Tuplakahva hydr. levyjarruille

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Tuplakahva hydr. levyjarruille

Viesti Kirjoittaja kemppes »

Jossain aiemmassa kommentissa spekuloin siitä että mielestäni tadpole trikessä tai nelipyörässä olisi hyötyä siitä että jarrut toimisivat balansoidusti. Erityisesti voimakkaassa jarrutuksessa balanssista on hyötyä, eihän autoissakaan ole useaa jarrupoljinta.

Tuumasta toimeen ja tilasin muun lähetyksen yhteydessä bike24:stä neljä banjoliitintä ja niihin mutterit, https://www.bike24.com/p2264774.html?q=banjo. Tiivistehelmiä olikin laatikossa jo entuudestaan. Lisäksi hain motonetistä kuparitiivisteitä väleihin. Banjopultin viilailin 6 mm rst pultista niin että kierteet pois keskeltä niin että jarruneste pääsee liikkumaan. Pultin toiseen päähän hattumutteri.
Laatikossa oli pari ylimääräistä Shimanon 615 halpislevyjarrua joutavana. Banjot kasaan ja mittailin jarrusatuloille menevät jarruputket yhtä pitkiksi. Huolellisen ilmailun jälkeen paikalleen ja koeajolle, jarrut ovat oikein hyvässä balanssissa. Yksi kahva riittää aika hyvin kahdelle jarrulle mutta reserviä ei juuri jää, jarrutus on kuitenkin tehokas. Täytyy miettiä vielä onko ratkaisu riittävä.
Jos haluaa tehostaa tätä edelleen, on mahdollista viilailla toisesta käsiosasta tankoon liittävä silmukka pois ja yhdistää kahvojen akselipultti yhdeksi pitkäksi ja kiinnittää runko-osat toisiinsa vaikka epoksikitillä. Kahvat tulisi niin vierekkäin että ne voisi teipata tai muuten kiinnittää toisiinsa.
Toinen vaihtoehto voisi olla käyttää vaikka mopon jarrukahvaa, niissä on kuitenkin 10 mm banjot joten yhdistäjän tekeminen vaatisi kikkailua. Etu ja takajarrujen balansoinnin voisi tehdä erikokoisilla levyjarruilla.
Kaikkea se ihmisellä teetätyttää... :(

Liitteet
jarrut nj.jpg
banjot nj.jpg
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Tuplakahva hydr. levyjarruille

Viesti Kirjoittaja tm »

Tämähän oli mielenkiintoinen käytännön kokeilu!

Jotain jarrujen yhdistämisjuttuja tarvii viritellä lähiaikoina myös omaan tekeleeseen (1CV).
Varmaan yritän vaan ensin laittaa kaksi jarrukahvaa vierekkäin, ja jos totean niiden yhtäaikaisen käyttämisen hankalaksi, niin teen tuollaisen samanlaisen bajonettivirityksen :D .

Pajottaja
Viestit: 158
Liittynyt: 17 Helmi 2016, 16:14
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tuplakahva hydr. levyjarruille

Viesti Kirjoittaja Pajottaja »

Joskus aikaa sitten löysin itse kasattavia letkun päitä kuolevaisten m6 kierteellä. Pystyy ilman isoja kustannuksia tekemään jako kappaleita.

Aatu

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Tuplakahva hydr. levyjarruille

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Tähän hommaan on myös kaupallinen ratkaisu, mutta se on aika hintava eikä suoraan sovellu normaaleihin asennuksiin koska sarja on suunniteltu niin että toinen satula on peilikuva toisesta, mutta kiinnitykset ln melkein aina suunniteltu niin että molemmat satulat on saman puoleisia vaikka ovatkin eripuolilla.
Pelkkiä kahvoja ei näytä olevan kaupan nopean etsiskelyn perusteella.
Kyseinen jarrusarja on: Tektro Auriga Twin

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Tuplakahva hydr. levyjarruille

Viesti Kirjoittaja Härski »

Mulla on kinnerissä hydrauliset levyjarrut edessä. Maguran sarja jossa satulat ovat peilikuvia keskenään. Ainakin 20 tuumasilla renkailla jarrutusteho on kiitettävä, vaikka massaa ja vauhtia on takana ja vain yksi kahva käskyttää satuloita. Hintava paketti sekin.

Edit; oliskohan ollu tämä.. https://www.xxcycle.com/magura-hydrauli ... 17,,en.php

Tuo taitaa olla melko lailla hintahaitarin alapäästä. Jossain tais maksaa reilu 600.

Kimple
Viestit: 27
Liittynyt: 02 Huhti 2017, 14:51
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tuplakahva hydr. levyjarruille

Viesti Kirjoittaja Kimple »

Hei,

Onko tätä jo testattu? Miten on toiminut?

T: Kimple

kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: Tuplakahva hydr. levyjarruille

Viesti Kirjoittaja kemppes »

Minulla on ollut nyt tuo viritelmä kaksi kesää trikessä. Toiminut hyvin ja teho riittää niin että triken perän saa ilmaan. Kahvan tuntuma on selvästi veltompi kuin huonosti ilmatussa joten kahvan sylinterin tilavuus on aika rajalla. Jarrut on erinomaisessa balanssissa.
Olisi hyllyssä myös mopon jarrukahvavarakka ja siihen letkut sekä banjo muttaei ole ollut tarvetta vaihtaa. Ehkä jos joskus teen quatron.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Tuplakahva hydr. levyjarruille

Viesti Kirjoittaja janx »

Tälle luultavasti tulee tarvetta, kunhan Spektrin saa ajoon.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Vastaa Viestiin