Sivu 1/3

sh10

Lähetetty: 07 Marras 2008, 08:08
Kirjoittaja irakas

Kun satuin löytämään Kuusakosken romuvarastolta täysjousitetun 26" 2-pyöräisen pystypyörän, tein siitä tällaisen nojakkisuunnitelman:

Kuva

Sakari


Re: sh10

Lähetetty: 11 Marras 2008, 10:59
Kirjoittaja irakas

Edellä olevassa kuvassa ovat pyörät 26". Ajattelin keskiön ja istuinkorkeuden madaltamiseksi muuttaa eteen 20" pyörän lyhentämällä myös haarukan varsia. Etupään nyökähtäessä alas jäisi positiivista jättöä vain 25 mm. (siis ohjausakselin linja on tienpinnassa 25 mm etupyörän akselin kautta kulkevan normaalin edessä)

Mitä arvelette? Riittääkö se, ja miten se vaikuttaa pystyssä pysymiseen? Vai pitäisikö runko katkaista ohjausakselin takaa tehdä siihen kulmaa ja jättöä siten suurentaa?

Sakari


Re: sh10

Lähetetty: 11 Marras 2008, 16:10
Kirjoittaja jori
irakas kirjoitti:

Edellä olevassa kuvassa ovat pyörät 26". Ajattelin keskiön ja istuinkorkeuden madaltamiseksi muuttaa eteen 20" pyörän lyhentämällä myös haarukan varsia. Etupään nyökähtäessä alas jäisi positiivista jättöä vain 25 mm. (siis ohjausakselin linja on tienpinnassa 25 mm etupyörän akselin kautta kulkevan normaalin edessä)

Mitä arvelette? Riittääkö se, ja miten se vaikuttaa pystyssä pysymiseen? Vai pitäisikö runko katkaista ohjausakselin takaa tehdä siihen kulmaa ja jättöä siten suurentaa?

Sakari

Paljon helpompi tapa suurentaa jättöä on kääntää etuhaarukka takaperin. Saat 30 mm lisää jättöä, mikä riittää oikein hyvin tässä tapauksessa. Lisäksi kääntämällä haarukan toisin päin siirtyy etupyörä hiukan taaemmas, mikä lisää tilaa jaloille ja haarukan liukuholkit kuluvat nyt kulumattomalta puolelta. :)
Älä turhaa lyhennä haarukkaa -se voi sitäpaitsi olla aika työläs operaatio- siirrä sen sijaan istuinta taaksemmaksi, jollioin voit tuoda sitä myös alemmas. Paino siirtyy paremmin suuremman pyörän päälle, jolloin rullaus ja pito paranevat. Jättämällä haarukan varret pitkiksi, siirtyy pienen etupyörän yläosa kauemmas kantapäistä, eikä haittaa niin pahasti u-käännöksissä.
Jori


Re: sh10

Lähetetty: 12 Marras 2008, 09:28
Kirjoittaja irakas

Olipa niin mielenkiintoisia ehdotuksia, että piti piirtää kuva:

Kuva

Ja taitaapa tosiaan toimia. Ainakin on lyhyt , vain 175 cm :)

Sakari


Re: sh10

Lähetetty: 12 Marras 2008, 11:22
Kirjoittaja Mustasudenkorento

eikös tuossa viimeisessä kuvassa pärjäisi yhdellä ketjunohjain rullalla?


Re: sh10

Lähetetty: 12 Marras 2008, 11:42
Kirjoittaja jviirret
Mustasudenkorento kirjoitti:

eikös tuossa viimeisessä kuvassa pärjäisi yhdellä ketjunohjain rullalla?

Aika huonosti, ketju menee joko haarukan ja eturenkaan sivussa raapien niitä tai liian kaukana joustonivelestä jolloin polkeminen aiheuttaa peräpään pomppimista.

Jukka


Re: sh10

Lähetetty: 12 Marras 2008, 19:56
Kirjoittaja irakas

Voisi kai se näin mennä, jos siirtäisi poljinkeskiötä ulospäin keskilinjasta:

Kuva

Ylempää paluurissaa voisi pienentää ja siirtää sitä niin lähelle rungon keskilinjaa kuin mahdollista haarukan ja rungon kainaloon, että ketjujen risteäminen onnistuisi. Tämä on testattava kokeilemalla. Alempanahan on kaksi rissaa rinnakkain.

Korvakkeilla ja hitsauksilla voi tehdä ihmeitä! :mrgreen:

Sakari


Re: sh10

Lähetetty: 12 Marras 2008, 20:11
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:

Voisi kai se näin mennä, jos siirtäisi poljinkeskiötä ulospäin keskilinjasta:

Joo, jos ei käännä samalla kun etuhaarukka tekee joustoliikettä :roll:

Jukka


Re: sh10

Lähetetty: 12 Marras 2008, 22:05
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Voisi kai se näin mennä, jos siirtäisi poljinkeskiötä ulospäin keskilinjasta:

Joo, jos ei käännä samalla kun etuhaarukka tekee joustoliikettä :roll:

Jukka

Nyt taisi mennä jo p:n viilaamiseksi :lol:

Jos hetkellisesti vetoketju hipaisee etupyörää kuopassa ei se taida maailmoita kaataa :mrgreen:


Re: sh10

Lähetetty: 12 Marras 2008, 23:07
Kirjoittaja Mustasudenkorento

heh, noh viirret oli kyllä taas asian ytimessä, minä en taaskaan huomioinut tuota takapään joustoa...
en suunnittele kyllä minkäänlaista joustoa ilman että tarkistutan täällä ensin. lol
säästyy turhalta vaivalta...

hitsi kun ehtisi itsekkin tekemään jotain...


Re: sh10

Lähetetty: 13 Marras 2008, 09:36
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Joo, jos ei käännä samalla kun etuhaarukka tekee joustoliikettä :roll:

Jos hetkellisesti vetoketju hipaisee etupyörää kuopassa ei se taida maailmoita kaataa :mrgreen:

No tekeehän se etuhaarukka joustoliikkeen jo siinä vaiheessa kun kuljettaja istuu ajoneuvon päälle? Vai meinasitko säätää(onko säätöä?) niin jäykäksi, ettei painu ennen kuin osuu johonkin isompaan monttuun?

Nyt pisti tuosta kuvasta silmään tuo etusarvi. Kun se on noin pitkä ja tulee keskiöön ihan eri suunnasta kuin vetopuolen ketju, niin sen on syytä olla melko jämäkkää tavaraa. Varsinkin jos keskiö tulee sivuun keskilinjasta, joka lisää putken punoutumista entisestään. Tai sitten pettää keskiön kiinnitys, jos sarvi on pyöreää putkea, kuten mulla kävi keltaisessa pythonissa ennen kuin korvasin pakoputki klemmarit jämerämmällä kiinnityksellä.

Jukka


Re: sh10

Lähetetty: 13 Marras 2008, 09:45
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Voisi kai se näin mennä, jos siirtäisi poljinkeskiötä ulospäin keskilinjasta:

Joo, jos ei käännä samalla kun etuhaarukka tekee joustoliikettä :roll:

Jukka

Yllä olevassa kuvassa on sellainen virhe, että istuimen ja keskiön väli on 175 mm liian pitkä. Kun keskiötä siirtää tuon matkan lähemmäksi ohjausakselia, ei etupyörä ulotu kuopassakaan käännyttäessä vetävään ketjuun.

Jousitettu etuhaarukka on aika leveä. Jotta vetävä ketju ei ottaisi siihen kiinni, aion hitsata etupuomin vähän vinoon oikealle.

Kun tein tarkan 1:1 piirustuksen, ilmeni, että jättö onkin 90 mm.

Sakari


Re: sh10

Lähetetty: 13 Marras 2008, 21:41
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Joo, jos ei käännä samalla kun etuhaarukka tekee joustoliikettä :roll:

Jos hetkellisesti vetoketju hipaisee etupyörää kuopassa ei se taida maailmoita kaataa :mrgreen:

No tekeehän se etuhaarukka joustoliikkeen jo siinä vaiheessa kun kuljettaja istuu ajoneuvon päälle? Vai meinasitko säätää(onko säätöä?) niin jäykäksi, ettei painu ennen kuin osuu johonkin isompaan monttuun?

Nyt pisti tuosta kuvasta silmään tuo etusarvi. Kun se on noin pitkä ja tulee keskiöön ihan eri suunnasta kuin vetopuolen ketju, niin sen on syytä olla melko jämäkkää tavaraa. Varsinkin jos keskiö tulee sivuun keskilinjasta, joka lisää putken punoutumista entisestään. Tai sitten pettää keskiön kiinnitys, jos sarvi on pyöreää putkea, kuten mulla kävi keltaisessa pythonissa ennen kuin korvasin pakoputki klemmarit jämerämmällä kiinnityksellä.

Jukka

Taidettiin Jukan kanssa kirjoittaa kommenttia melkein yhtä aikaa. :lol:

Se tosiaan tuo sarvi on 175 mm liian pitkä ja, kun sen lyhentää oikeisiin mittoihin ja sen vapaata päätä nostaa ylöspäin alkaa homma näyttämään paremmalta. Olen sen tutkinut ja piirtänyt 1:1 mittakaavassa. Kun tein nyt myös vaakaleikkauksen, ilmeni, että yhdellä vetävän ketjun rissalla ei pärjää alkuunkaan, koska jousitetun etuhaarukan leveys on melkein 150 mm. Sen ohittaminen ilman kosketusta ei onnistu millään ilman lisärissaa, jolla ketju kuljetetaan haarukan olan yli.

Etusarvi on 50,8 x 1,5 mm putkea, ja sen ja rungon liittymän alapuolelle on tarkoitus hitsata tukilevy.

Pitänee laittaa korjattu kuva. :oops:

Sakari


Re: sh10

Lähetetty: 14 Marras 2008, 10:55
Kirjoittaja irakas

No jokohan nyt alkaisi olla asiat kohdallaan:

Kuva

Istuinta täytyy siirtää jonkin verran eteenpäin, että jäisi riittävästi joustovaraa takapyörälle. Istuimen tukirungon muodostaa kahdesta 15 mm vanerista leikatut profiilit, joiden väliin takapyörä mahtuu keikkumaan.

Sakari


Re: sh10

Lähetetty: 14 Marras 2008, 12:44
Kirjoittaja jori
irakas kirjoitti:

No jokohan nyt alkaisi olla asiat kohdallaan:

Mitäs jos siirtäisit vielä etumaisen taittopyöräparin emäputken etupuolelle. Mahtuisi suurempi taittopyörä ja kireän ketjun taittokulmat pienenisivät. Samalla ketju siirtyisi kauemmas lahjelinjasta ja taittopyöräpari pois polven kohdalta.

Jori