Sähkökiekot

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Sähkökiekot

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Duunit alkoi ja autoilu ärsyttää kovasti.

Mietin loppusyksyksylle (kinnerikauden jälkeiseen aikaan) kaksipyöräistä jonka voisi jättää duuniin sisälle ja kulkea osaksi kimppakyydillä.

Sähköpyörällä voisi motivaatio olla parempi?

Mikä olisi tämän hetken paras vaihtoehto matalalla budjetilla? Onko aiheeseen vihkiytyneillä ehdotuksia?Kiekkoa siis etsitään + akkua+mitä tarvitsee, voipi olla kumpi vaan (vapaarattaallinen tai etukiekko).

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Sähkökiekot

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Onko nää tämmöiset ihan okei settejä?

https://www.ebay.co.uk/itm/Electric-E-B ... 2971044748

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähkökiekot

Viesti Kirjoittaja Ralii »

Pastori kirjoitti:

Onko nää tämmöiset ihan okei settejä?

https://www.ebay.co.uk/itm/Electric-E-B ... 2971044748

Vaikee sanoo kun ei tuntunu moottorin oikea valmistaja edes selviävän

Esim aliexpressissä on noita vapaarattaallisia alennusvauhteellisia napamotteja aikamoinen valikoima. Budjettia silmälläpitäen kannattaa valita joku 36v sarja.

Akkua en alista tai ebaysta ostaisi.

Optima Baron | 1kw Velogatti

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Sähkökiekot

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Ralii kirjoitti:

Akkua en alista tai ebaysta ostaisi.

Mistäs ne pitäisi hankkia?

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähkökiekot

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Pastori kirjoitti:

Onko nää tämmöiset ihan okei settejä?

https://www.ebay.co.uk/itm/Electric-E-B ... 2971044748

On. Tuo on tuollainen perus MXUS-klooni suoraveto. Ajoin tuollaisella 25 000km. Noiden valmissettien heikko kohta ovat pinnat. Tehtaalla laitetut pinnat ovat usein aika kuraa, kannattaa tilata setti varalle. Jos haluat tehdä todella hyvän kiekon, niin osta pelkkä moottori ja pinnaa itse. Kannattaa tilata sellainen setti missä on hyvä suuri ja monipuolinen näyttö. Tuossa ei näyttäisi olevan mukana näyttöä ollenkaan, ainoastaan joku pieni mittari. Etupyörään jos laitat, niin sitten on hyvä laittaa siihen Grin Techiltä vähintään yksi laadukas torque arm, mieluummin kaksi koska nuo tuottaa kovan väännön akseliin. Edessä alkuperäiset pinnat kestää jotenkin. Hommaa semmoinen setti missä on samanlainen näyttö kuin esim Terpan setissä.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sähkökiekot

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

E-Cruiser kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Onko nää tämmöiset ihan okei settejä?

https://www.ebay.co.uk/itm/Electric-E-B ... 2971044748

On. Tuo on tuollainen perus MXUS-klooni suoraveto. Ajoin tuollaisella 25 000km. Noiden valmissettien heikko kohta ovat pinnat. Tehtaalla laitetut pinnat ovat usein aika kuraa, kannattaa tilata setti varalle. Jos haluat tehdä todella hyvän kiekon, niin osta pelkkä moottori ja pinnaa itse. Kannattaa tilata sellainen setti missä on hyvä suuri ja monipuolinen näyttö. Tuossa ei näyttäisi olevan mukana näyttöä ollenkaan, ainoastaan joku pieni mittari. Etupyörään jos laitat, niin sitten on hyvä laittaa siihen Grin Techiltä vähintään yksi laadukas torque arm, mieluummin kaksi koska nuo tuottaa kovan väännön akseliin. Edessä alkuperäiset pinnat kestää jotenkin. Hommaa semmoinen setti missä on samanlainen näyttö kuin esim Terpan setissä.

Nää Kiinan ihmeiden pinnat on sieltä , jota en viitsi sanoo . Moneen on tilannut https://symotic.com/, saanut parhaat täältä .

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähkökiekot

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Pastori kirjoitti:
Ralii kirjoitti:

Akkua en alista tai ebaysta ostaisi.

Mistäs ne pitäisi hankkia?

Mulla on hyvin pelannut tuo akku. Samalta myyjältä tilasin myös Räntiksen sähkökiekon.
https://www.ebay.com/itm/36V15Ah-Lithiu ... SwQ5pcLE-a

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Sähkökiekot

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Torgue arm asiaa tuli nyt opittua. Kiitos!

https://www.ebikes.ca/product-info/torque-arms.html

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sähkökiekot

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Pastori kirjoitti:

Torgue arm asiaa tuli nyt opittua. Kiitos!

https://www.ebikes.ca/product-info/torque-arms.html

Mulla on vastaavia vahvikkeita iso varasto , jos tarvista . :roll:

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähkökiekot

Viesti Kirjoittaja Ralii »

Pastori kirjoitti:
Ralii kirjoitti:

Akkua en alista tai ebaysta ostaisi.

Mistäs ne pitäisi hankkia?

Omat suositukset vois olla seuraavanlaiset:

http://Www.akkutehdas.com
http://Www.em3ev.com
http://Www.verkkokauppa.com (telakan joutuu hommaa erikseen)
http://Www.xxl.fi (telakan joituu hommaa erikseen)

Tietty jos ebay / ali akun turvallisuuden voi täysin varmistaa ni ei mulla ainakaan oo mitään sanomista siihen.

Paloriskihän aina on akuissa ja se että korvaako kotivakuutus mahdolliset palovahingot ulkomailta tilaituista akuista jää sit jokaisen itsensä selvitettäväksi.

Optima Baron | 1kw Velogatti

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Sähkökiekot

Viesti Kirjoittaja janx »

Yosepowerin sarja Ebaystä. Siinä on hyvät suojatut liittimet ja tuo infonäyttö. Ottaa Euroopasta, niin ehtii vielä syksylle. Akku verkkokauppa.comista 36V/370Wh. Whiten telakka Xxl:stä, joka pitää modata eli poistaa sen sisällä oleva kontrolleri välistä. 500e sähköistää. Tämmönen setti mulla on Paseossa. 26" ja 350W takana.

https://www.ebay.co.uk/b/YOSE-POWER-E-B ... n_97176316

Akutehdas ja em3ev eivät ole budjettiratkaisu. Toki hyviä.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähkökiekot

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Yosellahan ois nyt budjettisetti, moottorikiekko akkuineen ja posteineen 360€. https://www.ebay.com/itm/36V12-5Ah-Batt ... SwCjFdJvgH

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähkökiekot

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Ite oon kyllä kääntymässä suoravedon kannattajaksi. E-Cruiser tästä jo aikoinaan mulle saarnasi, mutta eihän sitä usko ennen kuin itse kokeilee.

Mun eka sähkösetti tuli valmiiksi sisäänajettuna E-Cruiserilta, juurikin aloituksen kaltainen Mxus 36v 500w. Siinä voima tulee pehmeästi ja äänettömästi. Sen ehdottoman hyvä ominaisuus on rajoittamaton huippunopeus vain 32km/h. Tällöin rajoitettua 25km/h ajaessa ei rajoittimen katkomista huomaa kuin wattimittarista.

Nykyinen Räntiksen setti on alennusvaihteellinen Yosepowerin 36v 250w. Siinä voima tulee reuhtoen ja ujelluksen kera. Rajoittamaton huippunopeus on 72km/h, jolloin rajoitettu 25km/h on rasittavaa nykimistä täysillä-pois-täysillä-pois. Sähköäkin tämä setti tuntuu vievän enemmän kuin Mxus suoravetosetti. Mxus kaverina oli 10ah akku ja Yosella 15ah. Kantomatka on kuitenkin hyvin lähellä toisiaan.

Viimeksi muokannut Vilijami, 10 Elo 2019, 13:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Sähkökiekot

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Vilijami kirjoitti:

Yosellahan ois nyt budjettisetti, moottorikiekko akkuineen ja posteineen 360€. https://www.ebay.com/itm/36V12-5Ah-Batt ... SwCjFdJvgH

Mulla on muuten samanlainen, mutta kasettinavalla. Ostin sen kun aattelin että kierrekiinnitteisessä on akseli turhan tiukilla.

Vilijami kirjoitti:

Nykyinen Räntiksen setti on alennusvaihteellinen Yosepowerin 36v 250w. Siinä voima tulee reuhtoen ja ujelluksen kera. Rajoittamaton huippunopeus on 72km/h, jolloin rajoitettu 25km/h on rasittavaa nykimistä täysillä-pois-täysillä-pois. Sähköäkin tämä setti tuntuu vievän enemmän kuin Mxus suoravetosetti. Mxus kaverina oli 10ah akku ja Yosella 15ah. Kantomatka on kuitenkin hyvin lähellä toisiaan.

Minä en ole tuota nykimistä huomannut, säädin rajoittimen tosin 30 km/h. Eniten ajelen 1- tai 2- tason avustuksella, tehomittari näyttää tällöin 50 - 100 W. Mahtaakohan tuo mittari muuten näyttää bruttotehoa, kun huitelee 500 W paikkeilla vitostasolla?


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Sähkökiekot

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti:

Nykyinen Räntiksen setti on alennusvaihteellinen Yosepowerin 36v 250w. Siinä voima tulee reuhtoen ja ujelluksen kera. Rajoittamaton huippunopeus on 72km/h, jolloin rajoitettu 25km/h on rasittavaa nykimistä täysillä-pois-täysillä-pois. Sähköäkin tämä setti tuntuu vievän enemmän kuin Mxus suoravetosetti. Mxus kaverina oli 10ah akku ja Yosella 15ah. Kantomatka on kuitenkin hyvin lähellä toisiaan.

Mikäs tuo tuollainen moottori on. Tai oikeastaan, mihin se on tarkoitettu, jos pitää 250 W teholla kyetä seitsemän kympin nopeuksiin. Tuolla lailla käämitty moottori on auttamatta jyrkkiä alamäkiä lukuun ottamatta pyöräkäytössä aina huonolla hyötysuhdealueella, käämivirrat suuria ja kuumeneminen voimakasta.

Ei tässä ole kyse vaihteettomuudesta tai vaihteellisuudesta. Kyllä vaihteellinenkin voidaan -jopa helpommin- välittää sopivalle nopeusalueelle, joka polkupyöräkäytössä on 250 W moottorille noin 30 km/h. Onhan tuolla sinunkin moottorillasi mahdollista ajaa hyvän hyötysuhteen alueella, kun käyttää sitä (äkkiä päässä laskien) 16 V jännitteellä. Tämä tosin pudottaa tehon tuossa 30 km/h nopeusalueella n. 50 Wattiin. Tämä siis olettaen, että rajoittamaton nopeus 36 V jännitteellä tosiaan on tuon 72 km/h.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin