Peräkärryn sähköistys.

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Peräkärryn sähköistys.

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Mulla on tekeillä peräkärry , joka alkaa oleen valmis . Tarkoitus olisi laittaa siihen 24V 250W napamoottori vanne . Onko yksinkertaisia ohjeita , jolla saisin tuon toimiin .Sillä tavalla ettei tarvitsisi käyttää mitään pitkiä johdotuksia. Esimerkiksi olisiko olemassa halpaa kauko-ohjainta systeemiin . Jotain servoo , tai vastaavaa .
Toinen kysymys , kun aikomus olisi siihen laittaa aurinkokennot lataan akkuja . Onko olemassa sellaista kytkinkaavaa, jolla voisin tarvittaessa purkaa akkua ja myöskin suorittaalatausta . https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aku ... 2000036169 , jollain tän tyylisillä akuilla.
Tässä näin aluksi keskustelun avaamiseksi .

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Peräkärryn sähköistys.

Viesti Kirjoittaja samuel »

Nuo B-kaupan akut ovat näemmä todella pienellä kapasiteetilla, eli ovat vain käynnistysakkuja.

esim. Facebuukin sähköpyörien myyntiryhmässä oli Iisalmessa 300€lla koko fillari myynnissä jossa on 36V 250W moottori 15Ah akulla.
Samanaikainen lataus ja purku voi olla hankalaa akun napajännitteen heilahdellessa koko ajan kuorman mukaan.
En tiedä ymmärtääkö mikää li-akun laturi sellaista.

Kaukosäätö on mahdollista rakentaa RC-kamoista, muihin ei ole tullut perehdyttyä.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Peräkärryn sähköistys.

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Jotain tällästä ajattelin . Vaikka kaksikin kappaletta . Jos toista vaikka sit latais tarvittaes.
Nuo kauko-ohjain vermeet viel käsittelyyn . Joatain todella yksinkertasta . :oops:

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Peräkärryn sähköistys.

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Nojanalle kirjoitti:

Jotain tällästä ajattelin . Vaikka kaksikin kappaletta . Jos toista vaikka sit latais tarvittaes.
Nuo kauko-ohjain vermeet viel käsittelyyn . Joatain todella yksinkertasta . :oops:

http://keskiuudenmaanelektroniikka.tarj ... 135/174661 Tämmöset sais pieneen tilaan .

kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: Peräkärryn sähköistys.

Viesti Kirjoittaja kemppes »

Netistä saattaisi löytyä valmis sarja, usein vain tuo kaasukahva puuttuu, esim ebay:

https://www.ebay.com/itm/6V-12V-24V-PWM ... :rk:8:pf:0

Olisi se kaapeli varmaan helpompi virittää ja toimisi varmemmin.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Peräkärryn sähköistys.

Viesti Kirjoittaja tm »

samuel kirjoitti:

...Samanaikainen lataus ja purku voi olla hankalaa akun napajännitteen heilahdellessa koko ajan kuorman mukaan.
En tiedä ymmärtääkö mikää li-akun laturi sellaista...

Jos ei ole välttämätöntä saada ladattua akkua (ajon aikana) aivan täyteen, niin hommaa voi yksinkertaistaa jättämällä laturin pois välistä ja seuraamalla vain jännitettä. Kun haluttu jännite saavutetaan (esim. 36 voltin litiumakulle max. 42 volttia), niin lataus seis. Ei jäädä odottamaan virran pienentymistä. Akku ei ole vielä täydessä kapasiteetissa, mutta onko sillä väliä kesken ajon? Jännitteen laskiessa lataus jälleen päälle jne. Tarvitaan toki joku jännitettä haisteleva piiri, joka napsuttelee latauspiuhojen ”relettä” auki ja kiinni jännitteen muuttuessa. Tauko- tai yöpymispaikassa voi sitten latailla akun laturilla täyteen asti, jos tarvii.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Peräkärryn sähköistys.

Viesti Kirjoittaja jori »

Minulle on muodostunut sellainen kuva, että aurinkokeno on niin sopeutuva laite, ettei tuo tarvitsisi ajon aikana yhtään mitään. Aurinkokenno vain akun rinnalle ja siinä kaikki.
Ei se ajon aikana kuitenkaan akkua ylilataa. Moottorin käyttämä virta laskee jännitettä ja aurinkokennon virta menee moottorille. Kun moottori on sammuksissa jännite piirissä nousee ja aurinkokenno lataa akkua.

Aurinkopaneelin ominaiskäyrä.jpg
Aurinkopaneelin ominaiskäyrä.jpg (83.82 KiB) Katsottu 3374 kertaa

Kun mitoittaa kennojen maksimijännitteen akun maksimijännitteen alapuolelle homma toimii ilman säädintä. Vain lämpötilan vaihtelu hieman häiritsee täydellisyyttä. Lämpötilan kohotessa akun jännite nousee, mutta aurinkopaneelin laskeen. Tämäkään ei haittaa muuta kuin akun maksimilataus lämpimässä on alempana kuin kylmissä olosuhteissa.

LItiumakun jännite-kapasiteetti-purkuvirta.png
LItiumakun jännite-kapasiteetti-purkuvirta.png (11 KiB) Katsottu 3374 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Peräkärryn sähköistys.

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

jori kirjoitti:

Minulle on muodostunut sellainen kuva, että aurinkokeno on niin sopeutuva laite, ettei tuo tarvitsisi ajon aikana yhtään mitään. Aurinkokenno vain akun rinnalle ja siinä kaikki.
Ei se ajon aikana kuitenkaan akkua ylilataa. Moottorin käyttämä virta laskee jännitettä ja aurinkokennon virta menee moottorille. Kun moottori on sammuksissa jännite piirissä nousee ja aurinkokenno lataa akkua.
Aurinkopaneelin ominaiskäyrä.jpg
Kun mitoittaa kennojen maksimijännitteen akun maksimijännitteen alapuolelle homma toimii ilman säädintä. Vain lämpötilan vaihtelu hieman häiritsee täydellisyyttä. Lämpötilan kohotessa akun jännite nousee, mutta aurinkopaneelin laskeen. Tämäkään ei haittaa muuta kuin akun maksimilataus lämpimässä on alempana kuin kylmissä olosuhteissa.
LItiumakun jännite-kapasiteetti-purkuvirta.png

Näin mulle päätteli hyvä ystävä . Kuulemma ei ole mitään riskiä ajon aikana varsinkaan . Viisaammat sanokoon jos jotain tietoo parempaa. Tuo latauksen säädin ei ihan hirveetä maksa . Ettei sekään mikään ole ongelma.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Peräkärryn sähköistys.

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Nojanalle kirjoitti: 27 Helmi 2019, 21:37
jori kirjoitti:

Minulle on muodostunut sellainen kuva, että aurinkokeno on niin sopeutuva laite, ettei tuo tarvitsisi ajon aikana yhtään mitään. Aurinkokenno vain akun rinnalle ja siinä kaikki.
Ei se ajon aikana kuitenkaan akkua ylilataa. Moottorin käyttämä virta laskee jännitettä ja aurinkokennon virta menee moottorille. Kun moottori on sammuksissa jännite piirissä nousee ja aurinkokenno lataa akkua.
Aurinkopaneelin ominaiskäyrä.jpg
Kun mitoittaa kennojen maksimijännitteen akun maksimijännitteen alapuolelle homma toimii ilman säädintä. Vain lämpötilan vaihtelu hieman häiritsee täydellisyyttä. Lämpötilan kohotessa akun jännite nousee, mutta aurinkopaneelin laskeen. Tämäkään ei haittaa muuta kuin akun maksimilataus lämpimässä on alempana kuin kylmissä olosuhteissa.
LItiumakun jännite-kapasiteetti-purkuvirta.png

Näin mulle päätteli hyvä ystävä . Kuulemma ei ole mitään riskiä ajon aikana varsinkaan . Viisaammat sanokoon jos jotain tietoo parempaa. Tuo latauksen säädin ei ihan hirveetä maksa . Ettei sekään mikään ole ongelma.

Nyt pieni kysymys . Kun moottoria ei käytetä kuin hankalimmissa nousuissa apuna , niin kenno jos siinä on säädin . Niin tarvitseeko akku jonkin ylilataumisen suojan . Vai onko niin että tuo säädin estää yleensä ylilataamisen . Kun kenno on tarkoitettu akkujen lataamiseen . Tälläin hellepäivän kysymys. :roll: :roll:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Peräkärryn sähköistys.

Viesti Kirjoittaja jori »

Nojanalle kirjoitti: 22 Kesä 2021, 17:50
Nojanalle kirjoitti: 27 Helmi 2019, 21:37
jori kirjoitti:

Minulle on muodostunut sellainen kuva, että aurinkokeno on niin sopeutuva laite, ettei tuo tarvitsisi ajon aikana yhtään mitään. Aurinkokenno vain akun rinnalle ja siinä kaikki.
Ei se ajon aikana kuitenkaan akkua ylilataa. Moottorin käyttämä virta laskee jännitettä ja aurinkokennon virta menee moottorille. Kun moottori on sammuksissa jännite piirissä nousee ja aurinkokenno lataa akkua.
Aurinkopaneelin ominaiskäyrä.jpg
Kun mitoittaa kennojen maksimijännitteen akun maksimijännitteen alapuolelle homma toimii ilman säädintä. Vain lämpötilan vaihtelu hieman häiritsee täydellisyyttä. Lämpötilan kohotessa akun jännite nousee, mutta aurinkopaneelin laskeen. Tämäkään ei haittaa muuta kuin akun maksimilataus lämpimässä on alempana kuin kylmissä olosuhteissa.
LItiumakun jännite-kapasiteetti-purkuvirta.png

Näin mulle päätteli hyvä ystävä . Kuulemma ei ole mitään riskiä ajon aikana varsinkaan . Viisaammat sanokoon jos jotain tietoo parempaa. Tuo latauksen säädin ei ihan hirveetä maksa . Ettei sekään mikään ole ongelma.

Nyt pieni kysymys . Kun moottoria ei käytetä kuin hankalimmissa nousuissa apuna , niin kenno jos siinä on säädin . Niin tarvitseeko akku jonkin ylilataumisen suojan . Vai onko niin että tuo säädin estää yleensä ylilataamisen . Kun kenno on tarkoitettu akkujen lataamiseen . Tälläin hellepäivän kysymys. :roll: :roll:

Laitoin vaimon koppiautoon sellaisen 80 W venepaneelin ja siihen lataussäätimen. Näyttää siltä, että paneeli lataa akun säätimen kautta 13,1 V jännitteeseen, jonka jälkeen virta menee nollaksi. Minusta tuo on ihan hyvä tilanne, sillä autossahan laturi työntää 14,4 Volttia aina kun moottori käy.

Möhkön aurinkosähköt.png
Möhkön aurinkosähköt.png (37.56 KiB) Katsottu 1818 kertaa

https://www.aurinkopaneelikauppa.fi/epa ... 010%204%22
https://www.aurinkopaneelikauppa.fi/epa ... 001%200%22
Osoittautui hyväksi valinnaksi tuo näytöllinen lataussäädin. Näyttää latauksen aikana jännitteen, josta voi päätellä latautuuko akku, vaiko purkaa. Tämä on tärkeä tieto, josta voi huomata mm. että paneelille osuu varjo, tai että akun rinnalla on kuormaa enemmän kuin paneeli antaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Peräkärryn sähköistys.

Viesti Kirjoittaja PW »

Tuliks johdot ja liitimet noiden Jorin tilaamien kamojen mukana?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Peräkärryn sähköistys.

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti: 22 Kesä 2021, 19:18

Tuliks johdot ja liitimet noiden Jorin tilaamien kamojen mukana?

Oli tuossa paneelissa johdot ja niissä liittimet, mutta pistin poikki, kun oli parempi niin. Noissa paneeleissa on joku hullu sähkömiesten keksimä sääntö, että pitää olla 1000 V eristykset, koska joku hullu voi koota 50 parinkymmenen voltin paneelista 1000 sarjan. :mrgreen: Mitä ihmettä sitten veneessä noin suurilla jännitteillä voisi tehdä ja mihin ne saisi edes kytketyksi yhteen. Nuo paksueristeiset johdot ovat jäykkiä ja hankalia vedellä. Pätkäisin viisisenttisiksi ja jatkoin tavallisella lapamadolla.

Kaikenkaikkiaan nuo aurinkopaneelit on paljon yksinkertaisempia vehkeitä, kuin luullaan. Turha niitä on kytkeä hirmuista määrää sarjaan, sillä varjo yhdenkin päällä pilaa koko sarjan. Siksi kannattaa suosia vähän s + paljon p kytkentöjä. Mikroinverttereillä ja muulla elektroniikalla niistä saa kyllä sopivan jännitteen kaikkeen käyttöön.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin