Tutkielma suoravetoisesta nojakista

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Tutkielma suoravetoisesta nojakista

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Ligfietsplazalta löytynyttä:
http://www.hupi.org/HPeJ/0017/0017.htm
Tuore tutkielma etuvetoisesta nojapyörästä jossa keskiö on integroitu etunapaan. Näissähän on ollut ongelmana sopivan napavaihteen puute, mutta mikäli sellainen joskus ilmaantuu, niin tämä olisi lähes ideaalinen rakenne! Ajatelkaa ei ketjua, ihanteellinen painonjakauma, 28" pyörät, keskiö alhaalla... Tutkielmassa on haettu kokeilemalla parasta ohjauskulmaa jolla poljennan vaikutus ohjaukseen on pienin. Lopussa on suositellut dimensiot taulukoitu. Lopputulos näyttää aika mukavalta, toivottavasti protokin tehdään:
Kuva

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1053
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Tutkielma suoravetoisesta nojakista

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Herkästi tulee ensimmäisenä mieleen, että tuosta mahtaa välitykset loppua kesken...;)
Mitähän, jos tuohon leipoisi paikoilleen 36" eturenkaan? Esim:
http://www.unicycle.com/shopping/shopexd.asp?id=1201

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Tutkielma suoravetoisesta nojakista

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Itse pyörä on kiinnostava laite. Mutta todella isoja pyöriä varten täytynee odottaa myös homo sapiensin seuraavaa pidempihaaruukkaista evoluutiomallia. Ilmeisesti se on tulossa betatestaukseen versiossa 1.5. Muutama epäonninen grc malli on jo ollut markkinoilla, mutta laajempaa tuotantoa ei näillä leveysasteilla (eikä etelämpänäkään) ole saatu järjestettyä. http://tinyurl.com/7hnxtk

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Tutkielma suoravetoisesta nojakista

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Juu, sinkulana 36" antaa siedettävän 2,9 m/kierros. Schlumpf tekee 2-v napaa http://www.schlumpf.ch/uni_engl.htm jolla pääsee 3,3 m/kierros 28" renkaalla. Omassa käytössä tarvitsen kuitenkin 2-8 m/k välityksiä. Mistä sitä tietää vaikka sopiva planeettapyörästö olisi olemassa jossain, teollisuudessahan niitä on käytössä kaikenlaisia.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Tutkielma suoravetoisesta nojakista

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tuossa on joku perehtynyt tarkemminkin tuontyyppisen navan rakenteluun:
http://freenet-homepage.de/unifrank/uni ... d_engl.htm

Planeetta vaihteiston ongelma lienee tuo, että kovin suuria välitys suhteen muutoksia ei voi tehdä?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Tutkielma suoravetoisesta nojakista

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

jviirret kirjoitti:

Planeetta vaihteiston ongelma lienee tuo, että kovin suuria välitys suhteen muutoksia ei voi tehdä?
Jukka

Kaikki napavaihteet perustuvat planeettapyörästöihin (paitsi yksi kuulavariaattori perustainen taitaa olla). Lisää välityksiä saa tekemällä vaihteesta moniportaisen, ts. voima kulkee usean pyörästön läpi. Ikävä vain että hyötysuhde huononee joka portaassa. Tuossa Rohloffin sisäistä kauneutta: (Välitysalue 526%).
Kuva

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Tutkielma suoravetoisesta nojakista

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:

Lisää välityksiä saa tekemällä vaihteesta moniportaisen, ts. voima kulkee usean pyörästön läpi. Ikävä vain että hyötysuhde huononee joka portaassa. Tuossa Rohloffin sisäistä kauneutta: (Välitysalue 526%).

Juu, mutta eikös rohlofissa nopein vaihde ole alle 1.5x nopeampi kuin suora veto, joka on vaihteella 11? Näin ainakin tästä ymmärsin: http://www.rohloff.de/en/products/speed ... index.html
Montako planeettavaihteistoa pitäisi siis laittaa peräkkäin että saisi navan pyörimisnopeuden edes kolminkertaiseksia kampiin nähden?

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Tutkielma suoravetoisesta nojakista

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Sturmey-Archerilla taitaa olla tuollainen napa jossa lyhyin vaihde on suora ja pisin vaihde kertoo kolmella. Tehty taittopyöriä varten. Ei siinä ole kuin kaksi planeettapyörästöä peräkkäin, nähdäkseni. Tuo riippuu ihan siitä millaisia planeettapyörästöjä tekee.

Heti kun vakuutatte S-A:n että tuollaiselle navalle on markkinat, niin eiköhän ne tuota. Rupesi ne tekemään tuota yllämainitsemaanikin.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Tutkielma suoravetoisesta nojakista

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Teemu Kalvas kirjoitti:

Sturmey-Archerilla taitaa olla tuollainen napa jossa lyhyin vaihde on suora ja pisin vaihde kertoo kolmella. Tehty taittopyöriä varten. Ei siinä ole kuin kaksi planeettapyörästöä peräkkäin, nähdäkseni. Tuo riippuu ihan siitä millaisia planeettapyörästöjä tekee.

Tuollaista vaihdetta en heidän nettisivuiltaan löytänyt, mutta 8v navassa heillä näyttää nopein vaihde olevan 1:3(tai 3:1)
http://www.sturmey-archer.com/hubs_8spd_XRK8.php
Tuo kampien kans samaan napaan antaisi 42/14 välitys suhdetta vastaavan avovaihteessa. Eli ei oikein piisaa kuin trikeen?
Pitäisi siis laittaa kolmas planeettavaihteisto tai rakentaa suurempi halkaisijainen napa, jolloin sisään mahtuisi suurempia hammasrattaita?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Tutkielma suoravetoisesta nojakista

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

En oikein usko että suoravetonapaa pystyy modifioimaan napavaihteesta, koska läpimenevä akseli pitää olla huomattavasti paksumpi.
Eskon esittämällä tavalla olisi helpointa saada aikaan toimiva laite, vaikka siinä jää varsinainen jutun juju eli ketjuttomuus saavuttamatta.
Näitä juttuja ovat monet tuumineet aiemmin, tuossa yksi pyöräilijä joka on tehnyt vaihdenapansa itse:
http://harper.unicyclist.com/

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Tutkielma suoravetoisesta nojakista

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Sopivaa vaihteistoa huutaa tämä jo tuotannossa oleva pyöräkin:

Kuva

Merkkiltään Triton. Ajovideota, jossa näkyy hyvin mitä hankaluuksia takaohjattavassa trikessä on:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tutkielma suoravetoisesta nojakista

Viesti Kirjoittaja jori »

Kyllä tuollaisen ylennysvaihteellisen navan saa aikaiseksi, jos sille on oikeasti tarvetta. Näpavaihteesta sitä ei kuitenkaan kannata yrittää modifioida, sillä napavaihteen momentit on mitoitettu ketjuvälityksen verran pienemmiksi. Tällaisesta suoravälityksellisestä vaihdenavasta tulisi väkisinkin melko suuri ja painava. Ei se silti mahdoton ole tehdä. Tuulivoimaloista löytyy ylennysvaihteen mallia vaikka minkälaista. Mutta miksi niitä ketjuja pitäisi vältellä?

Kiertyväketjisia etuvetoisia on moitittu vetävän pyörän pidon takia. Niissä on kuitenkin paljon enemmän painoa vetävällä pyörällä kuin tässä. Kuskin paino siirtyy väkisinkin liian kauas vetävän pyörän päältä, kun ajoasento on nojapyörämäinen.

Huvittava tämä Jukan laittama video. Siinä on oikein kouluesimerkki siitä, miten ei ainakaan saisi nojapyörää tehdä. Ainoa onnistunut asia oli, että välityssuhteen takia nopeus ei noussut niin suureksi, että se olisi ollut vielä vaarallinenkin. Huomatkaapa kuinka etupyörä vatkaa poljettaessa. Kampipuomi on nojapyörän osista tiukimmalla, eikä siinä pikkuputket kestä.

Hyvää JOulua
JOri

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Tutkielma suoravetoisesta nojakista

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

jori kirjoitti:

Kyllä tuollaisen ylennysvaihteellisen navan saa aikaiseksi, jos sille on oikeasti tarvetta. Näpavaihteesta sitä ei kuitenkaan kannata yrittää modifioida, sillä napavaihteen momentit on mitoitettu ketjuvälityksen verran pienemmiksi. Tällaisesta suoravälityksellisestä vaihdenavasta tulisi väkisinkin melko suuri ja painava. Ei se silti mahdoton ole tehdä. Tuulivoimaloista löytyy ylennysvaihteen mallia vaikka minkälaista. Mutta miksi niitä ketjuja pitäisi vältellä? JOri

No ainakin tässä tapauksessa olisi paremman näköinen, ja ne housunlahkeetkin pysyisi puhtaampina. Eräs sakemanni on patentoinut suoravetoiseen vaihdenavan, mutta innostus tai rahat lienee loppunut kesken. IHPVA:n sivuilta löytyy juttu, ainakin tällä hetkellä. Ihpva nimen käyttöoikeudesta ja domainista on käyty jotain kärhämää. http://www.ihpva.org/HParchive/PDF/hp49-1999.pdf (s.11)

jori kirjoitti:

Kiertyväketjisia etuvetoisia on moitittu vetävän pyörän pidon takia. Niissä on kuitenkin paljon enemmän painoa vetävällä pyörällä kuin tässä. Kuskin paino siirtyy väkisinkin liian kauas vetävän pyörän päältä, kun ajoasento on nojapyörämäinen. JOri

Suoraveto varmaan käy parhaiten tähän LWB-tyyppiseen malliin, jossa on mahdollista saada 50/50 painonjakauma.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Tutkielma suoravetoisesta nojakista

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:
jori kirjoitti:

Kiertyväketjisia etuvetoisia on moitittu vetävän pyörän pidon takia. Niissä on kuitenkin paljon enemmän painoa vetävällä pyörällä kuin tässä. Kuskin paino siirtyy väkisinkin liian kauas vetävän pyörän päältä, kun ajoasento on nojapyörämäinen. JOri

Suoraveto varmaan käy parhaiten tähän LWB-tyyppiseen malliin, jossa on mahdollista saada 50/50 painonjakauma.

Eipä tuolla painonjakaumalla taida olla tällaisessa pyörässä juuri merkitystä. Tuskin nimittäin talvella tai jyrkässä soraylämäessä toimii, kun pitäisi pystyä samanaikaisesti polkemaan voimalla ja ohjaamaan tarkasti. Tietenkin trikenä menis, jolloin ohjauksen kans ei olisi niin tarkkaa. Silloin kyllä auttamatta liian takapainonen, kun olisi pakko tehdä matala kaatumisherkkyyden minimoimiseksi.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

TeemuN
Viestit: 187
Liittynyt: 19 Kesä 2007, 18:03
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tutkielma suoravetoisesta nojakista

Viesti Kirjoittaja TeemuN »

Nyt kun olen ollut ilman nojakkia jokusen viikon ja pystyssä vastatuuli riesaa, olen antanut ajatuksen lentää ja cruzbike tyylinen oli mielessä peruskäyttöpyöräksi. Mutta budjettivajeen johdosta mielikuvitukselle kasvaa suuremmat siivet ja jotenkin ajatukset lähti harhailemaan juuri velosipedi tyyliseen järjestelmään. Tuntien nettiselailulla löytyi tämäkin keskustelusäie. Alfine 11 napavaihteena olisi houkutteleva mutta juuri tuo välityssuhde tuottaa päänvaivaa. Kunnes näin tämän:
Kuva
(Klikkaamalla kuvaa ko. keskusteluun)

Tosin ei aivan suoravetoinen ja vaatisi kikkailua mutta saisi ainakin välitykset kohdilleen.
Kallistuva delta trike niin fiilikset olis ainakin kohdallaan...
Kuva

Vastaa Viestiin