LWB rakentelua

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Olishan minullakin tosiaan vielä tekemistä tuossa LWB:ssä. Vaihdekahva on vielä penkin alla. Pitäisi siirtää tankoon. Arveluttaa vaan, että saako tuollaisia Alivion tasoisia vaihteita pelaamaan, kun vaijeria tulee aika pitkästi.
Ja pitäisi tuota ohjaus tankoa/kannatintakin vähän muokata. Jännä homma kun pyörän saa ajokuntoon, niin kaikki tilapäisiksi tarkoitetut ratkaisut tahtovat jäädä pysyviksi :D

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Pitkiin vaihdevaijerivetoihin on kaksi ratkaisua, jos niistä alkaa tulla ongelma: paksumpi vaijerikuori (tavallinen on ulkohalkaisijaltaan 4-millistä, 5-millistäkin on) ja/tai kitkavaihtajavivut, siis napsuttomat. Tosin kitkavivuilla pitää sitten osata vaihtaa, mutta äkkiä sen kyllä oppii. Olen nojakissa juuri pitkän vaijerikuoren takia käyttänyt kitkavaihtajia jo pitkään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Näyttää hyvin pitkälle valmiilta?
http://personal.inet.fi/koti/muurman/LWB/index.htm
Värikin on sattunut kohdilleen :-)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

JTH
Viestit: 166
Liittynyt: 14 Syys 2006, 11:49
Paikkakunta: Luvia

Viesti Kirjoittaja JTH »

No mutta, tostahan tuli hieno! Sopii suomalaiselle keihäskansalle! (Javelin=keihäs :D )
Onko rungon paino tiedossa? Tuntuuko notkuvalta? Pääputken materiaali ja vahvuus?
Nuin niitä kysymyksiä pulpahteli kuin pikkupojalta......

Mutta HIENO se on!!

-JTH MCM #50

" Life is not measured by the number of breaths we take.
But by the number of places and moments that take our breath away!"

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Kiitoksia kehuista! Aluksi olin tekemässä Agio-kloonia, mutta sitten kotoa löytyi 2:n tuuman putkea sopiva pätkä... Lopputulos on siis lähinnä Javelin Agion geometrialla :)

Runko jäi punnitsematta kun tuli kiire saada ajokuntoon. Koko vehje painaa siinä 21 kiloa (kuvan mukaisessa varustuksessa) eli on kevein rakentamistani. Liikaahan sitä kuitenkin taas tuli, mutta olen aika ymmällä mistä voisi enää merkittävästi ottaa pois? Runkoputki on 50,8x1,5 eikä sitä enää keveämmästä uskalla tehdä. Penkistä lähtisi kilo jos tekisi alumiinista.

Ajossa paino ei kuitenkaan haittaa. Liikkeellelähtö on tosi helppoa ja uskon että pääsen liki samaa vauhtia kuin ex-SWB:lläni. Mulle vaan jostain syystä sopii parhaiten että polkimet ovat hieman penkkiä alempana. Runko tuntuu joustavan sopivasti eli vaimentaa pienet tärinät pois. Aika näyttää tuleeko ongelmia väsymisen muodossa.
Ajettavuus on eilisen 20 km lenkin perusteella hyvä. Niin stabiili ei kuitenkaan että pystyisi ajamaan ilman käsiä. Kenties pyörät eivät ole aivan linjassaan? Tosin Tour Easy on ainoa LWB josta olen nähnyt videon jossa ajetaan ilman käsiä. No ei se ole iso juttu tietenkään, muuten ei ole valittamista.

JTH kyseli vielä lisää privaatisti, jos sopii vastaan tässä samalla.
Etuhaarukka on 24" (edit, taisi olla kuitenkin 451 20") pyörästä, taivutettu offsettia lisää, nyt 100 mm. Ohjauskulma on 59°.
Keskiömuhvi on puoliksi upotettu runkoputkeen.
Piirustuksia löytyy dwg- tai pdf- muodossa.

Jarkko

p.s. OT: Miksköhän Firefox näyttää sivullani ääkköset kysymysmerkkeinä? IE näyttää oikein. Miten teillä näkyy?

Viimeksi muokannut Jarcco, 10 Huhti 2007, 22:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
KHELL
Viestit: 47
Liittynyt: 02 Syys 2006, 15:16
Paikkakunta: hki/hanko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KHELL »

Täällä näkyy ääkköset.

Luultavasti vika johtuu merkkikoodaus asetuksista,
eli valikosta:

View --> Character Encoding -->
valitsee ton: Western (ISO-8859-1)

tai suomeksi:
Näytä --> Merkkikoodaus --> länsimainen (ISO-8859-1)

Hurricane useimmiten alla (pian toivottavasti Flevo).

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Koodaus oli oikea. Mutta pääasia että muilla näkyy OK.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:

Runko jäi punnitsematta kun tuli kiire saada ajokuntoon. Koko vehje painaa siinä 21 kiloa (kuvan mukaisessa varustuksessa) eli on kevein rakentamistani. Liikaahan sitä kuitenkin taas tuli, mutta olen aika ymmällä mistä voisi enää merkittävästi ottaa pois?

Vähän vajaa 20kg painaa tavalliset teräsrunkoiset peruspyörätkin, eli ei siitä oikeen mitenkään tuon kevyempää saa. Penkistä tulee helposti pehmikkeineen kuitenkin usea kilo painoa, ja ketjusta, ja korkealle tai taakse tuodusta ohjauksesta.
Omistani on kevein ollut tuo ensimmäinen pythoni, 17kg lokasuojineen. Etupyörä veto säästää ketjun painossa, lyhyt runko on helpompi tehdä kevyeksi ja ohjaus systeemit ei paina mitään, kun niitä ei ole.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Elvytetään vanhaa aihetta, sain 26-26 Long Jonin testiajokuntoon. Heti ensimetreillä huomasi että iso eturengas tuo jämäkkyyttä ajoon. En nyt sano että olisi kaikin puolin parempi kuin pienempi rengas, siihen täytyy ajaa enemmän ja saada ajoasennot ym. kohdalleen. Mutta vahvasti plussan puolella tähän asti.
Kuva

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Onko etuhaarukka vakio vai siististi taivutettu?
Ei ole pahan näköinen ollenkaan, ainakin mun mielestä paremman näköinen kun renkaat on saman kokoiset. Talviajossa voi tosiaan olla toimiva ratkaisu laittaa polkimet alas ja penkki suhteellisen pystyyn.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

JTH
Viestit: 166
Liittynyt: 14 Syys 2006, 11:49
Paikkakunta: Luvia

Viesti Kirjoittaja JTH »

Komialtahan tuo näyttää!
Mites ohjaus? "haukkaako" kääntäessä? Näyttäis jättö olevan aikamoinen.
Ihan vakio haarukalta tuo näyttää, koitappa 28 tuumasta taivutettua haarukkaa, muuttais ohjauskulmaa...
Rehellisesti sanoen TE-tyyppiseen ei mielestäni sovi 26" etukiekko, mutta makuasiotahan nämä on...

-Janne

-JTH MCM #50

" Life is not measured by the number of breaths we take.
But by the number of places and moments that take our breath away!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

JTH kirjoitti:

Ihan vakio haarukalta tuo näyttää, koitappa 28 tuumasta taivutettua haarukkaa, muuttais ohjauskulmaa...

Tuo on muuten ihan hyvä idea. Jos 26" haarukkaa taivuttaa on riskinä että rengas menee talvikäyttöä ajatellen liian lähelle lokasuojaa. Munki piti ottaa suoja pois, kun alkoi paatamaan lunta. Tosin 28" haarukassa jarrujen kiinnitykset on väärässä kohti, mullehan se ei ole ongelma kun ei etujarrua vieläkään ole :)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

JTH
Viestit: 166
Liittynyt: 14 Syys 2006, 11:49
Paikkakunta: Luvia

Viesti Kirjoittaja JTH »

Tuli just mieleen, että noissa vanhemmissa mummis/pappis tyyppisissä on etuhaarukka aikalailla taivutettu jo valmiiksi. Eikä tuo jarrutappien laitto kovin ihmeellinen homma ole, hitsausjigillä onnistuu:

Kuva

Täällä enemmän aiheesta:
http://www.frameforum.net/forum2/index. ... topic=4668

Janne

-JTH MCM #50

" Life is not measured by the number of breaths we take.
But by the number of places and moments that take our breath away!"

JTH
Viestit: 166
Liittynyt: 14 Syys 2006, 11:49
Paikkakunta: Luvia

Viesti Kirjoittaja JTH »

Tässä vähän silmäkarkkia, TE-haarukka:
Kuva

Kuva

20" kiekolle, tosin...

-JTH MCM #50

" Life is not measured by the number of breaths we take.
But by the number of places and moments that take our breath away!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

JTH kirjoitti:

Eikä tuo jarrutappien laitto kovin ihmeellinen homma ole, hitsausjigillä onnistuu

Tuommonen jigi on tullu tehtyä itsellekkin, tosin ihan vaan lattaraudasta vääntämällä. Tappien paikan akselista olen mitannut valmiista pyörästä ja jigi vaan pitää tapit oikealla etäisyydellä toisistaan ja saman suuntaisina.
Ompahan vaan yksi homma lisää.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin