Sivu 1/2

trike

Lähetetty: 19 Syys 2018, 22:09
Kirjoittaja Dzeipas

Tuli silloin aikanaan tilattua puolan penkkejä pari kappaletta. Ensimmäinen meni kaksipyöräiseen "edullinen kokeilu" ja toinen jäi odottelemaan asennuskohdetta. Ajatuksissa oli tehdä vähän matalampi 20"+20" versio, mutta se jäi vain ideoinnin tasolle. Muutenkin koko rakentamisharrastus jäi muiden kiireiden takia muutamaksi vuodeksi, mutta kevättalvella sain lahjoituksena BMX:n etu-ja takakiekot sekä johonkin pieneen mönkkäriin sopivia ohjausniveliä 3kpl, vähän tämän näköisiä:

Spindle.jpg
Spindle.jpg (51.94 KiB) Katsottu 5626 kertaa

https://www.google.fi/url?sa=i&rct=j&q= ... 8016909061

Vaikka tässä "nojapyörän rakentaminen"-osiossa idea olisi jakaa projektin etenemistä vaiheissa, en halunnut laittaa itselleni paineita ja nojapyöräfoorumin lukemisen ohessa kokosin pyörää kaikessa rauhassa :D Nyt kun ekat 4-5km testiajoja on takana, voin jo helpottuneena jakaa muutaman kuvan. Tekemistä on vielä paljon, mutta ainakin trike liikkuu ja tuntuu suht miellyttävältä ajaa.

Projektin alussa otin netistä muutamien kaupallisten versioiden perusmittoja ja kuvia valmiista pyöristä. Mitat ja kuvat levälleen tallin pyödälle ja eikun sommittelemaan runkoa.

  • runkoputki 40x40x1,5
  • etupuomin teleskooppi 35x35x2
  • takana 26" edessä BMX 20" etu- ja takakiekot
  • jousitus takana
  • leveys etukumien ulkopinnoista 83cm
  • pituus poljinkeskiöön 210cm
  • akseliväli 135cm
  • maavara 11cm
  • istuinkorkeus 24cm
  • poljinkeskiön korkeus maasta 42cm
  • vaihteet 3x7

Tällä hetkellä sommittelen tavaratelinettä paikoilleen, ja yritän samalla ideoida niskatuelle sopivaa kiinnityskohtaa ja -tapaa.


Re: trike

Lähetetty: 22 Syys 2018, 21:30
Kirjoittaja Dzeipas

Kävin hetken hääräämässä triken ympärillä. Vaihdoin takavaihtajan vaijerinkuoren pidempään, edeltävä kun oli kahdesta palasta. Ohjaustankoa liikutellessa tuli mieleen muutama asia, ohjausnivelten välys, ackerman-kulmat ja ketjun suojaputki.

Ohjauksessa olen käyttänyt Bilteman "palloniveliä", joissa on kaikissa hieman välystä. Kun ohjauksessa on linkissä useampi nivel, kokonaisvaikutus on jo kohtalainen. Ei se juurikaan minua (lyhyellä koeajolla) ajaessa häirinnyt, mutta paikallaan kun ohjausta liikuttelee, välyksen huomaa selvästi. En tiedä tuleeko nopeammassa vauhdissa jotain "väpätystä". Tuskin mikään vaseliini auttaa? Itse mietin että kokeilisin keittiötarvikkeista löytyvää vahvaa alumiinifoliota. Toki se on pehmyttä, mutta rasvan kanssa voisi hetken toimia? Millä tapaa olette noita niveliä "kiristäneet"?

Ackerman-kulmia pähkäillessä mietin pitkään raidetangonnivelten kohtia edessä. Olen nyt kasannut osat niin, että ne saa helposti rälläkällä irti, jos vaikka jotain pitää muuttaa. Onhan niin, että kun takaa laittaa "linjalangan" kohti eturangasta, sen pitäisi leikata ohjausakselin linja, ja raidetangon nivel pitäisi tulla tälle linjalle? Eli mitä alemmaksi nivel sijoittuu, sitä ulompana se on rungon keskilinjasta? Tällä hetkellä jokin nivel ei ole ihan kohdillaan, koska toiselle puolelle kääntäessä sisäkaarteenpuoleinen rengas kääntyy jyrkemmin, kuin toiselle puolelle.

Olen käyttänyt kaksipyöräisessä, ja nyt myös tässä trikessä, Bilteman harmaata 16mm sähköputkea ketjuille. Oletteko löytäneet markkinoilta edullista n.16mm mustaa suojaputkea?

:J-P


Re: trike

Lähetetty: 22 Syys 2018, 21:59
Kirjoittaja jviirret

En ole kuullut että kukaan olisi yrittänyt noita niveliä "tihittää", mutta eihän siinä mitään häviä vaikka foliota kokeileekin. Liian tiukan jos Biltema-tyyppisestä nivelestä tekee niin syönee äkkiä rautalangan(sokan) poikki jolla hökötys on kasassa. Ebaystä näyttää saavan laadukkaamman näköisiä Bilteman hinnoilla, liekö ne sitten sen laadukkaampia?

mun mielestä kun ackerman, olkapoikkeamam camber ja vaster käsitteet on hallussa niin ohjauksesta tulee automaattisesti riittävän hyvä. Jos ne on hepreaa eikä kiinnosta aiheeseen tutustua niin lopputulos on mitä sattuu. Kuvien perusteella kuulut tuohon ensimmäiseen ryhmään :) Muutenkin siistin näköinen trike.

Jukka


Re: trike

Lähetetty: 22 Syys 2018, 22:01
Kirjoittaja Härski

Raidetangon päiden kuuluu olla takarenkaan maakosketuspisteen ja eturenkaan kääntymispisteen linjalla. Toi sun selvitys aiheesta meni ohi. Sori.

Kannattaa käyttää nivelvarsia mistä menee pultti läpi. Ovat tukevampia kuin nuo toispuoleisesti kiinnitetyt.

Laita pidemmät ohkausvarret jokapaikkaan, niin nivelien välyse ei salli niin suurta liikettä renkaan kääntymiseen.

.. Ainiin.. Vanha autojen "myyntikatsastus" - kikka oli lyödä väljäksi kuluneet pallonivelet tiukemmiksi kahden pajavasaran välissä. :wink:


Re: trike

Lähetetty: 22 Syys 2018, 22:12
Kirjoittaja Härski

.. Jarruputkista..
Muistaakseni sakari käytti jossain projektissa kuorma-auton paineilmajarrujen letkua ketjuputkena. Mustaa käsittääkseni.


Re: trike

Lähetetty: 22 Syys 2018, 23:09
Kirjoittaja jooseha

Se on vielä nailonia - ihan kuten varsinaiset ketjuputket.


Re: trike

Lähetetty: 23 Syys 2018, 08:14
Kirjoittaja jori

Samoja niveliä käyteltiin Kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä -projektissa. Nuo nivelet ovat väljiä, mutta suurimman välyksen saa pois puristamalla pallon kupin pohjaan kumilenkillä, joka viritetään nivelöityjen vipujen ympärille. Se naurettava rautalanka, joka palloja muuten on pitävinään kuoppansa pohjassa on aivan liian hento. Kuminauha on ruma, mutta ohjausnivelistössä ihan toimiva ratkaisu.


Re: trike

Lähetetty: 23 Syys 2018, 19:39
Kirjoittaja Vilijami
Dzeipas kirjoitti:

Oletteko löytäneet markkinoilta edullista n.16mm mustaa suojaputkea?

Oulun Wetteri Powerilta kävin itse ostamassa kuorma-auton paineilmaputkea lwb tadpoleen. Putki on noin metrin halkaisija kiepillä, joten sitä piti kuumailmapuhaltimen kanssa suoristella. Muita muovipaikkoja Oulussa on Etra, Aikolon ja Vink.


Re: trike

Lähetetty: 23 Syys 2018, 19:47
Kirjoittaja Vilijami
Dzeipas kirjoitti:

Ohjauksessa olen käyttänyt Bilteman "palloniveliä", joissa on kaikissa hieman välystä. Kun ohjauksessa on linkissä useampi nivel, kokonaisvaikutus on jo kohtalainen. Ei se juurikaan minua (lyhyellä koeajolla) ajaessa häirinnyt, mutta paikallaan kun ohjausta liikuttelee, välyksen huomaa selvästi. En tiedä tuleeko nopeammassa vauhdissa jotain "väpätystä". Tuskin mikään vaseliini auttaa? Itse mietin että kokeilisin keittiötarvikkeista löytyvää vahvaa alumiinifoliota. Toki se on pehmyttä, mutta rasvan kanssa voisi hetken toimia? Millä tapaa olette noita niveliä "kiristäneet"?

Arvostan terveyttäni niin paljon, että olen jättänyt biltsun hyllyyn ne hempulat nivelet. Kun nivel tipahtaa kupista neljänkympin vauhdista, niin pusikkoon mennään. Taunolta (mikä tasanto nomo group se nykyään on?) olen laadukkaat nivelet hankkinut omiin pyöriini.


Re: trike

Lähetetty: 23 Syys 2018, 20:09
Kirjoittaja Dzeipas
Härski kirjoitti:

Raidetangon päiden kuuluu olla takarenkaan maakosketuspisteen ja eturenkaan kääntymispisteen linjalla. Toi sun selvitys aiheesta meni ohi. Sori.

Kannattaa käyttää nivelvarsia mistä menee pultti läpi. Ovat tukevampia kuin nuo toispuoleisesti kiinnitetyt.

Laita pidemmät ohkausvarret jokapaikkaan, niin nivelien välyse ei salli niin suurta liikettä renkaan kääntymiseen.

.. Ainiin.. Vanha autojen "myyntikatsastus" - kikka oli lyödä väljäksi kuluneet pallonivelet tiukemmiksi kahden pajavasaran välissä. :wink:

"eturenkaan kääntymispisteen linjalla"? Onko kääntymispiste se kohta tienpinnassa, johon ohjainakselinlinja osuu? Siis vähän renkaan maakosketuspisteen etupuolella?
Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Kävin asettelemassa pari linjaria ja toivottavasti siitä selviää millä logiikalla yritin löytää oikean nivelpisteen. Tulokset näyttää tältä:


Re: trike

Lähetetty: 23 Syys 2018, 20:16
Kirjoittaja Dzeipas
Vilijami kirjoitti:
Dzeipas kirjoitti:

Oletteko löytäneet markkinoilta edullista n.16mm mustaa suojaputkea?

Oulun Wetteri Powerilta kävin itse ostamassa kuorma-auton paineilmaputkea lwb tadpoleen. Putki on noin metrin halkaisija kiepillä, joten sitä piti kuumailmapuhaltimen kanssa suoristella. Muita muovipaikkoja Oulussa on Etra, Aikolon ja Vink.

Kiitti, pitenee lähtä Wetterille. Mulla on jossain varastossa jemmassa pätkä talon vesikiertoisen lättiälämityksen putkea, PEX-AL-PEX. Vaaleaa sekin on väriltään ja ehkä myös painavampaa kuin kuorma-auton paineilmaputki, mutta se pysyy kyllä vääntämisen jälkeen muodossaan kun sisällä alumiinikerros.


Re: trike

Lähetetty: 23 Syys 2018, 21:09
Kirjoittaja Härski

.. No nyt meni mullakin jakeluun mitä tällä takoitit;

Dzeipas kirjoitti:

Onhan niin, että kun takaa laittaa "linjalangan" kohti eturangasta, sen pitäisi leikata ohjausakselin linja, ja raidetangon nivel pitäisi tulla tälle linjalle? Eli mitä alemmaksi nivel sijoittuu, sitä ulompana se on rungon keskilinjasta?

Eli kyllä. Eturenkaan käätymisakseliin kun sihtailee nii pitäisi tulla hyvä. Ihmettele miksi ei jo nyt sitä ole, kun hyvältähän tuo kuvissa ainakin näyttä.


Re: trike

Lähetetty: 24 Syys 2018, 09:55
Kirjoittaja kemppes

Hyvältähän tuo vaikuttaa. Olen ohjauksessa käyttänyt noita nivelpäitä, niitä saa Suomestakin kohtuuhintaan. Niissä ei ole välystä oikeastaan ollenkaan tai häiritsevästi. Ilmeisesti tuo olkatappi/akseli on suunniteltu noin 20 " pyörälle kun olkapoikkeama vaikuttaa aika neutraalilta. Jos siihen hitsaa 1 1/8" putkea niin voisi hienosäätää kulmaa ja voisi käyttää tavallisia ohjainlaakereitakin.
Sillä lailla olen kerettiläinen että tuo Ackermann on hyvä olla mutta ei kovin tarkka juttu, pitkää mutkaa ei ajeta paljon ja suoraan ajettaessa sillä ei ole merkitystä. Jos sitä ei laita yhtään niin kyllä toinen rengas jkv kranhaa jyrkemmässä mutkassa.
Näenkö oikein että ei ole etujarruja ? Omassa pyörässäni jarruteho on etujarrujen varassa, jos jarruttaa kovaa niin takapyörä nousee jopa ilmaan, takana ei ole jarrua lainkaan. Pärjännee pelkällä takajarrullakin mutta vaatii ennakoivaa ajotapaa.
Paljonko pyörä painaa ?


Re: trike

Lähetetty: 24 Syys 2018, 09:58
Kirjoittaja mhelander

Jos en muista ihan väärin, niin omat nivelet maasturiin hankin viimeksi Tullin Pultista, siitä entisen Jurvakaisen naapurista. Vähän on toisessa jo väljyyttä, vastahan sillä on ajettu noin 24 tuhatta kilsaa ympäri vuoden kaikissa keleissä...

Sieltäkin piti pyytää että pääsee hyllyjen väliin itse valitsemaan nivelet joissa jo lähdössä on vähiten klappia.

Edit: mulla on yo kuvan keskimmäistä "laatua", siitä huolimatta olen joka kerta ketjua voidellessa puhdistanut päältä nivelpinnan, tiputtanut Rex -ketjuöljyhyytelöä tipan ja pyöritellyt niveleen sisään, ja ketjun voitelun valmistuttua niveleen perään pari tippaa ketjuvahaa jonka sormella pyöräytän "tiivisteeksi" nivelpintaan.

Näillä ilveillä on tuo 24 tonnia saatu nivelparille.


Re: trike

Lähetetty: 24 Syys 2018, 19:01
Kirjoittaja KPS

Siistin näköinen laite. Kaksi jarrukahvaa mutta vain yksi jarru. Yleensä niitä on kaksi ja molemmat edessä, kuten varmaan hyvin tiedät. Pelkällä takajarrulla +40 km/h alamäki ja T-risteys kuulostaa "mielenkiintoiselta". Mitä siihen toiseen jarrukahvaan tulee vai oliko se jossain jo kerrottu?
Lars Viebken opinnäytetyössä "center point" ohjausta on hieman paranneltu. Motiivina etujarrujen puoltamisen poistaminen tai ainakin vähentäminen. Esimerkin alamäessä puoltavat jarrut eivät ole kivat. Kuvassa temppu ja miten se tehdään.

Kuva_olka-akseli.png