Etuvetoprojektia lopettelemassa

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Marzie
Viestit: 113
Liittynyt: 06 Syys 2007, 09:55
Paikkakunta: Mustasaari Tuovila

Etuvetoprojektia lopettelemassa

ViestiKirjoittaja Marzie » 06 Tammi 2009, 15:19

Tervehdys

Laitampa minäkin uutta projektiani näkösälle. Picasan kuvat ei suostu jostain syystä näkymään tällä foorumilla joten laitan kuvat linkkeinä.
Käytän osien koeajopenkkinä vanhaa takavetolowraceriani jotta saisin eliminoitua mahdolliset suunnitteluvirheet ja lopputuote olisi mahdollisimman hyvä omaan käyttööni.

Tässä ensimmäisessä versiossa halusin vain testata mm. challenge nme:stä tuttua ketjulinjaa ja välityksiä Kuva

Pienen testilenkin tuloksena oli se että ketjulinja saa muuttua kulkemaan perinteisemmällä tavalla taittopyörän kautta eikä tuolla suoralla tyylillä. Homma toimii eteenpäin polkiessa mutta takaperin polkaisussa ketjut tippuivat kyllä heti eturattaalta jos ohjaustanko ei ollut suorassa.

Välitykset tuntuivat melko hyviltä ja uskoisin että tuolla 11-32rataspakalla ja yhdellä 65piikkisellä eturattaalla pärjää täällä pohjammaan tasaisilla. 32 ja 28 olivat jopa vähän liiankin tiheitä. Pikkurattaita en päässyt kokeilemaan kun vaihtaja on joku vanha seitsemänvaihteiseen tarkoitettu mutta olettaisin niidenkin riittävän.

tänhetkisiä speksejä
-etunapa, shimano deore levyjarruoptiolla
-etuhaarukka, lastenpyörästä levitetty versio

Tulossa on mm deoren vaihtaja,avid BB5 tai BB7 levyjarrut, takapyörä 26" tai 28" deoren navalla ja levyjarrulla, joku kevyt kuitupenkki (raptobike)
Runkomateriaali 2" putkea 1,5mm seinämävahvuudella.
Rungosta pyrin tekemään mahdollisimman matalan (istuinkorkeus n20cm,poljinkeskiö n40cm)


Marko
Viimeksi muokannut Marzie, 11 Kesä 2009, 20:20. Yhteensä muokattu 5 kertaa.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11895
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Etuvetoprojektia aloittelemassa

ViestiKirjoittaja jviirret » 07 Tammi 2009, 12:26

Marzie kirjoitti:Rungosta pyrin tekemään mahdollisimman matalan (istuinkorkeus n20cm,poljinkeskiö n40cm)


Noin matalana voisi toimia talvinopeuksissa mainiosti trikenäkin :!:

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Re: Etuvetoprojektia aloittelemassa

ViestiKirjoittaja lowrides » 02 Helmi 2009, 20:07

Nyt pitäisi picasan kuvat näkyä!

Kuva

Marzie
Viestit: 113
Liittynyt: 06 Syys 2007, 09:55
Paikkakunta: Mustasaari Tuovila

Re: Etuvetoprojektia aloittelemassa

ViestiKirjoittaja Marzie » 28 Helmi 2009, 17:11

Dodiin..alkaa olemaan runkojigi siinä mallissa että alettiin miettimään soppelia keulakulmaa/jättöä eilisissä irkkikeskusteluissa.
Eturengas on Schwalbe marathon slick 35-406 (20 x 1.35) ja keulassa offsettiä 0

Mikä olisi optimaalinen jättö ja miten esim. Jivessä on päädytty tuohon 66mm jättöön?

Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1740
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Etuvetoprojektia aloittelemassa

ViestiKirjoittaja Jarcco » 28 Helmi 2009, 21:59

En tiedä, mutta luulen että Jiven ohjauskulmaksi on valittu 75° rakenteellisin perustein. Tässä tapauksessa jätön saaminen kohdalleen ei ole millintarkkaa, jos sellaista absoluuttista parasta arvoa edes on kun ajettavuuteen vaikuttavia tekijöitä on monia muitakin.
Jivessähän pystyy takajousituksen korkeudella hienosäätämään ohjauskulmaa. Omassa Jive kopiossa ohjaus tuntuu niin hyvältä että mitään tarvetta muutoksiin ei mielestäni ole.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10534
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Etuvetoprojektia aloittelemassa

ViestiKirjoittaja jori » 03 Maalis 2009, 11:27

Marzie kirjoitti:Mikä olisi optimaalinen jättö ja miten esim. Jivessä on päädytty tuohon 66mm jättöön?


0-offsetin tapauksessa jättö on: etupyörän napakorkeus kerrottuna ohjausakselin ja luotisuoran välisen kulman tangentilla.
66 mm jättö tulee 75 asteen ohjausakselikulmalla, 0-offsetilla, 406 vannekoolla ja 10 milliä painuneella 50 renkaalla (40mm). Tai vähän ohuemmalla renkaalla, kun ohjauslaakerin välys ja haarukan jousto otetaan huomioon.

Minua ärsyttää, kun ohjauskulma on tavattu antaa vaakasuunnan ja akselin välisenä kulmana. Tuokin offsetin kaava on hankalampi, kun käytetään vakiintunutta tapaa. Jos kysyisin keneltä tahansa: "Paljonko ohjausakseli on vinossa?" ei kukaan varmaan antaisi vaakatason ja ohjausakselin välistä kulmaa, vaan akselin ja pystyakselin. Ohjausakselihan ei voi koskaan olla vaakasuuntainen. Negatiivisilla lukuarvoilla voisi ilmoitella kummallisten ajoneuvojen väärin päin kallistettuja ohjauksia. Miksi kaikki menee luonnostaan väärin päin. :evil:


Etuvetoisessa voi käyttää vain pientä offsettia, koska ketju osuu muuten haarukkaan. Omassa etuvetoisessani on pieni offset haarukassa ja ohjausakselin kulma säätyy lähes pystyn ja 20 astetta vinon välillä sen mukaan mille korkeudelle perä on asetettu. Pyörässä on ideana säätää perä kaupunkiajossa korkeammalle paremman näkyvyyden takia ja laskea maantieajossa alas pienemmän ilmanvastuksen tavoittelemiseksi. Etupyörän jättö vaihtelee samalla kaupunkiajoon sopivasta pienestä ja herkästi ohjattavasta maantieajon suureen kovemmassa vauhdissa menoa stabiloivaan. Ääripäissään jättö on 1,5 ja 12 cm. Etuvetoisessa takajousituksella varustetussa pyörässä tarkka jättö on siis vain säätökysymys.

Jori
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 770
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Etuvetoprojektia aloittelemassa

ViestiKirjoittaja Teemu Kalvas » 03 Maalis 2009, 20:47

jori kirjoitti:Minua ärsyttää, kun ohjauskulma on tavattu antaa vaakasuunnan ja akselin välisenä kulmana.


Fillarimaailmassa on tapana vihata tiedettä, osaamista ja asioiden kunnolla tekemistä. Valtaosa pystypyöräilijöistä ottaa pyöräsuunnittelun puhtaasti taidemuotona. Motoristit mittaa ohjauskulmankin oikeasta suunnasta.

Marzie
Viestit: 113
Liittynyt: 06 Syys 2007, 09:55
Paikkakunta: Mustasaari Tuovila

Re: Etuvetoprojektia aloittelemassa

ViestiKirjoittaja Marzie » 23 Maalis 2009, 09:10

Raptobiken kuitupenkki saapui hollannista muutaman viikon odottelun jälkeen ja sain taas projektia eteenpäin viikonloppuna.
Tuossa pari kuvaa rungosta jigissä ja penkin sovituksesta. Kuvat ei oo hääppösiä kun emäntä oli reissussa :)
Kuva
Kuva

Avatar
Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1680
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 14:50
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Re: Etuvetoprojektia aloittelemassa

ViestiKirjoittaja Mustasudenkorento » 23 Maalis 2009, 14:51

hmm. hassua, marzin kuvat eivät näkynyt ennen kuin kävi ne osoitteesta katsomassa suoraan...

tuossa linkit kuviin jos jollain muulla ei näy..
http://lh3.ggpht.com/__zSXp8Hej8M/ScaZesY-0BI/AAAAAAAAAFo/FCZQt-Fb5Kk/LowracerFWD%20007p.jpg
http://lh3.ggpht.com/__zSXp8Hej8M/ScaZS4012tI/AAAAAAAAAGs/NPIU1FcXbqo/LowracerFWD%20001p.jpg

ylläpito saa tämän viestin poistaa jos katsoo turhaksi
Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Re: Etuvetoprojektia aloittelemassa

ViestiKirjoittaja lowrides » 24 Maalis 2009, 23:39

onpas kummaa tosiaan, jossain vaiheessa kuvat jo näkyivät. Tarkastan asetukset.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2582
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Etuvetoprojektia aloittelemassa

ViestiKirjoittaja tavasti » 25 Maalis 2009, 11:36


Alunperin ne kuvat näkyivät, ja nyt ei löydy tavara edes näiden linkkien päästä?
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1680
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 14:50
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Re: Etuvetoprojektia aloittelemassa

ViestiKirjoittaja Mustasudenkorento » 25 Maalis 2009, 18:18

tavasti kirjoitti:Alunperin ne kuvat näkyivät, ja nyt ei löydy tavara edes näiden linkkien päästä?


juu ei näy ei...
Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Marzie
Viestit: 113
Liittynyt: 06 Syys 2007, 09:55
Paikkakunta: Mustasaari Tuovila

Re: Etuvetoprojektia aloittelemassa

ViestiKirjoittaja Marzie » 27 Maalis 2009, 12:46

Lisää päivitystä. Sain laitoksen pyörilleen eilen. Muutama sauma pitää vielä hitsata ja alan suunnittelemaan vetopuolta ja jarruja :)
http://picasaweb.google.com/Malimaako/D ... 9765023266
http://picasaweb.google.com/Malimaako/D ... 1241704370
Viimeksi muokannut Marzie, 27 Maalis 2009, 16:03. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

tkarttu
Viestit: 163
Liittynyt: 18 Syys 2007, 08:59
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Etuvetoprojektia aloittelemassa

ViestiKirjoittaja tkarttu » 27 Maalis 2009, 12:53

Peijakas, että on hyvännäköinen FWD tulossa. Olisipa aikaa, välineet, materiaalit ja taidot - tuossa järjestyksessä. :D
"Stress is when you wake up screaming and you realize you haven't fallen asleep yet"

Avatar
Nebulus
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 975
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Etuvetoprojektia aloittelemassa

ViestiKirjoittaja Nebulus » 27 Maalis 2009, 13:18

Komppaan tkarttua. Komeet on linjat, toivottavasti saat vetopuolen tehtyä ilman tehohäviöitä... on meinaan nopeen näköinen!
Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija