20/20 CLWB

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: 20/20 CLWB

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Katsoin kuvaa sivultasi ja kiinnittyi huomioni istuinosan asentoon. Se on asennettu rungon myötäisesti, eli enintään vaakasuoraan. Ymmärrän kyllä, että se painuu istuuduttaessa, mutta yläpuolella olevassa Spiritissä istuimen etuosa on selvästi ylempänä ja istumapaino asettuu enemmän takareiden suuntaan. En tiedä, onko tuolla merkitystä, mutta ainakin Holman Sakari tekee istuimiinsa selkeästi ylös nousevan etureunan.

Joo, tuo kuva on vanhentunut, uusi istuinosa on pystympänä, mutta kovin pystyyn ei voi laittaa ettei ala painamaan reittä. Alun perinhän tässä oli toinen noista mun sinisistä penkeistä, mutta sen reuna painoi reittä melkoisesti. Kaikki penkit ei siis käy kaikkiin pyöriin, ylöspäin poljettaviin tuo sinisten malli on mulle hyvä, mutta ei tähän.
Edellisen viestini jälkeen muutin pehmustetta, 10mm telttapatjaa pohjalla ja 80mm patjasuperlonia. Puutuminen ei tule ihan yhtä nopeasti, vaikka päälle istuttaessa painuu yhtä littaan kuin aiemminkin. Muotoutunee siis paremmin takapuolen muotoihin ja näin paino jakaantuu hieman tasaisemmin. Kehittely jatkuu, pehmuste helppo vaihtaa kun on vain muovipussissa penkin pohjalevyn päällä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Joutilas
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 241
Liittynyt: 02 Maalis 2009, 20:07

Re: 20/20 CLWB

Viesti Kirjoittaja Joutilas »

Omassa pyörässäni väliaikaisen penkin selkänoja on suunnilleen 45 asteen kulmassa. Istuinosan pohjavanerin etuosa on suunnilleen 10 astetta pystyssä. Pehmustesuperlonien ja samasta materiaalista tehdyn etureunan koroterullan kanssa kulmaksi muodostuu 15 astetta. Istuttaessa tunne on miellyttävän kuppimainen, eli "imee" istuimeen, eikä keho tunnu missään vaiheessa valuvan eteen.

Ensimmäisessä versiossa eturulla oli melko takana, ja vaikka se alussa tuntui miellyttävältä, niin 15 - 20 km:n leppoisan poljennan jälkeen se painoi jo ikävästi pakaran alalaitaan (suunnilleen siihen, mistä reisi alkaa). No, pienellä tauolla paikat asettuivat ja matka jatkui taas seuraavan penikulman.

Korjauksena siirsin superlonrullaa 5cm eteenpäin. Ajattelin, että saan tasoitettua painetta ja pakarani väljempiin oloihin. Samassa yhteydessä lisäsin läjään vielä sentin vahvan retkipatjan palasen tasaamaan paineita. Ensi-istumalla tunne oli todella mahtava. Tuntui, että tässä sitä ollaan yhtä pyörän kanssa ja voidaan polkea vaikka miten pitkään. Tunne ei kuitenkaan kestänyt kauaa ja lopulta pakarat kokonaisuudessaan alkoivat vaatia lepoa ja elvytystä. Tällä viritelmällä satuin ajamaan 100 km lenkin. Viimeiset kilometrit olivat todella tuskaiset, eikä seuraavana päivänä tohtinut istua paljaalle lattialle, saati lähteä pyörälle.

Tänään maanantaina olin taas vireessä. Muutin penkin istuinosan viritystä siten, että käänsin telttapatjalapun kaksinkerroin eteen. Lopputulos oli se, että pakaran ja reiden liitoskohdan alla on nyt leveämpi tuki ja toisaalta kuppi syveni pikkuisen. Ensituntuma oli taas hyvä, eikä suurempaa valittamista ilmennyt ajamallani 105km lenkilläkään. Täysin "sata" ei viritys vieläkään ole, se toteutuu vasta virallisessa versiossa, mutta nyt voisin lähteä vaikka heti pikku pyrähdykselle. Viimeksi podin ylihuomiseen, nyt olin kunnossa puolessa tunnissa.

Näillä kokemuksilla sanoisin, että penkin pitää olla etureunastaan sopivasti koholla, ja tukea pitää löytyä sopivasti sieltä reunalta. Jos tuota tukea ei ole, paino kohdistuu kipeästi juuri niihin luihin joihin ei pitäisi. Kuormittamattomana penkki voi näyttää vaikka tyynyltä, mutta kun siihen istuu, sen pitää toteuttaa tuo "funktio".

Nuo viritykset tuntuvat sopivan mihulle ja pyörälle. Jos pyöräilijä, suhde polkimiin tai selkänojan kulma olisi toinen, niin ilmeisesti penkkikin pitäisi virittää toiseen asentoon.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: 20/20 CLWB

Viesti Kirjoittaja irakas »

Jukan selkänojasta näyttää puuttuvan kokonaan ristiselän tuki, joka on minun mielestä välttämätön. Vaikka minulla jo istuimien profiili on sellainen, että ristiselän tukea muodostuu, käytän sekä ristiselän kohdalla että istuimessa siirrettäviä tyynyjä ihanteellisen istuinmukavuuden saavuttamiseksi. Tyynyt ovat kiinni tarrasuikaleilla, jotka olen liimannut Bostik A3:lla istuimeen ja tyynyihin. Niitä voi helposti siirtää kesken matkaa, jos ne eivät heti alkuun tulleet kohdalleen.

Kuva

Tyynyissä on 30 mm superlonia, jonka päällä vanua. Olen verhonnut ne mustalla farkkukankaalla käyttäen saumoissa Bostikkia. Koska tyynyjä ei voi jättää sateeseen, on minulla mukana rinkoissa käytettävä reunoiltaan kuminauhoitettu sadesuojus, jonka voi vetää istuimen yli sateella. :wink:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: 20/20 CLWB

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jo toinen etulokasuoja tipahti tielle :( On kaupallisille kiinnikkeille liikaa että kampi tiukassa paikassa ottaa suojaan. Ennen kelien lauhtumista pitää jotakin keksiä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: 20/20 CLWB

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tätä pyörää rassannu taas siihen kuntoon että toimisi talven työmatka käytössä. Pikainen rengastesti tuli tänään tehtyä(lainaius kotisivulta):

Tuli tilaisuus hankkia uusi takakumi niin hankin, vaikka vanhakin olisi ihan käyttökelpoisessa kunnossa vielä. Tämä uusi kumi on sileähkö kuvioinen BMX käyttöön tehty Rubbena Zirra 54-406, kantavuus yli 120kg ja paineenkesto huikeat 7bar! Ennen kumin vaihtoa ajoin vanhalla Bilteman viiltosuojatulla 47-406 liki yhtä sileä kuvioisella renkaalla maksimipaineilla(2,8bar) n. 4km testilenkin ja sain ajaksi 10min 45sek. Kumin vaihdon jälkeen tolla Zirralla 6bar paineella samalla asenteella 10min 5sek, eli reilu 6% vaikutus oli renkaan vaihdolla nopeuteen. Aika näyttää mikä on kestävyys ero pistosuojauksen ja pakkasen keston osalta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: 20/20 CLWB

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vanhan aiheen nosto, viimeistä kertaa minun toimestani, tämä pyörä vaihtoi äsken omistajaa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 20/20 CLWB

Viesti Kirjoittaja jori »

Onneksi olkoon, sekä myyjälle, että ostajalle. :)
Saimmeko aivan uuden nojakistin suomeen, vai oliko vanhan kaluston täydennystä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: 20/20 CLWB

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Saimmeko aivan uuden nojakistin suomeen, vai oliko vanhan kaluston täydennystä.

Mun käsittääkseni ihan uusi, kertonee itse lisää mikäli aiheelliseksi kokee ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Imi
Viestit: 93
Liittynyt: 09 Syys 2013, 15:15
Paikkakunta: Kempele

Re: 20/20 CLWB

Viesti Kirjoittaja Imi »

Tervehdys,

Uusi omistaja ilmoittautuu palstalle. Kokemusta on vain Giant Revive-stä 100km eestä, sitten se päätyi oikealle omistajalle. Nyt minullakin on oma nojis. Testilenkki on tehty, pikaisen kokemuksen perusteella on hieman hankalampi hallita kuin Revive pienissä nopeuksissa, taas tätä on kevyempi polkea. Pitää huomenna ajaa 16km testilenkki 135 sykkeellä, pääsee vertaamaan normi maastopyörään kun vielä ei ole lihakset tottuneet. Normi matka on vuosittain 1-3 tkm joten en ole mikään maantiekiitäjä, jos ilmat sallii niin tulee käytyä töissä pyörällä. Matkaan menee 35km. Sen lisäksi saatan ajaa sen 16km normilenkin.
Huomenna vaihdan muoviset polkimet kunnon alumiinisiin, ja sitten lukkoihin kunhan tulee pyörä tutuksi. Valot, eturengas, kettinkin vaihto ja penkin uusiminen on seuraavaksi listalla. Nexus 7 odottaa pinnoitusta 20" vanteelle. Uuden ketjusuojan pitäisi myös löytää. Rengastus: varastossa on jo duranot, ja Reviven alkuperäiset. Revivessä on alla Spectran 5.5Bar kestävät nappulat takana, ja duranot eessä, tähän tulee big applet taakse ja duranot eteen. Talveksi taidan laittaa spectran lamellitnappularenkaan tai marathon winterit.

-Imi

Giant revive (2012 -> 2022), Nojapyörä.tk CLWB (2013 -> 2015), Radius C4 (2014 -> 2022) TÄH1 flevo (2015 -> 2022)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 20/20 CLWB

Viesti Kirjoittaja jori »

Onneksi olkoon, hyvän pyörän sait. Ei se pienten pyörien takia mikään erityisen kevyt ole ajaa, mutta jousituksen takia varmasti mukava. Noihin mainitsemiisi ajoihin ihan passeli peli. Perusta oma ketju ja kertoile kokemuksista. On aina mielenkiintoista seurata uuden nojapyöräilijän edesottamuksia. Samalla saat kommentteja ja neuvoja, eikä tarvitse opetella aivan yksin. Tervetuloa nojapyöräilemään! :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: 20/20 CLWB

Viesti Kirjoittaja PW »

Onnea nojakkiklassikon uudelle omistajalle täältäkin.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin