SH9

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: sh9

Viesti Kirjoittaja jori »

irakas kirjoitti:

Kirjoitettiinpa taas yhtäaikaa ja menin tekemään ennenaikaisia päätelmiä. On vaikea saada selvää kuvista, kun niistä näkyy valitettavasti vain vasen puolisko.
Ne pitäisi pienentää.
Sakari

Yritin kyllä, mutta teksteistä ei saa selvää, jos pienentää edes puoleen, eikä silloinkaan näy tässä ruudussa vielä puoliakaan. Kopioi kuva ja katsele, millä muitakin kuvia katselet. Kuva laajenee myös zoomaamalla selainta pienemmäksi (kontrolmiinus Firefoxissa ainakin.)

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: sh9

Viesti Kirjoittaja irakas »

jori kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Kirjoitettiinpa taas yhtäaikaa ja menin tekemään ennenaikaisia päätelmiä. On vaikea saada selvää kuvista, kun niistä näkyy valitettavasti vain vasen puolisko.
Ne pitäisi pienentää.
Sakari

Yritin kyllä, mutta teksteistä ei saa selvää, jos pienentää edes puoleen, eikä silloinkaan näy tässä ruudussa vielä puoliakaan. Kopioi kuva ja katsele, millä muitakin kuvia katselet. Kuva laajenee myös zoomaamalla selainta pienemmäksi (kontrolmiinus Firefoxissa ainakin.)

Jori

Koko kuvaan pääsee myös käsiksi, kun klikkaa kuvan päällä oikeanpuoleisella painikkeella ja klikkaa esille tulleesta valikosta Avaa kuva uudessa välilehdessä

Jos olisin nähnyt kuvan ennenkuin aloin rakentaa sh9.ää, olisin rakentanut sen rungon siten, että poikittainen 50 mm:n runkoputki olisi ollut koko nojakin levyinen ja siihen olisin hitsannut suoraan haarukan varret.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: sh9

Viesti Kirjoittaja jori »

irakas kirjoitti:

Jos olisin nähnyt kuvan ennenkuin aloin rakentaa sh9.ää, olisin rakentanut sen rungon siten, että poikittainen 50 mm:n runkoputki olisi ollut koko nojakin levyinen ja siihen olisin hitsannut suoraan haarukan varret.

Se ei ollut mahdollista, sillä tuota kuvaa ei silloin vielä ollut olemassa. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: sh9

Viesti Kirjoittaja jori »

irakas kirjoitti:

Olen joskus aikaisemmin ostanut valoja varten kilon painoisen 180 x 60 x 35 m kokoisen 14.4-15.0V (Initial current: less than 0,66A) akun, jolla moottori näyttää pyörivän. Kuka tietää, minkälainen akku minun kannattaisi hankkia?

Biltemasta moottoripyörän tai UPS-laitteen akkuja saa edullisesti. Minulla on kolme UPS akkua: 12V 4,5Ah BIltema Art 80-409. Nuo ilmoittamasi arvot ovat latausvirran arvoja. Kertomalla nimellisjännite amppeerituntimäärällä (Ah) saat wattitunteja. Sadalla wattitunnilla ajat sadan watin teholla yhden tunnin tai 50 W teholla kaksi tuntia jne. Tarkemmin voit katsoa tuosta kuvasta alla.
Kuva

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: sh9

Viesti Kirjoittaja irakas »

Loppukiri jatkuu sh9:n valmiiksisaattamiseksi ennen opiston loppumista. Jäljellä on enää vain kaksi hitsausiltaa.

Ope on sitä mieltä, että päärungon T-risteyksen tukevoittamiseksi siihen kannattaisi hitsata molemmin puolin 2 mm kolmionmuotoiset teräslevyt (kanttiinsa n. 150 mm), joiden reunat olisivat jäykistyksen lisäämiseksi kantattu kaarelle. Kun tuo painon lisääntyminen kammoksuttaa, olen pähkäillyt olisivatko ylipäänsä tarpeen tai, jos tekisin ne vain 1,5 mm paksuisesta levystä. :roll:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: sh9

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Eli tämmöiset kuin omaani aikoinaan laitoin:

Kuva

Hommasta kohta 5v aikaa joten en muista muuttiko mitään, mutta kotisivumerkinnästä päätellen mitään merkittävää muutosta ei tullut.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jari!
Viestit: 18
Liittynyt: 24 Loka 2008, 21:58

Re: sh9

Viesti Kirjoittaja Jari! »

Irtoaako noista lyijyhyytelöakuista riittävästi virtaa sähköavun pyörittämiseen?

Speksien mukaan kyllä, mutta pienimmän 1.2 Ah:n akun kokeilu oli pettymys, kun se ei jaksanut edes vajaata ampeeria puskea ajovaloon. Kuitenkin speksi lupaa muistaakseni jonkun kaksinumeroisen maksimivirtamäärän. Ehkä tuossa akkuyksilössä oli jotain vikaa.

Joutilas
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 241
Liittynyt: 02 Maalis 2009, 20:07

Re: sh9

Viesti Kirjoittaja Joutilas »

Jari! kirjoitti:

Speksien mukaan kyllä, mutta pienimmän 1.2 Ah:n akun kokeilu oli pettymys, kun se ei jaksanut edes vajaata ampeeria puskea ajovaloon. Kuitenkin speksi lupaa muistaakseni jonkun kaksinumeroisen maksimivirtamäärän. Ehkä tuossa akkuyksilössä oli jotain vikaa.

Puskiko laisinkan?
Ampeerin virralla täystehoisella 1,2Ah:n akulla purkuaika saattaisi olla jotain 40 min, jolloin ollaan jo huomattavasti alle nimellisjännitteen.

Heikkouden vaikutelmaa saattaa lisätä sekin, että jännitteen aleneminen vaikuttaa ratkaisevasti valotehon heikkenemiseen.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: sh9

Viesti Kirjoittaja jori »

irakas kirjoitti:

Ope on sitä mieltä, että päärungon T-risteyksen tukevoittamiseksi siihen kannattaisi hitsata molemmin puolin 2 mm kolmionmuotoiset teräslevyt (kanttiinsa n. 150 mm), joiden reunat olisivat jäykistyksen lisäämiseksi kantattu kaarelle. Kun tuo painon lisääntyminen kammoksuttaa, olen pähkäillyt olisivatko ylipäänsä tarpeen tai, jos tekisin ne vain 1,5 mm paksuisesta levystä.

Kyllähän tuo jäykkyyttä lisää, varsinkin jos se diagonaalireuna on kantattu, mutta ihan varma en ole onko koko tuki tarpeen. Saman asian ajaisi kevyemmällä rakenteella pelkkä diagonaalinen latan- tai langan pätkä. Minä kyllä jättäisin pois kokonaan silläkin uhalla, että siihen joutuu myöhemmin laittamaan jäykkärin. Eihän noissa kaupallisissa nuijapäämalleissakaan ole moisia jäykistimiä ja polkemisvoiman epäsymmetrinen kuormitus on noinkin suurelle putkelle aika mitätön riesa. Vinot rotvallinreunan ylitykset tietysti kuormittavat liitosta rajummin, mutta siinäkin jousto on pelkästään hyödyksi.

Milloinkas sinun hitsausiltasi on. Ehtiikö maanantaina palata asiaan, kun pääsen työmaalla tarkistamaan tuon rakenteen jännitykset ja jäykkyyden. Ja se näyttely, missäs se on ja milloin auki. Olen nimittäin menossa pääsiäisen tienoilla Jyväskylästä ohi Kajaanin suuntaan. Voisin vilkaista pyöräsi, jos näyttely on tuolloin auki.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: sh9

Viesti Kirjoittaja jori »

Joutilas kirjoitti:
Jari! kirjoitti:

Speksien mukaan kyllä, mutta pienimmän 1.2 Ah:n akun kokeilu oli pettymys, kun se ei jaksanut edes vajaata ampeeria puskea ajovaloon. Kuitenkin speksi lupaa muistaakseni jonkun kaksinumeroisen maksimivirtamäärän. Ehkä tuossa akkuyksilössä oli jotain vikaa.

Puskiko laisinkan?
Ampeerin virralla täystehoisella 1,2Ah:n akulla purkuaika saattaisi olla jotain 40 min, jolloin ollaan jo huomattavasti alle nimellisjännitteen.

Heikkouden vaikutelmaa saattaa lisätä sekin, että jännitteen aleneminen vaikuttaa ratkaisevasti valotehon heikkenemiseen.

Varsinkin ledivaloilla virta laskee todella rajusti jännitteen laskiessa. Moottori ei ole tässä mielessä ollenkaan niin ronkeli.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: sh9

Viesti Kirjoittaja irakas »

jori kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Ope on sitä mieltä, että päärungon T-risteyksen tukevoittamiseksi siihen kannattaisi hitsata molemmin puolin 2 mm kolmionmuotoiset teräslevyt (kanttiinsa n. 150 mm), joiden reunat olisivat jäykistyksen lisäämiseksi kantattu kaarelle. Kun tuo painon lisääntyminen kammoksuttaa, olen pähkäillyt olisivatko ylipäänsä tarpeen tai, jos tekisin ne vain 1,5 mm paksuisesta levystä.

Kyllähän tuo jäykkyyttä lisää, varsinkin jos se diagonaalireuna on kantattu, mutta ihan varma en ole onko koko tuki tarpeen. Saman asian ajaisi kevyemmällä rakenteella pelkkä diagonaalinen latan- tai langan pätkä. Minä kyllä jättäisin pois kokonaan silläkin uhalla, että siihen joutuu myöhemmin laittamaan jäykkärin. Eihän noissa kaupallisissa nuijapäämalleissakaan ole moisia jäykistimiä ja polkemisvoiman epäsymmetrinen kuormitus on noinkin suurelle putkelle aika mitätön riesa. Vinot rotvallinreunan ylitykset tietysti kuormittavat liitosta rajummin, mutta siinäkin jousto on pelkästään hyödyksi.

Milloinkas sinun hitsausiltasi on. Ehtiikö maanantaina palata asiaan, kun pääsen työmaalla tarkistamaan tuon rakenteen jännitykset ja jäykkyyden. Ja se näyttely, missäs se on ja milloin auki. Olen nimittäin menossa pääsiäisen tienoilla Jyväskylästä ohi Kajaanin suuntaan. Voisin vilkaista pyöräsi, jos näyttely on tuolloin auki.

Jori

Hitsausillat ovat tiistaisin. Siis ensi tiistaina 7.4. ja viimeinen seuraavana tiistaina 14.4.

Se oppilastöiden näyttely on Vaajakosken keskustassa kirjasto-kansalaisopistotalolla, Urheilutie 36 b, ja se on avoinna 20.4.–26.4, ma–pe 11–20, la ja su 11–15. Oli vähän kummalista, kun työt piti viedä jo perjantaina 27.3.

Siis näyttely ei valitettavasti ole vielä avoinna pääsiäisen aikoihin, mutta, jos soittelet minulle (050 36 96 123), voisin mahdollisesti järjestää tutun vahtimestarin avulla nojakkeihin tutustumisen. Kirjasto-opistotalo on kivenheiton päässä verstaastani, jonne voitaisiin myös poiketa ja korjata ehkä mahdolliset vielä piilossa olevat mokat rakenteilla olevasta sh9:stä.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: sh9

Viesti Kirjoittaja irakas »

jviirret kirjoitti:

Eli tämmöiset kuin omaani aikoinaan laitoin:

Kuva

Hommasta kohta 5v aikaa joten en muista muuttiko mitään, mutta kotisivumerkinnästä päätellen mitään merkittävää muutosta ei tullut.

Jukka

Joo tuohon tapaan, tosin ajatus oli tehdä reunajäykistetyt levyt liitoksen ylä ja alapintaan.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: sh9

Viesti Kirjoittaja Pastori »

irakas kirjoitti:
jori kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Olen nimittäin menossa pääsiäisen tienoilla Jyväskylästä ohi Kajaanin suuntaan. Voisin vilkaista pyöräsi, jos näyttely on tuolloin auki.
Jori

Siis näyttely ei valitettavasti ole vielä avoinna pääsiäisen aikoihin, mutta, jos soittelet minulle (050 36 96 123), voisin mahdollisesti järjestää tutun vahtimestarin avulla nojakkeihin tutustumisen. Kirjasto-opistotalo on kivenheiton päässä verstaastani, jonne voitaisiin myös poiketa ja korjata ehkä mahdolliset vielä piilossa olevat mokat rakenteilla olevasta sh9:stä.
Sakari

Mikäli pidätte miitinkiä, niin pistäkää mulle yv:nä viesti ajankohdasta. Jos vaikka ollaan Jyväskylässä silloin (lasten mummo ja pappa on sieltä Vaajakoskelta), niin voisi käydä ihmettelemässä samalla kertaa.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: sh9

Viesti Kirjoittaja irakas »

Joo, ilmoitellaan, jos homma onnistuu.

Lähdekorven Seppo lähetti viestiä edullisesta (vain 55 €) apumoottorista, joka löytyy sivulta:
http://tncscooters.com/product.php?sku=106115

Tuntuisi aika sopivalta sh9:ään, mutta eipä olekaan tuossa firmassa tällä hetkellä saatavissa. :(

Täältä löysin lisää: http://tncscooters.com/partsdb.php?clas ... or%20Parts

Ovat monet 24 V. Miten se vaikuttaa akkuihin ja mikähän noista olisi spivin?

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

SH pyöriä katsomaan

Viesti Kirjoittaja jori »

Menomatkalla aikaa lienee vähän niukalti perjantai iltana, mutta maanantaina paluumatkalla saattaisi olla sopiva hetki pysähtyä hetkeksi vaikka katsomaan nojapyörätaidetta. Perhe on mukana, joten kovin pitkää sessiota ei ole mahdollisuus järjestää, mutta jotain kuitenkin. Tarkoitus on lähteä Kajaanista ajelemaan kotia kohti puolilta päivin, joten joskus iltapäivällä ensi maanantaina olisi oivallinen aika. Soitan tietenkin lähempänä, kun tiedän tarkemman ajan.

Jori (0400 965049)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin