vankuri

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

vankuri

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Tässä mietiskelen , onko mitään sellaista syytä, miksi vankuri etupää ei toimi trikessä .
Sen pohjalta vain olisi helpo rakentaa erillisjousitettu etupää .

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: vankuri

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Taittuileva nuijapää-ketjussa on käsitylty asiaa aiemmin.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: vankuri

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

jooseha kirjoitti:

Taittuileva nuijapää-ketjussa on käsitylty asiaa aiemmin.

Tiedän sen . Mutta onko kukaan tältäpohjalta rakentanut erillisjousitettua rakennetta.
Se kiinostaa nyt, siittä voisi tulla aikas mielenkiintonen . Tai sit mahoton hallita. :mrgreen:

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: vankuri

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Eiköhän jousto vaan paranna tilannetta. Silloinhan etupää antaa periksi muualtakin kuin ohjausnivelestä. Pyyttoni ainakin paranee reilusti jousitetulla takapäällä ja siinähän on sama juttu - töyssyyn ajettaessa ohjaus kääntyy.

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: vankuri

Viesti Kirjoittaja MM »

Ketjun aloittajan ajatus erillisjousituksen helppoudesta vankkuriakselin yhteydessä ei vielä oikein avaudu paitsi siltä osin, ettei ohjausniveliä ja raidetankoa tarvitse tehdä pyörien yhteyteen.

Sellaista olen funtsinut, että kääntyvä etuakseli olisi jousiteräslatta (hiilikuitu sen hallitsevilla), jonka päissä olisi akselitapit. Siis kevytlentokoneiden hyönteisjalkojen tapaan. Tulisiko heilahduksenvaimennuksen puute ylivoimaiseksi haitaksi? Toispuoleisen kuoppaan ajon vaikutuksen ohjaukseen voisi eliminoida tekemällä etuakselista vetävä ja kampipuomista akselin mukana kääntyvä, jolloin jalkojen voima hillitsisi töyssyjä. Lattajousen sivussa olisi vetoakseli, jonka päistä etupyörille lyhyt ketjuveto. Vetoakselille ei tulisi kuormaa laitteen painosta ja ketju sallisi pienet jouston kulmamuutokset. Vapaarattaat voisivat olla ketjuvälityksen yhteydessä. Lattajousen pitäisi kyetä vastaanottamaan myös jarrujen vastavoima.

Vankkuriakselin raideväli kapenee kääntyessä, jonka vuoksi kolmipyörä ei ole niin hyvä kuin nelipyörä, jossa taka-akseli säilyttää vakavuuden. Tämän voi havaita esim. rekan täysperävaunussa, jossa vankkurietuakseli voi kääntyä poikittain tai enemmänkin kuorman silti kaatumatta.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: vankuri

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Mikähän olisi hyvä ohjauksen kulma , tuolle vankurin ohjaus laakerille. Varsinkin jos etupäästä tehdään kallistuva.
Sitä edelleen mielessäni hahmottelen . YouTubesta erään tekiän pätkiä olen seurailut . https://www.youtube.com/watch?v=wj5zNAevY54 Tämän hemmon .
Näyttäs kulma olevan jossain 50-----60 asteen välillä .
Mitäs sanoo muut , kuinka suuri tuolla kulmalla on vaikutusta pyörän rauhalliseen käyttäytymiseen .

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: vankuri

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Eiköhän silla kulmalla ole aikalailla sama merkitys kuin muissakin ohjauksissa eli kunhan on edes suurinpiirtein järkevä, loppu riippuu enemmän muista asioista. Ohjauksessahan on kyse todella monen asian kompromisseistä. Jotain pientä nyanssieroa yhdellä tietyllä asialla saa tietenkin aikaan.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Vankkuri

Viesti Kirjoittaja jori »

Joka tapauksessa tuo kulma pitää olla melko pysty ja eteen kallistuva, jotta runko ei kallistu hitaassa vauhdissa niin paljon, että takakiekko kestää, eikä kuski putoa kyydistä ja eteen kallistuva siksi, että kallistuman pitää olla sisäkaarteen puolelle. "Normaalit" ohjauskulmat kallistavat runkoa kaarteesta ulos. :shock:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: vankuri

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

jori kirjoitti: 02 Elo 2021, 11:16

Joka tapauksessa tuo kulma pitää olla melko pysty ja eteen kallistuva, jotta runko ei kallistu hitaassa vauhdissa niin paljon, että takakiekko kestää, eikä kuski putoa kyydistä ja eteen kallistuva siksi, että kallistuman pitää olla sisäkaarteen puolelle. "Normaalit" ohjauskulmat kallistavat runkoa kaarteesta ulos. :shock:

Itse olen suunitellut että noin 70 astetta vois olla aika hyvä . Tuolla kaverilla kyllä näyttää se kulma, olevan paljon pienenpi lukemainen . 8)

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: vankuri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Jos tekee tuolla Kazebikes mallilla, mutta jousitetun etuakselin, niin aika tarkkana saa miettiä raidetankojen vipusuhteet, että jousto ei muuta renkaan aurauskulmaa.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Vankkuri

Viesti Kirjoittaja jori »

Nojanalle kirjoitti: 02 Elo 2021, 12:01
jori kirjoitti: 02 Elo 2021, 11:16

Joka tapauksessa tuo kulma pitää olla melko pysty ja eteen kallistuva, jotta runko ei kallistu hitaassa vauhdissa niin paljon, että takakiekko kestää, eikä kuski putoa kyydistä ja eteen kallistuva siksi, että kallistuman pitää olla sisäkaarteen puolelle. "Normaalit" ohjauskulmat kallistavat runkoa kaarteesta ulos. :shock:

Itse olen suunitellut että noin 70 astetta vois olla aika hyvä . Tuolla kaverilla kyllä näyttää se kulma, olevan paljon pienenpi lukemainen . 8)

Etuviisto ohjauskulma vaatii positiivisen jätön saavuttamiseksi nivelen siirtämisen varsin eteen –sitä edemmäs, mitä vinompi ohjausakseli. Tuo 70° lienee aika sopiva. Se tarkoittaa, että runko kääntyisi (90-70) 20 asteen kulmaan, jos ohjauksen saisi käännettyä 90°. Eli arviolta kymmenen asteen kallistus tulee rungolle (45°) maksimikääntökulmalla –ehkä vähän vähemmän. Kymmenen astetta on noin 1:5 kaltevuus.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: vankuri

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti: 02 Elo 2021, 12:08

Jos tekee tuolla Kazebikes mallilla, mutta jousitetun etuakselin, niin aika tarkkana saa miettiä raidetankojen vipusuhteet, että jousto ei muuta renkaan aurauskulmaa.

Ei kai vankkuriohjaukseen tarvita raidetankoa. PItää vain huolehtia, että jousto on vain ylä-alasuuntaan, eikä merkittävästi eteen-taakse, niin auraukset pysyvät aina kohdillaan.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: vankuri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti: 02 Elo 2021, 13:09
Vilijami kirjoitti: 02 Elo 2021, 12:08

Jos tekee tuolla Kazebikes mallilla, mutta jousitetun etuakselin, niin aika tarkkana saa miettiä raidetankojen vipusuhteet, että jousto ei muuta renkaan aurauskulmaa.

Ei kai vankkuriohjaukseen tarvita raidetankoa. PItää vain huolehtia, että jousto on vain ylä-alasuuntaan, eikä merkittävästi eteen-taakse, niin auraukset pysyvät aina kohdillaan.

Kyllä tuossa mallissa on. Hieman vaan eri idealla.

Liitteet
ar-3-lean-steering-non-motorized-trike.jpg
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: vankuri

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Joustoo emme tarvitse , tuo kallistettavuus kyllä kiinostaa . Aikamoinen tuo kulma on , ilmeisesti juuri tuon kallistuksen takia.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: vankuri

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti: 02 Elo 2021, 16:02
jori kirjoitti: 02 Elo 2021, 13:09
Vilijami kirjoitti: 02 Elo 2021, 12:08

Jos tekee tuolla Kazebikes mallilla, mutta jousitetun etuakselin, niin aika tarkkana saa miettiä raidetankojen vipusuhteet, että jousto ei muuta renkaan aurauskulmaa.

Ei kai vankkuriohjaukseen tarvita raidetankoa. PItää vain huolehtia, että jousto on vain ylä-alasuuntaan, eikä merkittävästi eteen-taakse, niin auraukset pysyvät aina kohdillaan.

Kyllä tuossa mallissa on. Hieman vaan eri idealla.

Ei siinä ole raidetankoa. Siinä on vankkuriakselin päihin ajosuuntaisella nivelellä kiinnitetyt pyöränakselit, jotka kallistuvat runkoon toisesta päästään nivelöidyn tangon työntäminä. Jousitusta tuossa ei ole, eikä auraus siksi muutu kallistuksen, eikä jouston mukana.

Jyrkästi kaartamaan lähdettäessä Ackermanit voi vähän muuttua, mutta eihän ne koskaan täydelliset ole.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin