Sivu 1/2

SH34

Lähetetty: 20 Elo 2019, 23:11
Kirjoittaja irakas

KuvaTällainen siitä tuli.

Olen tässä pähkäillyt vieläkö rupeaisi tekemään uutta nojakkia. Huomenna on ilmoittautuminen Jyväskylän kansalaisopiston metallitöhin, ja tuntuisi jotenkin apealta jättäytyä pois, kun on yli 10 vuotta ollut mukana. Niinpä olen päättänyt lähteä tekemään 34. nojakkia eli SH34:ää.

Kaksi viimeistä nojakkia SH32 ja SH33 eivät ole jotenkin minua tyydyttäneet. SH32;sta tuli liian leveä ja hankala liikutella ahtaissa paikoissa, ja jotenkin tuntuu, että neljäs pyörä on jotenkin turha, lisäämässä painoa ja monimutkaistamassa rakennetta. Räyskälässä SH32 oli kovassa testissä ja osoittautui aika toimivaksi. Jos joku on siitä kiinnostunut, saa sen viedä halvalla pois.

SH33 on ihan toimiva, mutta 2-pyöräisenä ei tässä iässä ole minun makuun. Senkin saa halvalla, kun hakee pois. En oikein ymmärrä, miksi rupesin sitä tekemään.

Molemmat ovat maalausta vailla.

SH34:ssa yritän tehdä ideaalin 3-pyöräisen nojapyörän ja yhteenvedon kokemuksista, joita olen saanut yli 20 vuoden ajalta nojakkien suunnittelusta, rakentamisesta ja ajamisesta. Huomasin lähetettyäni viestin, että sakaari ja tavarateline olivat jääneet kuvasta pois. Kuvassa näyttää olevan muitakin puutoksia.


Re: SH34

Lähetetty: 23 Elo 2019, 18:05
Kirjoittaja irakas

Täydensin vähän piirustusta.


Re: SH34

Lähetetty: 07 Marras 2019, 21:56
Kirjoittaja irakas

Hioin muotoja edelleen.


Re: SH34

Lähetetty: 14 Marras 2019, 19:11
Kirjoittaja irakas

SH34 on nyt tällaisessa vaiheessa.


Re: SH34

Lähetetty: 14 Marras 2019, 21:27
Kirjoittaja vetu

Vauhdilla tehty! Näyttää, että on rakenteet tarkkaan mietitty. Kohta SH35 alkaa olla ajankohtainen. :D peukkuja.


Re: SH34

Lähetetty: 15 Marras 2019, 12:09
Kirjoittaja Vilijami

Tuo ohjaustanko suoraan haarukan päällä on hieno juttu. Yksinkertainen, eikä pelkoa ohjauksen takapainoisuudesta. Kaksipuoleisesta etuhaarukasta pidän myös kovasti. Se mahdollistaa laajan jarruvalikoiman lisäksi myös napadynamon tai napamoottorin käytön.


Re: SH34

Lähetetty: 15 Marras 2019, 17:12
Kirjoittaja irakas

Kiitokset vetu ja Viljami!

Ohjaustanko suoraan haarukan päällä estää myös tehokkaasti voblauksen, jos sitä sattuu esiintymään. Sen olen huomannut SH26:ssa, jolla nyt pääasiassa ajelen.


Re: SH34

Lähetetty: 05 Joulu 2019, 19:04
Kirjoittaja torneol

Mites tämä on edistynyt?


Re: SH34

Lähetetty: 06 Joulu 2019, 10:25
Kirjoittaja irakas
torneol kirjoitti:

Mites tämä on edistynyt?

On tällä hetkellä tauolla, kun kansalaisopisto on joululomalla enkä pääse hitsaamaan.


Re: SH34

Lähetetty: 20 Maalis 2020, 20:01
Kirjoittaja irakas

SH34 on käynyt Muuramessa polttomaalaamossa. Osat tulivat koronan aiheuttaman sisälläolon ansiosta sen verran kasaan, että pääsin kokeilemaan istuin tuntumaa, joka oli kohtalaisen mukiinmenevä. :mrgreen:


Re: SH34

Lähetetty: 04 Huhti 2020, 11:42
Kirjoittaja irakas

Hissukseen olen kasaillut SH34:ää ajokuntoon, ja tänään tein ensimmäisen koeajon ja otin kuvia. Koeajo oli kaikkea muuta kuin miellyttävä. Jostain syystä ohjaus veti kumman kovasti vasemmalle. Tuo napamoottori ei ollut vielä käytössä. Tällaista en ole ennen kokenut. Mistä mahtaa johtua?
Ainoa lohtu tässä on tuo kuva, joka on noin taiteellisesti mielestäni paras nojapyörästä ottamani kuva.


Re: SH34

Lähetetty: 04 Huhti 2020, 11:51
Kirjoittaja jori

Hieno kuva tosiaan. Onneksi olkoon. :D

Vetelyongelma viittaisi siihen, että etupyörien maakosketuspisteet, eli renkaan keskikohta ei ole samalla etäisyydellä ohjausakselin maanpinnanleikkauskohdan suhteen. Olkapoikkeama on vasemmalla ja oikealla erilainen.

Tämä voi johtua kiekkojen erilaisesta puolauksesta. Moottorillinen kiekko on usein epäsymmetrinen, joten sen keskitaso ei ole tavallisen etupyörän kanssa samalla tavalla keskellä. Homma korjataan etuhaarukoita taivuttelemalla, viilaamalla droppareita, tai brikoilla, joilla olkapoikkeama saadaan samaksi molemmilla puolilla.

Ota kuva suoraan edestä mahdollisimman kaukaa, kuitenkin niin, että kuvasta erottuu yksityiskohtia, tai kaksi kuvaa, kummankin etupyörän linjassa kamera maassa 5-10 metrin päässä, niin päästään arvioiman tuota olkapoikkeamaeroa ja korjauskeinoja.


Re: SH34

Lähetetty: 04 Huhti 2020, 12:09
Kirjoittaja jviirret

Yhden vian näkee tuosta 14.3 laitetusta kuvasta JOS arvelen oikein.

Keula rakennettu symmetriseksi, mutta oikealla puolen leveämpi takakiekko kuin vasemman puolen etukiekko. Leveyseroa näillä 25-35mm, eli olkapoikkeamat 12-17 erisuuret.


Re: SH34

Lähetetty: 06 Huhti 2020, 21:53
Kirjoittaja irakas

Kiitos Jorille ja jviirretille vinkeistä!
Joo, kyllä olkapoikkeamat ovat erisuuret, mikä hyvin näkyy alla olevasta kuvasta. Oikean puoleinen ohjausakseli on hivenen pystymmässä kuin vasemman puoleinen. Huomasin sen jo aiemmin, mutta arvelin, ettei sen vaikutus olisi niin merkittävä. Kun nivelvarsien avulla voi kiekkojen pystyasentoa muuttaa, käänsin oikeanpuoleista kiekkoa kaltevampaan asentoon, ja ihme ja kumma puoltaminen katosi ainakin lyhyellä koeajolla. Jos ongelmia tulee nopeammissa nopeuksissa, täytyy asia korjata sitten syksyllä, kun/jos kansalaisopistot avautuvat.


Re: SH34

Lähetetty: 05 Touko 2020, 21:38
Kirjoittaja irakas

Siirsin edestä taakse napamoottorilla varustetun 20" kiekon. Muuten homma toimisi, mutta välitys vaatisi suuremmat eturattaat. SH32:ta varten sain Härskiltä 71 ja 60 hampaiset rattaistot. Kun SH32 ei tarvinnut käytössäni olevaan keskiöosaan liittyvää kampea, minä onneton menin leikkaamaan sen pois. Nyt SH34:ää varten sen tarvitsisin. Olen eri paikoista yrittänyt sellaista kysyä, mutta eipä ole löytynyt. Keskiö on viisisakarainen ja pulttien etäisyys keskipisteestä 65 mm. Tarvitsisin siis vain kammella varustetun keskusosan. Olisikohan kellään sellaista rojujen seassa tai mistä sen voisi hankkia?