läksin ekan kerran tänä vuonna mukaan. Valitsin läskin alle, koska hiekkateitä ja jopa polkuja tiedossa.
Sittenpä sattuikin yhdellä polulla jyrkähkössä mäessä, etukiekko jarrutuksesta johtuen vinoon, haarukkaan kiinni ja kuperkeikka. Ei näköjään riitä pitkä perä, kyllä nousee ja korkeelle kun etukiekko lopettaa pyörimisen.
En tiedä miten kiekon sais niin tiukkaan kiinni, ett.kestäs jarrutuksen? Jarrut ei edes olleet hyvät, puristin jarrua kokoajan mäkeä laskiessa. Dropparit on varmaan liian sileet ja ohuet, prikat taitaa olla lisänä, ett pikalinkku ylettää puristamaan.
Kumi puhki, droppari vinossa ja jarrulevy solmussa, muuta en vielä huannu särkyneen. Takajarru olis tietyst hyvä olla tommosiin paikkoihin.

Paremmin kestäisi kuormia, kun olisi jarrusatula akselin etupuolella, kuten useimmissa autoissa. Tämä tekee sen, ettei voiman suunta vaihdu jarrutuksessa. Ajaessahan etupyörän akseli painuu dropparin pohjaan. Kun sitten akselin takapuolelle sijoittetulla jarrusatulalla jarrutetaan jarrulevyä kovemmin kuin kiekon ja jarrulevyn halkaisijoiden suhteessa, eli noin 1:5 mäkeä vastaavassa paikassa, akseiliin välittyvän voiman suunta vaihtuu, laakerin välykset vaihtavat puolta ja akseli alkaa pyrkiä alas dropparista. Jos ei puristus pidä, liukuu akseli pois dropista ja muljahtaa jarrulevyjen ympäri haarukan takapuolella ja kiekko vinoon. Rengas kiinni haarukkaan ja jarruvoima kasvaa rajusti. :shock:
Kuva
Autoissa tuo jarrusatulan sijainti etupuolelle voi olla enempi dynamiikka-asia, eli sillä vaimennetaan värähtelyjä. Pyörässä merkittävämpää kevyen jarrusatulan takia on tuo dropparissa pysyminen, mutta kyllä se polkupyöränkin autostabiilisuus paranee, kun etujarrusatulan paino siirtyy akselin etupuolelle.

Golfin etujarru.jpg
Golfin etujarru.jpg (70.64 KiB) Katsottu 4809 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Minkä takia dropprit aukeavat taaksepäin :shock:

pw.jpg
pw.jpg (42.02 KiB) Katsottu 4776 kertaa

Hitsipisteet droppareihin heti mutterin viereen estäisi kiekon vahinkoliikkeen. Monessa etuhaarukassa on tälläiset paksunnokset valmiina.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja PW »

jooseha kirjoitti:

Minkä takia dropprit aukeavat taaksepäin :shock:
pw.jpg

Joku tyhmä on ne siihen silleen tehny :( Eikös ne yleensä aukea taakse?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja PW »

Jaa, yritin ajatella - kun kiekko jarrutettaessa kääntyy vasemmalle ja törmää vasemman puolen haarukkaan (jarrun puolelle), eikö taakse aukeava droppari pikemminkin estä liikettä?
Muok. Eiku ajattelin lisää - pyörä jatkaa matkaa ja taakse aukeava droppari helpottaa oikean puolen tipahtamista ja vasta sitten kiekko ottaa kiinni vasempaan haarukkaan. Meniköhän ajattelu viimein oikein?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja jori »

Käännä nykyiset, tai tee uudet dropparit, jotka aukeaa suoraan alas, niin on sekä jarrutuksen, että vetotilanteen ja ketjuvoimien mukaan pitävä asento.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja PW »

Olihan tuossa vähän muutakin särkyny, ohjaustanko vinossa, keskiöputki revenny hitsauksistaan. Otin osat muuhun käyttöön, ootelkoon runko tuossa jos syssymmällä korjais ens talvee varten.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja PW »

Yks talvi jäi välistä, nyt näyttäs tulevalle talvikaudelle tämä pyörä tulevan kuntoon. Jarrut kun vielä jaksas askarrella - aattelin jos takajarrut laittas kun tuo etujarru näyttää olevan vähän riski kuperkeikkojen kannalta.
Dropparit käänsin ja vaihtajan korvakkeen hitsasin kiinni. Kiekko pitää nyt pujottaa paikoilleen ilman pikalinkkua.
Tepon miulle viimeks lyhentämät 115mm kammet tuli nyt tähän 8)

1032020142932.jpg

Jarrupalikka mallausvaheessa, yritän vielä siirtää eteenpäin, että jarruvaijeri yltäis paremmin.

TM lyhentää 115mm
TM lyhentää 115mm

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja PW »

Hyvin on pelannu talvipyöränä tähän asti - tänään sitten notkahti liikennevaloissa :lol: Hankala punertaa ohjaustangon ja rungon puristuksesta ylös mutta pääsin ku pääsinkin. Sen verran runko jäi kiinni, ett pystyin taluttamaan kotiin.

Runko repes sauman vierestä
Runko repes sauman vierestä

Peiliin katsottava ja hitsaria syytettävä vaikka pakkasen syyksi tuon mielellään lykkäisin ;) Ehkä tästä joku jotain oppii :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Laita tuollaiset kolmiolaput kylkiin.

Liitteet
EE51EC33-E877-4C3E-A02D-9CC683403155.jpeg
EE51EC33-E877-4C3E-A02D-9CC683403155.jpeg (127.65 KiB) Katsottu 2543 kertaa
Vastaa Viestiin