SUMMAKULMA

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

SUMMAKULMA

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Miten lasketaan yksinkertaisesti tämä "summakulma ".
Että saisin toimivan olkapoikeaman . Kaverin pyörässä kaikki kulmat ovat pielessä , koska emme saa väpätystä pois . Päätimme rakentaa koko pyörän uusiksi .
Pyörä ei ole koskaan ollut rauhallinen ajaa . Aina kun irroitta kädet ohjauksesta on vaara hillitön väpätys. Ohjausiskunvaimentimella olemme saaneet sen joltisenkin rauhottuun .
Tää siittä pyörästä , rauha sille pyörälle.
Tarkoitus olisi saada aikaiseksi pyörät , jotka ovat rauhallisia ajaa ja hallita .
Tieränme että kaikkien kulmien pitää olla samanlaiset molemmin puolin pyörää .
Kuinka paljon on hyvä "Casterkulma ", "Camber" ja nämä olisivat kevyet ohjata.
Teenme siis kaksi pyörää . Toiseen tulee kaikki kolmepyörää 507 kiekkoina . Siis tavallisesta poikeavilla koolla (60-507) tarkemmin .
Toisen teemme eteen ( 45-406 ) ja taakse ( 47-559 ). Näillä tiedoilla nyt lähdemme liikkelle . Suunittelu nyt sit virallisesti avattu . :roll: :roll:

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: SUMMAKULMA

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Olkapoikkeamat, camberit ja casterit eivät pelasta, JOS ohjaus on takapainoinen. Takapainoisuudesta tulee väpätystä. Kannattaa jo olemassa olevalla pyörällä testata ohjauksen etupainottamista ensin.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SUMMAKULMA

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti:

Olkapoikkeamat, camberit ja casterit eivät pelasta, JOS ohjaus on takapainoinen. Takapainoisuudesta tulee väpätystä. Kannattaa jo olemassa olevalla pyörällä testata ohjauksen etupainottamista ensin.

Casterkulmaa ja yhtaikaa offsettia kasvattamalla takapainoisuus vähenee, sillä suurempi osa kääntyvästä osasta jää ohjausakselin etupuolelle.

angulo de caster e trail.PNG
angulo de caster e trail.PNG (33.29 KiB) Katsottu 5106 kertaa

Tästä kuvasta katsoen melko suuri osa kääntyvän etupyöräkokonaisuuden massasta on ohjausakselin etupuolella -sitä suurempi, mitä isompi offsetti (pienentää jättöä).

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: SUMMAKULMA

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Itse ohjauskulmista.
Tietenkin voi kopioida sarjavalmisteisista tadpoleista geometrian suoraan, se on käytännössä sama kaikissa. Mutta mielestäni se ei ole täydellisen hyvä, olen muutamaa kokeillut. Ihan ok se kuitenkin on.
Vaihtoehto: Tällä rakentelu-/ajokokemuksella kallistelemattomaan kolmipyörään tulisi loivahko 60˚ (Itselleni voisin kokeilla jopa 45˚) casterkulma, camber 0˚, jättö 0mm, olkapoikkeama 0mm. Etäalaohjaus josta saa helposti etupainoisen.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SUMMAKULMA

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti:

Itse ohjauskulmista.
Tietenkin voi kopioida sarjavalmisteisista tadpoleista geometrian suoraan, se on käytännössä sama kaikissa. Mutta mielestäni se ei ole täydellisen hyvä, olen muutamaa kokeillut. Ihan ok se kuitenkin on.
Vaihtoehto: Tällä rakentelu-/ajokokemuksella kallistelemattomaan kolmipyörään tulisi loivahko 60˚ (Itselleni voisin kokeilla jopa 45˚) casterkulma, camber 0˚, jättö 0mm, olkapoikkeama 0mm. Etäalaohjaus josta saa helposti etupainoisen.

Tässä taitaa kuitenkin olla kyse Härmäpyörästä, johon tuo takapainoisuus hyvin osuu.

hp-alse-1.jpg
hp-alse-1.jpg (148.75 KiB) Katsottu 5092 kertaa

Noita väpätystyyppejä on ainakin kolmea eri syistä johtuvaa lajia. Tämä takapainoisuus on yksi, hyrrävoima-ohjausakselin välys-systeemi on toinen ja kolmanteen liittyy vielä takapyöränkin ohjausliike.

Härmäpyörän ohjausongelman syy on vähintään kahdenlainen. Ohjausnivel on kovin lyhyt ja helposti välystä luova, mistä aiheutuu tuota hyrrävoima-värähtelyä. Takapainoisuus on toinen, joka aiheuttaa tuota takapainoisuudesta johtuvaa värähtelyä.

Takapainoisuuden saa pois epäsuoralla ohjauksella, mutta saa sen pois myös Casterkulmaa lisäämällä, joka mahdollistaa suoran ohjauksen muuttamisen etupainoiseksi, kuten Sakarin kolmipyörät ovat viimeaikoina olleet. Sakari on vinontanut ohjauskulmaa niin paljon, että ohjausvivut voi asettaa suoraan ohjausakselin yläpuolelle, jolloin käsien paino ei kaarteessa aiheuta sivuvoimia.Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: SUMMAKULMA

Viesti Kirjoittaja kemppes »

Liputtaisin negatiivisen olkapoikkeaman puolesta jos kyse on tadpolesta, mitään tekniikasta ymmärtämättömänä olen luullut että olkapoikkeama on summakulman lopputulos. Mm. jarrutus vakautuu ja tienpinnan epätasaisuudet ei niin provosioi väpätystä.
Casten kaupallisissa on yleensä 12 astetta, sen lisääminen kai vakauttaa jkv ohjausta. Itsellä on se käsitys että väpätys on jotenkin koko systeemin jäykkyyteen/löysyyteen liittyvä ilmiö ja siinä on jokin ominaistaajuus. Aika hankala poistettava löysässä rakenteessa.

Ohjausgeometriasta on tuossa aika paljon jossain 50. sivun kohdalla. http://www.carbontrikes.com/exjobb/exjo ... viebke.pdf

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: SUMMAKULMA

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kaverin pyörä on tää surullisen kuuluisa "H". Vanhaa emme korjaa enään . Putket on niin pahasti sisältä ruostuneet . Helpommalla pääsee kun hyödyntää vanhan osia ja tekee ehkä paremman ja etäohjauksella . Vai mikä lie.
Samalla teemme takapäästä joustavan , kun haarukka on siihen valmiina .
Tästä pyörästä enenpi kun rupeemme sitä tekeen .
Oma kolmipyörä odottaa hitaan etenemisen etenemistä . Etupään joustamista harkitsen vakavasti . Kaikki on osittain suunittelu ja mietimistä .

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: SUMMAKULMA

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Värähtely voi alkaa vaikka pienestä kuopasta tiessä. Alun saatuaan se pyrkii laajenemaan jota edesauttavat joustava runko, väljät nivelet tai heittävät kiekot. Loppumaan sitä ei saa kuin jarruttamalla vauhdin pois. Mutta ei ainakaan kaikissa Härmäpyörissä ohjaus ole ravistanut. Yhtä olen kokeillut joka oli hyvin samanlainen kuin omatekemä tadpole, jossa on sama geometria. Kummassakaan ei esiintynyt värinöitä missään vaiheessa. Omassa versiossa oli pronssiholkit laakereina. HP:ssa ja minun entisessä trikessä caster on 14 astetta ja olkapoikkeama noin 0, riippuu toki rengaskoosta. Camber on myöskin 0. En väitä että nuo olisivat optimaaliset arvot. Kehitystä lienee tapahtunut parissa vuosikymmenessä, negatiivinen olkapoikkeama tosiaan tullut yleiseksi juuri poistamaan jarrun puoltamisen.
Muokattu: Casterin muistin väärin, oikea on 14 astetta. Trikeissä on tapana ilmoittaa kulma pystysuoraan nähden, kun taas 2-pyörissä vaakasuoraan.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: SUMMAKULMA

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Vilijami kirjoitti:

Itse ohjauskulmista.
Tietenkin voi kopioida sarjavalmisteisista tadpoleista geometrian suoraan, se on käytännössä sama kaikissa. Mutta mielestäni se ei ole täydellisen hyvä, olen muutamaa kokeillut. Ihan ok se kuitenkin on.
Vaihtoehto: Tällä rakentelu-/ajokokemuksella kallistelemattomaan kolmipyörään tulisi loivahko 60˚ (Itselleni voisin kokeilla jopa 45˚) casterkulma, camber 0˚, jättö 0mm, olkapoikkeama 0mm. Etäalaohjaus josta saa helposti etupainoisen.

Tota "0" jättöön pyrkimistä aina ihmettelen . Eikö sillä jätöllä ole enepi ajoa vakavoittava seuraus.
Jos molempien etupyörien jättö on 0 , niin eikö pyörä ole herkä virheille enenpi .
Jätön tietyti tarvitsee olla sama molemmissa tietysti . Omasta mielestä hyvä jättö on
siinä 40-70mm välillä .

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: SUMMAKULMA

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Nojanalle kirjoitti:

Tota "0" jättöön pyrkimistä aina ihmettelen . Eikö sillä jätöllä ole enepi ajoa vakavoittava seuraus.
Jos molempien etupyörien jättö on 0 , niin eikö pyörä ole herkä virheille enenpi .
Jätön tietyti tarvitsee olla sama molemmissa tietysti . Omasta mielestä hyvä jättö on
siinä 40-70mm välillä .

Kallistuvissa käsiohjatuissa kaksipyöräisissä tuo 40-70mm on ihan oikea jättö. Sitähän on jo 100-vuotta testattu.

MUTTA kallistumaton kolmi- tai nelipyöräinen nojapyörä on ihan täysin eri maailma. Näitä on tehty vasta pieni hetki. Tavallisella 1,5 x renkaanleveys-jätöllä rengas pyrkii "kaatumaan mäen päältä" alas linkkuun, jolloin hidas ajo on epämiellyttävää. Tällä normaalijätöllä ohjaus myös puoltaa vahvasti tien kaltevuuden suuntaan. Normaali casterkulma on helposti arka väpätykselle. Nollajätöllä ja loivahkolla casterkulmalla (ja leveällä 50mm tai yli renkaalla) saadaan pieni, mutta riittävä keskitys ohjaukseen kuljettajan painolla. Tämä on todella mukava liikkeelle lähdössä ja hiljaisessa nopeudessa. Tämä ohjausgeometria on luonnostaan etupainoinen, joten se on hyvä ja vakaa myös vauhdissa. Kattamaton kolmipyörä sopii hyvin rauhalliseen ajoon ja maisemien katseluun tai sähkömoottoroituna rajoitettu 25km/h nopeuteen. Näissä tapauksissa esittämäni geometria toimii erittäin hyvin ja eleettömästi nopeudesta riippumatta.

Totta kai jos pyörä tehdään vain 40-80km/h vauhteihin, niin silloin jättöä jo saa ollakin, mutta tämä ei kai ole tarkoitus?
Yksikätisenä näitä ohjausjuttuja tulee mietittyä ja kokeiltua paljon, kun pyörän pitäisi olla sellainen että ainoan käden voi löysätä irti ohjaustangosta milloin vain ja pyyhkäistä pikaisesti kärpänen silmästä tai räkä nokasta ilman ulosajon vaaraa. Perinteisellä kaksipyöräisen casterilla ja jätöllä tämä ei onnistu.

Eihän tätä tarvi uskoa tai toteuttaa, mutta itsepähän mielipidettä kysyit :D

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: SUMMAKULMA

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Olen rakentanut kallistelemattomia nojakolmipyöriä vissiin 7kpl? Casterkulmat on olleet 40...74˚ ja jätöt -250...+80mm välillä. Tästä yhteenvetona olen tullut tulokseen että caster 45-60˚ ja nollajättö ois paras. Ei nuo luvut ole siis stetsonista vedettyjä essonbaarissa, vaan niille on perustelu.
Itselläni on vielä rakentamatta tuo mielestäni paras vaihtoehto, mutta teen sen vielä.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: SUMMAKULMA

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Vilijami kirjoitti:

Olen rakentanut kallistelemattomia nojakolmipyöriä vissiin 7kpl? Casterkulmat on olleet 40...74˚ ja jätöt -250...+80mm välillä. Tästä yhteenvetona olen tullut tulokseen että caster 45-60˚ ja nollajättö ois paras. Ei nuo luvut ole siis stetsonista vedettyjä essonbaarissa, vaan niille on perustelu.
Itselläni on vielä rakentamatta tuo mielestäni paras vaihtoehto, mutta teen sen vielä.

Hyvä , tää on juuri sitä rakentavaa keskustelua. Perustelut ovat tärkeitä , ei yksin luvut .
Asiaan sivusta , juuri tuo vammaisuuteen soveltuvuus on tärketä . Kun sitä on itselläkin sen suuremmitta lauseita mainitsematta.
En varmaan polje paljonkaan yli 30km/h , siksi muut ominaisuudet ovat tärkeempiä .

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: SUMMAKULMA

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kuinka lasketaan hyvä olkapoikkeema . Tällä kai on vaikutusta siihen kuinka rengas palautuu . Nyt tulee kysymystä , kysymysten perään . Nää kulmat ei ole minun alaa. :roll:
Tähän mennessä ollut hyvää keskustelua. Siittä kiitos .
Niin nämä pyörät tulee kansa heikkovoimaisille . Siksi keveys on tärkeetä . Jorillekin siinä viestittelin , niihin odotan vastausta. Ihan toisen pyörän merkeissä . :mrgreen: :mrgreen:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SUMMAKULMA

Viesti Kirjoittaja jori »

Nojanalle kirjoitti:

Kuinka lasketaan hyvä olkapoikkeema . Tällä kai on vaikutusta siihen kuinka rengas palautuu . Nyt tulee kysymystä , kysymysten perään . Nää kulmat ei ole minun alaa. :roll:
Tähän mennessä ollut hyvää keskustelua. Siittä kiitos .
Niin nämä pyörät tulee kansa heikkovoimaisille . Siksi keveys on tärkeetä . Jorillekin siinä viestittelin , niihin odotan vastausta. Ihan toisen pyörän merkeissä . :mrgreen: :mrgreen:

Positiivinen olkapoikkeama palauttaa, negatiivinen ei. Negatiivista olkapoikkeamaa ja isoa jättöä käytettäessä pitää olla leveä tasakulutuspintainen rengas, jos haluaa ohjauksen palauttavan paikallaan. Vauhdissa jättö palauttaa aina, vaikkei olkapoikkeama olisikaan positiivinen.
Kuva
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 27&#p62942

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: SUMMAKULMA

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Taas kirjattiin monta asiaa ylös. Suunittelu jatkuu , onneksi syksyyn on aikaa. Ehtii haalia kaikkea kotiin . :wink: :wink: :wink:

Vastaa Viestiin