Jive klooni

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Jive klooni

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

jori kirjoitti:

Tuollainen U-mutkan poistin täytyy tehdä pikaisesti. Minulla se kerää nimittäin vettä siihen mutkaan jäätymään näillä keleillä. Olikos tuossa muuta, kuin sivuvetojarrun kuorenpidikeruuvi vaijerin pään kiinnittimen kohdalle ja kuoren pidikkeen kohdalle pään pidin. Tarvitsiko reikiä suurennella? Kysyn, kun en viitsisi irroittaa vaihteen siirtäjää pyörästä moisen remontin takia. Mahtaakohan se onnistua keskiputkessa olevalla vaihdevivulla. Riittääköhän kuoressa liikevaraa, vai täytyykö laittaa vaihdevivut kahvoihin. Jori

Ei tarvinnut reikiä suurennella, siirtäjän pään pitimessä oli sama M5 kierre kuin Shimanon jarrun pidikkeessä. Liikevara-asiaa en oikein ymmärrä, saman verran vaijerin liike per pykälä on kuin ennenkin.

jori kirjoitti:

Mitenkäs sinä sen vetopuolen taittopyörän akselin kiinnitit. Kuvassa se näyttäisi olevan emäputken kohdalla. Laittaisitko kuvan.
Katsokaa nyt vielä kaikki etuvetoisepäilijät miten paljon etupyörän kääntyy, eikä ketjut näytä olevan ollenkaan pahalla mutkalla. Ei tuon enempää ajossa voi kääntääkään.(kuva poistettu)
Jori

Kuva
Mutteri on hitsattu emäputkeen. Piti siirtää vielä kuvanoton jälkeen rulla niin lähelle runkoa kuin mahtui, ettei housunlahje kahnaa siihen. Kääntösäde on tosiaan riittävän pieni, jollei nyt mitään trialia aja. Vetorissan ympärille yritän kehitellä suojuksen, ettei imaise missään tilanteessa esim. sortsinlahjetta väliin.

jori kirjoitti:

Missä jarrut! :shock:
Jori

Rumpujarru...

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Jive klooni

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Voisitko kertoa tuosta keskiön kiinnityksestä vähän lisää ja kentiens pistää tarkempaa kuvaakin? Tuohan on siirrettävä?

Itsellä alkais olla tadpole-proggis siinä vaiheessa että tuota pitäis alkaa miettiä.

Markus Heikkilä

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Jive klooni

Viesti Kirjoittaja jori »

Jarcco kirjoitti:

Liikevara-asiaa en oikein ymmärrä, saman verran vaijerin liike per pykälä on kuin ennenkin.

Minulla on vaihdevipu suoraan kiinni ohjainkannattimen pystytolpassa, joten vaihdevaijerista tulee u-mutkan poistuessa täysin suora. Vaijerin kuori on kiinni valitsimen kiinteässä osassa. Vaihteen vaihtamiseksi pitäisi kuorta kuitenkin liikuttaa kohti suistajaa. Koska vaihdevivun puoleinen pää kuoresta ei liiku, voi kuori ulottua pidemmälle vain oikenemalla suoremmaksi, mikä minun tapauksessani ei ole mahdollista. Pitäsi siis muuttaa vaihdevivun toiminta ytimen sijaan kuorta liikuttavaksi tai laittaa vipu kädensijan kohdalle, jotta mutkassa riittäisi oikenemisvaraa.

Jarcco kirjoitti:

Rumpujarru...

Haa, sinulla on vielä tuollainen. Minullakin on yhdessä pyörässä molemmissa päissä. Olen sitä vähän säästellyt noiden jarrujen takia, jos niitä jossain tarvitsisi. Taitaa kuitenkin Bilteman levyjarrut tulla edullisemmaksi, kuin noiden napojen puolaaminen toisaalle. Noissa rumpujarruissa oli aikanaan kitkakertoimen vaihtelusta ja itsetehostavuudesta johtuvaa tehottomuutta tai liikaa ärhäkkyyttä. Minun etujarruni jarrukampi on liian ärhäkän jarrutuksen takia mutkalla .
Sinullahan on tuossa Jivessä jarrutapitkin. Vannejarru mahtunee toimimaan tuossa ketjun ja haarukan välissä, joten välttämätöntä ei rumpu- tai levyjarrujen käyttö ole?

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Jive klooni

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Mahe kirjoitti:

Voisitko kertoa tuosta keskiön kiinnityksestä vähän lisää ja kentiens pistää tarkempaa kuvaakin? Tuohan on siirrettävä?

Itsellä alkais olla tadpole-proggis siinä vaiheessa että tuota pitäis alkaa miettiä.

Keskiö on hitsattu lyhyeen putkeen, joka taas on hitsattu 4 mm paksuun levyyn. Levyssä on reiät M8 pulteille (4 kpl) ja vastapuolella latat vastaavin reikävälein, joilla kannake kiristetään neliöputkeen. Lisäksi hitsasin levyyn pellinsuikaleet johteeksi, ettei keskiö päse kääntymään vinoon ketjulinjasta. Kevyemmän voit tehdä/teettää esim. Flevobiken piirustuksen mukaan: http://members.chello.nl/d.diederik/rec ... /index.htm# (Flevo21.gif).

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Jive klooni

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

jori kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Rumpujarru...

Haa, sinulla on vielä tuollainen. Minullakin on yhdessä pyörässä molemmissa päissä. Olen sitä vähän säästellyt noiden jarrujen takia, jos niitä jossain tarvitsisi. Taitaa kuitenkin Bilteman levyjarrut tulla edullisemmaksi, kuin noiden napojen puolaaminen toisaalle. Noissa rumpujarruissa oli aikanaan kitkakertoimen vaihtelusta ja itsetehostavuudesta johtuvaa tehottomuutta tai liikaa ärhäkkyyttä. Minun etujarruni jarrukampi on liian ärhäkän jarrutuksen takia mutkalla .
Sinullahan on tuossa Jivessä jarrutapitkin. Vannejarru mahtunee toimimaan tuossa ketjun ja haarukan välissä, joten välttämätöntä ei rumpu- tai levyjarrujen käyttö ole?
Jori

Rumpujarru on kyllä siitä hyvä että on täysin huoltovapaa, ainakin minun ajoilla. Tässä mallissa on vielä suojatut urakuulalaakeritkin. En ole havainnut liikaa ärhäkkyyttä, tehoa tosin ei ole ihan levyjarrujen veroisesti mutta riittävästi kuitenkin. Ainoa huono puoli on ollut vinkuminen, jonka syytä en ole löytänyt.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Jive klooni

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Vähän päivitystä:
Kuva
Alkais olla maalia vailla. Vaihdevivut pitänee hankkia uudet, ja samalla vaihteensiirtäjäkin menee uusiksi. En ole viime aikoina seurannut osasarjojen kehitystä, vieläköhän 7-vaihteisia osia on tarjolla? Keskiövaihde lienee tarpeen laittaa samalla. Istuinpehmuste oli tarkoitus hankkia täältä: http://www.dutchbikes.nl/pagina/parts.htm
,mutta Ikävä kyllä Dutchbikes ei enää myy osia vaan näyttää keskittyneen Alleweder korisatsiiin. Onko kukaan löytänyt sopivaa pehmustetta metritavarana?

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Jive klooni

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Jarcco kirjoitti:

En ole viime aikoina seurannut osasarjojen kehitystä, vieläköhän 7-vaihteisia osia on tarjolla?

Kyllähän noita saa.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Jive klooni

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:

En ole viime aikoina seurannut osasarjojen kehitystä, vieläköhän 7-vaihteisia osia on tarjolla?

Ainakin Biltemassa:
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... ote=270038
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... ote=270041

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Jive klooni

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Hieno on pyörä. Pääsit kotialttarini idoleiden joukkoon ihan kärkeen.
Jos olisin vielä syvemmin uskossa - ehkä jopa hiukan Jeesuksen yläpuolelle :)

Jarcco kirjoitti:

En ole viime aikoina seurannut osasarjojen kehitystä, vieläköhän 7-vaihteisia osia on tarjolla?

Yllättävän niukasti ulkomaan webikaupoissa. Onko haarukka niin ahdas ettei muut mahdu?
Kuinka olisi Sramin DualDrive? Siinä selviäisi keskiössä yhdellä rattaalla. Sen tyyppi 1 on seittemän x3 vaihteinen.

Jarcco kirjoitti:

En ole viime aikoina seurannut osasarjojen kehitystä, vieläköhän 7-vaihteisia osia on tarjolla? Onko kukaan löytänyt sopivaa pehmustetta metritavarana?

Kuva

Penkkiketjussa oli tämmöinen mainittuna. Tuote löytyy täältä. http://www.vapaa-aika.com/asp_sivut/268G.asp

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Jive klooni

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Pastori kirjoitti:

Hieno on pyörä. Pääsit kotialttarini idoleiden joukkoon ihan kärkeen.
Jos olisin vielä syvemmin uskossa - ehkä jopa hiukan Jeesuksen yläpuolelle :)

Äläs nyt sentään, tässä on vaan sovellettu olemassaolevaa tekniikkaa:) Pioneerityön ovat tehneet Zoxin ja Jiven suunnittelijat. Myös tämän foorumin etuveto uskovaisia voi syyttää siitä että tämä projekti on toteutunut :mrgreen:

Jarcco kirjoitti:

En ole viime aikoina seurannut osasarjojen kehitystä, vieläköhän 7-vaihteisia osia on tarjolla?

Pastori kirjoitti:

Yllättävän niukasti ulkomaan webikaupoissa. Onko haarukka niin ahdas ettei muut mahdu?
Kuinka olisi Sramin DualDrive? Siinä selviäisi keskiössä yhdellä rattaalla. Sen tyyppi 1 on seittemän x3 vaihteinen.

Sepä olisi kyllä optimi, muttei taida olla projektin kassassa varaa moiseen. Kaipa sellaisen ebay:sta voisi löytää halvemmalla, mutta onkohan sieltä turvallista ostaa? Nykyiseen napaan joutuisi vaihtamaan pidemmän akselin jos laittaa 8-v:n. Näyttäähän noita seiskoja vielä olevan halpisosissa.
Tuo pehmuste ei optisesti näytä kovinkaan sopivalta, senhän tulisi olla riittävän jämäkkää ja mielummin mustaa ettei lika näy. Nojakkivalmistajat eivät ymmärrettävästi speksaa pehmusteitaan, mutta luultavasti ne ovat vaahtomuovia. Tuolla olisi valikoimaa: http://www.vaahtomuovi.net/node/16

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Jive klooni

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Jarcco kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Hieno on pyörä. Pääsit kotialttarini idoleiden joukkoon ihan kärkeen.
Jos olisin vielä syvemmin uskossa - ehkä jopa hiukan Jeesuksen yläpuolelle :)

Äläs nyt sentään, tässä on vaan sovellettu olemassaolevaa tekniikkaa:) Pioneerityön ovat tehneet Zoxin ja Jiven suunnittelijat. Myös tämän foorumin etuveto uskovaisia voi syyttää siitä että tämä projekti on toteutunut :mrgreen:

Tämä olikin vain osa kokonaisuudesta. Rungon lopullinen väri ratkaisee loput.

Jarcco kirjoitti:

En ole viime aikoina seurannut osasarjojen kehitystä, vieläköhän 7-vaihteisia osia on tarjolla?

Pastori kirjoitti:

Yllättävän niukasti ulkomaan webikaupoissa. Onko haarukka niin ahdas ettei muut mahdu?
Kuinka olisi Sramin DualDrive? Siinä selviäisi keskiössä yhdellä rattaalla. Sen tyyppi 1 on seittemän x3 vaihteinen.

Jarcco kirjoitti:

Sepä olisi kyllä optimi, muttei taida olla projektin kassassa varaa moiseen. Kaipa sellaisen ebay:sta voisi löytää halvemmalla, mutta onkohan sieltä turvallista ostaa? Nykyiseen napaan joutuisi vaihtamaan pidemmän akselin jos laittaa 8-v:n. Näyttäähän noita seiskoja vielä olevan halpisosissa.

Juu. DualDriveen menee parisataa koko settiin uutena hankkiessa. Onhan se näin köyhälle ja juhlapyhien jälkeen melkoinen investointi (tiedossani on vain oma varallisuuteni siis). Mutta hienohan se olisi. Ja ilkeekö semmoista sitten vanhaan vanteeseen tuupata - ei tieteskään ja lisäkuluja syntyy.

Ohops. Olipas noi Ebayssa hintavia.
Tämä bike-componentsin hintahan on tommoiselle koko setille edullisin löytämäni. Niillä on tosin vaan tarjolla mallit 8/9v x3.

Jarcco kirjoitti:

Tuo pehmuste ei optisesti näytä kovinkaan sopivalta, senhän tulisi olla riittävän jämäkkää ja mielummin mustaa ettei lika näy.

Kuva
Pitäisi päästä tutkimaan näitä Ventisit merkkisiä tuotteita - nuo näyttävät kuvan kanssa samantyyppiseltä kerroksiin "kudotulta" muovilta joiden välissä ilma kulkee. Tanakamman näköistä ja tieteskin mustaa verrattuna tuohon edelliseen.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Jive klooni

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:

Nykyiseen napaan joutuisi vaihtamaan pidemmän akselin jos laittaa 8-v:n.

Eikös 7, 8 ja 9 rattaiset takapakat ole yhtä leveitä? Rattaat vain on tiheämmässä mitä enempi niitä on ja ketjun pitää olla kapeampi.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Jive klooni

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

jviirret kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Nykyiseen napaan joutuisi vaihtamaan pidemmän akselin jos laittaa 8-v:n.

Eikös 7, 8 ja 9 rattaiset takapakat ole yhtä leveitä? Rattaat vain on tiheämmässä mitä enempi niitä on ja ketjun pitää olla kapeampi.

Jukka

Tjaa, eihän 7:n ja 8:n välillä ole eroa kuin 1,5 milliä, tältä sivulta löytyy mittataulukko (ja perhanasti muutakin tietoa): http://sheldonbrown.com/k7.html
Kasia vaan on vaikea löytää kierrekiinnitteisellä pakalla. Nykyisessä pakassa on vielä kilometrejä jäljellä, joten yritän pärjätä sillä. Taidan laittaa kiertokahva vaihtajat, ainakin Nexuksen vastaavat toimivat moitteetta.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Jive klooni

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Ostin Jiveen Pyörätohtorilta Sachs 3x7 navan, Sram MRX kahvan ja kellofauber keskiöakselin. Jälkimmäiset on jo pyörässä kiinni. Kellofauber akseli tulee fauberin kampien tilalle ja siinä on normi nelikanttiset akselinpäät. Näin voin käyttää kunnon kampia nykyisessä keskiössä. Fauberin osat alkaa olla jo katoamassa uusista pyöristä, mutta rakenteluaihioissa niitä on tullut nurkkiin reilusti. Saa nähdä muodostuuko Srammin kahva pettymykseksi, kun on todella heppoisen tuntuinen. Taitaa Shimanon halpisosat olla parempia?
Napa on vintagea mutta ajamaton. Ei haittaa minua, tämä versio näyttäisi sopivan 3-v torpedon tilalle samoilla pinnoilla. Päädyin hankkimaan sen koska nykyiseen rumpujarrunapaan ei ole saatavilla kasettia 11- hampaisella pikkurattaalla (nykyinen 14). Riittävän suureen välitykseen tarvisi muuten kohtuuttoman keskiörattaan, esim. 8 m/kierros pitäisi olla luokkaa 71-14. 3x7:lla kuvittelen pärjääväni yhdellä eturattaalla.
Osista on kuvia http://www.pyoratohtori.fi

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Jive klooni

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Jive on jälleen ajokunnossa. Kesti aikansa ennenkuin sain kaiken toimimaan kunnolla, v-jarruihin siirtyminen pakotti muuttamaan paluurullan paikkaa ylemmäs. Vaijerien viennissä oli ja on säätämistä, etteivät ota kiinni ketjuun. Kolme neljästä vaijerista kulkee haarukan ketjun puolella. Vähemmällä viilauksella pääsee kun laittaa eteen levy- tai muun napajarrun, mutta kyllä se näinkin toimii. Vaihteensiirtäjäksi ostin Pyörämaailmasta Deoren, johon tein saman vaijerin suunnanmuutoksen kun vanhassa oli.
Kuten sanottu, tämä ei ole varsinaisesti talvipyörä mutta odotuksia parempi kuitenkin kun sillä oppii ajamaan. Takavetoiseen erona on varottava etupyörän sutimista, pidon menetys aiheuttaa helposti kaatumisen jos ei ole tarkkana. Trike-perällä olisi varmasti melko hyvä talvella kunhan ei ole paljon lunta.

Vastaa Viestiin