Mopon navat eteen .

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mopon navat eteen .

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Vilijami kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

https://www.moposport.fi/etunapa-taydel ... owerfunnel Painollisesti voisi olla hullu ajatus. Mutta se mutta , autotallissa yksi ennestään . No aika hurjalta kuulostaa . Ainaskin kestäs mailmanloppuun . :lol: :lol:

Paljonko tuo tosipuheessa on S-A:n napaa raskaampi?
Helpompi ja halvempi pudottaa ukon painosta se noin 1kg:n painoero :wink:

Huomenna tiedän , pistän se autotalli yksilön puntariin . :twisted:

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mopon navat eteen .

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Näin tää nyt sit menee . Mopon etunapa painaa 1,544kg ja tavallinen rumpunapa 1,138kg . Tässä tapauksessa erotusta 0,406kg . Mopon navasta saa joltisenkin pois painoo , arvelisin 100-200g .
Taas kun laskee tukevuuden ja muun . Ei tällä painolla niin suurta merkitystä ole.
Mikään kevyt pyörä tästä , ei kuitenkaan tule . Kaikkiin pyöriin joustoo ja läskiä . :twisted:

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Mopon navat eteen .

Viesti Kirjoittaja tm »

Nojanalle kirjoitti:

https://www.moposport.fi/etunapa-taydel ... owerfunnel Olisiko tälläsen navan käytölle , mitään järkee laittaa traikkiin . Eupyöristä saisi tukevan...

Mikä mahtaa olla akselin halkaisija noissa mopoissa? Linkin valokuvassa laakerin reikä näyttää aika pieneltä... ei ainakaan lähellekään 20 milliä, mihin pääsee fillaripuolen "DH"-etunavoilla... tosin vähempikin voi hyvin riittää. Jos en väärin muista, niin Mango-kinnerin S-A -rumpujarruissa taisi olla 12 mm (?).

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mopon navat eteen .

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

tm kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

https://www.moposport.fi/etunapa-taydel ... owerfunnel Olisiko tälläsen navan käytölle , mitään järkee laittaa traikkiin . Eupyöristä saisi tukevan...

Mikä mahtaa olla akselin halkaisija noissa mopoissa? Linkin valokuvassa laakerin reikä näyttää aika pieneltä... ei ainakaan lähellekään 20 milliä, mihin pääsee fillaripuolen "DH"-etunavoilla... tosin vähempikin voi hyvin riittää. Jos en väärin muista, niin Mango-kinnerin S-A -rumpujarruissa taisi olla 12 mm (?).

12mm on akseli . Helposti pystyy työstään paikan isommallekin laakerille .

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Mopon navat eteen .

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

No niin, yhteensä 800g painoero S-A napoihin. Ei merkkaa kolmi- tai nelipyöräkäytössä mitään, varsinkaan 100 kiloisen kuskin kanssa. Mopon jarrut on kuitenkin eri tehokkaat ja napojen sekä varaosien saatavuus hyvä. Hintakin järkevä. Lopuksi vielä 12mm akseli, niin en kyllä muita napoja enää suunniteliskaan. Täytyy pitää tämä mielessä tulevaisuuden varalta. Se (läskirenkainen?) lwb retrokinneri kunnon sähköillä on vielä mun rakentamattomien listalla.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Mopon navat eteen .

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti:

No niin, yhteensä 800g painoero S-A napoihin. Ei merkkaa kolmi- tai nelipyöräkäytössä mitään, varsinkaan 100 kiloisen kuskin kanssa. Mopon jarrut on kuitenkin eri tehokkaat ja napojen sekä varaosien saatavuus hyvä. Hintakin järkevä. Lopuksi vielä 12mm akseli, niin en kyllä muita napoja enää suunniteliskaan. Täytyy pitää tämä mielessä tulevaisuuden varalta. Se (läskirenkainen?) lwb retrokinneri kunnon sähköillä on vielä mun rakentamattomien listalla.

Älkää tuijottako tuohon pelkkään akselinhalkaisijaan. Jos napa on rakennettu kahen puolen tuettavaksi (haarukkakäyttöön), on sen tukipiste niin kaukana keskilinjalta, että kestävyys on kyseenalainen yhdeltä puolelta ripustettuna, vaikka periaatteessa tuon paksuinen akseli muuten kestäisikin. Kyse on kuormituksen yhdistelmästä, jossa ohjausvoimat ja kuormaa kantava voima summautuvat.

Oikeasti yhdeltä puolelta tuettavaksi tarkoitettu napa on tuettu paljon lähempää kuormaa kantavaa tasoa, jolloin akselia kuormittaa lähinnä vain leikkausvoima, ja kaikki taivutuskapasiteetti on jäljellä ohjausvoimia varten.

Ulokeakselina kuormaa kantamaan suunnitellun navan sisempi laakeri on jarrukilven sisäpuolella kiekon puolella, haarukkaripusteiseksi suunnitellussa navassa laakerikilven ulkopuolella.

Liitteet
Rumpujarrunapa.jpg
Rumpujarrunapa.jpg (188.12 KiB) Katsottu 2933 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mopon navat eteen .

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

jori kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

No niin, yhteensä 800g painoero S-A napoihin. Ei merkkaa kolmi- tai nelipyöräkäytössä mitään, varsinkaan 100 kiloisen kuskin kanssa. Mopon jarrut on kuitenkin eri tehokkaat ja napojen sekä varaosien saatavuus hyvä. Hintakin järkevä. Lopuksi vielä 12mm akseli, niin en kyllä muita napoja enää suunniteliskaan. Täytyy pitää tämä mielessä tulevaisuuden varalta. Se (läskirenkainen?) lwb retrokinneri kunnon sähköillä on vielä mun rakentamattomien listalla.

Älkää tuijottako tuohon pelkkään akselinhalkaisijaan. Jos napa on rakennettu kahen puolen tuettavaksi (haarukkakäyttöön), on sen tukipiste niin kaukana keskilinjalta, että kestävyys on kyseenalainen yhdeltä puolelta ripustettuna, vaikka periaatteessa tuon paksuinen akseli muuten kestäisikin. Kyse on kuormituksen yhdistelmästä, jossa ohjausvoimat ja kuormaa kantava voima summautuvat.

Oikeasti yhdeltä puolelta tuettavaksi tarkoitettu napa on tuettu paljon lähempää kuormaa kantavaa tasoa, jolloin akselia kuormittaa lähinnä vain leikkausvoima, ja kaikki taivutuskapasiteetti on jäljellä ohjausvoimia varten.

Ulokeakselina kuormaa kantamaan suunnitellun navan sisempi laakeri on jarrukilven sisäpuolella kiekon puolella, haarukkaripusteiseksi suunnitellussa navassa laakerikilven ulkopuolella.

Eikö pinnauksella voi tuohon vaikuttaa . Vannetta ei tarvitse keskittää keskelle napaa, vaan tuoda sitä sisemmäksi .

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Mopon navat eteen .

Viesti Kirjoittaja jori »

Nojanalle kirjoitti:
jori kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

No niin, yhteensä 800g painoero S-A napoihin. Ei merkkaa kolmi- tai nelipyöräkäytössä mitään, varsinkaan 100 kiloisen kuskin kanssa. Mopon jarrut on kuitenkin eri tehokkaat ja napojen sekä varaosien saatavuus hyvä. Hintakin järkevä. Lopuksi vielä 12mm akseli, niin en kyllä muita napoja enää suunniteliskaan. Täytyy pitää tämä mielessä tulevaisuuden varalta. Se (läskirenkainen?) lwb retrokinneri kunnon sähköillä on vielä mun rakentamattomien listalla.

Älkää tuijottako tuohon pelkkään akselinhalkaisijaan. Jos napa on rakennettu kahen puolen tuettavaksi (haarukkakäyttöön), on sen tukipiste niin kaukana keskilinjalta, että kestävyys on kyseenalainen yhdeltä puolelta ripustettuna, vaikka periaatteessa tuon paksuinen akseli muuten kestäisikin. Kyse on kuormituksen yhdistelmästä, jossa ohjausvoimat ja kuormaa kantava voima summautuvat.

Oikeasti yhdeltä puolelta tuettavaksi tarkoitettu napa on tuettu paljon lähempää kuormaa kantavaa tasoa, jolloin akselia kuormittaa lähinnä vain leikkausvoima, ja kaikki taivutuskapasiteetti on jäljellä ohjausvoimia varten.

Ulokeakselina kuormaa kantamaan suunnitellun navan sisempi laakeri on jarrukilven sisäpuolella kiekon puolella, haarukkaripusteiseksi suunnitellussa navassa laakerikilven ulkopuolella.

Eikö pinnauksella voi tuohon vaikuttaa . Vannetta ei tarvitse keskittää keskelle napaa, vaan tuoda sitä sisemmäksi .

Toki voi, ja varmaan kannattaakin, sillä ulkokaarteen pyörä pääsee näin myös pinnoituksensa osalta helpommalla.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Mopon navat eteen .

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti:

Älkää tuijottako tuohon pelkkään akselinhalkaisijaan. Jos napa on rakennettu kahen puolen tuettavaksi (haarukkakäyttöön), on sen tukipiste niin kaukana keskilinjalta, että kestävyys on kyseenalainen yhdeltä puolelta ripustettuna, vaikka periaatteessa tuon paksuinen akseli muuten kestäisikin. Kyse on kuormituksen yhdistelmästä, jossa ohjausvoimat ja kuormaa kantava voima summautuvat.

Oikeasti yhdeltä puolelta tuettavaksi tarkoitettu napa on tuettu paljon lähempää kuormaa kantavaa tasoa, jolloin akselia kuormittaa lähinnä vain leikkausvoima, ja kaikki taivutuskapasiteetti on jäljellä ohjausvoimia varten.

Ulokeakselina kuormaa kantamaan suunnitellun navan sisempi laakeri on jarrukilven sisäpuolella kiekon puolella, haarukkaripusteiseksi suunnitellussa navassa laakerikilven ulkopuolella.

Tuollainen konelaakeroitu napa voidaan ja pitää kiristää tiukalle, joka edellyttää että joka välissä on holkit/prikat/laakerikoolit/jarrukilvet ja näin kitka liittää osat toisiinsa. Silloin akselin efektiivinen paksuus kasvaa. 12mm akseli onkin yhtäkkiä 16 tai jopa 20mm paksuista vastaava.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Mopon navat eteen .

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti:
jori kirjoitti:

Älkää tuijottako tuohon pelkkään akselinhalkaisijaan. Jos napa on rakennettu kahen puolen tuettavaksi (haarukkakäyttöön), on sen tukipiste niin kaukana keskilinjalta, että kestävyys on kyseenalainen yhdeltä puolelta ripustettuna, vaikka periaatteessa tuon paksuinen akseli muuten kestäisikin. Kyse on kuormituksen yhdistelmästä, jossa ohjausvoimat ja kuormaa kantava voima summautuvat.

Oikeasti yhdeltä puolelta tuettavaksi tarkoitettu napa on tuettu paljon lähempää kuormaa kantavaa tasoa, jolloin akselia kuormittaa lähinnä vain leikkausvoima, ja kaikki taivutuskapasiteetti on jäljellä ohjausvoimia varten.

Ulokeakselina kuormaa kantamaan suunnitellun navan sisempi laakeri on jarrukilven sisäpuolella kiekon puolella, haarukkaripusteiseksi suunnitellussa navassa laakerikilven ulkopuolella.

Tuollainen konelaakeroitu napa voidaan ja pitää kiristää tiukalle, joka edellyttää että joka välissä on holkit/prikat/laakerikoolit/jarrukilvet ja näin kitka liittää osat toisiinsa. Silloin akselin efektiivinen paksuus kasvaa. 12mm akseli onkin yhtäkkiä 16 tai jopa 20mm paksuista vastaava.

Tuo on kyllä totta. Akselin jäykkyys kasvaa kyllä helposti jopa 20 mm paksuisen tasolle keskiruoto kiristämällä, mutta kokonaisuuden lujuus ei niin kovin helposti.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin