Etuveto mutta ohjaus takapyörän varassa?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
miguel
Viestit: 2
Liittynyt: 28 Tammi 2020, 19:50

Etuveto mutta ohjaus takapyörän varassa?

Viesti Kirjoittaja miguel »

Terve.

Eka viesti, meneeköhän terminologia kohdilleen ... Nojapyörän rakentaminen pyörinyt mielessä pidempään ja suunnitelmana olisi trike/kinneri etuvedolla mutta ohjaus takapyörän varassa. En ole nähnyt tällaista yhdistelmää joten aattelin varmistaa foorumilta että onko tämä kuolleena syntynyt ajatus vai toteutuskelpoinen? Plussat ja miinukset?

t. Miguel

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Etuveto mutta ohjaus takapyörän varassa?

Viesti Kirjoittaja jori »

miguel kirjoitti:

Terve.

Eka viesti, meneeköhän terminologia kohdilleen ... Nojapyörän rakentaminen pyörinyt mielessä pidempään ja suunnitelmana olisi trike/kinneri etuvedolla mutta ohjaus takapyörän varassa. En ole nähnyt tällaista yhdistelmää joten aattelin varmistaa foorumilta että onko tämä kuolleena syntynyt ajatus vai toteutuskelpoinen? Plussat ja miinukset?

t. Miguel

Tästä on kymmenen vuoden takaa paljonkin viestittelyä, jonka lopputulos on se, että vaikka tuollainen rakenne on helppo rakentaa ja tuntuu muutenkin mainiolta idealta, on tällaisen pyörän käyttökelpoisuus perin huono. Takaohjauksisella ei nimittäin ole mahdollista ajaa suoraan. Kyllä, suoraan ajaminen on lähes mahdotonta. Syy tähän on fysiikkaan littyvän, dynamiikka nimisen alan heiniä. Syy oudolta kuulostavaan väitteeseen on se, että takaohjauksisella ajoneuvolla ohjataksesi vasemmalle ohjaava takapyörä ohjaa painopistettä ensin oikealle ja vasta tämän toteuduttua sekä taka- että etupyörä alkavat ohjata vasemmalle. Jokainen suunnanmuutos vaikuttaa siis ohjaavassa takapyörässä ensin toiseen, ja sitten vastakkaiseen suuntaan. Tästä syystä suoraan ohjaamista pienin liikkein on sitä vaikeampi tehdä, mitä kovempi on vauhti, sillä ohjaavan takapyörän ohjaussuunta vaihtuu sitä nopeammin, mitä nopeampi on vauhti ja sitä epästabiilimpaa meno on.

Edellinen pätee kaikkiin takaohjauksisiin riippumatta siitä, miten fiksusti ohjausgeometria on laadittu. Huonosti laadittu ohjausgeometria sitäpaitsi, tuon kahteen suuntaan tapahtuvan ohjauskiihtyvyyden takia, lähtee värähtelemään ja tekee ajosta paitsi epämukavaa myös vaarallista.

Olen pahoillani, mutta luonnonlait ovat tämän muuten niin erinomaisen idean vastaiset. Tätä ongelmaa korjaamaan on tehty opinnäytetutkielma, jossa edellä kuvattu ongelma on korjattu pienellä, kahden asteen ohjausliikkeellä etupyörissä ja ketteryysohjausta varten käytetään suurikulmaisella liikevaralla varustettuja takapyöriä.

Joku muu voi nyt etsiä linkit. Pitää mennä uimahallille. Palaan asiaan parin tunnin päästä. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Etuveto mutta ohjaus takapyörän varassa?

Viesti Kirjoittaja PW »

http://www.nojapyorafoorumi.fi/search.p ... ubmit=Etsi
Foorumilta löytyy takaohjaus-haulla paljon keskusteluja.
Jori tuossa jo kertoikin syyt, miksi takaohjattuja polkupyöriä ei juurikaan näe liikenteessä.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: RE: Etuveto mutta ohjaus takapyörän varassa?

Viesti Kirjoittaja tm »

miguel kirjoitti:

Terve.

Eka viesti, meneeköhän terminologia kohdilleen ... Nojapyörän rakentaminen pyörinyt mielessä pidempään ja suunnitelmana olisi trike/kinneri etuvedolla mutta ohjaus takapyörän varassa. En ole nähnyt tällaista yhdistelmää joten aattelin varmistaa foorumilta että onko tämä kuolleena syntynyt ajatus vai toteutuskelpoinen? Plussat ja miinukset?

t. Miguel

Tervetuloa foorumille! Jori tuossa kertoi takaohjauksen negatiiviset puolet teoreettiselta kantilta, enkä niitä ala kiistää. Kysymys kuuluukin, että missä vaiheessa nuo ohjausongelmat alkavat häiritä ajamista. Tässä linkki yhteen "ikuisuusprojektiin":
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... =25&t=3762

Mitä tuosta Avus-kinneristä ja sitä edeltäneestä takapyöräohjatusta trikeprotosta on tähän mennessä opittu, niin tuolla rakenteella ei ollut ohjauksen stabiliteettiongelmia ainakaan vielä noin 50-60 km/h nopeuksissa, pitävällä asvalttipinnalla. Kovempaa ei ehditty kokeilla ennen projektin vaipumista tauolle, tarvii jatkaa kesken jäänyttä hommaa kunhan muilta kiireiltä kerkiää...

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Etuveto mutta ohjaus takapyörän varassa?

Viesti Kirjoittaja Härski »

Tervetuloa vaan mielenkiintoisen harrastuksen pariin.

Juttua on tosiaan ollu paljonkin aiheesta mutta ymmärrettävästi terminologia ja foorumin sisältö voi olla aluksi hieman hukassa. Kannattaa käyttää erilaisia hakusanoja esim takaohj* niin pääset jyvälle mitä on puitu.

Karkeasti voisi yleistää että ns normaali vaimentamaton takaohjaus toimii hitaassa vauhdissa- ja paremmin suunniteltu hieman vaimennettu puhdas takaohjaus ilmeisesti pelaa vielä normaali pyöräilynopeuksisssa.
Mutta jos haluaa kovissa nopeuksissa todella hyvin toimivan ohjauksen, meneekin homma jo monimutkaiseksi, sillä silloin kaikkien pyörien täytyisi olla ohjaavia!

Ja se lisähuomautuksena noista puhtaista takaohjauksista, että vaikka ne toimisivatkin hienosti halutulla ajonopeudella normaaliajossa, niin ns ääritilanteissa ne on erittäin vaarallisia. Nimittäin jos ohjaavalta pyörällä katoaa liian suuren keskipakoisvoiman ansiosta pito, on sitä mahdotonta enää saavuttaa.

Eli kannattaa harkita asiaa vielä kolmannenkin kerran..

Avatar
trike76
Viestit: 190
Liittynyt: 21 Helmi 2019, 17:36
Paikkakunta: Vehmaa Varsinais-Suomi
Viesti:

Re: Etuveto mutta ohjaus takapyörän varassa?

Viesti Kirjoittaja trike76 »

Tervetuloa ja onnea projektiin minunkin puolestani, edelläkävijöitä tarvitaan aina :D
Youtubessa on videoita noista ja nämäkin pari varmaan olleet aiemminkin esillä, mutta tässä kuitenkin muutama esimerkki etuvedosta takaohjauksella;
https://www.youtube.com/watch?v=9ijzld_X0eg
https://www.youtube.com/watch?v=U9D6Jz2uuSk

AZUB, ICE, HASE, HP Velotechnik, VeloMotion ja Toxy nojapyörien edustus ja maahantuonti
http://www.nojabike.com/
https://www.facebook.com/nojabike/
https://www.youtube.com/@nojapyorapintelioy1442
Ginkgo-Veloteile osien ja tarvikkeiden edustus

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Etuveto mutta ohjaus takapyörän varassa?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Älkää nyt lannistako heti innokasta rakentajaa!
Täällä foorumilla on niin vaisuksi mennyt rakentelu, että ilolla odotan ja kannustan kokeiluihin, vaikka vanhat jäärät miten pelottelis. :D

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Etuveto mutta ohjaus takapyörän varassa?

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Idea on kaupallistettukin - Velayo eli se ei ole täysin susi eikä ainutlaatuinen.
Kuva

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Etuveto mutta ohjaus takapyörän varassa?

Viesti Kirjoittaja tm »

Härski kirjoitti:

...Ja se lisähuomautuksena noista puhtaista takaohjauksista, että vaikka ne toimisivatkin hienosti halutulla ajonopeudella normaaliajossa, niin ns ääritilanteissa ne on erittäin vaarallisia. Nimittäin jos ohjaavalta pyörällä katoaa liian suuren keskipakoisvoiman ansiosta pito, on sitä mahdotonta enää saavuttaa.

Eli kannattaa harkita asiaa vielä kolmannenkin kerran..

Turvallisuudesta: jos ohjaavan takarenkaan pito menetetään syystä tai toisesta , niin tilanne muuttuu nopeasti vaaralliseksi.
Kaksi ohjaavaa takarengasta tuo vähän lisää pelivaraa, muttei poista ongelmaa.

Syitä pidon menettämiseen voivat olla esim.

  • liiallinen ajonopeus
  • esim. hiekka tai muut epäpuhtaudet asvaltilla, soratie tai muuten vaan liukas ajoalusta
  • renkaan puhkeaminen ja nopea tyhjeneminen
  • epätasaisuudet (ohjaava rengas kevenee/pompahtaa ilmaan esim. kaarteessa)

Pidon menettämisen jälkeen kuski muuttuu matkustajaksi.
Ei esimerkiksi voi tehdä vastaohjausliikettä, jos perä pyrkii edelle... normaalilla etuohjatullahan tällainen onnistuu.
Voi vain odottaa, että pito palautuisi ennen pöpelikköön ajautumista, katon kautta ympäri pyörähtämistä tai vastaantulevaa autoa...
Ajaminen vaatii siis ennakointia, eikä sekään riitä yllättävissä tilanteissa.

Eli vaikka tuolla edellisessä viestissäni mainitsin, että pelkkä takaohjaus saattaa sietää ohjauksen stabiliteetin puolesta riittäviä ajonopeuksia, niin pidon menetyksen riski väijyy aina taustalla. Turvallisuusmielessä en siis suosittelisi yleiseen liikenteeseen pelkkää takaohjattua (ainakaan sellaista missä on vain yksi takapyörä). Mutta jos myös etupyörät saisi kääntymään edes hieman (ja ennen takapyörää/pyöriä), niin tilanne olisi jo täysin toinen.

Tavallisella kaupallisella kinnerillä (Mango) olen kokenut takarenkaan puhkeamisen ja nopean tyhjenemisen alamäessä n. 50 km/h nopeudessa. Vaati nopeita ohjausliikkeitä (etupyöräohjaus...), että levottoman takapään sai pidettyä hallinnassa. Ja tämä tapahtui suoralla tiellä, mutkassa olisi tod.näk. pyörähdetty katon kautta ympäri ojan puolelle... takaohjatulla ei olisi ollut mitään tehtävissä. Takaohjatulla rengas EI SAA siis tyhjentyä nopeasti ja yllättäen, kinneri pitää pystyä pysäyttämään turvallisesti ennen kuin ohjattavuus menetetään.

Yllä olevat riskit kun tiedostaa ja hyväksyy oman kuolevaisuutensa, niin takaohjatun rakentamisprojektin voi toki aloittaa.
Ja kannattaa vakavasti harkita nelipyöräistä, tuolloin yhden renkaan puhkeaminen ei aiheuta välitöntä katastrofia.

Rakentamisintoa en halua toki minäkään lannistaa.
Mitä tuosta Avus-kinnerin jatkamisesta edellä kirjoittelin, niin pelkästään takaohjattuna se tulisi luultavasti vain ratakäyttöön.
Yleisen liikenteen tarkoitetussa versiossa olisi hyvä saada etupyöriäkin kääntymään edes asteen pari.

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 843
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Etuveto mutta ohjaus takapyörän varassa?

Viesti Kirjoittaja torneol »

Tm nosti esiin muutamia tilanteita, joissa kuski muuttuu matkustajaksi, kun takana olevasta, ohjaavasta renkaasta häviää pito:

esim. hiekka tai muut epäpuhtaudet asvaltilla, soratie tai muuten vaan liukas ajoalusta

  • epätasaisuudet (ohjaava rengas kevenee/pompahtaa ilmaan esim. kaarteessa)

Sanoisin, että noilla spekseillä kaikki kaksirenkaiset laitteet on riskiryhmässä. Oli sitten pystypyörä, nojapyörä tai moottoripyörä. Kyllä kuskilla pitää olla ymmärrys olosuhteista ja niiden vaikutuksesta ajokkiinsa. Ei noiden takia kannata jättää kehitystyötä / harrastetta tekemättä, kuten Viljamikin sanoi. Jo kirjatut asiat kannattaa kyllä huomioida, tärkeitä ovat.

Jos maailma olis täynnä jänishousuja, niin ei olisi reilu 50 vuotta sitten kukaan kuuhun mennyt :lol:. Usko ideaasi, rakenna, kokeile ja laske mustelmat :mrgreen:.

Nazca Fuego

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Etuveto mutta ohjaus takapyörän varassa?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Minun mielestäni, kovan nopeuden pienet ohjausliikkeet tulisi hoitaa eturenkaita vuorotellen jarruttamalla. Tällöin takarengas olisi lukittuna suoraan. Tuollainen pitkärunkoinen tadpole joustaa varmasti riittävästi rungosta, jotta jarruohjaus onnistuu.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Etuveto mutta ohjaus takapyörän varassa?

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Miten tällänen kokonaisuus muuttuisi . Siis jos sen rakentas "tiltininä", silloin etupää voisi myötäilä kallistuessa. Ei taida kukaan sellaista viellä rakentanut . Tälläsen hullun idean heitän ilmoille.
Jokatapauksessa takaohjaus rakenteena on mielenkiintoinen . Itse laittaisin sinne ohjausiskunvaimentimen rauhottaan ylimäärästä "väpätystä".
Minun mielestä kannattaa kaikkee kokeilla, eihän sitä koskaan tiedä mistä itsensä löytää.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Etuveto mutta ohjaus takapyörän varassa?

Viesti Kirjoittaja tm »

torneol kirjoitti:

Tm nosti esiin muutamia tilanteita, joissa kuski muuttuu matkustajaksi, kun takana olevasta, ohjaavasta renkaasta häviää pito:

esim. hiekka tai muut epäpuhtaudet asvaltilla, soratie tai muuten vaan liukas ajoalusta

  • epätasaisuudet (ohjaava rengas kevenee/pompahtaa ilmaan esim. kaarteessa)

Sanoisin, että noilla spekseillä kaikki kaksirenkaiset laitteet on riskiryhmässä. Oli sitten pystypyörä, nojapyörä tai moottoripyörä. Kyllä kuskilla pitää olla ymmärrys olosuhteista ja niiden vaikutuksesta ajokkiinsa. Ei noiden takia kannata jättää kehitystyötä / harrastetta tekemättä, kuten Viljamikin sanoi. Jo kirjatut asiat kannattaa kyllä huomioida, tärkeitä ovat....

Kinnerillä riskit on vaan isommat kuin avovehkeillä, jos kori mahdollistaa isommat vauhdit... tuolloin ollaan lähempänä rajoja, ja pieniltä tuntuvat asiat muuttuvat isoiksi.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Etuveto mutta ohjaus takapyörän varassa?

Viesti Kirjoittaja tm »

Tässä vielä linkki kuusi vuotta sitten rakentamani takaohjatun triken rakenteluketjuun:
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=3404

Olisi tuokin jäänyt tekemättä, jos olisin uskonut kaiken mitä kirjoitetaan... :-).

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Etuveto mutta ohjaus takapyörän varassa?

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Nojanalle kirjoitti:

Miten tällänen kokonaisuus muuttuisi . Siis jos sen rakentas "tiltininä", silloin etupää voisi myötäilä kallistuessa. Ei taida kukaan sellaista viellä rakentanut . Tälläsen hullun idean heitän ilmoille.

Kallistuvia kaksipyöräisiä takaohjattuja on ainakin tehty ja ne ovat lähes poikkeuksetta ajokelvottomia. Joku poikkeus tietysti on, mutta eipä nekään ole kuin juuri ja juuri ajokelpoisia. Eroaisiko kallistuva kolmipyörä noista jotenkin edukseen? Epäilen. Joku voisi kokeilla :mrgreen:

Vilijami kirjoitti:

Minun mielestäni, kovan nopeuden pienet ohjausliikkeet tulisi hoitaa eturenkaita vuorotellen jarruttamalla. Tällöin takarengas olisi lukittuna suoraan. Tuollainen pitkärunkoinen tadpole joustaa varmasti riittävästi rungosta, jotta jarruohjaus onnistuu.

En tuhlaisi lihasvoimaa tarpeettomaan jarrutteluun, mutta ajatus on muuten mielenkiintoinen.

Vastaa Viestiin