Sivu 3/3

Re: Sähkökiekot

Lähetetty: 11 Elo 2019, 12:48
Kirjoittaja Pastori

Olisko MBB tyyppisessä pyörä fiksua olla sähköt takakiekossa? Ei tulis painoa eteen.

Tosin se sähkökiekko voi toki olla vapaarattaallinen - onpa sit mahdollisuus laittaa siihenkin ketjuveto.

Tuistahan tulisi kivasti samalla AWD.


Re: Sähkökiekot

Lähetetty: 11 Elo 2019, 13:46
Kirjoittaja E-Cruiser

Jos vaan asennat poljinanturin, niin periaatteessa aivan sama onko se sähkökiekko ketjuvetopäässä vaiko ei. Tosiaan, tulisi myös AWD.
1000W ja AWD. Aika optimi talviajoon.


Re: Sähkökiekot

Lähetetty: 11 Elo 2019, 14:21
Kirjoittaja jori
E-Cruiser kirjoitti:

Sähköhomma on vähän sellainen, että siihen on teknisesti orientoituneen vaikea säilyttää etäisyyttä, jos sitä käyttää. Pää edellä siihen sukeltaminen palkitsee. Termi sähköapu on vähän huono, koska siihen sisältyy etäisyys, se määrittelee sähkön käytön ikään kuin ulkopuoliseksi. Sähkön kanssa kannattaa tehdä se filosofinen loikka että ajattelee sen olevan yhtä, ei ulkokehällä. Se ei tarkoita luopumista polkemisesta eikä kuntoilusta. Käyttökokemus paranee sitä mukaa mitä enemmän sen logiikkaan sukeltaa.

Hieno teksti taas E-Cruiserilta.


Re: Sähkökiekot

Lähetetty: 11 Elo 2019, 15:43
Kirjoittaja Pastori
E-Cruiser kirjoitti:

Jos vaan asennat poljinanturin, niin periaatteessa aivan sama onko se sähkökiekko ketjuvetopäässä vaiko ei. Tosiaan, tulisi myös AWD.
1000W ja AWD. Aika optimi talviajoon.

Mbb:n ohjausta mietin, siinä se paino ei nyt ole pelkkää etua.


Re: Sähkökiekot

Lähetetty: 13 Elo 2019, 10:29
Kirjoittaja Vilijami
jori kirjoitti:

Viisas moottorinohjain tämän kyllä osaisi tehdä akun jännitettä alentamalla, mutta paljon pehmeämmin toimii systeemi, jossa isotehoista moottoria ajetaan kolmanneksen alemmalla jännitteellä. Itse asiassa, en kyllä tiedä yhtään viisasta moottorinohjainta. :roll:

Ööö...tuota, eikö moottorinohjaimet nimenomaan alenna jännitettä sitä mukaan kun avustustehoa näppäillään pienemmälle?


Re: Sähkökiekot

Lähetetty: 13 Elo 2019, 11:37
Kirjoittaja jori

Tottakai moottorinohjain laskee jännitettä. Jos ohjain on kuitenkin tehty yksinkertaisesti, tekee se suuren jännitteen alentamisen seurauksena isoja katkoksia syöttöjännitteeseen. Nämä halvoissa säätimissä varsin alhaisella taajuudella pätkivät jännitejaksot aiheuttavat mekaanista tärinää, melua ja sähköistä värähtelyä sähköpiiriin. Nämä kaikki heikentävät hyötysuhdetta ja aiheuttavat ketjuuntuvaa mekaanista tärinää ja värähtelyä koko rakenteeseen.

Induktiivista kuormaa vasten (sähkömoottorin käämit) sähköä pätkittäessä muodostuu sähköpiiriin loisvirtoja, jotka heikentävät sähköistä hyötysuhdetta. Tämä toki voidaan korjata sopivalla (riittävän suurella) kondensaattorilla, mutta kokonaan eroon loisvirroista ja tärinöistä ei silti päästä.

Suuritaajuisista loisvirroista päästään melko hyvin eroon fiksuissa (kalliissa) moottorinohjaimissa, jotka ajoittavat jännitepulssit moottorin hal-antureiden avulla käämien virtojen suhteen oikeaan vaiheeseen siten, että virtojen nousunopeudet jäävät pieniksi ja melu ja tärinä paljon pienemmäksi.

Tuollainen ohjain on tietenkin hyvä, mutta kallis tapa tehdä korkeasta jännitteestä matalampi. Paljon halvempaa on alentaa syöttöjännitettä, eli käyttää matalajännitteisempää akkua. :)


Re: Sähkökiekot

Lähetetty: 13 Elo 2019, 14:39
Kirjoittaja kemppes

Eikös ne kaikki nykymoottorit ole jo kaikki hiiliharjattomia joissa on tämä paremmalla hyötysuhteella toimivat sydeemit hal-anturit ja hyvä pwm-säätö.


Re: Sähkökiekot

Lähetetty: 13 Elo 2019, 17:59
Kirjoittaja jori
kemppes kirjoitti:

Eikös ne kaikki nykymoottorit ole jo kaikki hiiliharjattomia joissa on tämä paremmalla hyötysuhteella toimivat sydeemit hal-anturit ja hyvä pwm-säätö.

Ei se, että moottorissa on HAL-anturit, kerro vielä yhtään mitään moottoriohjaimen fiksusta toiminnasta.


Re: Sähkökiekot

Lähetetty: 13 Elo 2019, 18:43
Kirjoittaja kemppes

En ole tekniikan ihmisiä mutta olen antanut itseni ymmärtää että harjattoman moottorin asennon tunnistukseen on kaksi paljon käytettyä menetelmää, sensorillinen ja sensoriton. Sensorillinen käyttää hall-antureita ja sensoriton menetelmä käyttää hyväkseen passiiviseen vaiheeseen indusoitunutta jännitettä. Sensuroivat säätimet lienevät keskimäärin parempia mutta kai nekin joku voi huonosti suunnitella...


Re: Sähkökiekot

Lähetetty: 14 Elo 2019, 07:58
Kirjoittaja tavasti
jori kirjoitti:

Ei tässä ole kyse vaihteettomuudesta tai vaihteellisuudesta. Kyllä vaihteellinenkin voidaan -jopa helpommin- välittää sopivalle nopeusalueelle, joka polkupyöräkäytössä on 250 W moottorille noin 30 km/h.

Tuokin on aika kova nopeus mäkisessä maastossa. Haralanharjulla 250W riittää johonkin 8 km/h nopeuteen, siihen polkian teho päälle, niin ei se vauhti vielä päätä huimaa. Ja Lukonmäessä vielä pahempi tilanne, tosin sitä ei ole pakko ajaa vaan voi kiertää.

Itse kaipaisin sähköapua pahoihin paikkoihin ja jos talvella vielä ajelisi, niin pahoihin keleihin. Tietty Viljamilla ei mäkiä ole, joten käyttö eri.


Re: Sähkökiekot

Lähetetty: 14 Elo 2019, 12:06
Kirjoittaja jori
tavasti kirjoitti:
jori kirjoitti:

Ei tässä ole kyse vaihteettomuudesta tai vaihteellisuudesta. Kyllä vaihteellinenkin voidaan -jopa helpommin- välittää sopivalle nopeusalueelle, joka polkupyöräkäytössä on 250 W moottorille noin 30 km/h.

Tuokin on aika kova nopeus mäkisessä maastossa. Haralanharjulla 250W riittää johonkin 8 km/h nopeuteen, siihen polkian teho päälle, niin ei se vauhti vielä päätä huimaa. Ja Lukonmäessä vielä pahempi tilanne, tosin sitä ei ole pakko ajaa vaan voi kiertää.

Itse kaipaisin sähköapua pahoihin paikkoihin ja jos talvella vielä ajelisi, niin pahoihin keleihin. Tietty Viljamilla ei mäkiä ole, joten käyttö eri.

Yritin tuossa edellä esittää, että moottorin vapaa nopeus olisi tuon 30 km/h, jolloin parhaan hyötysuhteen nopeus olisi 25-27 km/h ja parhaan tehon nopeus sitten 15 km/h.

12% Lukonmäessä 250 W nettoteho vie 105 kg ukko + pyörä yhdistelmää noin 2 m/s nopeutta, eli 7,2 km/h. Jos jaksaa polkea saman 250 W päälle, niin saavuttaa moottorin maksitehon hyötysuhteen ja pääsee mäen ylös nopeudella 14 km/h.

Valitettava realiteetti kuitenkin on, että Lukonmäki on liian jyrkkä mäki normaalille pyöräilijälle ja myös 250 W sähköavustukselle. Ketjusta vetävällä tuon vielä sitkuttelee ylös, mutta napamoottorillisella pitää polkea lisäksi lujaa päälle. Juuri siksi tuossa edellä ehdottelin kolminkertaisen tehon moottoria, mutta vain 30 km/h vapaanopeutta.