Jalkaohjattava taittopyörä

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jalkaohjattava taittopyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

eemeli kirjoitti:

Itsellähän on tämä http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... t=Sportmbb.

Tuossa ketjussa puhuttiin, ettei pyörä ollut niin nopea kuin toivottiin. Pitäisikö tuosta sitten yrittää parantaa aerodynamiikkaa vai oliko kyse vain siitä, että kova vauhti MBB:llä tuntui vaaralliselta?

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Jalkaohjattava taittopyörä

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Kuskistahan tuo nopeus on kiinni. Jos nyt oikein muistan niin Nokian kisoissa ajoin tuolla tunnissa 36km ja 12h 312km. Mangolla sitten tunnissa 41km ja 12h 336km. Molemmilla sitten maantiellä keskinopeudet kolmenkympin molemmin puolin kun tosissaan yritti polkea. Alamäessä sitten niin kovaa kun pää kestää.

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Jalkaohjattava taittopyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti:

Tuo testi kertoo juuri sen, mitä tuolla aiemmin kerroin. Ilma kiertää matalan pyörän yläkautta, jolloin siis ilmanvastus pyörän alaosassa tien lähellä on suurempi kuin otsapinta-ala antaisi ymmärtää. Ilma ei mahdu kiertämään alakautta yhtä liukkaasti kuin yläkautta, mikä jyrkentää yläpuolelta kiertävän ilman mutkia ja tuottaa lisää vastusta.

Jos viima on alhaalla vähäisempi, jarruttavat pyörän rakenteet pyörän alaosissa keulan suunnasta tulevan ilman liikkumaan pyörän mukana. Tämä tarkoittaa ylimääräistä ilmanvastusta. Kädessä tuntuva vähäisempi ilmavirtaus alhaalla ei ole merkki pienestä, vaan suuresta ilmanvastuksesta.

Totta. Enpä ole ajatellut asiaa tuolta kannalta. Nyt kun alkaa miettiä, niin ilmavirran pyörteilystä johtuen Luggarionissa hiekkaa kertyy uskomattomiin paikkoihin, esimerkiksi kampipuomin etuosan päälle, joka on eturengasta edempänä ja vaikka etulokasuoja on niin pitkä kuin vaan suinkin. Hiekan pölinä on koko pyörässä eniten harmittava asia. Lenkin jälkeen koko ukko on yltä päältä hiekassa, niin vaatteiden päältä kuin altakin. Flevotrikessä oli renkaat samoissa kohti, mutta kuski 20cm ylempänä. Tässä ei ollut hiekkaongelma lähellekään yhtä paha. Oisko siis niin, että ilmavirta pääsi kuskin alapuolelta menemään, joten turbulenssia ei niin pahasti pääse syntymään?

Muoks. Twisterissä istutaan vielä 10cm flevoa ylempänä ja koko hiekkaongelma loistaa poissaolollaan. Tämä on varmaan osasyy siihen miksi pyörä on niin mieleinen, kun hiekka ei narsku hampaissa eikä hierrä nivusissa. Aiemmin en ole tätä ajatellutkaan.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Jalkaohjattava taittopyörä

Viesti Kirjoittaja Härski »

Mun yritelmä..

http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 166#p71166

Joku +15 000 km melko huoletonta kaahailua takana

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jalkaohjattava taittopyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Tällainen kysymys tähän väliin: löytääkö helposti teräksisinä näitä uudentyyppisiä emäputkia, joihin tulee laakerit valmiina paketteina ja joissa akselin (haarukan yläpäästä lähtevä putki, mikä onkaan nimeltään) halkaisija on 1 1/8 tuumaa. Löytyy iso läjä noita vanhantyyppisiä, joissa halkaisija on 1 tuuma ja laakerit purettavissa ja itse rasvattavissa, mutta kaikki uudentyyppiset on alumiinia.

MTB-Road-Bike-Headset-44mm-Straight-Frame-Head-Tube-Fork-Bicycle-Headset-For-28-6mm-1.jpg_q50.jpg
MTB-Road-Bike-Headset-44mm-Straight-Frame-Head-Tube-Fork-Bicycle-Headset-For-28-6mm-1.jpg_q50.jpg (70.45 KiB) Katsottu 3359 kertaa

Tällaista siis tarkoitan.

Kävin Helsingin Kyläsaaren kierrätyskeskuksen takapihalla katsomassa, mutta sehän on vieläkin kiinni :evil:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Jalkaohjattava taittopyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

48x2 putki teoriassa on tuollaista. Paikallisesta romuliikkeestä kerran ostin heidän ainoan 6m pätkä ja Nokian kisaan siitä toin pätkiä halukkaille. Jos en ihan väärin muista niin ihan ongelmitta siihen ei kaikkien laakerit sopineet. Olikohan liian tiukka vai liian väljä vai oliko se sisäpuolelle tuleva sauma se ongelma.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Höregrö
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 206
Liittynyt: 06 Touko 2009, 14:04
Paikkakunta: Turku

Re: Jalkaohjattava taittopyörä

Viesti Kirjoittaja Höregrö »

Polkumies kirjoitti:

Tällainen kysymys tähän väliin: löytääkö helposti teräksisinä näitä uudentyyppisiä emäputkia, joihin tulee laakerit valmiina paketteina ja joissa akselin (haarukan yläpäästä lähtevä putki, mikä onkaan nimeltään) halkaisija on 1 1/8 tuumaa. Löytyy iso läjä noita vanhantyyppisiä, joissa halkaisija on 1 tuuma ja laakerit purettavissa ja itse rasvattavissa, mutta kaikki uudentyyppiset on alumiinia.

MTB-Road-Bike-Headset-44mm-Straight-Frame-Head-Tube-Fork-Bicycle-Headset-For-28-6mm-1.jpg_q50.jpg
Tällaista siis tarkoitan.

Kävin Helsingin Kyläsaaren kierrätyskeskuksen takapihalla katsomassa, mutta sehän on vieläkin kiinni :evil:

Täältä löytyy putki ulkoisille laakerikupeille:
https://www.styleride.fi/tuote/18985465

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jalkaohjattava taittopyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Tässä luonnos jonkinlaisesta midracerista (onko tämä sen korkuinen?):

midracer1.jpg

Otin mallia foorumin sporttisemmista MBB-pyöristä. Mittasin kaikki osat, joita aikoisin käyttää, ja piirsin niiden pohjalta. Eturunko yksinkertaisesti pystärin keulasta, johon kiinni pystärin ketjuputket ja satulaputki. Satulaputki kiinni stemmiin vaikka klemmarilla. Päärunko jotain palkkia. Mikä olisi riittävän jäykkää, jottei pyörä ole lötkö, mutta mieluusti silti suht kevyttä? 50501,5? Pyöreä 501,5? Olisiko 4060*1,5 parempi, jos sellaista löytää? Entä löytääkö ovaalipalkkeja mistään? Googlailemalla heikosti mitään pieniä määriä. Pitää soitella metallikauppaan. Takana taas pystypyörän takakolmio ilman satulaputkea. Mitenkäs tuo ohjauskulma ja jättö? Ohjauskulmaa voisi helposti loiventaa, mutta silloin jättö kasvaa, ja offsetin muuttaminen olisi taas oma projektinsa.

Penkki pitää sitten virittää jotenkin ja mieluusti helposti. Mietin, että selän muodon vääntäisi pääpiirteittäin 25251,5-huonekaluputkesta ja 4mm vanerin pingottaisi siihen päälle ja käsittelisi säänkestäväksi. Tuleeko riittävän luja, jottei polkemisvoimaa mene hukkaan, vai pärjäisikö jopa ohuemmallakin palkilla? Tuossa kohtaa penkki taitaa tosin joustaa lähinnä ylä-ala-suunnassa. Penkki tulisi sitten kiinni takapuolen kohdalta päärunkoon ja hartiaseudulta takakolmion yläputkiin.

Kaupallisenkin penkin voisin tilata. Puolasta ja Unkarista sai halpoja? Olisiko jollakulla suositella jotain kauppaa?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Jalkaohjattava taittopyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Taakse on ylensä laitettu pystärin etuhaarukka ja penkille sitten vinotuet. Haarukasta kaula poikki ja hitsaus runkoputkeen.
Miun versio sporttisesta-mbb:stä ;) 622 kiekot.
Kuva

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jalkaohjattava taittopyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

PW kirjoitti:

Taakse on ylensä laitettu pystärin etuhaarukka

Laittaisin, mutta ei löydy toista 622-kiekoille sopivaa jäykkää etuhaarukkaa :( yritän löytää jonkun romun jostain. Kai se etuhaarukka on riittävän kestävä noin vaakasuunnassakin kuormitettuna, kun sitä paljon käytetään? Luulisi vain sen joutuvan paljon kovemmalle rasitukselle kuin alkuperäisessä käyttötarkoituksessaan. Kuskin paino n. 90kg.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Jalkaohjattava taittopyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Polkumies kirjoitti:

Luulisi vain sen joutuvan paljon kovemmalle rasitukselle kuin alkuperäisessä käyttötarkoituksessaan. Kuskin paino n. 90kg.

Pystypyörässä on painojakauma aika tasan 50/50, ajoasennosta riippuen. Tuollaisessa MBB:ssä painopiste on paljon edempänä koska jalat tulee osittain etuakselin etupuolelle. Kuskin painopiste on suunnilleen navan kohdalla ja kun piirrät sekä pysty- että vaakapyörään kuljettajan oletetun navan paikan niin huomaat että MBB:ssä takana oleva etuhaarukka on vähemmällä rasituksella.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Jalkaohjattava taittopyörä

Viesti Kirjoittaja Härski »

Vanhoja halpis-maastopyöriä lojuu joka nurkalla. Niistä saa oivallista soikeaa putkea, mitä kannattaa käyttää päärungossa. On halpaa ja suht kevyttä ja lisäks saa rasituksiin nähden oikein mitoitetun rungon. Emäputken taakse tuleva putki kantsii ehdottomasti tehdä korkeaprofiilisesta putkesta.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Jalkaohjattava taittopyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nii, ja 622 vanne mahtuu pyöriin 559 vanteelle tehdyssä maastopyörän haarukassakin. Säteissä ei ole kuin 3cm ero ja maastopyörän haarukkaan menee 60mm kumi ja lokasuoja.
Ainakin 37-622 kumi mahtui hyvin ku joskus kokeilin.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Jalkaohjattava taittopyörä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Polkumies kirjoitti:

Eturunko yksinkertaisesti pystärin keulasta, johon kiinni pystärin ketjuputket ja satulaputki. Satulaputki kiinni stemmiin vaikka klemmarilla.

Voipi tulla notkuva keula :? Jori laskeskeli joskus että keskiöstä stemmille menevän putken täytyisi olla vähintään 40 millinen.
Itselläni on 35 millinen ja se taipuu selvästi kovemmin polkiessa. Vaihdan nelkyt milliseen kunhan saan tarmon puuskan.

Polkumies kirjoitti:

Kai se etuhaarukka on riittävän kestävä noin vaakasuunnassakin kuormitettuna, kun sitä paljon käytetään? Luulisi vain sen joutuvan paljon kovemmalle rasitukselle kuin alkuperäisessä käyttötarkoituksessaan. Kuskin paino n. 90kg.

Se on hyväksyttävän rajoissa kunhan on riittävän järeä. Itselläni on rimpula markettimaasturin etuhaarukka takahaarukkana ja se aiheuttaa mielenkiintoisia tuntemuksia kovaa ajettaessa. Perä kulkee omia polkujaan. Tämänkin vaihtaminen järeämpään (etu)haarukkaan on odottamassa sitä kaunista päivää :roll:

Ai niin, mun paino jää alle seittemän kympin eli pyörä pääsee sen suhteen helpolla.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jalkaohjattava taittopyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Härski kirjoitti:

Vanhoja halpis-maastopyöriä lojuu joka nurkalla.

Pari sellaista löytyykin, mutta niistä näyttää irtoavan aika pieniä pätkiä. Pitää sommitella uudestaan, josko niitä voisi käyttää.

jviirret kirjoitti:

Nii, ja 622 vanne mahtuu pyöriin 559 vanteelle tehdyssä maastopyörän haarukassakin.

Hyvä tietää, muttei taida olla 559-haarukkaakaan jäykkänä.

jooseha kirjoitti:

Voipi tulla notkuva keula :? Jori laskeskeli joskus että keskiöstä stemmille menevän putken täytyisi olla vähintään 40 millinen.
Itselläni on 35 millinen ja se taipuu selvästi kovemmin polkiessa. Vaihdan nelkyt milliseen kunhan saan tarmon puuskan.

Pitää siis laittaa satulaputki poikki ja jatkaa paksummalla putkella. 40*1,5? Täytyykö paksun putken riittää aivan keskiölle saakka? FBB:ssä tasapaksu etupuomi taipuu eniten ohjausakselin päässä? Käykö MBB:ssä juuri päinvastoin?

jooseha kirjoitti:

Se on hyväksyttävän rajoissa kunhan on riittävän järeä. Itselläni on rimpula markettimaasturin etuhaarukka takahaarukkana ja se aiheuttaa mielenkiintoisia tuntemuksia kovaa ajettaessa.

Eturunko tulisi tollaisesta vanhasta Helkaman Kulkurista. Ei mitään hajua, onko se järeä.

Vastaa Viestiin