sh10

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: sh10

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:

On mielestäni paljon mukavampi ja helpompi ajettava kuin kädet koukussa systeemi.

Oletko pidempiä matkoja tällä ajellut ja vertaillut? Itsekkin alle tunnin yhtämittaisessa ajossa, olosuhteissa joissa tarvii ohjailla, pidän enempi kädet suorassa ajoasennosta. Mutta pidemmillä matkoilla alkaa tuntua olkapäissä kun käsien paino roikkuu vapaana ilman kropan tukea. CLWB on ainoa pyörä jossa tuntuu että tangon saa sellaiseen paikkaan että on käsille mukava ja helppo hallita. Kaikissa "ylöspäin" poljettavissa sama vika, tanko pitää laittaa sinne mihin se jalkoihin ottamatta mahtuu, eikä sinne missä se olisi mukava.

irakas kirjoitti:

Ei kuitenkaan niin hyvä kuin alaohjaus.

Aito alaohjaus onkin vielä kokeilematta, eli kädet olisi ajaessa alaspäin, eikä syli levällään etuviistoon.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: sh10

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:

Aito alaohjaus onkin vielä kokeilematta, eli kädet olisi ajaessa alaspäin, eikä syli levällään etuviistoon.

Onko jossain tuollainen :o

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: sh10

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tavasti kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Aito alaohjaus onkin vielä kokeilematta, eli kädet olisi ajaessa alaspäin, eikä syli levällään etuviistoon.

Onko jossain tuollainen :o

Ei, mutta itse rakentajallehan se ei ole mikään ongelma :wink:
Kun tangosta tekisi riittävän tukevan, niin käsillä pahimmissa montuissa painamalla saisi lievennettyä selkään kohdistuvia iskuja. Luulisin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: sh10

Viesti Kirjoittaja irakas »

jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

On mielestäni paljon mukavampi ja helpompi ajettava kuin kädet koukussa systeemi.

Oletko pidempiä matkoja tällä ajellut ja vertaillut? Itsekkin alle tunnin yhtämittaisessa ajossa, olosuhteissa joissa tarvii ohjailla, pidän enempi kädet suorassa ajoasennosta. Mutta pidemmillä matkoilla alkaa tuntua olkapäissä kun käsien paino roikkuu vapaana ilman kropan tukea. CLWB on ainoa pyörä jossa tuntuu että tangon saa sellaiseen paikkaan että on käsille mukava ja helppo hallita. Kaikissa "ylöspäin" poljettavissa sama vika, tanko pitää laittaa sinne mihin se jalkoihin ottamatta mahtuu, eikä sinne missä se olisi mukava.

En ole muutamaa kilometriä pitempiä matkoja ajellut, kun ajelen ne mieluummin sh8:lla, jolla on paljon mukavampi ajella. Sh10:llä jo lyhyemmilläkin matkoilla tuntuu tottumattomuudesta käsien puutumista ja vastamäissä jää kovasti kaipaileen alaohjauksessa saatavaa käsien vetotukea.

irakas kirjoitti:

Ei kuitenkaan niin hyvä kuin alaohjaus.

Aito alaohjaus onkin vielä kokeilematta, eli kädet olisi ajaessa alaspäin, eikä syli levällään etuviistoon.

Hyvä ajatus! Jos selkänoja on sopivasti loiva, voisi ohjaustanko olla takapuolen takapuolella jolloin ohjaustangon saisi korkeammalle ja joustovaraa enemmän käsille.Tosin silloin jäisi pois mielestäni tärkeä käsillä saatava työntöapu ja ohjaustangon ja etuhaarukan välille olisi tehtävä niveltanko tai tangot.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: sh10

Viesti Kirjoittaja irakas »

irakas kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

On mielestäni paljon mukavampi ja helpompi ajettava kuin kädet koukussa systeemi.

Oletko pidempiä matkoja tällä ajellut ja vertaillut? Itsekkin alle tunnin yhtämittaisessa ajossa, olosuhteissa joissa tarvii ohjailla, pidän enempi kädet suorassa ajoasennosta. Mutta pidemmillä matkoilla alkaa tuntua olkapäissä kun käsien paino roikkuu vapaana ilman kropan tukea. CLWB on ainoa pyörä jossa tuntuu että tangon saa sellaiseen paikkaan että on käsille mukava ja helppo hallita. Kaikissa "ylöspäin" poljettavissa sama vika, tanko pitää laittaa sinne mihin se jalkoihin ottamatta mahtuu, eikä sinne missä se olisi mukava.

En ole muutamaa kilometriä pitempiä matkoja ajellut, kun ajelen ne mieluummin sh8:lla, jolla on paljon mukavampi ajella. Sh10:llä jo lyhyemmilläkin matkoilla tuntuu tottumattomuudesta käsien puutumista ja vastamäissä jää kovasti kaipaileen alaohjauksessa saatavaa käsien vetotukea.

irakas kirjoitti:

Ei kuitenkaan niin hyvä kuin alaohjaus.

Aito alaohjaus onkin vielä kokeilematta, eli kädet olisi ajaessa alaspäin, eikä syli levällään etuviistoon.

Hyvä ajatus! Jos selkänoja on sopivasti loiva, voisi ohjaustanko olla takapuolen takapuolella jolloin ohjaustangon saisi korkeammalle ja joustovaraa enemmän käsille.Tosin silloin jäisi pois mielestäni tärkeä käsillä saatava työntöapu ja ohjaustangon ja etuhaarukan välille olisi tehtävä niveltanko tai tangot.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: sh10

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:

vastamäissä jää kovasti kaipaileen alaohjauksessa saatavaa käsien vetotukea.

Vetääkö joku tangosta polkiessaan? Taidat olla ainoa nojapyöräilijä joka näin tekee. Entäpä jos tekisi hieman tukevamman penkin, jolloin jaloilla voisi runtata selkänojaa vasten?
Python trikessäni tuli joskus vedettyä tangosta ylämäissä, mutta ei se nopeuteen vaikuttanut, kiemurteli vain vähemmän.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: sh10

Viesti Kirjoittaja irakas »

jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

vastamäissä jää kovasti kaipaileen alaohjauksessa saatavaa käsien vetotukea.

Vetääkö joku tangosta polkiessaan? Taidat olla ainoa nojapyöräilijä joka näin tekee. Entäpä jos tekisi hieman tukevamman penkin, jolloin jaloilla voisi runtata selkänojaa vasten?
Python trikessäni tuli joskus vedettyä tangosta ylämäissä, mutta ei se nopeuteen vaikuttanut, kiemurteli vain vähemmän.

Jukka

Ilman muuta runttaan myös selkänojaa vasten, mutta, jos se on kovin loiva, liukuisi vartalo tiukassa paikassa taakse ylös, jos ei olisi tukevaa ohjaustankoa sopivassa paikassa (niinkuin sh8:ssa), josta voi vetää ja lisätä poljinvoimaa. Silloin on poljennassa mukana koko vartalo ja kädet, joiden käyttö ja voimistaminen jäisi muutenkin vähäiseksi.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: sh10

Viesti Kirjoittaja Ralii »

jviirret kirjoitti:
tavasti kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Aito alaohjaus onkin vielä kokeilematta, eli kädet olisi ajaessa alaspäin, eikä syli levällään etuviistoon.

Onko jossain tuollainen :o

Ei, mutta itse rakentajallehan se ei ole mikään ongelma :wink:
Kun tangosta tekisi riittävän tukevan, niin käsillä pahimmissa montuissa painamalla saisi lievennettyä selkään kohdistuvia iskuja. Luulisin.

Jukka

Minä olen pythonilla ottanut penkistä kiinni ja nostanut itseni ilmaan. Toimii.

Optima Baron | 1kw Velogatti

Joutilas
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 241
Liittynyt: 02 Maalis 2009, 20:07

Re: sh10

Viesti Kirjoittaja Joutilas »

Ralii kirjoitti:

Minä olen pythonilla ottanut penkistä kiinni ja nostanut itseni ilmaan. Toimii.

Putosin kyydistä.
Mikä tuossa toimii tai minkä sillä saa toimimaan?
Mitä etua sillä saavutetaan?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: sh10

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Joutilas kirjoitti:
Ralii kirjoitti:

Minä olen pythonilla ottanut penkistä kiinni ja nostanut itseni ilmaan. Toimii.

Putosin kyydistä.
Mikä tuossa toimii tai minkä sillä saa toimimaan?
Mitä etua sillä saavutetaan?

Jousitus. Samanlainen kuin jäykässä pystärissä tulee kun hohottaudutaan penkiltä jalkojen varaan, paitsi että kohottaudutaan käsien varaan.

Jukka

ps. taitaa Raliilla olla takana jo aika paljon python kilometrejä kun tuollaiset "temputkin" jo onnistuu.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Joutilas
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 241
Liittynyt: 02 Maalis 2009, 20:07

Re: sh10

Viesti Kirjoittaja Joutilas »

jviirret kirjoitti:

Jousitus. Samanlainen kuin jäykässä pystärissä tulee kun hohottaudutaan penkiltä jalkojen varaan, paitsi että kohottaudutaan käsien varaan.

No joo.

Itse olen töyssyihin varautunut siten että ponnistan jaloilla polkimista ja hartioilla selkänojasta perääni irti penkistä.

Voisi onnistua tuo käsinostokin, mutta kun niillä ei muutenkaan ajossani ole mitään tekemistä, ja kun jalat ja hartiat ovat valmiiksi asemissa, niin en ole tuota tullut kaivanneeksi.

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: sh10

Viesti Kirjoittaja Ralii »

Joutilas kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Jousitus. Samanlainen kuin jäykässä pystärissä tulee kun hohottaudutaan penkiltä jalkojen varaan, paitsi että kohottaudutaan käsien varaan.

No joo.

Itse olen töyssyihin varautunut siten että ponnistan jaloilla polkimista ja hartioilla selkänojasta perääni irti penkistä.

Voisi onnistua tuo käsinostokin, mutta kun niillä ei muutenkaan ajossani ole mitään tekemistä, ja kun jalat ja hartiat ovat valmiiksi asemissa, niin en ole tuota tullut kaivanneeksi.

Niin, kukin tyylillään. Itselläni tuo vaan tuli luonnostaan kun ajan kädet kiinni penkissä huonommalla pinnalla, eli kädet ovat itselleni valmiiksi "asemissa". Muuten sitten mennään kädet sylissä. Tähän hyvä sopiva kikka taas on työntää jalkoja käsillä esim. mäessä. Kilometrejä takana 400 ja vauhti senkun kiihtyy. :)

Optima Baron | 1kw Velogatti

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: sh10

Viesti Kirjoittaja irakas »

Keskustelu joustamisista siirtyi tänne: http://lowride.info/phpBB3/viewtopic.php?f=12&t=883

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Vastaa Viestiin