Sivu 1/2

DT

Lähetetty: 11 Huhti 2018, 11:19
Kirjoittaja KPS

No niin taannoisessa Skissi ketjussa piti syntyä MBB tyyppinen nojakki, mutta projekti jämähti holdiin ja nyttemmin se on lopetettu. Nyt sen tilalle on syntynyt uusi projekti DT, eli MBB tyyppinen Delta Trike.

Tämä rosessi on jo nyt tavallaan pidemmällä kuin skissi, sillä eilen tilasin Shimanon Nexus 8 napavaihteen ja siihen 16 hampaisen rattaan sekä Campan 165 mm 53 piikkiset kammet … sitten heräsi kysymys: toimivatkohan ne kimpassa ? Joskus aikaisemminkin tätä on jossain pähkäilty, mutta ei ole muistikuvaa oliko tulos triviaali, eivät tietenkään sovi yhteen vai jotain muuta.

Kuvassa alustavaa skissailua …

Delta trike 31_3_2018.png
Delta trike 31_3_2018.png (24.04 KiB) Katsottu 5892 kertaa

Vermeeseen piti tulla myös hihnaveto mutta toistaiseksi se on vastatuulessa. Ekassa (V1 tadpole) oli etupäässä 42 piikkinen ratas ja takana 11 – 32 kasetti 26 tuumasella renkaalla. Tämän vermeen tulisi liikahtaa suurin piirtein samoja vauhteja.

Yhden rundin takapyörän kulkema matka saadaan kaavalla: 2Piir*42/11 tai 32 elikä V1:llä: 7.44 / 2.56 metriä per kierros. Gatesin hammashihna (etu ja taka 60 / 20 hammasta) + Nexus (20 tuumainen vanne), lukemat ovat: 6.4 / 2.1 m / rundi. Campa + Nexus: 7.06 / 2.3 m / rundi ja Campa + Alfine 11: 9.4 / 2.3 m / rundi. Shimanolla on takarattaita 13 piikkisestä ylöspäin, mutta Alfineen ja Nexukseen kelpaa 16 piikkinen tai suurempi. Noista parhaalta vaihtoehdolta vaikuttaisi Alfine 11. Mutta se on melko tyyris … mitenköhän se Nexus pelittäisi 14 hampaisella rattaalla (8.1 / 2.6)?


Re: DT

Lähetetty: 11 Huhti 2018, 14:24
Kirjoittaja Vilijami
KPS kirjoitti:

Tämä rosessi on jo nyt tavallaan pidemmällä kuin skissi, sillä eilen tilasin Shimanon Nexus 8 napavaihteen ja siihen 16 hampaisen rattaan sekä Campan 165 mm 53 piikkiset kammet … sitten heräsi kysymys: toimivatkohan ne kimpassa ?

Mikä tässä on epäselvää? Mikä ei toimis? :shock:


Re: DT

Lähetetty: 11 Huhti 2018, 14:53
Kirjoittaja jooseha
KPS kirjoitti:

mitenköhän se Nexus pelittäisi 14 hampaisella rattaalla (8.1 / 2.6)?

Veikkaan että ketju ottaa kiinni joko napaan tai vaihteensiirtäjään. Voi kyllä mahtua pyörimäänkin. Ehkä kapealla ketjulla ja suoralla rattaalla :?
Kuva


Re: DT

Lähetetty: 11 Huhti 2018, 16:34
Kirjoittaja KPS

Pikaisen Googletuksen jälkeen sanoisin että ei ole eikä tule ongelmia (Campa + Nexus).

Sheldon Brown sanoi että se johtuu interferenssistä?

Nexus and Alfine hubs use the same 3-spline sprockets as other internal gear hubs from Sturmey-Archer and SRAM/Sachs, also used on most coaster-brake hubs.

These sprockets are readily available in a range of sizes from 13-24 teeth, though the Nexus and Alfine hubs cannot use ones smaller than 16 teeth, at least not with 1/8" chain, due to interference. By changing the sprocket, you can raise or lower all of the gears at once. A larger sprocket requires a longer chain. A worn chain will run poorly on a new sprocket.


Re: DT

Lähetetty: 11 Huhti 2018, 19:30
Kirjoittaja jviirret

Jos nexus 8 on mitään sukua nexus 7:lle niin onelmia tulee kaikilla ketjuilla ja rattailla :lol: Ongelmat alkaa kun saa päälleen ensimmäisen vesisateen ja loppuu kun nakkaa koko värkin sillankaitten yli jokeen :lol: Oli vain henkilökohtainen mielipiteeni...

Jukka


Re: DT

Lähetetty: 11 Huhti 2018, 20:49
Kirjoittaja Mahe
KPS kirjoitti:

Yhden rundin takapyörän kulkema matka saadaan kaavalla: 2Piir*42/11 tai 32 elikä V1:llä: 7.44 / 2.56 metriä per kierros. Gatesin hammashihna (etu ja taka 60 / 20 hammasta) + Nexus (20 tuumainen vanne), lukemat ovat: 6.4 / 2.1 m / rundi. Campa + Nexus: 7.06 / 2.3 m / rundi ja Campa + Alfine 11: 9.4 / 2.3 m / rundi. Shimanolla on takarattaita 13 piikkisestä ylöspäin, mutta Alfineen ja Nexukseen kelpaa 16 piikkinen tai suurempi. Noista parhaalta vaihtoehdolta vaikuttaisi Alfine 11. Mutta se on melko tyyris … mitenköhän se Nexus pelittäisi 14 hampaisella rattaalla (8.1 / 2.6)?

Omasta kokemuksesta tuota Alfine 11:sta voi kyllä suositella, kerrassaan vaivaton vekotin, öljynvaihto parin tuhannen kilometrin välein ja vaijerin kireyttä saa ehkä pari kertaa kesässä vähän säätää jos alkaa hyppimään, mutta muuten on käynyt ja kukkunut.

Mä hommasin JTekin tangonpäävivun siihen ja sen kanssa on ollut ongelmia, vipu oli voidelta rasvalla joka jumitti sen kastuessa.

En tiedä mikä on sinun luokituksessa edullinen, mutta esim. SJS Cycles myy tuota hubia 150 GBP: https://www.sjscycles.co.uk/hubs-intern ... 135mm-36h/

Toki tohon tarttee sitten vielä pinnat, vannekehän, vivun ja navan ulkoiset vaihtajaosat, joten kyllä sille takapyörälle hintaa tulee parisataa puntaa, vaan empä ole niitä kasivaihteisiakaan kovin halvalla nähnyt...

Tossa vielä linkki niihin irto-osiin: https://www.sjscycles.co.uk/hub-spares/ ... ts-cjs700/


Re: DT

Lähetetty: 11 Huhti 2018, 22:52
Kirjoittaja KPS

Joo halvalla menee, kandeis melkein ostaa vaikkei tarviskaan. OVH oli jotain 370 GBP. Mä taisin maksaa siitä Nexuksesta 135 ekee. Tuo nettikauppa vaikutti hyvältä .... ei ole aikaisempaa havaintoa pyhimyksestä. Ai niin se napa menee etupyörään, MBB.


Re: DT

Lähetetty: 13 Huhti 2018, 16:45
Kirjoittaja jooseha
jooseha kirjoitti:
KPS kirjoitti:

mitenköhän se Nexus pelittäisi 14 hampaisella rattaalla (8.1 / 2.6)?

Veikkaan että ketju ottaa kiinni joko napaan tai vaihteensiirtäjään. Voi kyllä mahtua pyörimäänkin. Ehkä kapealla ketjulla ja suoralla rattaalla :?

Katselin pyörätelineessä tälläistä ja totesin sen olevan sen verran ahtaasti tehty että normaali kapea ketju(7/8) ei mahdu navan ja vaihteensiirtäjän väliin. (10/11/)12-ketju taitaisi mahtua, mutta oikeanlaisella offsetillä olevan rattaan voi joutua tekemään itse.


Re: DT

Lähetetty: 16 Huhti 2018, 14:31
Kirjoittaja mhelander
jviirret kirjoitti:

Jos nexus 8 on mitään sukua nexus 7:lle niin onelmia tulee kaikilla ketjuilla ja rattailla :lol: Ongelmat alkaa kun saa päälleen ensimmäisen vesisateen ja loppuu kun nakkaa koko värkin sillankaitten yli jokeen :lol: Oli vain henkilökohtainen mielipiteeni...

Niin, no Nexus7 navoista on montaa mallia... meillä on yksi romupyörästä purettu jossa on ruostumisongelmaa. Sitten on tyttären Tunturi-pyörässä mukana tullut jonka vetopuolen tiivistys on paljon järkevämpi ja siinä tuskin tulee kastumista vaikka vesisateessa seisottaisikin kesät talvet.

Ja Nexus8 on käsittääkseni öljykylpyinen eli öljyt pysyy sisällä. Nexus7 ei ole öljytiivis vaan perinteinen napa jossa laakerit on vaseliinilla voideltu kuten planeettapyörästön rattaat sekä jarrupinnat ja jotakin öljyä oli tehtaalla laitettu muihin liikkuviin osiin.
Nyt on tyttären Nexus7 voideltu hyväksi havaitulla konstilla, eli huolellisen purkamisen ja rasvojen pois pesun jälkeen se on uitettu ATF-X automaattilaatikkoöljyssä ja laakerit sekä jarrupinnat voideltu Redline CV-2 synteettisellä vaseliinilla. Ei valittamista, toimii kesät talvet. Ei ole huoltovapaa mutta kevät/syksy kun muistaa avata, uittaa ATF-X öljyssä ja uudelleen voidella rasvattavat pinnat niin toimii.

Nexus8 olisi parempi ja vähemmän huoltoa mahdollisesti vaativa vaihtoehto. Jos sellaisen vaan saisi kohtuuhinnalla käsiinsä vaihdekahvan kera... ja onhan kaikki nämä Nexus-vehkeet melkoisia ankkureita kun vertaa omiin avovaihteistoihin.


Re: DT

Lähetetty: 16 Huhti 2018, 15:22
Kirjoittaja jooseha
mhelander kirjoitti:

Ja Nexus8 on käsittääkseni öljykylpyinen eli öljyt pysyy sisällä.

Väärä käsitys. 8 on vastaava kuin 7 ja Alfine 8 myös. Se on vain levyjarruversion nimi Nexus 8::sta.
Shitmanon navoista vain Alfine 11 on öljykylvyssä.


Re: DT

Lähetetty: 17 Huhti 2018, 14:51
Kirjoittaja mhelander
jooseha kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Ja Nexus8 on käsittääkseni öljykylpyinen eli öljyt pysyy sisällä.

Väärä käsitys. 8 on vastaava kuin 7 ja Alfine 8 myös. Se on vain levyjarruversion nimi Nexus 8::sta.
Shitmanon navoista vain Alfine 11 on öljykylvyssä.

No tuo on hyvä tietää. Ettei turhaan haaveile öljykylpyisestä ja kohtuuhintaisesta, mutta samalla painavasta navasta.

Niitä odotellessa mennään avovaihteilla ainakin omissa pyörissä.


Re: DT

Lähetetty: 17 Huhti 2018, 14:58
Kirjoittaja PW

Oma kokemus nexus8:sta, uutena ostettu ruostui katon alla säilytettynä :? Olikos noita viel eri laatusia, erilaisilla suojauksilla?
Romupyörästä löytyny seiska taas toiminu monta vuotta.


Re: DT

Lähetetty: 17 Huhti 2018, 16:11
Kirjoittaja jooseha

On erilaisilla suojauksilla ja laakeroinneilla.


Re: DT

Lähetetty: 18 Huhti 2018, 01:07
Kirjoittaja KPS

Kammet saapuivat paikallisen luotettavan postifirman toimesta.

Kasausohje ja laatikossa olevat palikat eivät ihan vastaa toisiaan. Nähtävästi pienellä lisäinvestoinnilla (Campagnolo Power - Torque Cups) löytyy mm toinen laakeri .... mikä parantaa palikoiden toimivuutta merkittävästi:) Recumbentparts.com olisi hammaskehiä ... ketjupyöriä (?) aina 80 hampaasen saakka mutta B.C.D. on 130 mm, joten ne eivät sovi näihin kampiin. Muutenkaan hampaiden lukumäärän kasvattaminen ei ole paras vaihtoehto,

Napavaihteen rattaan pitäisi pelittää näiden kanssa.

LISÄYS. Ja nyt tuli 1.5 kiloa lisämassaa. Irrallinen napavaihde ja 16 hampainen ratas. Yksi data sheetti jossa ei mitään asennusohjetta eikä mainintaa tarvittavista "pikku palikoista". Tällänen "originaalipakkaus" saa mut vihaseks. Lapussa luki että painepesuri ja vesisade on pahasta, ei siis ole täysin vedenpitävä kuten jo aikaisemmin täällä tiedettiin. Seuraavaksi pitäis varmaan tehrä tosta Nexuksesta etukiekko .... se on eka oma tekemä .....


Re: DT

Lähetetty: 22 Huhti 2018, 22:24
Kirjoittaja KPS

Etupään skissi.

etukuva.png
sivukuva.png