SH9

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: sh9

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Uskoisin että tuo poikkiputki ainakin kestää. Mulla oli takaveto deltassa se 50x50x1,5 tai 45x45x2 putkea. Python trikessä poikki putki on samaa kuin haarukatkin (30x20x1,5), mutta siinähän takapyörillä on paljon vähempi painoa.
Haarukkaputket mulla sen sijaan on olleet korkeammalla profiililla(30 ja 35mm) ja silti ulkokurvin rengas tuntuu kaarteessa "taittuvan alle". Jos nyt tekisin jotakin delta tyylistä, niin tekisin takaosan Lightfootin "maitokärry" tyylillä:

Kuva

Eli haarukkaputket renkaan ohi ja poikkiputki ihan taakse. Rakenne tuskin raskaampi, kun voi käyttää ohuempaa putkea.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: sh9

Viesti Kirjoittaja irakas »

Muutin sh9:n peräpäätä:

Kuva

Samankokoiset pyörät sen takia, että pitkällä matkalla käy samat varakumit kaikkiin pyöriin ja onhan pienemmät pyörät kevyemmätkin. Peräkotelo on 2 mm ohutviiluvaneria.

Viimeksi muokannut irakas, 18 Joulu 2008, 15:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: sh9

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Näyttää siltä että sormet osuu väliakselin rattaaseen ohjaustankoa käännettäessä? Tämän vuoksi minulla on deltatrikessä väliakseli poikkiputken takapuolella. Toimii kun vaihtaja on väliakselilla kuten sinulla näyttää olevan.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: sh9

Viesti Kirjoittaja irakas »

Jarcco kirjoitti:

Näyttää siltä että sormet osuu väliakselin rattaaseen ohjaustankoa käännettäessä? Tämän vuoksi minulla on deltatrikessä väliakseli poikkiputken takapuolella. Toimii kun vaihtaja on väliakselilla kuten sinulla näyttää olevan.

Sivukuvasta näkyy, että ohjaustanko on sevästi ylempänä väliakselia ja, kun etupyörä kääntyy välitangon välityksellä, voi ohjaustangon säätää kääntymään aika vähän.

Väliakseli on helppo kiinnittää pitkittäiseen runkoputkeen. Ketjun kuljetuksen helpottamiseksi siirrän väliakselia hiukan alemmaksi runkoputkesta.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: sh9

Viesti Kirjoittaja irakas »

Olen kehitellyt sh9:ää eteenpäin:

Kuva

Mitenkähän tuohon sopisi osoitteessa: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/E-Electr ... ingPayment

oleva moottori MY 68 / 24V / 120 W / 2750 RPM / 7,5 A-8 A ? Olisi ainakin kovasti edullinen ja pärjäisin enemmän vakio-osilla. Täytyisikö laittaa moottorin akselin ja ketjun hammasrattaan välille välitysrattaistoa vai pärjäisikö ketjun hammasrattaiden kokojen avulla sopivasta välityksestä? Kuinkahan pitkälle riittää moottorissa vääntöä pienemmillä kierroksilla?

Sivukuvasta jäi pois ketju moottorin ja takapyörän väliltä. Moottorin akselilla on mahdollisimman pieni ketjuratas ja pyörän akselilla suuri, mutta kuinkahan suuri tarvitaan?

Sakari

Viimeksi muokannut irakas, 05 Tammi 2009, 17:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: sh9

Viesti Kirjoittaja jori »

irakas kirjoitti:

Mitetekähän tuohon sopisi moottori MY 68 / 24V / 120 W / 2750 RPM / 7,5 A-8 A ? Olisi ainakin kovasti edullinen ja pärjäisi enempi vakio-osilla. Täytyisikö laittaa moottorin akselin ja ketjun hammasrattaan välille välitysrattaistoa vai pärjäisikö ketjun hammasrattaiden kokojen avulla sopivasta välityksestä? Kuinkahan pitkälle riittää moottorissa vääntöä pienemmillä kierroksilla

120W/288rad/s = 0,42Nm (288rad/s = 2750rpm/60s/min x 2 x pii)
moottori antaa siis 8 A virralla 0,42Nm väännön. Suuremmalla virralla antaa suuremman väännön, mutta käämien kuumeneminen rajoittaa nimellisvirtaa suurempien virtojen käyttöä vain hetkellisiin tarpeisiin.
406mm +rengas 2x47 mm = 500 mm takapyörälle laskettuna 0,42Nm/0,25m = 1,7N työntövoima.
Jotta saisit tuosta nimellisestä 120W tehosta hyötyä, täytyisi sinun välittää moottorin pyörimisnopeus takapyörälle summittain välityssuhteella 1:20. Tällöin työntövoimaa olisi reilut 30 N, joka vastaisi sinun tapauksessasi noin 3% mäen kevennystä. Nimellinen nopeus olisi tällöin noin 13 km/h. Pienempi välityssuhde veisi tasaisella kovemmin, mutta jyrkässä ylämäessä, kun nopeus putoaa pitkäksi aikaa alle tuon 13 km/h, virrat nousevat yli nimellisen 8A ja on vaara moottorin palamisesta.
Vääntö on riippuvainen oikeastaan vain moottorin läpi menevästä virrasta, joten hitaammalla nopeudella ajettaessa täytyy syötettävää jännitettä alentaa, jotta virtarajaa ei ylitetä ja moottorin käämi pala. Toisaalta esim. 12 Voltilla em. moottori antaa vain 60 W tehon tuolla 8 Ampeerin virralla, joten välityksiä tarvitaan reilusti.
1:20 välitys on aika vaikea saavuttaa yhdellä ratasparilla muuten, kuin hyvin pienellä ketjulla. Oletetaan, että saat mahtumaan takapyörän kylkeen n. 400 mm rattaan. 1:20 välitussuhdetta vastaten tarvitset siis 20 mm rattaan moottorin päähän. Tällainen ketjupyöräpari olisi mahdollinen 6mm lenkkivälillä varustetulla ketjulla. Pienessä rattaassa olisi siis 10 (20mm*pii=62mm/6mm) hammasta ja suuressa noin 10 x 20 = 200 hammasta. Kuuden millin teollisuusketjua saa kyllä kaupasta ja pienemmän rattaankin varmasti, mutta 200-piikkisen joutunet teettämään jossain laserpajalla. Ketjuvoimat pienenevät välityssuhteen suuretessa, joten 6mm ketju kestää kyllä hyvin, vaikka onkin pienen näköistä.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: sh9

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Koska sähkömoottoreillakin on oma optimikierrosnopeutensa (kuten Jorin tekstistä ilmenee), voi olla järkevää ajaa moottorilla poljinkampiakselia ja antaa pyörässä jo valmiiksi olevan vaihteiston hoitaa nopeuden mukaan muuttuvan välityksen säädön. Tällöin välitystä säätelee näppärä ajotietokone eli kuskin aivot. Yksi tällainen valmistuote on Stokemonkey.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: sh9

Viesti Kirjoittaja jori »

Teemu Kalvas kirjoitti:

Koska sähkömoottoreillakin on oma optimikierrosnopeutensa (kuten Jorin tekstistä ilmenee), voi olla järkevää ajaa moottorilla poljinkampiakselia ja antaa pyörässä jo valmiiksi olevan vaihteiston hoitaa nopeuden mukaan muuttuvan välityksen säädön. Tällöin välitystä säätelee näppärä ajotietokone eli kuskin aivot. Yksi tällainen valmistuote on Stokemonkey.

Totta tuokin, mutta sähkömoottori ei ole ihan niin ronkeli optimikierrosten suhteen, kuin kuski. Varsinkin, jos jännitettä voi ajon aikana säädellä. Tämän kampikoneiston, tai yleesäkin polkemalla liikkuvan ketjun käyttämien apumoottorin välitystienä on periaatteessa hyvä idea, tosin sähkömoottorin kannalta kampien kierrosluku on yli kolme kertaa takapyörääkin hitaampi ja siis sähkömoottorin kannalta vieläkin hankalampi. Sähkömoottorista on helppo tehdä kevyt ja tehokas, jos voi käyttää suuria pyörimisnopeuksia. Hitailla kierroksilla moottorista tulee tehoonsa nähden painava. Jos Sakari laittaisi moottorinsa pyörittämään kampirattaita, täytyisi välityssuhdetta kasvattaa vielä kolmella ja puolella. Tämä toki onnistuu, mutta rakenteesta tulee paljon monimutkaisempi. Samallakin rakenteella voi toki yrittää, mutta kampirattaasta tulisi 200 hampaisen sijaan 700 hampainen ja reilun metrin halkaisijainen. :shock:

Tuosta linkistä voi havaita, että moottorina käytetään tavanomaisen napamoottorin oloista laitetta ja sen nopeus on välitetty kutakuinkin takapyörän keskimääräiselle nopeudelle. Tavanomaiseen napamoottoriin nähden tulee lisärakenteita: yksi ketju, kaksi ratasta ja moottorin pukki ketjun kiristäjineen. Tällä saavutetaan se, että sähkömoottoria voidaan käyttää haluttaessa lähellä sen teoreettista maksimitehoa. Toisaalta, jos käytössä on jännitteen säädin, moottoria voi käyttää alhaisella virralla ja siis paremmalla hyötysuhteella. Osa hyötysuhteesta menetetään ylimääräisessä ketjuvälityksessä osa palautuu takaisin vähäisempinä häviöinä käämeissä. :?

Sanoisin, että nämä apumoottorit saadaan toimimaan kunnolla vasta sitten, kun joku ihan tosissaan suunnittelee raudattoman = kevyen suurihalkaisijaisen apumoottorin polkupyörään. Tuulivoimaloiden generaattoreissa on tällä hetkellä fysiikka mielessä sama ongelma -teholuokka on vaan 10000-kertainen. Tuulivoimalassa tavallaan liian hiljaa pyörivä akselin liike yritetään muuttaa sähkövirraksi niin kevyellä rakenteella kuin mahdollista. Polkupyörässä sama tilanne toisin päin. Sähkö muutetaan liian hitaaksi pyörimisnopeudeksi mahdollisimman kevyellä rakenteella. Tuulivoimalassa keveyden merkitys on kertautumisessa. Massa maksaa jo sellaisenaan, ja varsinkin silloin, kun se täytyy ripustaa satametrisen tornin huippuun. Tarvitaan tukevampi torni ja tukevampi perustus, suuremmat nosturit ja kuljetuskustannukset paremmat tiet perille ym. Jokainen kilo siellä ylhäällä kertautuu alarakenteissa ja rakentamisessa.
Arvaisin, että tuulivoimalan generaattorirakenteita pienentämällä löytyy se oikea tapa kevytajoneuvojen moottorirakenteisiin. Nykyiset ovat kamalia, eikä niitä ole edes yritetty tehdä kevyiksi.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: sh9

Viesti Kirjoittaja irakas »

Kylläpä tuli taas tuhti annos tietoa. Arkkitehdin koulutuksella ja pelkällä jo osittain unohtuneella oppikoulun fysiikalla tahtoo nuo newtonit ym. mennä yli hilseen ja siksipä on hienoa saada suorat vinkit miten homma pitäisi hoitaa.

Tuo Teemun esittämä kampikeskiöveto ei senkään takia oikein lämmitä, kun sekä polkijan että moottorin veto kohdistuisi vain toiseen takapyörään ja sellainenhan vääntäisi vastamäessä etupyörää entistä enemmän sivulle. Olisi laitettava molemmat takapyörät vetämään ja tasauspyörästö ja sehän olisi kotirakentajalle aikaisemmin mainittujen lisäksi taas uusi ongelma. Nythän on ollut ideana, että toisessa takapyörässä on kaura- ja toisessa sähkömoottori.

Jorin ehdottama 6 mm ketju ja rattaat tuntuu ihan mahdolliselta. Keuruulla taitaa olla firma joka tekee laserleikkausta. Täytyy ottaa selvää. Toivottavasti ei ole kovin kallista lystiä! :roll:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: sh9

Viesti Kirjoittaja irakas »

sh8 tuli valmiiksi tänään. Tuntuu toimivan aika hyvin.

Olen aloittamassa sh9:n rungon tekoa. Sain hankituksi käytetyn Nishiki-maastopyörän, jonka jousitettu etuhaarukka vaikuttaa hyväkuntoiselta. Miten on kannattaisiko tällaiseen Kettelwiesel-tyyppiseen nojakkiin laittaa etujousitusta. Olisiko siitä mitään hyötyä? :roll:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: sh9

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kaipaatko/kaipasitko snake 1:een etujousitusta? Tässä sama paino jakauma ja eturenkaan sijainti kuljettajaan nähden.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: sh9

Viesti Kirjoittaja irakas »

Joo, tässä on painoa takapyörillä vielä enemmänkin kuin Snake 1:ssä, jossa en kyllä tosiaan etujousitusta ole kaipaillut. Tuli nyt just mieleen, että, jos saisi onnistumaan jousituksen takapyöriin. Laittaisi nivelen päärunkoputken ja poikkiputken liitokseen. Mutta taitaa mennä vaikeaksi ja paino lisääntyy.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: sh9

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

En kaivannut omassa delta-pyörässä jousitusta ollenkaan. Takarunko oli rakenteeltaan joustava ja tärskyt puolittuu kun istuu pyörien välissä eikä kohdalla kuten 2-pyörissä tai tadpolessa. Siitä tulikin mieleen että kiinnittyykö sh9:n eturunko takaosaan vain haarukoiden sivusta eli yhdestä pisteestä per puoli? Mahtaako liitos kestää kun haarukkaputket ovat kovin ohuet?

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: sh9

Viesti Kirjoittaja irakas »

Vaakahaarukkaputki on 22 x 1,5 mm. Päärunko ei kiinnity pelkästään yhdestä pisteestä haarukoihin, vaan juuri lujuuden lisäämiseksi ovat pystysuuntaiset haarukat, joita yhdistävä vaakatanko tukee myös istuimen yläpäätä. Mahdollisesti kannattaa tuon vaakatangon ja päärunkoputken välille laittaa niitä yhdistävät tukitangot, ettei jää liikaa rasitusta istuimelle. Ja muutenkin rakenne tukevoituu. Vaikka näin:
Kuva

Mutta enpä ole ollenkaan varma onko rakenne riittävän kestävä. Painoa, kun yrittää koko ajan pitää kurissa.

Enpä löytänyt kuvankäsittelyohjelmastani (Microsoft Photo Premium 10) työkalua, jolla olisi vainut piirtää ympyrän kehän. Olisin suurentanut oikeanpuoleisen takapyörän hammasrattaan 300 mm:n kokoiseksi.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: sh9

Viesti Kirjoittaja jori »

irakas kirjoitti:

Vaakahaarukkaputki on 22 x 1,5 mm. Päärunko ei kiinnity pelkästään yhdestä pisteestä haarukoihin, vaan juuri lujuuden lisäämiseksi ovat pystysuuntaiset haarukat, joita yhdistävä vaakatanko tukee myös istuimen yläpäätä. Mahdollisesti kannattaa tuon vaakatangon ja päärunkoputken välille laittaa niitä yhdistävät tukitangot, ettei jää liikaa rasitusta istuimelle.

Hauskasti näyttää ravikärryltä tuo takapään putkisto. Se on hieno viittaus edessä polkevaan Kimo-oriin. :)
Näin tuotesuunnittelua opettavana hiukan juilii noiden liitosten määrä. Teollisen tuotteen hinta muodostuu aika pitkälle niistä. Tässähän on kuitenkin enemmän kyse taide-esineestä, joten älä sinä siitä murehdi, jos tuntuu, että jaksat hitsailla. Jos noita kuitenkin tehtäisiin useampia, pitäisi tuo ravikärryviittauskin tehdä vähemmillä elementeillä.

Tein viime vuoden puolella muutamia jäykkyys- ja lujuuskokeiluja tietokonemalleilla tuon peräpään haarukoiden tapaisesta rakenteesta ilman noita pystyhaarukoita. Minäpäs kaivan ne huomenna esiin ja laitan näkyville. Niissä näytti tulevan varsinkin jäykkyydessä sisemmän ja ulomman haarukkapiikin kesken helposti isoja eroja, jokta johtavat kuoppaisella tiellä ylimääräisiin takapyörien sivukuormituksiin. Muistaakseni löysin rakenteen, jossa tältä välttyi.

Löysin yhdestä luettelosta rullaketjua 4 mm jakovälillä! Muuten täydellinen ketju apumoottoriisi, mutta ketjun hinta oli 6 milliseen verrattuna yli 20-ketainen. :shock:

Palaan asiaan lähipäivinä.
Meilläpä on päivän pituus jo kahdeksan ja puoli tuntia. 8)
Jori
PSst. Ylänäkymästä puuttuu ylimmäinen haarukkaputki.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin