Sivu 1/1

Positiivinen camber

Lähetetty: 11 Helmi 2019, 23:02
Kirjoittaja Nojanalle

https://sites.google.com/site/asennuspy ... raenkulmat Positiivinen camber . Kun katselen muinaisia autoja , olen huomannut tämän "vinoutuman" . Pyörät ovat kallelaan
aivan hullussa kulmassa . Vanhimmissa Bucateissa ja muissa niin kutsutuissa urheiluvaunuissa.
Siihen asiaan viitaten , miten tällänen "positiivinen camberi" voisi parantaa Velomobiilin ajettavuutta .
Kun monimutkasten ja hienojen jousitusten rakentaminen ei usein onnistu nyrkipajoissa.
Itse kun en ole mikään autoinsi . Niin kysympä jos täältä löytys viisaus ja ratkaisu .
Suunitelmissa kun on oma tekele ja vähän nostalkian havinaa siihen suunittelen . 8) 8)


Re: Positiivinen camber

Lähetetty: 11 Helmi 2019, 23:48
Kirjoittaja jori
Nojanalle kirjoitti:

https://sites.google.com/site/asennuspy ... raenkulmat Positiivinen camber . Kun katselen muinaisia autoja , olen huomannut tämän "vinoutuman" . Pyörät ovat kallelaan
aivan hullussa kulmassa . Vanhimmissa Bucateissa ja muissa niin kutsutuissa urheiluvaunuissa.
Siihen asiaan viitaten , miten tällänen "positiivinen camberi" voisi parantaa Velomobiilin ajettavuutta .
Kun monimutkasten ja hienojen jousitusten rakentaminen ei usein onnistu nyrkipajoissa.
Itse kun en ole mikään autoinsi . Niin kysympä jos täältä löytys viisaus ja ratkaisu .
Suunitelmissa kun on oma tekele ja vähän nostalkian havinaa siihen suunittelen . 8) 8)

Positiivinen Camberkulma mahdollistaa pienen olka-akselin sivukallistuman ilman suurta olkapoikkeamaa, eli tekee ohjauksesta kevyen, mutta epäherkän töyssyille.
Tuolla saadaan siis olkapoikkeama pieneksi tai jopa negatiiviseksi tavallisella olkatappiohjauksella. Moninivelohjauiksilla sama asia tehdään luomalla ohjausakseli virtuaalisena pyörän navan sisälle, jolloin pyörä voi olla negatiivisella Camberilla, eli pitää paremmin kurveissa.


Re: Positiivinen camber

Lähetetty: 12 Helmi 2019, 07:29
Kirjoittaja jooseha

Kuva
Pari huomiota. Negatiivisella camberilla kinneristä tulee kapeampi samalla raideleveydellä. Siis tukevampi mutkissa ja pienempi ilmanvastus. Toisekseen fillarin kiekot kestävät sivuttaisvoimia huonommin ulospäin kallistettuna.
Kadonneen maailman henkeä havitellessa voi moiset pikkuseikat tosin jättää huomioimatta :)


Re: Positiivinen camber

Lähetetty: 12 Helmi 2019, 09:42
Kirjoittaja Vilijami

Joose jo tuossa sanoikin, mutta polkupyörän kiekoille positiivinen camber asettaa aika suuren haasteen sivuttaisvoimien vuoksi. Normaali swb tadpolessa ei tule mitkään kiekot kestämään positiivista camberia, koska painoa tulee paljon ja sillä kun vielä kurvaa reilusti, niin kiekko hajoaa varmasti. MUTTA. Jos tekee pitkäakselivälisen "morgan" henkisen retropelin, niin tässä positiivinen camber onnistuu, koska etukiekot ovat kaukana (=vähän painoa ja pitoa) ja painopiste lähellä takakiekkoa eli ajoneuvo kaatuu ennemmin kuin etukiekko hajoaa. Ja kiekoiksi vielä jo moneen kertaan aiemmin suosittelemani 48 pinnaiset BMX kiekot. Isommat ja vähempipinnaiset tuskin tulevat kestämään pidemmän päälle.


Re: Positiivinen camber

Lähetetty: 12 Helmi 2019, 11:34
Kirjoittaja Nojanalle
Vilijami kirjoitti:

Joose jo tuossa sanoikin, mutta polkupyörän kiekoille positiivinen camber asettaa aika suuren haasteen sivuttaisvoimien vuoksi. Normaali swb tadpolessa ei tule mitkään kiekot kestämään positiivista camberia, koska painoa tulee paljon ja sillä kun vielä kurvaa reilusti, niin kiekko hajoaa varmasti. MUTTA. Jos tekee pitkäakselivälisen "morgan" henkisen retropelin, niin tässä positiivinen camber onnistuu, koska etukiekot ovat kaukana (=vähän painoa ja pitoa) ja painopiste lähellä takakiekkoa eli ajoneuvo kaatuu ennemmin kuin etukiekko hajoaa. Ja kiekoiksi vielä jo moneen kertaan aiemmin suosittelemani 48 pinnaiset BMX kiekot. Isommat ja vähempipinnaiset tuskin tulevat kestämään pidemmän päälle.

Tää on lähellä mun suunittelu sielua. Ei mitään nopeeta . Mutta vanhaa apinoiden . 8)


Re: Positiivinen camber

Lähetetty: 12 Helmi 2019, 13:50
Kirjoittaja kemppes

Triken ohjauksen geometria on täynnä kompromisseja, ks vaikka tuo http://www.carbontrikes.com/exjobb/exjo ... viebke.pdf noin sivu 28 paikkeilta. Usein käytetään negatiivista camberia 3 - 7 astetta, se pienentää rakennelman leveyttä ja toimii mutkissa. Vaikuttaa myös jkv lastauksen aiheuttamaan kuormitukseen rakenteessa. Kovin iso camber lisää lievästi pyörimisvastusta, tästä on jossain ollut taulukoitakin. Jos ei ole pyrkimystä kapeuteen niin miksei camber voisi olla neutraalikin.
Sivusuunnassa kestävyyden suhteen en ymmärrä em. teoriaa että pyörät tulisi laittaa eteen. Sivustabiliteetin takia painoa olisi hyvä saada etupyörille n 65% tai hyvin matala pyörä tai ajelee sitten hiljakseen mutkia. Jos painoa ei ole etupyörillä, sitten rasittaa takapyörää jonne rasitus "siirtyy". Minusta 20 tuuman kiekot kestää hyvin edessä, takana yksi pyörä on paljon lujemmilla ainakin 26 tuuman koossa.