Toispuoleinen kiekonnapa

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
juhani.tenhunen
Viestit: 34
Liittynyt: 05 Heinä 2017, 22:31

Toispuoleinen kiekonnapa

Viesti Kirjoittaja juhani.tenhunen »

Kysymys: minkälaisia toispuoleisia napoja kolmipyörissä käytetään, ja mistä niitä voisi hankkia?
Rosinantessani (SH14) takakiekko kaipaa uutta napaa. Siinä on toispuoleinen kiinnitys, takahaarukkaa ei siis ole vaan kiekko on kiinnitetty runkoon vain toiselta puolelta, ja pyörähän on etuvetoinen. Kuva
Nykyinen kiekko on vanha pyörätuolin kiekko, josta syystä rengastarjonta on rajallinen ja profiililtaan kehno polkupyörään. Pohdin rengaskoon muuttamista 26”:ksi. Joudun siirtämään jarrujen (vannejarru) paikkaa ja kaventamaan runkoputkea vanteen ja renkaan kohdalta, mutta kuinka muutos vaikuttaisi pyörän ohjattavuuteen,ajoasentoon ja mahdollisesti johonkin muihin seikkoihin jäisi nähtäväksi.
Voisiko normi polkupyörän kiekonnavan muuttaa toispuoleiseksi?

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Toispuoleinen kiekonnapa

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

https://www.bikester.fi/dt-swiss-350-na ... 99172.html Jokin tällänen 20mm akselilla oleva napa siihen sopiva .
GT 20 millinen 32 holes etunapa ilman jarrulevyn kiinnitystä, hinta 25 euroa . Tässä edullinen ja hyvä napa . Tohtorilla , kyllä hän sen varmaan myy vaikka ilmotteleekin että vain tukkukauppaa. Tää sopii hyvin sille vannejarrulle.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Toispuoleinen kiekonnapa

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Jos kerran muuttamaan rupeaa, rakentaisin systeemin joko läpiakselilla olevalle levyjarrunavalle tai Sturmey-archerin (toispuoleiselle) rumpujarrunavalle. Saisi siistimmän ulkonäön ja silloin voisi rengaskoon valita vapaasti ilman jarrujen rajoitteita. Bmx-navassakin on riittävän vahva akseli, mutta siinä ei ole jarrua :(

Pienimmällä rakentamisella taitais päästä hommaamalla samanlainen napa kuin entinenkin ja pinnaamalla siihen vanne kauemmas runkoputkesta, jolloin isompi rengas mahtuisi pyörimään ilman runkomuutosta. Tämä tietysti sillä ehdolla, että pinna laippa on riittävän ulkona.

juhani.tenhunen
Viestit: 34
Liittynyt: 05 Heinä 2017, 22:31

Re: Toispuoleinen kiekonnapa

Viesti Kirjoittaja juhani.tenhunen »

Pohdin itsekin tuota levy- tai rumpujarrua. Jos siihen mennään, niin tarvitsisin seikkaperäiset neuvot, olen fillarin rakentajana aloittelija ja hitsausjälkikin lähinnä räkimistä.
Levyjarrun sylinterin pitäisi osua hyvin tarkasti oikeaan kohti, olisikohan rumpujarru helpompi. Mistä osat?

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Toispuoleinen kiekonnapa

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Levyjarrussa täytyy osua satulan kiinnitys laippa aika lähelle. Itse satulaa ei voi hitsaa suoraan runkoon koska se pitää olla irroitettavaissa jälkeen päin. Hitsausessa voi käyttää apuna itse jarrusatulaa siihen että sen kiinnitys laipan saa oikeaan kohtaaan koska siihen laippaan kiinnittyy vielä adapteri pala väliin. Toki hitsaus ehkä jopa kannattaa teettää jollain joka osaa, mutta se kohdilleen saaminen ei ole niin raketti tiedettä kuin luulis.

Rumpujarru on toki helpompi toteuttaa silti. Siihen muistaakseen riittää yksi oikeaan paikkaan sijoitettu kierteytetty reikä joka estää jarrun kiertymisen rungossa.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Toispuoleinen kiekonnapa

Viesti Kirjoittaja jori »

Wacky kirjoitti:

Levyjarrussa täytyy osua satulan kiinnitys laippa aika lähelle. Itse satulaa ei voi hitsaa suoraan runkoon koska se pitää olla irroitettavaissa jälkeen päin. Hitsausessa voi käyttää apuna itse jarrusatulaa siihen että sen kiinnitys laipan saa oikeaan kohtaaan koska siihen laippaan kiinnittyy vielä adapteri pala väliin. Toki hitsaus ehkä jopa kannattaa teettää jollain joka osaa, mutta se kohdilleen saaminen ei ole niin raketti tiedettä kuin luulis.

Rumpujarru on toki helpompi toteuttaa silti. Siihen muistaakseen riittää yksi oikeaan paikkaan sijoitettu kierteytetty reikä joka estää jarrun kiertymisen rungossa.

Eikös noita jarrulaipan hitsauksia ole tehneet niin, että jarruosat pannaan kaikki paikoilleen kiinni irtonaiseen jarrukorvakkeeseen. Sitten puristetaan jarrukahvalla jarruosat tiukasti jarrlevyn suuntaisiksi ja puristuksen aikana heftataan jarrusalulan korvake kiinni haarukkaan. Sitten puretaan jarruosat pois ja hitsataan korvake kunnolla kiinni. Jarruosissa on säädöt molempiin suuntiin, joten tuolla menetelmällä, jos säätövälykset ovat asetuksessa keskellä pitäisi tulla toimiva paikka jarrusatulan korvakkeelle. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: Toispuoleinen kiekonnapa

Viesti Kirjoittaja kemppes »

Minä olen tehnyt niin että en ole hitsannutkaan, toki se on paras menetelmä.
Eli kuten Jori kirjoitti jarrusatula kiinni sopivaan adapteriin, jarru pohjaan ja adapteri kiinni runkoon esim. Bilteman epoksikitillä. Kitti kovettuu n 15 min ja sen jälkeen vahvistus riittävällä määrällä hiilikuitulankaa rungon ympäri kieputtaen ja epoksia lankaan ja sen päälle.

juhani.tenhunen
Viestit: 34
Liittynyt: 05 Heinä 2017, 22:31

Re: Toispuoleinen kiekonnapa

Viesti Kirjoittaja juhani.tenhunen »

Kiitoksia vastauksista, saatte kuulostamaan homman tosi helpolta. Ehtisiköhän jo lomalla edistämään tuota, raportoin sitten.

Sent from my iPhone using Tapatalk

alfred_j_kwak
Viestit: 23
Liittynyt: 15 Kesä 2019, 10:55
Paikkakunta: Iittala

Re: Toispuoleinen kiekonnapa

Viesti Kirjoittaja alfred_j_kwak »

Minulla on tuossa AZ:n Warrior rakennelmassa tuollaiset aikaisemman kuvan dh-navat 20mm akselilla. Nuo päätykupit lähtee lyömällä irti, jolloin napa kapenee huomattavasti. Jarrusatulan kiinnikkeet hitsasin kiinni satula paikoillaan ja pieni puristus päällä.

napa.jpg
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Toispuoleinen kiekonnapa

Viesti Kirjoittaja jori »

alfred_j_kwak kirjoitti:

Minulla on tuossa AZ:n Warrior rakennelmassa tuollaiset aikaisemman kuvan dh-navat 20mm akselilla. Nuo päätykupit lähtee lyömällä irti, jolloin napa kapenee huomattavasti. Jarrusatulan kiinnikkeet hitsasin kiinni satula paikoillaan ja pieni puristus päällä.

Tervetuloa nojapyöräfoorumille. :)
Yhtään ei haittaisi, jos vaikka esittelisit muutamalla kuvalla ja pienellä kertomuksella tämän AZ Warriorisi.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

alfred_j_kwak
Viestit: 23
Liittynyt: 15 Kesä 2019, 10:55
Paikkakunta: Iittala

Re: Toispuoleinen kiekonnapa

Viesti Kirjoittaja alfred_j_kwak »

Kiitoksia vaan.

Warriorin penkki on vielä vaiheessa ja maali puuttuu. Kunhan nuo kunnossa, niin ehkä sitten esittely. 8)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Toispuoleinen kiekonnapa

Viesti Kirjoittaja jori »

alfred_j_kwak kirjoitti:

Kiitoksia vaan.

Warriorin penkki on vielä vaiheessa ja maali puuttuu. Kunhan nuo kunnossa, niin ehkä sitten esittely. 8)

Voit kyllä tehdä noin, mutta olet kai kuitenkin ottanut kuvia projektin aiemmista vaiheista. Pelkän valmiin tuloksen esitteleminen on tylsää. Tahdomme nähdä kuvia ja tarinoita tekemisestä. Tottakai onnistumisista, mutta myös epäonnistumisista. Elämästä projektin kanssa. :P

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin