SH9

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3777
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

SH9

ViestiKirjoittaja irakas » 06 Marras 2008, 22:40

SH9 16.01.2011.jpg
SH9 16.01.2011.jpg (166.55 KiB) Katsottu 28 kertaa

SH9.jpg
SH9.jpg (171.02 KiB) Katsottu 30 kertaa

-----------------------------
Tässä ensimmäinen luonnos Kettwiesel-tyyppisestä deltasta, sh9:stä:

Kuva

sh9 on tarkoitettu pitkän matkan nojakiksi vetämään ylös alas mäkiä raskasta peräkärryä/asuntovaunua. Etupyörä 20" ja takapyörät 26". Toinen takapyörä on polkemalla vetävä ja toiseen on tarkoitus asentaa napamoottori.

Pituutta olen joutunut rajoittamaan 2 metriin sen takia, että en muuten saisi sitä kuljetettua tavarahississä, jota joudun käyttämään kuljetuksiin. Tuo akselinväli, joka unohtui kuvasta on on 1420 mm.

Kaikki kannanotot puolesta ja vastaan ovat tervetulleita :mrgreen:

Varsinkin odottaisin ehdotuksia hammasrattaiden pykälämääriksi :?:

Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH26, SH30, SH32 ja SH33

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10293
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: sh9

ViestiKirjoittaja jori » 07 Marras 2008, 00:49

Näitähän tulee vauhdilla :!:

Huomioipa ketjuvoimat väliakselilta takapyörälle. Tarvinnee tangon väliin. Pärjäät kahdella vaihteen siirtäjällä, kun keskität vaihteet takapyörän väliakselin välille. Kampikeskiöltä väliakselille riittää suora pari, eikä eturattaan tarvitse olla hirmuisen suuri, koska väliakselilla ketjunopeutta lisätä tai vähentää. Väliakseli mahdollistaa lähes mielivaltaisen suuren välitysalueen.

Jori
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11895
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: sh9

ViestiKirjoittaja jviirret » 07 Marras 2008, 08:03

irakas kirjoitti:Pituutta olen joutunut rajoittamaan 2 metriin sen takia, että en muuten saisi sitä kuljetettua tavarahississä, jota joudun käyttämään kuljetuksiin. Tuo akselinväli, joka unohtui kuvasta on on 1420 mm.


Oisko ihan mahdoton ajatus sijoittaa kampia emäputken etupuolelle, kuten clwb:ni ( http://www.omanetti.fi/ninajukk/clwb.htm ). Kokonais pituus lyhenisi helposti 20cm. Haittapuolena rajoittunut kääntökulma polkiessa.
Noin takapainoisena tuskin vakio 26" vanteet kestävät vauhdikasta kaarreajoa :roll:

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2551
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: sh9

ViestiKirjoittaja tavasti » 07 Marras 2008, 10:25

irakas kirjoitti:Tässä ensimmäinen luonnos Kettwiesel-tyyppisestä deltasta, sh9:stä:

Sakari on alkanut tehtailla pyöriä jo sellaisella vauhdilla ettei ehdi edes keksiä nimiä niille!

Jos napamoottoria haikailet, niin tietääkseni markkinoiden halvin setti on tämä: http://akku-bike.de/Produkte1.html
Laadusta ei ole mitään käsitystä.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11895
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: sh9

ViestiKirjoittaja jviirret » 07 Marras 2008, 11:52

tavasti kirjoitti:
irakas kirjoitti:Tässä ensimmäinen luonnos Kettwiesel-tyyppisestä deltasta, sh9:stä:

Sakari on alkanut tehtailla pyöriä jo sellaisella vauhdilla ettei ehdi edes keksiä nimiä niille!


Vain taivas on rajana kun hitsaamaan oppii :lol:

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3777
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: sh9

ViestiKirjoittaja irakas » 07 Marras 2008, 12:22

jori kirjoitti:Näitähän tulee vauhdilla :!:

Huomioipa ketjuvoimat väliakselilta takapyörälle. Tarvinnee tangon väliin. Pärjäät kahdella vaihteen siirtäjällä, kun keskität vaihteet takapyörän väliakselin välille. Kampikeskiöltä väliakselille riittää suora pari, eikä eturattaan tarvitse olla hirmuisen suuri, koska väliakselilla ketjunopeutta lisätä tai vähentää. Väliakseli mahdollistaa lähes mielivaltaisen suuren välitysalueen.

Jori


Ajattelin niin, että välitangon korvaa takapyörän haarukan varsi, johon väliakselin vasen pää kiinnitetään tukevasti.

jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:Pituutta olen joutunut rajoittamaan 2 metriin sen takia, että en muuten saisi sitä kuljetettua tavarahississä, jota joudun käyttämään kuljetuksiin. Tuo akselinväli, joka unohtui kuvasta on on 1420 mm.


Oisko ihan mahdoton ajatus sijoittaa kampia emäputken etupuolelle, kuten clwb:ni ( http://www.omanetti.fi/ninajukk/clwb.htm ). Kokonais pituus lyhenisi helposti 20cm. Haittapuolena rajoittunut kääntökulma polkiessa.
Noin takapainoisena tuskin vakio 26" vanteet kestävät vauhdikasta kaarreajoa :roll:

Jukka


Niin meinasin ensin tehdäkkin, mutta sitten ajattelin, että tuleekohan kiikkerä, kun kallistuksia ei ole.

Varmaan tosiaan kannattaa yrittää hankkia tukevammat vanteet.

tavasti kirjoitti:
irakas kirjoitti:Tässä ensimmäinen luonnos Kettwiesel-tyyppisestä deltasta, sh9:stä:

Sakari on alkanut tehtailla pyöriä jo sellaisella vauhdilla ettei ehdi edes keksiä nimiä niille!

Jos napamoottoria haikailet, niin tietääkseni markkinoiden halvin setti on tämä: http://akku-bike.de/Produkte1.html
Laadusta ei ole mitään käsitystä.


Varteenotettava ehdotus. Siinähän tulisi mukana tukevampi vannekin. :)

jviirret kirjoitti:
tavasti kirjoitti:
irakas kirjoitti:Tässä ensimmäinen luonnos Kettwiesel-tyyppisestä deltasta, sh9:stä:

Sakari on alkanut tehtailla pyöriä jo sellaisella vauhdilla ettei ehdi edes keksiä nimiä niille!


Vain taivas on rajana kun hitsaamaan oppii :lol:

Jukka


Näin taitaa olla. :D

Hitsaamalla tekee monta runkoa samassa ajassa kun yhtä puurunkoista. Ehkä tärkein pointsi metallirunkoisen eduksi on rungon jäykkyys. Mahdollisesti puurunkoisten vemputusherkkyys johtuu puurungon joustavuudesta. :roll:

Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH26, SH30, SH32 ja SH33

Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1731
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: sh9

ViestiKirjoittaja Jarcco » 07 Marras 2008, 12:40

16" etupyörästä olisi tuossa pelkkää etua, lyhyempi ja kevyempi runko, alempi keskiö, enemmän painoa etupyörälle.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10293
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: sh9

ViestiKirjoittaja jori » 07 Marras 2008, 16:45

irakas kirjoitti:Ajattelin niin, että välitangon korvaa takapyörän haarukan varsi, johon väliakselin vasen pää kiinnitetään tukevasti.


Joo sori, en huomannut sitä kuvassa. Pitänee nöyrtyä olemaan keski-ikäinen ja käyttää lukulaseja. :oops:
Jori
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1680
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 14:50
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Re: sh9

ViestiKirjoittaja Mustasudenkorento » 07 Marras 2008, 19:42

Jälleen mielenkiintoinen projekti seurattavaksi...
Itsellä tarkoitus toteuttaa vastaava valmiista 3 pyörästä, jos sen vain vkloppuna saan käsiini.
Pitää pikapikaa saada joku 3 pyöräinen kulkine, jotta ei tarvitse kävellä töihin..
Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11895
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: sh9

ViestiKirjoittaja jviirret » 08 Marras 2008, 12:32

Chopperifoorumilta nappasin tämmöisen linkin, jos jotakin kiinnostaa nuo triken osat:

http://www.choppersus.com/store/categor ... its-Parts/

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3777
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: sh9

ViestiKirjoittaja irakas » 08 Marras 2008, 12:55

Juuripa tällaista olen etsinyt:

Kuva

Löytyisiköhän vastaavaa rataspakalla?

Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH26, SH30, SH32 ja SH33

Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1731
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: sh9

ViestiKirjoittaja Jarcco » 08 Marras 2008, 13:47

Tuolta sivulta löytyy:
http://www.bikepartsusa.com/bikeparts/c ... rike_parts
Adapteri jolla vanhanmallisen kierrekiinnitteisen (vasen) Kuva
rataspakan voi kiinnittää 15 mm akseliin:
http://www.bikepartsusa.com/bikeparts/i ... ike_parts#
Minulla olisi myös tangonpätkä johon on koneistettu kyseinen kierre. Siitä saisit tehtyä adapterin koneistamalla sopivan reiän akselille. Edit, Siihen olikin tehty myös M20x1 sisäkierre joten vaatii väliholkin jotta käy esim. 15 mm akselille.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3777
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: sh9

ViestiKirjoittaja irakas » 09 Marras 2008, 11:11

Kiitos Jarcco tiedoista ja tarjouksesta! Olin ajatellut tehdä väliakselin paksuhko seinäisestä putkesta painon keventämiseksi. Tässä voi rauhassa asiaa miettiä, kun on sh8:n tekeminen vielä pahasti kesken ja tuon sh10:kin voisi aika pian suhaista ja pistää myyntiin varojen hankkimiseksi. :) Kun meni tuo Wolkin niin helposti kaupaksi.

Isille hyvää Isän päivää!

Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH26, SH30, SH32 ja SH33

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3777
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: sh9

ViestiKirjoittaja irakas » 27 Marras 2008, 23:13

Muutin sh9:n runkorakennetta:


Kuva

Liekö tuollainen rakenne kestäisi? Ajattelin, että takahaarukat, joihin 50,8 x 1,5 mm suora, poikittainen runkoputki hitsataan, olisivat 25 x 1,5 mm pyöröputkea. Näin tehden olisi rakenne yksinkertaisempi ja helpompi tehdä. Aikaisemmassa kuvassa em. liitoskohta oli lähempänä takapyörän akselia. Kaikki rasitus ei keskity tuohon liitoskohtaan, koska istuimen yläosa tukeutuu takapyörille. Vai tarvitsisikohan laittaa vetotanko takapyörien välille? Se toimisi myös tavaratelineen osana.

Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH26, SH30, SH32 ja SH33

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2551
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: sh9

ViestiKirjoittaja tavasti » 28 Marras 2008, 09:22

Tuo keskellä runkoa oleva ketjun kiristin/vaihtaja epäilyttää. Pienikin monttu, tai reunakivi, niin se osuu maahan?
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija