Etuvetoprojektia lopettelemassa

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Etuvetoprojektia aloittelemassa

Viesti Kirjoittaja Pastori »

tavasti kirjoitti:
Pastori kirjoitti:
perttime kirjoitti:

Postasin (ihan ilman lupaa) nuo picasawebin kuvat Bentriderin palstalle:

Ilman sarvia ja hampaita. Tämä internet on kyllä helpottanut kaikilta osin tekijänoikeuspulmien syntymistä ;)

Ei kai siinä mitään ongelmaa synny jos minne tahansa laittaa linkin paikkaan, jossa omistaja on kuvansa julkistanut.
Asia erikseen on se, jos kuvan liittää omaan sivuunsa, tai muuten kopioi.

Juurikin näin.
Viittasin laajempaan ongelmavyyhteen jossa tämä netissä käyttäminen on vain pieni osa ongelmaa.

perttime
Viestit: 24
Liittynyt: 28 Tammi 2009, 15:10

Re: Etuvetoprojektia aloittelemassa

Viesti Kirjoittaja perttime »

Joko se tekijänoikeusasia selvisi :lol:

Pyörä siis kääntyy senverran, että pystyy tiellä ajamaan. Joko sen muusta käyttäytymisestä pääsi hajulle? Kulkeeko suoraan myös? Näkeekö eteensä?

(No eihän se ole valmiskaan. Keskeneräisiä ei pitäisi näyttää herroille eikä narreille 8) ... mutta ASIAAN!)

Marzie
Viestit: 113
Liittynyt: 06 Syys 2007, 09:55
Paikkakunta: Mustasaari Tuovila

Re: Etuvetoprojektia aloittelemassa

Viesti Kirjoittaja Marzie »

Pyörä kääntyy riittävästi minun käyttööni ja oli ainakin tuossa pienellä testilenkillä vakaan tuntuinen ajettava, siitäkin huolimatta että penkki ei ole vielä millään kiinni. Hieman ajettavuuden arviointia haittasi myös jarruttomuus ja se että ohjaustanko oli kasassa vain muutamalla heftillä :D

http://www.wgt.fi/Suomeksi/Etusivu myy niitä taljalaitteiden väkipyöriä jos jotain kiinnostaa kokeilla kyseisiä taittopyöränä.

Edittiä...saman näköisiä http://www.wrange.fi/epages/Wrange.axl/ ... t/Varaosat

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Etuvetoprojektia aloittelemassa

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Wrangella on tommosia päheen näkösiä aluuminisiakin. (Paitti niissähän ei o laakerointia valmiina.)
Sulla lienee siis tämä tai vastaava: http://tinyurl.com/cb5ymu

Marzie
Viestit: 113
Liittynyt: 06 Syys 2007, 09:55
Paikkakunta: Mustasaari Tuovila

Re: Etuvetoprojektia aloittelemassa

Viesti Kirjoittaja Marzie »

Oman taittopyörän mitat 11.5cm ja akselin reikä 10mm.
Vähän oudon kuuloisia tuollaiset 11mm ja 9mm akselireijät.

Marzie
Viestit: 113
Liittynyt: 06 Syys 2007, 09:55
Paikkakunta: Mustasaari Tuovila

Re: Etuvetoprojektia lopettelemassa

Viesti Kirjoittaja Marzie »

Noniin..alkaa oleen pikkuhiljaa valmis. Muutama pikkujuttu vielä niin pääsee ajelulle. :D
Kuva
http://picasaweb.google.fi/Malimaako/FW ... 8421435874

Viimeksi muokannut Marzie, 11 Kesä 2009, 12:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Etuvetoprojektia aloittelemassa

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Onpa ammattilaisen näköistä kädenjälkeä.

Olen ihmetellyt, miten istuin alhaalla olisi vaikeampi pitää tasapainoa kuin istuin korkealla. En ole edes kokeillut sellaista pyörää, jossa yltää käsi maahan ajaessa. Onko vaikeus todellista vai urbaania legendaa? Millä tavoin vaikeutta voisi ilmoittaa numeroin... esim. kuinka hitaasti voi ajaa tasaisella, lievässä ylämäessä? Tosin ne, jotka keikkuvat yksipyöräisellä vaikka kallistuneen ladon seinää ylös, sotkevat kaikki mittausyritykset.

Pikkulasten pyörillä pitäisi mielestäni olla yhtä helppo ajaa kuin aikuisten, vaikka istuin on puolet siitä korkeudesta mitä aikuisilla.

Mielellään yrittäisi väsätä tuontapaisen ratkaisun kuin sinä, aerodynamiikan takia. On vaan alkanut arveluttaa, miltä tuntuisi todella maata kadulla koirien kuonon korkeudella nuuskittavana, tai suhahtaa peljästyneiden leidien hameenhelmoista kohti horisonttia. Ongelmia? Ihmiset eivät odota epätavallista ilmiötä ja onnettomuusriski ehkä kasvaa kovin? (risteykset, autot, muut pyörät).

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Etuvetoprojektia aloittelemassa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

optimistx kirjoitti:

Onpa ammattilaisen näköistä kädenjälkeä.

Todellakin, näkee että aikaa on käytetty.

optimistx kirjoitti:

Olen ihmetellyt, miten istuin alhaalla olisi vaikeampi pitää tasapainoa kuin istuin korkealla. En ole edes kokeillut sellaista pyörää, jossa yltää käsi maahan ajaessa. Onko vaikeus todellista vai urbaania legendaa? Millä tavoin vaikeutta voisi ilmoittaa numeroin... esim. kuinka hitaasti voi ajaa tasaisella, lievässä ylämäessä?

Pikkulasten pyörillä pitäisi mielestäni olla yhtä helppo ajaa kuin aikuisten, vaikka istuin on puolet siitä korkeudesta mitä aikuisilla.

Lastenpyörään huono verrata, kun siinä on lyhempi akseliväli joka helpottaa puolestaan tasapainon pitoa. Muutenkin painojakauma sama kuin aikuisten pyörässä.
Pahapa sitä eroa on numeroina sanoa, samat mäet pääsin lowracerillani ylös kuin swb:kin. Mutta eroa on, lowracerilla kyllä huomasi kun vauhti hidastui, tasapainoilu vaan vaati enempi työtä. swb:llä pääsi liikkeelle vaikka paikoiltaan, lowracerilla ei onnistunut vaan eka polkaisulla piti saada alkuvauhdit.
LWB:ni on vähän samanlainen kuin lowracerikin, mutta siinä ominaisuudet johtuu pitkästä akselivälistä. Eli ei pelkkä istumakorkeus, vaan istumakorkeuden ja akselivälin suhde höystettynä nojakulmalla ja painopisteen asemalla ohjaavaan renkaaseen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Joutilas
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 241
Liittynyt: 02 Maalis 2009, 20:07

Re: Etuvetoprojektia aloittelemassa

Viesti Kirjoittaja Joutilas »

optimistx kirjoitti:

Olen ihmetellyt, miten istuin alhaalla olisi vaikeampi pitää tasapainoa kuin istuin korkealla.

Ajattelisin, että tasapainon pitoon vaikuttavat pyörän "rakenteelliset suhteet", painopisteen korkeus ja ajajan asento sekä liikkuvuus.

Normaali pystäri on mielestäni hyvä esimerkki rakenteesta, joka edetessään pyrkii pysymään pystyssä; etupyörä pyrkii aina kääntymään kallistuksen suuntaan ja "alle".
Epäonnistuneella ohjausgeometrialla tilanne voisi olla täysin päinvastainen ja pyörää pitäisi ohjata sarvista koko ajan. Muutkin tekijät, kuten akseliväli, jne. tuovat tasapainoilukuvioon omat lisänsä.

Satulan korkeus vaikuttaa yleensä pyörä-ajaja-yhdistelmän painopisteen korkeuteen.
Jos pystärillä painopiste olisi vaikka 110cm ja matalalla nojakilla jotain 40cm, niin 10cm:n sivuttaisliike kallistaisi pystäriä n. 5 astetta, mutta nojakkia jo noin 14 astetta. Voisiko tuosta päätellä, että matalassa painopisteessä ajajan on reagoitava horjahduksiin suhteessa nopeammin ja että samoilla viiveillä matalan korjausliikkeet ovat huomattavasti rajumpia, mikä taas helposti johtaa vastakorjaukseen, jne.; huterampaan ajoon?

Ajajan asennollakin saattaa olla merkityksensä.
Jos ajaja makaa lähes selällään penkillä, hänellä olettaisi olevan vähemmän mahdollisuuksia asetella kehollaan tasapainoa, kuin pystymmässä istuvalla, saati pystärin pukilla sarviin nojaavalla. Koska korjausmahdollisuudet ovat rajoitetummat, pitää matalalta "seläällään" ajoa ja tasapainoa kontrolloida ennakoivasti tarkemmin.

Ihmisen luontainen tasapainoaisti lienee omimmillaan pystyasennossa. Jos ajaja on penkillä selällään, vaikka pää vähän yrittäisikin kurkkia, joutunee tasapainottelu kuitenkin laskemaan liikkeitä hiukan eri lähtökohdista kuin normaalisti. Alussa tämäkin saattaa tuottaa vaikeuksia, mutta harjoitus varmasti auttaa tässäkin.

Näin ajateltuani olettaisin, että matalalla selällään ajo on oikeasti vaikeampaa, kuin korkeammalta ja pystymmässä poljeskelu. Ainakin se vaatinee oman opettelunsa - mikä tietysti on vaatinut se korkeammallakin ajelu ...

Millä tavoin vaikeutta voisi ilmoittaa numeroin... esim. kuinka hitaasti voi ajaa tasaisella, lievässä ylämäessä?.

Mitenkä se mitattaisiin? Ellei ole koskaan ajanut metriäkään, tulos jäänee melko huonoksi. Jos taas on uutterasti harjoitellut, voi tasapainoaan menettämättä vaikka pysähtyä paikoilleen. Ehkä joku tilastollinen otos. Etsitään jostain viidakosta joukko ihmisiä, jotka eivät ole koskaan olleet tekemisissä minkäänlaisen polkupyörän kanssa. Annetaan pyörät alle ja katsotaan millä hitaammin pystyy ajamaan.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Etuvetoprojektia aloittelemassa

Viesti Kirjoittaja jori »

Hitaasti ajamisessa olennaisin ihmisten välinen ero tulee siitä, kuinka pienen kallistuksen kuski havaitsee ja alkaa sitä ohjaamalla korjata. Tässä on yksilökohtaisia eroja ja saman pyöräilijän sielun ja ruumiin tilasta riippuvia ajankohtaisia eroja. Tämä on juuri se syy, miksi matka baariin on lyhyempi kuin takaisin. :)

Laskin joskus Fujinin ja Jääkäri -mallisen pystypyörän kaatumisajat, joita vertaamalla voi päätellä kuinka kiire kuskilla on tehdä korjausliike. Fujin- pyöräilijä kaatui kokonaan nurin 1,5 sekunnissa, kun taas jääkäri Jääkärillään käytti kaatumiseensa 3,7 sekuntia. Melko suoraan voi tästä päätellä, että sama henkilö, jolla on kokemusta tasapainoilusta myös takakenossa, pysyy yhtä helposti tasapainossa nopeuksilla, jotka ovat kaatumisaikojen käänteisessä suhteessa. Jääkärillä hän voi ajaa 1,5 km/h yhtä helposti kuin Fujinilla 3,7 km/h. Tässä ei kuitenkaan vielä ole huomioitu Fujinin pidempää akseliväliä eikä pitkän ohjausvarren tuottamaa hitautta ohjausliikkeisiin. Lowracerilla täytyy siis ajaa vieläkin kovemmin ja vähän skarppailla tasapainoilun suhteen, mutta sehän se on lowracerin tarkoituskin. :)

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin