SH34

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH34

Viesti Kirjoittaja jori »

irakas kirjoitti:

Siirsin edestä taakse napamoottorilla varustetun 20" kiekon. Muuten homma toimisi, mutta välitys vaatisi suuremmat eturattaat. SH32:ta varten sain Härskiltä 71 ja 60 hampaiset rattaistot. Kun SH32 ei tarvinnut käytössäni olevaan keskiöosaan liittyvää kampea, minä onneton menin leikkaamaan sen pois. Nyt SH34:ää varten sen tarvitsisin. Olen eri paikoista yrittänyt sellaista kysyä, mutta eipä ole löytynyt. Keskiö on viisisakarainen ja pulttien etäisyys keskipisteestä 65 mm. Tarvitsisin siis vain kammella varustetun keskusosan. Olisikohan kellään sellaista rojujen seassa tai mistä sen voisi hankkia?

Tarvitset siis oikean puolen viisisakaraisen nelikanttikammen 130 mm viisijakoisella pulttikehällä.

Tavallisesti tuo kiinnityspulttikehän mitta ilmaistaan pulttikehän jakohalkaisijalla (BCD = Bolt Circle Diameter). Jos säde on 65 mm on pulttikehä ehkä kaikkein yleisin 130 mm. Viisijakoisia 130 BCD kampia on kaikki paikat täynnä. Tuo säde on vaikea mitata, mutta mittaamisen helpottamiseksi on tehty valmiiksi taulukoita, joita varten mitataan yksinkertaisesti vierekkäisten pulttien välimatka ja pulttien määrä. 5x130BCD kahden pultin väli on 76,4 mm.
Kuva
https://www.wolftoothcomponents.com/pag ... ameter-bcd

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: SH34

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Sakari kun tätä nyt selvitetään . Mulla olisi sellainen mitta , jolla tuo jako mitataan . Jos tuo pitää paikkansa että se on 130 tuo jako . Niin löytyy yhet ainaski 130 kammet . Campan tekemät 172.5 pituset . Soittele jos kiinostaa , niin sovitaan hinnasta . :mrgreen:

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: SH34

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Nojanalle kirjoitti:

Sakari kun tätä nyt selvitetään . Mulla olisi sellainen mitta , jolla tuo jako mitataan . Jos tuo pitää paikkansa että se on 130 tuo jako . Niin löytyy yhet ainaski 130 kammet . Campan tekemät 172.5 pituset . Soittele jos kiinostaa , niin sovitaan hinnasta . :mrgreen:

Muisti teki tepposen , jako olikin suurempi . Nyt olen tutkinut nettiä . Ei ole nuo Sakarin kammet mitkään helpot löytää . Tohtorilla olisi yhet , mutta ei nelikantilla.
Vaikka toisaltaan nää uudemmat vaihtoehdot ovat parempia .
Mutta jos joku tietää missä myynissa 130 jaollisia , nelikantti akselille. Niin kannattaa vinkata tänne.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH34

Viesti Kirjoittaja jori »

Nojanalle kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

Sakari kun tätä nyt selvitetään . Mulla olisi sellainen mitta , jolla tuo jako mitataan . Jos tuo pitää paikkansa että se on 130 tuo jako . Niin löytyy yhet ainaski 130 kammet . Campan tekemät 172.5 pituset . Soittele jos kiinostaa , niin sovitaan hinnasta . :mrgreen:

Muisti teki tepposen , jako olikin suurempi . Nyt olen tutkinut nettiä . Ei ole nuo Sakarin kammet mitkään helpot löytää . Tohtorilla olisi yhet , mutta ei nelikantilla.
Vaikka toisaltaan nää uudemmat vaihtoehdot ovat parempia .
Mutta jos joku tietää missä myynissa 130 jaollisia , nelikantti akselille. Niin kannattaa vinkata tänne.

Joo, ei tuo nelikanttikiinnitys 130 mm viisisakarassa ole enää nykyaikaa, mutta erittäin yleisiä olivat hieman vanhemmissa pyörissä. Romukasoille vain ja mittaamaan pulttiväliä76,4 mm viisisakarassa. Pyöräkorjaamoistakin löytyy varmasti vanhaa varastoa.

Minulla on Pakoputkipyörässä tuollaiset 5 x 130 BCD nelikanttikammet, mutta niissä on niin mukava 115 mm kampipituus, etten kyllä raaski luopua. 8)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1633
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: SH34

Viesti Kirjoittaja Härski »

Vai piäsöökö helpommalla jos tehhään uus ratas :D

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH34

Viesti Kirjoittaja irakas »

Kiitos Härski ehdotuksesta! Täytyy asiaa tutkia. 8)

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Vastaa Viestiin