Etuveto mutta ohjaus takapyörän varassa?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Etuveto mutta ohjaus takapyörän varassa?

Viesti Kirjoittaja jori »

Kuva
Tarkoittaakos tämä sitä, että kaksiraiteisessa kolmipyörässä oli turhaan pakko-ohjaus etupyörässä. (tai takapyörässä)
Kuva
Jos pyörät ovat kaikki samassa linjassa, vaatii hyvän jousituksen, jotta takapyörä pysyy maassa myös kuoppaisella tiellä. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Etuveto mutta ohjaus takapyörän varassa?

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Viljamin pitää rakentaa tuollainen todistaakseen teoriansa toimivuuden :mrgreen:

jori kirjoitti:

Tämä kuulostaa tietenkin oudolta, mutta tulee käsitettävämmäksi, kun otetaan huomioon, ett lentokoneen painopiste on siiven etupuolella. Pyrstö ohjaa vaakalennossa perää alas ja pääsiiven vipupisteen kautta kampeaa painopistettä ylös. Sama tietenkin sivuperäsimen toiminnan kanssa.

Eikös sivuperäsimellä saada kone ennemmin sivuluisuun kuin kääntymään?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Etuveto mutta ohjaus takapyörän varassa?

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:

Viljamin pitää rakentaa tuollainen todistaakseen teoriansa toimivuuden :mrgreen:

jori kirjoitti:

Tämä kuulostaa tietenkin oudolta, mutta tulee käsitettävämmäksi, kun otetaan huomioon, ett lentokoneen painopiste on siiven etupuolella. Pyrstö ohjaa vaakalennossa perää alas ja pääsiiven vipupisteen kautta kampeaa painopistettä ylös. Sama tietenkin sivuperäsimen toiminnan kanssa.

Eikös sivuperäsimellä saada kone ennemmin sivuluisuun kuin kääntymään?

Sivuperäsimellä kompensoidaan siivekkeiden aiheuttamaa vastuseroa siipien kesken. Lentokonetta kaartamaan lähdettäessä kallistetaan konetta kaarteen suuntaan. Tämä tehdään pienentämällä kaarteen puolen siiven nostovoimaa ja kasvattamalla ulkokaarteen siiven nostovoimaa. Koska siiven vastus riippuu nostovoimasta nostovoiman lisääminen aiheuttaa vastuksen lisääntymistä ulkokaarteen siivessä ja kone menisi kaarteeseen sisäkylki edellä, ellei tuota vastuseroa kompensoida sivuperäsimellä. Siksi kaartoon lähdetään yhtaikaisella siivekkeiden ja sivuperäsimen liikkeellä. Tämä tilanne on vain hetkellinen kaartoon lähdettäessä, sillä jo kaartavassa koneessa sivuperäsin ja siivekkeet palautetaan keskelle ja ovat keskimäärin keskiasennossa, kunnes kaarto lopetetaan vastasuuntaisella siivekkeiden ja sivuperääsimen liikkeillä, kunnes kone on taas suorassa ja ohjaimet palautetaan keskelle. 8) (lentäjän lasit)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Etuveto mutta ohjaus takapyörän varassa?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti:

Tarkoittaakos tämä sitä, että kaksiraiteisessa kolmipyörässä oli turhaan pakko-ohjaus etupyörässä. (tai takapyörässä)

Minä kokeilin Räntiksessä takapyörän vapaaehtoisuutta, toimii mutta loivasta ohjausakselin kulmasta huolimatta nopeuden kasvaessa woblaus alkaa herkästi. Vaimennettuna vois olla hyväkin?

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Etuveto mutta ohjaus takapyörän varassa?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jooseha kirjoitti:

Viljamin pitää rakentaa tuollainen todistaakseen teoriansa toimivuuden :mrgreen:

Eikö näitä kaksi ole jo koiteltu? Räntis ja jorin malli. Tämä lentokonevertaus vaan vahvisti ymmärrystä geometrian toiminnasta. Nyt tuli ohje tukipyörän sijoitteluun 2T3 mallissa. Ainakin itselleni tämä ei ollut vielä eilen kristallinkirkas ajatus.
Jorin mallissa on kääntymätön tukipyörä valmiiksi oikeassa kohdassa, eli painopistekeskiön takana.
Räntiksessä oli meno aluksi huteraa, mutta sähkökiekon lisääminen etupyörään (5kg massa 1,5 metrin päässä tukipyörästä) siirsi painopisteen oikeaan paikkaan tai ainakin lähelle sitä.

Vastaa Viestiin