Joustohaarukka eteen, itse tehden ?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: Joustohaarukka eteen, itse tehden ?

Viesti Kirjoittaja kemppes »

Tässä lupaamani kuva, elementti edestä ja takaa sivusta. Jatkan aihetta pystypyöräosiossa koska päädyin siihen että tämä ei oikein toimi nojapyörässä.

Liitteet
etuhaarukka edestä npf.jpg
etuj takaa npf.jpg
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Joustohaarukka eteen, itse tehden ?

Viesti Kirjoittaja jori »

Ennen kuin heittäydyt ajamaan alamäkiajoa tällä haarukalla, tarkista tuon nuolen osoittaman paikan kestävyys.

Jousituksen voimat.jpg
Jousituksen voimat.jpg (192.19 KiB) Katsottu 2681 kertaa

Etupyörän kaikki jousituksen välittämät pystyvoimat ja jarrutuksen aiheuttaman momentin tukivoima (noin 3 x jarrutusvoima) siirtyy tuon putken kautta runkoon. Ensimmäinen kunnon jarrutus yhtaikaisesti etujousituksen pohjaamisen kanssa taittaa tuon putken.

Jos se on jo kiinni pystypyörässä, voit tunnustella sormin tuon putken liikettä kuoppiin ajaessa ja jarruttaessa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: Joustohaarukka eteen, itse tehden ?

Viesti Kirjoittaja kemppes »

Jori, kiitos juuri oikeasta huomiosta. Olen tuota samaa miettinyt ja hakenut ratkaisua. Siinä on lujuusluokiteltu 10.9 pultti mutta kestävyys ei riittäne. Jarrutusvoima on helpompi hallita mutta jousituksen rasitus ei niin hyvin.
Olen miettinyt että hitsaan ylöspäin tuet jousivoimia kompensoimaan ja jarrutusvoimia vastaan voisi laittaa hiilikuitua oikein reilusti putken takaosan kautta.
Ajaessa ei hetku mutta napsahtanee sitten poikki kerralla.

johnwick88
Viestit: 1
Liittynyt: 15 Maalis 2019, 06:18

Re: Joustohaarukka eteen, itse tehden ?

Viesti Kirjoittaja johnwick88 »

Olen iloinen voidessani muuttaa täysin. Eipä taida soveltua nojapyöriin kun on ylhäältä niin leveä.

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Joustohaarukka eteen, itse tehden ?

Viesti Kirjoittaja samuel »

Kappas, botti osaa copypasteta suht selkeetä asiaa... :D

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Joustohaarukka eteen, itse tehden ?

Viesti Kirjoittaja jori »

samuel kirjoitti:

Kappas, botti osaa copypasteta suht selkeetä asiaa... :D

Näitä aina sillointällöin on, jotka lainaavat tosista viestistä yksittäisiä lauseita ja panevat peräkkäin. JOs käy tuuri, tulee ihan asialliselta kuulostavaa tekstiä. Minä poistin tämän viestit muualta, mutta tämä näkyi jääneen. :roll:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin