Sivu 1/11

SH9

Lähetetty: 06 Marras 2008, 21:40
Kirjoittaja irakas
SH9 16.01.2011.jpg
SH9 16.01.2011.jpg (166.55 KiB) Katsottu 3156 kertaa

[attachment=1]SH9.jpg[/attachment]

Tässä ensimmäinen luonnos Kettwiesel-tyyppisestä deltasta, sh9:stä:

Kuva

sh9 on tarkoitettu pitkän matkan nojakiksi vetämään ylös alas mäkiä raskasta peräkärryä/asuntovaunua. Etupyörä 20" ja takapyörät 26". Toinen takapyörä on polkemalla vetävä ja toiseen on tarkoitus asentaa napamoottori.

Pituutta olen joutunut rajoittamaan 2 metriin sen takia, että en muuten saisi sitä kuljetettua tavarahississä, jota joudun käyttämään kuljetuksiin. Tuo akselinväli, joka unohtui kuvasta on on 1420 mm.

Kaikki kannanotot puolesta ja vastaan ovat tervetulleita :mrgreen:

Varsinkin odottaisin ehdotuksia hammasrattaiden pykälämääriksi :?:

Sakari


Re: sh9

Lähetetty: 06 Marras 2008, 23:49
Kirjoittaja jori

Näitähän tulee vauhdilla :!:

Huomioipa ketjuvoimat väliakselilta takapyörälle. Tarvinnee tangon väliin. Pärjäät kahdella vaihteen siirtäjällä, kun keskität vaihteet takapyörän väliakselin välille. Kampikeskiöltä väliakselille riittää suora pari, eikä eturattaan tarvitse olla hirmuisen suuri, koska väliakselilla ketjunopeutta lisätä tai vähentää. Väliakseli mahdollistaa lähes mielivaltaisen suuren välitysalueen.

Jori


Re: sh9

Lähetetty: 07 Marras 2008, 07:03
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:

Pituutta olen joutunut rajoittamaan 2 metriin sen takia, että en muuten saisi sitä kuljetettua tavarahississä, jota joudun käyttämään kuljetuksiin. Tuo akselinväli, joka unohtui kuvasta on on 1420 mm.

Oisko ihan mahdoton ajatus sijoittaa kampia emäputken etupuolelle, kuten clwb:ni ( http://www.omanetti.fi/ninajukk/clwb.htm ). Kokonais pituus lyhenisi helposti 20cm. Haittapuolena rajoittunut kääntökulma polkiessa.
Noin takapainoisena tuskin vakio 26" vanteet kestävät vauhdikasta kaarreajoa :roll:

Jukka


Re: sh9

Lähetetty: 07 Marras 2008, 09:25
Kirjoittaja tavasti
irakas kirjoitti:

Tässä ensimmäinen luonnos Kettwiesel-tyyppisestä deltasta, sh9:stä:

Sakari on alkanut tehtailla pyöriä jo sellaisella vauhdilla ettei ehdi edes keksiä nimiä niille!

Jos napamoottoria haikailet, niin tietääkseni markkinoiden halvin setti on tämä: http://akku-bike.de/Produkte1.html
Laadusta ei ole mitään käsitystä.


Re: sh9

Lähetetty: 07 Marras 2008, 10:52
Kirjoittaja jviirret
tavasti kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Tässä ensimmäinen luonnos Kettwiesel-tyyppisestä deltasta, sh9:stä:

Sakari on alkanut tehtailla pyöriä jo sellaisella vauhdilla ettei ehdi edes keksiä nimiä niille!

Vain taivas on rajana kun hitsaamaan oppii :lol:

Jukka


Re: sh9

Lähetetty: 07 Marras 2008, 11:22
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:

Näitähän tulee vauhdilla :!:

Huomioipa ketjuvoimat väliakselilta takapyörälle. Tarvinnee tangon väliin. Pärjäät kahdella vaihteen siirtäjällä, kun keskität vaihteet takapyörän väliakselin välille. Kampikeskiöltä väliakselille riittää suora pari, eikä eturattaan tarvitse olla hirmuisen suuri, koska väliakselilla ketjunopeutta lisätä tai vähentää. Väliakseli mahdollistaa lähes mielivaltaisen suuren välitysalueen.

Jori

Ajattelin niin, että välitangon korvaa takapyörän haarukan varsi, johon väliakselin vasen pää kiinnitetään tukevasti.

jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Pituutta olen joutunut rajoittamaan 2 metriin sen takia, että en muuten saisi sitä kuljetettua tavarahississä, jota joudun käyttämään kuljetuksiin. Tuo akselinväli, joka unohtui kuvasta on on 1420 mm.

Oisko ihan mahdoton ajatus sijoittaa kampia emäputken etupuolelle, kuten clwb:ni ( http://www.omanetti.fi/ninajukk/clwb.htm ). Kokonais pituus lyhenisi helposti 20cm. Haittapuolena rajoittunut kääntökulma polkiessa.
Noin takapainoisena tuskin vakio 26" vanteet kestävät vauhdikasta kaarreajoa :roll:

Jukka

Niin meinasin ensin tehdäkkin, mutta sitten ajattelin, että tuleekohan kiikkerä, kun kallistuksia ei ole.

Varmaan tosiaan kannattaa yrittää hankkia tukevammat vanteet.

tavasti kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Tässä ensimmäinen luonnos Kettwiesel-tyyppisestä deltasta, sh9:stä:

Sakari on alkanut tehtailla pyöriä jo sellaisella vauhdilla ettei ehdi edes keksiä nimiä niille!

Jos napamoottoria haikailet, niin tietääkseni markkinoiden halvin setti on tämä: http://akku-bike.de/Produkte1.html
Laadusta ei ole mitään käsitystä.

Varteenotettava ehdotus. Siinähän tulisi mukana tukevampi vannekin. :)

jviirret kirjoitti:
tavasti kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Tässä ensimmäinen luonnos Kettwiesel-tyyppisestä deltasta, sh9:stä:

Sakari on alkanut tehtailla pyöriä jo sellaisella vauhdilla ettei ehdi edes keksiä nimiä niille!

Vain taivas on rajana kun hitsaamaan oppii :lol:

Jukka

Näin taitaa olla. :D

Hitsaamalla tekee monta runkoa samassa ajassa kun yhtä puurunkoista. Ehkä tärkein pointsi metallirunkoisen eduksi on rungon jäykkyys. Mahdollisesti puurunkoisten vemputusherkkyys johtuu puurungon joustavuudesta. :roll:

Sakari


Re: sh9

Lähetetty: 07 Marras 2008, 11:40
Kirjoittaja Jarcco

16" etupyörästä olisi tuossa pelkkää etua, lyhyempi ja kevyempi runko, alempi keskiö, enemmän painoa etupyörälle.


Re: sh9

Lähetetty: 07 Marras 2008, 15:45
Kirjoittaja jori
irakas kirjoitti:

Ajattelin niin, että välitangon korvaa takapyörän haarukan varsi, johon väliakselin vasen pää kiinnitetään tukevasti.

Joo sori, en huomannut sitä kuvassa. Pitänee nöyrtyä olemaan keski-ikäinen ja käyttää lukulaseja. :oops:
Jori


Re: sh9

Lähetetty: 07 Marras 2008, 18:42
Kirjoittaja Mustasudenkorento

Jälleen mielenkiintoinen projekti seurattavaksi...
Itsellä tarkoitus toteuttaa vastaava valmiista 3 pyörästä, jos sen vain vkloppuna saan käsiini.
Pitää pikapikaa saada joku 3 pyöräinen kulkine, jotta ei tarvitse kävellä töihin..


Re: sh9

Lähetetty: 08 Marras 2008, 11:32
Kirjoittaja jviirret

Chopperifoorumilta nappasin tämmöisen linkin, jos jotakin kiinnostaa nuo triken osat:

http://www.choppersus.com/store/categor ... its-Parts/

Jukka


Re: sh9

Lähetetty: 08 Marras 2008, 11:55
Kirjoittaja irakas

Juuripa tällaista olen etsinyt:

Kuva

Löytyisiköhän vastaavaa rataspakalla?

Sakari


Re: sh9

Lähetetty: 08 Marras 2008, 12:47
Kirjoittaja Jarcco

Tuolta sivulta löytyy:
http://www.bikepartsusa.com/bikeparts/c ... rike_parts
Adapteri jolla vanhanmallisen kierrekiinnitteisen (vasen) Kuva
rataspakan voi kiinnittää 15 mm akseliin:
http://www.bikepartsusa.com/bikeparts/i ... rike_parts#
Minulla olisi myös tangonpätkä johon on koneistettu kyseinen kierre. Siitä saisit tehtyä adapterin koneistamalla sopivan reiän akselille. Edit, Siihen olikin tehty myös M20x1 sisäkierre joten vaatii väliholkin jotta käy esim. 15 mm akselille.


Re: sh9

Lähetetty: 09 Marras 2008, 10:11
Kirjoittaja irakas

Kiitos Jarcco tiedoista ja tarjouksesta! Olin ajatellut tehdä väliakselin paksuhko seinäisestä putkesta painon keventämiseksi. Tässä voi rauhassa asiaa miettiä, kun on sh8:n tekeminen vielä pahasti kesken ja tuon sh10:kin voisi aika pian suhaista ja pistää myyntiin varojen hankkimiseksi. :) Kun meni tuo Wolkin niin helposti kaupaksi.

Isille hyvää Isän päivää!

Sakari


Re: sh9

Lähetetty: 27 Marras 2008, 22:13
Kirjoittaja irakas

Muutin sh9:n runkorakennetta:

Kuva

Liekö tuollainen rakenne kestäisi? Ajattelin, että takahaarukat, joihin 50,8 x 1,5 mm suora, poikittainen runkoputki hitsataan, olisivat 25 x 1,5 mm pyöröputkea. Näin tehden olisi rakenne yksinkertaisempi ja helpompi tehdä. Aikaisemmassa kuvassa em. liitoskohta oli lähempänä takapyörän akselia. Kaikki rasitus ei keskity tuohon liitoskohtaan, koska istuimen yläosa tukeutuu takapyörille. Vai tarvitsisikohan laittaa vetotanko takapyörien välille? Se toimisi myös tavaratelineen osana.

Sakari


Re: sh9

Lähetetty: 28 Marras 2008, 08:22
Kirjoittaja tavasti

Tuo keskellä runkoa oleva ketjun kiristin/vaihtaja epäilyttää. Pienikin monttu, tai reunakivi, niin se osuu maahan?