Pitkä paksutin, LSL

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Pitkä paksutin, LSL

Viesti Kirjoittaja samuel »

Juu, on nopeutettu ohjaus.
Täytyy testa perän pudotuksen vaikutusta ja mitata kulmat/ jätöt.
Testilenkillä kokeilin lukita keulasta jouston pois, se ehkä vähän rauhoitti ajoa, ehkä.

Tuo Bronson on talvirenkaaksi aiottu, sliksi cruiserirengas on olemassa mutta se pirulainen ei mahtunut tähän haarukkaan, on liian korkea. Yhdystukea aion muokata, ei se siitä liikaa ohene. En kuitenkaan ole maastoon menossa rymistelemään.

Ai niin, paino!
Pyörän paino akun kanssa 33,5 kg josta eturenkaalla 18,1 kg ja takana 15,4 kg.
Kuskin kanssa eturenkaalla 43,3 kg ja takana 75,5 kg.
Ei taida tulla pito-ongelmia.

Viimeksi muokannut samuel, 30 Maalis 2020, 23:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pitkä paksutin, LSL

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jos etupyörän hitausmomentti ja jättö keskittää ohjausta niin eikö veto päällä tilanne muutu päinvastaiseksi? Hitausmomentti muuttuu nopeusmomentiksi, mutta jättö ei muutu negatiiviseksi.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Pitkä paksutin, LSL

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jviirret kirjoitti:

Jos etupyörän hitausmomentti ja jättö keskittää ohjausta niin eikö veto päällä tilanne muutu päinvastaiseksi? Hitausmomentti muuttuu nopeusmomentiksi, mutta jättö ei muutu negatiiviseksi.

Tuota olen pohtinut ennenkin ja kyllä eturenkaan veto pienentää efektiivistä jättöä. Pystyllä keulalla ja riskillä moottorilla voi efektiivinen jättö kääntyä jopa negatiivisen puolelle. Tämä on huomattavissa tehokkaalla etuvetoautolla reippaasti kiihdyttäessä, melko hutjakka tunnelma.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Pitkä paksutin, LSL

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

samuel kirjoitti:

Juu, on nopeutettu ohjaus.
Täytyy testa perän pudotuksen vaikutusta ja mitata kulmat/ jätöt.
Testilenkillä kokeilin lukita keulasta jouston pois, se ehkä vähän rauhoitti ajoa, ehkä.

Tuo Bronson on talvirenkaaksi aiottu, sliksi cruiserirengas on olemassa mutta se pirulainen ei mahtunut tähän haarukkaan, on liian korkea. Yhdystukea aion muokata, ei se siitä liikaa ohene. En kuitenkaan ole maastoon menossa rymistelemään.

Ai niin, paino!
Pyörän paino akun kanssa 33,5 kg josta eturenkaalla 18,1 kg ja takana 15,4 kg.
Kuskin kanssa eturenkaalla 43,3 kg ja takana 75,5 kg.
Ei taida tulla pito-ongelmia.

Eli 36% painoa vetävällä etupyörällä. Se voi olla jossain tilanteessa vähän. Minun pyörässä on lähes sama painonjakauma. Kerran oon meinannut kaatua kun keula lähti luistamaan alikulkutunnelin jälkeisessä mutkassa jossa oli irtosoraa. Ja minulla on takamoottori, joka osottautui oikeaksi valinnaksi tähän pyörään.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pitkä paksutin, LSL

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jep. Omat ongelmansa on geopyörässäkin. Ei yksin omaan kevyt keula vaan pitkästä akselivälistä johtuvat suuret kääntökulmat johtaa helpommin sivuttaispidon menetyksiin.

Vielä jos tähän lisäisi vetävän etupyörän joka on noin kevyesti kuormattuna olisk sutimisherkkä...

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pitkä paksutin, LSL

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Jep. Omat ongelmansa on geopyörässäkin. Ei yksin omaan kevyt keula vaan pitkästä akselivälistä johtuvat suuret kääntökulmat johtaa helpommin sivuttaispidon menetyksiin.

Vielä jos tähän lisäisi vetävän etupyörän joka on noin kevyesti kuormattuna olisk sutimisherkkä...

Veto parantaa kevyen keulan ohjauspitoa pitkän pyörän suurilla ohjauskulmilla. Koita vaikka autolla jäällä... –ensi vuonna. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pitkä paksutin, LSL

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Jep. Omat ongelmansa on geopyörässäkin. Ei yksin omaan kevyt keula vaan pitkästä akselivälistä johtuvat suuret kääntökulmat johtaa helpommin sivuttaispidon menetyksiin.

Vielä jos tähän lisäisi vetävän etupyörän joka on noin kevyesti kuormattuna olisk sutimisherkkä...

Veto parantaa kevyen keulan ohjauspitoa pitkän pyörän suurilla ohjauskulmilla. Koita vaikka autolla jäällä... –ensi vuonna. :)

Aika vaikea hallita tuota vetoa ja pitoa niin että auttaa eikä vaikeuta tasapainottelua. Joutuu käyttämään niin pieniä avustustasoja ettei pelkoa sutimisesta ole.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Pitkä paksutin, LSL

Viesti Kirjoittaja samuel »

Perän laskin alas ja vaihdoin pyöreämmän renkaan. Keulan kulma 70 astetta, jättö 7cm. Vetely jatkuu aika lailla samanlaisena. Täytyy tarkistaa ohjaukset laakerit myös.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Pitkä paksutin, LSL

Viesti Kirjoittaja samuel »

Perän laskin alas ja vaihdoin pyöreämmän renkaan. Keulan kulma 70 astetta, jättö 7cm. Vetely jatkuu aika lailla samanlaisena. Täytyy tarkistaa ohjaukset laakerit myös.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pitkä paksutin, LSL

Viesti Kirjoittaja jviirret »

samuel kirjoitti:

Täytyy tarkistaa ohjaukset laakerit myös.

Ehdottomasti. Jos on väljää niin välykset rullatessa saattaa asettua eri laitaan kuin veto päällä. Etuhaarukan asento muuttuu, mutta ohjauksen välitangon pää pysyy samassa paikassa, joten keula kääntyy aina kun painat vedon päälle.

Myös rungon jousto, jos sitä tapahtuu veto päälle/pois vaihdossa, vaikuttaa samalla tavalla ohjaukseen. Tämän voisi todetakkin. Istuu pyörän päällä kädet irti tangossa ja jalat sen verran maassa että pyörä pysyy pystössä, mutta ei kevennä. Tässä kun painelee vetoa päälle ja pois niin ohjaustanko ei saisi kääntyillä.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Pitkä paksutin, LSL

Viesti Kirjoittaja samuel »

Keulan purku ja rasvaus auttoi, ei jumita enää. Toisessa laakerissa on vähän sanomista, laitoin yläpäähän.

IMG_20200415_175830.jpg

Kävin Kanalla katsomassa uuden akun sijoitusta trikeen, takaspäin tullessa ajoin epilänharjun kautta. Keulasta 75/100mm joustosta käytetty kivitarhassa ja juurakoiden yli päästellessä. Oikke hyvä!! Ketju tarttee lisäohjuria, nyt tahtoo hypätä rullan päältä pois syvissä joustoissa. Lisäksi pari kertaa eturengas meni linkkuun alamäessä jarrutellessa, ehti hyvin korjata.

1586969302413446478589.jpg

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Pitkä paksutin, LSL

Viesti Kirjoittaja tm »

Oikke hyvält näyttää!
Kyllä pyörän olemus muuttui ihan toisenlaiseksi korotuksen myötä.
Tarvii käydä katsastamassa lähiaikoina.
Lokarit tarvii saada kiinni omaan vehkeeseenkin.

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Pitkä paksutin, LSL

Viesti Kirjoittaja samuel »

Moottori sai vääntövarren, ei ole moottorin julma vääntö niin kova rasite haarukalle :D . Vähän joutui viilaamaan haarukan hahloa kun on niin pirun syvä potero mutterille. Paksu prikka 10mm reiällä, viilattu sopivaksi ja kylkeen hitsattu lattarauta. Pinta rasteroitu että on enemmän pitoa, ehkä. Toiseen päähän hitsattu 8mm nyloc-mutteri.
Tänään ajoin töihin täydellä kaasulla. 14,5 kilometriin kului 32 minuuttia. Sama kotiin päin niin näkee kuinka pitkään akku jaksaa.

IMG_20200423_221411.jpg

Bonuksena 200mm jarrulevy, satulan korokkeet 8mm muttereista jotka on hitsattu yhteen.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Pitkä paksutin, LSL

Viesti Kirjoittaja samuel »

Meinasin pitkästä aikaa aktivoitua ajamaan 15km työmatkaa ja eikun sähköjen kimppuun. Tarkoituksena oli lisätä pehmikettä ja eristystä akun ympärille mutta yksi akku näytti vähemmän litteältä kuin ennen.

No, eikun paketti pyörästä irti ja kelmut auki mattoveitsellä. Puolessa välissä viiltoa kelmut pamahti itekseen auki! Useampi kenno on pallona, kele.

IMG_20201227_193113.jpg

Kestihän sitä 150€ ostettua iloa n. 3 vuotta.
Onneksi on toinen akkupaketti juuri valmistunut, tarttee vaan liittimet kolvailla ja suunnitelmat jatkuu.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pitkä paksutin, LSL

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Onko noi jotain läppärin akkuja tms?

Vastaa Viestiin