20/20 CLWB

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Haarukan putket näyttävät hieman heppoisilta kiertojäykkyyden suhteen.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:

Haarukan putket näyttävät hieman heppoisilta kiertojäykkyyden suhteen.

Olet oikeassa, ne on ehkä vähän heppoista. 35x15x2, kun ei nyt jemmassa ole tukevampaakaan. Lowracerissa samaa, ajossa sitä ei huomannut, mutta käsin renkaasta vääntämällä sai kyllä vähän punottua. Tilanne siinä toki eri, haarukan kokonais mitta lyhempi, mutta rengas suurempi joten vääntävä voimakin kai suurempi?
Onneksi tulee irroitettavaksi osaksi ni ei tarvi koko pyörää hajottaa jos joskus haluaa vaihtaa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Katselin tuossa noita valmiiden pyörien joustonivelien rakennetta ja totesin, että kaikki laakereilla toteutetut tehty samanlailla. Laakerin ulkokehoä sovitettu runkoon ja sisäkehä takahaarukkaan/akseliin. Olisiko mitään estettä tehdä päin vastoin, laakeripesät haarukan päihin ja keskikehä kiristetään runkoon kiinnitettyyn putkeen? Periaatekuva:

Kuva

Sininen osa on siis putki joka kiinnitetään runkoon, sen läpi menee pultti(harmaja) joka kiristää laakerit(punaiset).
Tällä rakenteella laakerit saa kauemmas toisistaan ja rakenteesta näin "jämäkämmän".

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

jviirret kirjoitti:

Katselin tuossa noita valmiiden pyörien joustonivelien rakennetta ja totesin, että kaikki laakereilla toteutetut tehty samanlailla. Laakerin ulkokehoä sovitettu runkoon ja sisäkehä takahaarukkaan/akseliin. Olisiko mitään estettä tehdä päin vastoin, laakeripesät haarukan päihin ja keskikehä kiristetään runkoon kiinnitettyyn putkeen? Jukka

Hankala saada laakeripesät samaan linjaan noin. Kuulalaakerit ei paljoa kulmavirhettä siedä. Mulla on käytössä sama rakenne muuten mutta muovilaakerit, toimii kyllä mutta pieni välys on ollut alusta asti. Sinun tapauksessa kuulalaakerit voisi korvata nivelvarren päillä niin laakeripesien suuntaus ei olisi niin tarkkaa.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:

Hankala saada laakeripesät samaan linjaan noin. Kuulalaakerit ei paljoa kulmavirhettä siedä.

Tuo on totta. Taidan kokeilla hitsata laakeripesäksi ajattelemani putken ensin kokonaisena haarukkaan kiinni ja vasta sitten katkaista siitä keskeltä pätkän pois. Tarkkaahan se on kuin ripulissa piereskely...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

Jarcco kirjoitti:

Haarukan putket näyttävät hieman heppoisilta kiertojäykkyyden suhteen.

Saat selvästi tukevamman, kun laitat päihin mahdollisimman lyhyet haarukat ja väliin yhden vähän isomman putken. Noin pitkänä putkipari vääntyy todella helposti. Jos haluat säilyttää vaikutelman kahdesta aisasta, hitsaa putket väliltä yhteen yhdeksi (kolmeksi) torveksi peltipaloilla täydentäen. Painoa tulee näin kyllä enemmän kuin kahden haarukan tekniikalla.

Jori

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Hankala saada laakeripesät samaan linjaan noin. Kuulalaakerit ei paljoa kulmavirhettä siedä.

Tuo on totta. Taidan kokeilla hitsata laakeripesäksi ajattelemani putken ensin kokonaisena haarukkaan kiinni ja vasta sitten katkaista siitä keskeltä pätkän pois. Tarkkaahan se on kuin ripulissa piereskely...

Jukka

Noinkin voi tehdä, mutta mikset käyttäisi sen tanskalaisen kaverin tekniikkaa. Laita laakeripesien väliin tarkasti samansuuntaisilla pinnoilla varustettu tukipala ja pulttaa suurella pultilla palan läpi molemmille puolille ne laakeripesät. Ei ole ihan noin tarkkaa.

Jori

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

Noin pitkän haarukan nivelpäässä on voimat niin pieniä, että siellä saattaisi kestää pelkkä pallonivelsilmukka. Minä uskaltaisin käyttää 8mm pultille tarkoitettuja silmukoita. Kiinnitys runkoon tulee poraamalla runkoputken läpi tukiputki, joka hitsataan kiinni runkoputken reikään molemmin puolin. Läpipultilla sitten kiristetään nivelsilmukoiden pallot tämän putken päitä vasten. Käyttämällä alikokoista pulttia saadaan nivelelle asennon säätö.
Kuulostaa ehkä heppoiselta, mutta samaa tekniikkaa käytetään kaivinkoneen nostosylinterien ja puomin yläpään liitoksessa.

JOri

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Laita laakeripesien väliin tarkasti samansuuntaisilla pinnoilla varustettu tukipala ja pulttaa suurella pultilla palan läpi molemmille puolille ne laakeripesät.

Tuokin voisi toimia, pitää lopullinen työtapa selvitellä kunhan saan ne laakerit käsiini.

jori kirjoitti:

Noin pitkän haarukan nivelpäässä on voimat niin pieniä, että siellä saattaisi kestää pelkkä pallonivelsilmukka.

Normaalitilanteessa näin, mutta voi olla että tuo skootterin iskunvaimennin pitää laittaa aika vinoon. Tällöin niveltä rasittaa myös jousen taaksepäin työntävä voima.
Jousi nimittäin on aika jämäkkä, tämmöinen 90kg kaveri saa sitä maata vasten painettua kasaan 5-8mm, kun koko joustovara on reilu 50mm. Voi olla että esijännitystä siitä pitää vähän purkaa jousta lyhentämällä, mutta koska on toimenpiteenä peruuttamaton niin muut vaihtoehdot(asennuskohta/kulma) käydään ensinnä läpi. Siksi nivelenkin hyvä olla yläkanttiin mitoitettu.
Jotta iskarin saisi asennettua pystysuoraan, saisi se olla korkeintaan n.200mm pitkä, tuo iskari on 310mm.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

jviirret kirjoitti:

Jotta iskarin saisi asennettua pystysuoraan, saisi se olla korkeintaan n.200mm pitkä, tuo iskari on 310mm.

Jukka

jos meinaat tuo haarukan viedä eteen asti kahtena, niin eikö iskari sopisi siihen väliin ilman että ottaa maahan?

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mustasudenkorento kirjoitti:

jos meinaat tuo haarukan viedä eteen asti kahtena, niin eikö iskari sopisi siihen väliin ilman että ottaa maahan?

Sopii, ja näin sen todennäköisesti joutuu laittamaankin. Mutta ihan pystyyn laitettuna tulee liian jäykkä, tai, no, jos jousta lyhentää niin ehkä sitten ei. Pystyyn renkaan viereen laitettuna joustomatka jää aika vaatimattomaksi, ehkä 75mm:iin. Aika monta muuttujaa ja mahdollisuutta on testattavana :D Yläputken kiinnityksen paikkaa voi helposti muuttaa testatessa kun pistää kiinnikkeen ruuvipuristimella kiinni. Haarukan puoleisessa päässä hankalempaa, ehkä joku kettinki lenkki putkien väliin ja kettingin pituutta muuttamalla saa kiinnitystä ylemmäs/alemmas...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

jviirret kirjoitti:

... Pystyyn renkaan viereen laitettuna joustomatka jää aika vaatimattomaksi, ehkä 75mm:iin.
Jukka

Sekin on enemmän kuin tarpeeksi tälläiseen ei-MTB pyörään. (IMO)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Niinkö meinaat :shock: Ite aattelin että mitään alle 100mm joustoja edes turha rakentaa, kun samalla vaivalla saa enempikin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Kyllä 75mm riittää ellei vähempikin ja iskari niin jäykäksi, että joustaa vasta iskun saatuaan.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

eemeli kirjoitti:

iskari niin jäykäksi, että joustaa vasta iskun saatuaan.

No nii, nyt on sitten esijännityksen säätöön saatu tuokin ohje. Tähän mennessä netistä löytynyt arvot "muutama milli" "0-20mm" "1/4 joustomatkasta" ja tuo moottoripyörien "1/3 joustomatkasta" Ja tämä Cannondale CLWB:n manuaali puhuu 40%:sta http://www.cannondale.com/bikes/tech/pd ... umbent.pdf vai ymmärsinkö oikein huonolla englannillani?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin