Lockdown LWB- projekti

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Lockdown LWB- projekti

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Tuumasin että olisi mukavaa jos tällä foorumilla olisi enemmän nojapyörä- aiheista keskustelua. Ei siinä, hyvähän se että ajankohtaisia asioita puidaan, mutta politiikka yms. aiheet tuppaa menemään hedelmättömäksi sanoisinko väittelyksi. Samaa löytyy muiltakin foorumeilta.
Mutta pitäähän sitä itse tehdä jotain ennenkuin kehtaa vaatia muilta. :roll: Onneksi on sentään mahdollista touhuta pajalla normaalisti koronasta huolimatta. Siispä vaimolle uuttaa pyörää tekemään. Ensin meinasin jos vanhaa kunnostaisi, mutta kun siinä on 20 v. vanhaa tekniikkaa, Fauberin keskiötä ym. Nurkkiin on kertynyt rungonpalasia, joista sai yhdisteltyä varsin tyypillisen pitkärunkoisen mallin. Rengaskoot 406/559. Ajattelin ensin tehdä ilman piirustuksia, mutta ei vaan osaa kun on niihin tottunut. Mitoitus hoituu kätevämmin Cadillä. Tein skissin jota yritin noudattaa, en nyt ihan orjallisesti. Tärkeintä on että runko on suora, siis kiekot ja keskiö linjassa. Tällä kertaa tein "jigin" pelkälle rungolle ilman kiekkoja.

Liitteet
LDLWB.png
LDLWB.png (51.3 KiB) Katsottu 4772 kertaa
20200413_113400.jpg
20200413_113400.jpg (322.29 KiB) Katsottu 4772 kertaa
20200413_102124.jpg
20200413_102124.jpg (270.4 KiB) Katsottu 4772 kertaa

Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Lockdown LWB- projekti

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Kuten näkyy vähän putkea vielä uupuu. Hitsaan ne ja loput saumat sitten kun rungon suoruus on tsekattu. Valmiiden runkojen kanssa toimiessa hankalinta on vanhan maalin poisto. Mitään hyvää konstia ei taida olla, mutta käytin RK-maalinpoistoainetta ja yksivaihdefoorumin testivoittajaa, kuppiharjalaikkaa:
http://www.yksivaihde.net/site/foorumi/ ... 107&page=5


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Lockdown LWB- projekti

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Kivan näköinen. Tulee mieleen että mitähän sille sinun tekemälle LWB:le kuuluu, se päätyi varsinaissuomeen pari vuotta sitten :) Se oli kiva pyörä.

Meinaatko lyhentää etuhaarukkaa vai jääkö noin korkeaksi?

Markus Heikkilä

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Lockdown LWB- projekti

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:

Valmiiden runkojen kanssa toimiessa hankalinta on vanhan maalin poisto.

Minä en yleensä edes yritänyt. Vanha maali on hyvä pohjamaali ja kun hioo näkyvistä kohdista sen reunan jouhevaksi niin ei juuri erota valmiissa pyörässä.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Lockdown LWB- projekti

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Mä olen hoitanut sauman ympärystän maalinpoiston vasta heppauksen jälkeen. Hitsauksessa lämmennyt maali lähtee sen jälkeen teräsharjalla käsin pyyhkäisemällä. Tämän puhdistuksen jälkeen on helppo hitsata loput saumasta. Muualta en ole vaivautunut.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Lockdown LWB- projekti

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Mahe kirjoitti:

Kivan näköinen. Tulee mieleen että mitähän sille sinun tekemälle LWB:le kuuluu, se päätyi varsinaissuomeen pari vuotta sitten :) Se oli kiva pyörä.

Meinaatko lyhentää etuhaarukkaa vai jääkö noin korkeaksi?

Kun vaan olisin tehnyt siitä silloin 10 senttiä pitemmän. Olisi ehkä jäänyt myymättä. Oli tosiaan kiva ajella, etenkin soralla. Mun pituiselle (190) akseliväliksi laittaisin nyt isoilla pyörillä noin 190 cm ja 406 etupyörällä 180.
Etuhaarukka on taivutettu sopivalle jätölle, eli jää tollaseksi.

Maalinpoisto on muuten turhaa, mutta pakollinen jos vie jauhemaalaukseen. Saa nähdä tuleeko vietyä. Tulis kyllä parempi kuin kilikalipullolla.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Lockdown LWB- projekti

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Eilen oli pyöräpäivä, aamulla lenkki ennen sadetta ja sitten ehdin tämän kimppuun. Otettu penkki ja ohjausosat toisesta pyörästä. Niissähän ei ole mitään vikaa, vähän käytettyjä.

Vanhasta kelpasi jopa ketjut, ei olleet paljon venyneet. Kyllä siitä ajettava tuli, ihmeen ketterä noin pitkäksi pyöräksi. On mukavan kevyt, noin turhista osista riisuttuna. No ehkäpä jarrut ei ihan turhat ole :lol:

Liitteet
LDlwb2020_4.jpg
LDlwb2020_5.jpg

Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Lockdown LWB- projekti

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Korkeus ja pysty nojakulma parantaa hallittavuutta ja tuo ketteryyttä.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Lockdown LWB- projekti

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Paluuketju tarvinnee jonkun pidikkeen puoliväliin että ei heilu liikaa, mutta tän varmasti tiesitkin jo.

Kivan näkönen. Tuollainen LWB on letkeydessään ihan omaa luokkaansa, kruisailupeli :)

Sitä mietin että jos ton keskimäisen pystyputken korvais pitkällä diagonaalisella niinkuin näissä aika usein näkee, lisäisikö liikaa rungon joustoa, vai mahdollisesti sopivasti ja tulisi mukavampi peli? Penkki kyllä näyttää riittävästi pehmustetulta että on varmasti mukava ajaa.

Markus Heikkilä

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Lockdown LWB- projekti

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Mahe kirjoitti:

Paluuketju tarvinnee jonkun pidikkeen puoliväliin että ei heilu liikaa, mutta tän varmasti tiesitkin jo.

Kivan näkönen. Tuollainen LWB on letkeydessään ihan omaa luokkaansa, kruisailupeli :)

Sitä mietin että jos ton keskimäisen pystyputken korvais pitkällä diagonaalisella niinkuin näissä aika usein näkee, lisäisikö liikaa rungon joustoa, vai mahdollisesti sopivasti ja tulisi mukavampi peli? Penkki kyllä näyttää riittävästi pehmustetulta että on varmasti mukava ajaa.

Mietin myös miksi pitkää diagonaaliputkea paljon käytetään, mutten keksinyt syytä. Niinpä korvasin pitkän putken lyhyellä :)


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Lockdown LWB- projekti

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

No nyt jätkät oikeesti...
Kolmiot ovat jäykkien ja kevyiden rakenteiden perusta. Katsokaa miten sillat ja torninosturit ym. on tehty.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: RE: Re: Lockdown LWB- projekti

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Vilijami kirjoitti:

No nyt jätkät oikeesti...
Kolmiot ovat jäykkien ja kevyiden rakenteiden perusta. Katsokaa miten sillat ja torninosturit ym. on tehty.

Arvelin emäputken ja keskiön tienoon jäykistävän tarpeeksi. Niinkuin tekeekin. Turhaa tehdä liian jäykkää.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Lockdown LWB- projekti

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Joo, kyllä pyöristä saa riittävän lujia ilmankin kolmiorakenteita, mutta tarkoitin sitä että ihan oikea rakenteellinen peruste on olemassa nelikulmion diagonaalijäykisteelle.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: RE: Re: Lockdown LWB- projekti

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Vilijami kirjoitti:

Joo, kyllä pyöristä saa riittävän lujia ilmankin kolmiorakenteita, mutta tarkoitin sitä että ihan oikea rakenteellinen peruste on olemassa nelikulmion diagonaalijäykisteelle.

Taisit kommentistani saada väärän käsityksen. Tarkoitin nimenomaan tätä kyseistä runkotyyppiä easyracer. Toki tiedän miksi diagonaalia käytetään. Ja olen käyttänytkin, viimeksi lisäsin tavarapyörään sellaisen.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Lockdown LWB- projekti

Viesti Kirjoittaja irakas »

Minusta tämän pyörän profiili on saatu tyylikkääksi useilla yhdensuuntaisilla osilla. Yksikin diagonaaliputki rikkoisi kokonaisuuden. Hieno tulee. :mrgreen:

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Vastaa Viestiin