Sivu 2/2

Re: DT

Lähetetty: 22 Huhti 2018, 23:07
Kirjoittaja PW

Jättö näyttää silmämääräsesti isolta.


Re: DT

Lähetetty: 23 Huhti 2018, 00:40
Kirjoittaja KPS

65 astetta ja jotain 8-9cm ? Noi tuli melkein hihasta kun rupesin tota piirrosta tekemään.


Re: DT

Lähetetty: 24 Huhti 2018, 18:38
Kirjoittaja KPS

Puolivalmiita fotoja. Vaatii vielä pientä laittoa, kammet osuu runkoputkiin, takapäästä puuttuu vielä kaikenlaista tilpehööriä mm. jarrut. Nivel ei toimi, lähinnä sitä ei saa tuossa muodossa kasattua:) jne. Kyseessä on siis MBB delta, josta toisenlaisella takapäällä syntyy 2-pyöräinen nojakki. Mittoja joskus myöhemmin lisää. Akseliväli 1100 mm, leveys alle 800 mm, ohjauskulma 65 astetta, jättö 8 ... 9 cm. Voimansiirto Nexus 8 D + ketju, optiona Alfine 11 ja Gatesin hihna.

takakuva 24_4.png
sivukuva 24_4.png

Re: DT

Lähetetty: 27 Huhti 2018, 18:50
Kirjoittaja KPS

Ja 2 pyöräinen variaatio vois olla jotain ton näköistä. Rungon massa noilla putkilla 4 kg. Mallista puuttuu korvakkeita ja osa putkista tulee olemaan erilaisia. Eturunko ("valkoiset osat") 1.32 kg, kellertävä keskiosa 1 kg ja ja takapää 1.65 kg.

2_pyöräinen_variaatio27042018.png

Re: DT

Lähetetty: 06 Touko 2018, 19:59
Kirjoittaja KPS

Deltan versio olis jotain tuon tapaista, takapää on töpön näkönen => 100 mm lisää akseliväliä tähänkin.


Re: DT

Lähetetty: 16 Syys 2018, 13:18
Kirjoittaja KPS

Hiljaista on ollut tämän hankkeen tiimoilta. Nyt (ennen vuoden vaihdetta) pitäisi fiksata ja viimeistellä suunnitelmat, materiaalit jne. Näillä näkymin niitä tulee kaksi, kaksipyöräinen ja deltatrike. Mitään erityisiä painotavoitteita ei ole tällä kertaa. Materiaali on edelleen alumiinia ja rungot valmistaa lähellä oleva Ruotsalainen metallipaja. Tosta pitäisi lähteä liikenteeseen. Nivelen periaatekuva. Pitäisi vähän modata että sen saisi myös kasattua ja purettua. Liukulaakerointi ja "haarukan leveä yläpää" spesiaalirakenteita. Laakerit keveitä ja etukolmion putket saa hyvin hitsattua U-palikkaan.

Nivel_periaate.png

Re: DT

Lähetetty: 16 Syys 2018, 14:04
Kirjoittaja Härski

Ei kannata tehdä haarukan yläpäästä yhtään leveämpää kuin on pakollista. Mulla ainakin tuollaisella haarukalla osuu reisien sisäpinnat haarukkaputkien yläpäähän.

Ja sit osui silmään haarukkaputkien kiinnitys droppariin.. Laittaisin putket mieluummin suoraan toisiinsa kiinni, enkä ohuon levyn välityksellä. Niin raketeesta tulisi huomattavasti vääntöjäykempi..

.. Täh. Siitähän puuttuu myös emäputki.. Eli siinäkin on vetelä paikka kun olet korvaamassa tukevuuden kannalata ihanteellista pyöreää putkea - avonaisella- levyrakenteella. Aika lailla mennään suunnitelun äärilaidasta toiseen..


Re: DT

Lähetetty: 16 Syys 2018, 14:57
Kirjoittaja Vilijami

Haarukkaputkien alapäätkin ovat turhan leveällä. Kuvassa Twisterin etuhaarukka, jossa dropparit ovat haarukkaputkien ulkoreunassa.


Re: DT

Lähetetty: 16 Syys 2018, 18:09
Kirjoittaja KPS

Kiitoksia kommenteista. Kuvan rakenne ei ole vielä ihan mitoissaan. Eturattaat ja kammet osuvat etukolmion putkiin. Napavaihteen kiinnitykseen saa Vilijamin kuvan mukaista sisennystä melkoisesti. Putkiin tulee / tehdään riittävä määrä sopivia mutkia:) Samanlaista säätöä tarvitaan myös ylääpäässä kuten Härski totesi. Mulla on tulossa karkea puumalli, jolla olisi tarkoitus tehdä "käytännön kokeita" etupään rakenteelle.

Nyt on taas terminologisia ongelmia. Siis "emäputki" eikö se ole tuo välirungon nivelen kohdalla oleva takakeno halk. 40 / 30 mm putki siis tässä skississä 5 mm seinämä? Putkessa siniset liukulaakerit.

Nivelen runko tulee ehkä U-profiilista. Kuvan sivujen 3 mm alu muuttunee hieman paksummaksi? Saattaa muuttua myös pyöreäksi.

Jarrulevy on hiukka tiellä, suottaapi tulla epäsymmetrinen rakenne.


Re: DT

Lähetetty: 16 Syys 2018, 21:13
Kirjoittaja kuparinen

Jos tekee ohjauslaakerin noin päin, riittääkö kääntökulma? Rungon etuputki on aika paksu ja haarukan "kuori" sen ympärillä aika ahdas. Etuvetotrikelläkin pitää päästä u-käännös...


Re: DT

Lähetetty: 17 Syys 2018, 11:40
Kirjoittaja PW
kuparinen kirjoitti:

Jos tekee ohjauslaakerin noin päin, riittääkö kääntökulma? Rungon etuputki on aika paksu ja haarukan "kuori" sen ympärillä aika ahdas. Etuvetotrikelläkin pitää päästä u-käännös...

Ei tuo miustakaan paljoa käänny tuolla rakenteella.


Re: DT

Lähetetty: 17 Syys 2018, 11:46
Kirjoittaja PW
KPS kirjoitti:

Nyt on taas terminologisia ongelmia. Siis "emäputki" eikö se ole tuo välirungon nivelen kohdalla oleva takakeno halk. 40 / 30 mm putki siis tässä skississä 5 mm seinämä? Putkessa siniset liukulaakerit.

Normaalisti emäputki on kiinni pyörän takarungossa, haarukan kaulaputki, menee sen sisään. Tuossa suunnitelmassasi, emäputken virassa toimisi tuo neliskanttinen rakennelma johon nivelen akseli menee sisään.


Re: DT

Lähetetty: 18 Maalis 2019, 02:45
Kirjoittaja KPS

Heissan. Taas on kulunut vuosi ja tarjolla olisi uudet skissit. Edelleen on muutamat ongelmakohdat ratkaisematta, mutta kyllä se tai ne siitä vielä valmistuvat? Tässä olisi trike, kolme 20 tuumaista kiekkoa ja 2 pyöränen, edessä 20" ja takana 26" Molemmat MBB.