Sivu 1/3

Etuvetoprojektia lopettelemassa

Lähetetty: 06 Tammi 2009, 14:19
Kirjoittaja Marzie

Tervehdys

Laitampa minäkin uutta projektiani näkösälle. Picasan kuvat ei suostu jostain syystä näkymään tällä foorumilla joten laitan kuvat linkkeinä.
Käytän osien koeajopenkkinä vanhaa takavetolowraceriani jotta saisin eliminoitua mahdolliset suunnitteluvirheet ja lopputuote olisi mahdollisimman hyvä omaan käyttööni.

Tässä ensimmäisessä versiossa halusin vain testata mm. challenge nme:stä tuttua ketjulinjaa ja välityksiä Kuva

Pienen testilenkin tuloksena oli se että ketjulinja saa muuttua kulkemaan perinteisemmällä tavalla taittopyörän kautta eikä tuolla suoralla tyylillä. Homma toimii eteenpäin polkiessa mutta takaperin polkaisussa ketjut tippuivat kyllä heti eturattaalta jos ohjaustanko ei ollut suorassa.

Välitykset tuntuivat melko hyviltä ja uskoisin että tuolla 11-32rataspakalla ja yhdellä 65piikkisellä eturattaalla pärjää täällä pohjammaan tasaisilla. 32 ja 28 olivat jopa vähän liiankin tiheitä. Pikkurattaita en päässyt kokeilemaan kun vaihtaja on joku vanha seitsemänvaihteiseen tarkoitettu mutta olettaisin niidenkin riittävän.

tänhetkisiä speksejä
-etunapa, shimano deore levyjarruoptiolla
-etuhaarukka, lastenpyörästä levitetty versio

Tulossa on mm deoren vaihtaja,avid BB5 tai BB7 levyjarrut, takapyörä 26" tai 28" deoren navalla ja levyjarrulla, joku kevyt kuitupenkki (raptobike)
Runkomateriaali 2" putkea 1,5mm seinämävahvuudella.
Rungosta pyrin tekemään mahdollisimman matalan (istuinkorkeus n20cm,poljinkeskiö n40cm)

Koodi: Valitse kaikki

       Marko

Re: Etuvetoprojektia aloittelemassa

Lähetetty: 07 Tammi 2009, 11:26
Kirjoittaja jviirret
Marzie kirjoitti:

Rungosta pyrin tekemään mahdollisimman matalan (istuinkorkeus n20cm,poljinkeskiö n40cm)

Noin matalana voisi toimia talvinopeuksissa mainiosti trikenäkin :!:

Jukka


Re: Etuvetoprojektia aloittelemassa

Lähetetty: 02 Helmi 2009, 19:07
Kirjoittaja lowrides

Nyt pitäisi picasan kuvat näkyä!

Kuva


Re: Etuvetoprojektia aloittelemassa

Lähetetty: 28 Helmi 2009, 16:11
Kirjoittaja Marzie

Dodiin..alkaa olemaan runkojigi siinä mallissa että alettiin miettimään soppelia keulakulmaa/jättöä eilisissä irkkikeskusteluissa.
Eturengas on Schwalbe marathon slick 35-406 (20 x 1.35) ja keulassa offsettiä 0

Mikä olisi optimaalinen jättö ja miten esim. Jivessä on päädytty tuohon 66mm jättöön?


Re: Etuvetoprojektia aloittelemassa

Lähetetty: 28 Helmi 2009, 20:59
Kirjoittaja Jarcco

En tiedä, mutta luulen että Jiven ohjauskulmaksi on valittu 75° rakenteellisin perustein. Tässä tapauksessa jätön saaminen kohdalleen ei ole millintarkkaa, jos sellaista absoluuttista parasta arvoa edes on kun ajettavuuteen vaikuttavia tekijöitä on monia muitakin.
Jivessähän pystyy takajousituksen korkeudella hienosäätämään ohjauskulmaa. Omassa Jive kopiossa ohjaus tuntuu niin hyvältä että mitään tarvetta muutoksiin ei mielestäni ole.


Re: Etuvetoprojektia aloittelemassa

Lähetetty: 03 Maalis 2009, 10:27
Kirjoittaja jori
Marzie kirjoitti:

Mikä olisi optimaalinen jättö ja miten esim. Jivessä on päädytty tuohon 66mm jättöön?

0-offsetin tapauksessa jättö on: etupyörän napakorkeus kerrottuna ohjausakselin ja luotisuoran välisen kulman tangentilla.
66 mm jättö tulee 75 asteen ohjausakselikulmalla, 0-offsetilla, 406 vannekoolla ja 10 milliä painuneella 50 renkaalla (40mm). Tai vähän ohuemmalla renkaalla, kun ohjauslaakerin välys ja haarukan jousto otetaan huomioon.

Minua ärsyttää, kun ohjauskulma on tavattu antaa vaakasuunnan ja akselin välisenä kulmana. Tuokin offsetin kaava on hankalampi, kun käytetään vakiintunutta tapaa. Jos kysyisin keneltä tahansa: "Paljonko ohjausakseli on vinossa?" ei kukaan varmaan antaisi vaakatason ja ohjausakselin välistä kulmaa, vaan akselin ja pystyakselin. Ohjausakselihan ei voi koskaan olla vaakasuuntainen. Negatiivisilla lukuarvoilla voisi ilmoitella kummallisten ajoneuvojen väärin päin kallistettuja ohjauksia. Miksi kaikki menee luonnostaan väärin päin. :evil:

Etuvetoisessa voi käyttää vain pientä offsettia, koska ketju osuu muuten haarukkaan. Omassa etuvetoisessani on pieni offset haarukassa ja ohjausakselin kulma säätyy lähes pystyn ja 20 astetta vinon välillä sen mukaan mille korkeudelle perä on asetettu. Pyörässä on ideana säätää perä kaupunkiajossa korkeammalle paremman näkyvyyden takia ja laskea maantieajossa alas pienemmän ilmanvastuksen tavoittelemiseksi. Etupyörän jättö vaihtelee samalla kaupunkiajoon sopivasta pienestä ja herkästi ohjattavasta maantieajon suureen kovemmassa vauhdissa menoa stabiloivaan. Ääripäissään jättö on 1,5 ja 12 cm. Etuvetoisessa takajousituksella varustetussa pyörässä tarkka jättö on siis vain säätökysymys.

Jori


Re: Etuvetoprojektia aloittelemassa

Lähetetty: 03 Maalis 2009, 19:47
Kirjoittaja Teemu Kalvas
jori kirjoitti:

Minua ärsyttää, kun ohjauskulma on tavattu antaa vaakasuunnan ja akselin välisenä kulmana.

Fillarimaailmassa on tapana vihata tiedettä, osaamista ja asioiden kunnolla tekemistä. Valtaosa pystypyöräilijöistä ottaa pyöräsuunnittelun puhtaasti taidemuotona. Motoristit mittaa ohjauskulmankin oikeasta suunnasta.


Re: Etuvetoprojektia aloittelemassa

Lähetetty: 23 Maalis 2009, 08:10
Kirjoittaja Marzie

Raptobiken kuitupenkki saapui hollannista muutaman viikon odottelun jälkeen ja sain taas projektia eteenpäin viikonloppuna.
Tuossa pari kuvaa rungosta jigissä ja penkin sovituksesta. Kuvat ei oo hääppösiä kun emäntä oli reissussa :)
Kuva
Kuva


Re: Etuvetoprojektia aloittelemassa

Lähetetty: 23 Maalis 2009, 13:51
Kirjoittaja Mustasudenkorento

hmm. hassua, marzin kuvat eivät näkynyt ennen kuin kävi ne osoitteesta katsomassa suoraan...

tuossa linkit kuviin jos jollain muulla ei näy..
http://lh3.ggpht.com/__zSXp8Hej8M/ScaZe ... 20007p.jpg
http://lh3.ggpht.com/__zSXp8Hej8M/ScaZS ... 20001p.jpg

ylläpito saa tämän viestin poistaa jos katsoo turhaksi


Re: Etuvetoprojektia aloittelemassa

Lähetetty: 24 Maalis 2009, 22:39
Kirjoittaja lowrides

onpas kummaa tosiaan, jossain vaiheessa kuvat jo näkyivät. Tarkastan asetukset.


Re: Etuvetoprojektia aloittelemassa

Lähetetty: 25 Maalis 2009, 10:36
Kirjoittaja tavasti
Mustasudenkorento kirjoitti:

tuossa linkit kuviin jos jollain muulla ei näy..
http://lh3.ggpht.com/__zSXp8Hej8M/ScaZe ... 20007p.jpg
http://lh3.ggpht.com/__zSXp8Hej8M/ScaZS ... 20001p.jpg

Alunperin ne kuvat näkyivät, ja nyt ei löydy tavara edes näiden linkkien päästä?


Re: Etuvetoprojektia aloittelemassa

Lähetetty: 25 Maalis 2009, 17:18
Kirjoittaja Mustasudenkorento
tavasti kirjoitti:

Alunperin ne kuvat näkyivät, ja nyt ei löydy tavara edes näiden linkkien päästä?

juu ei näy ei...


Re: Etuvetoprojektia aloittelemassa

Lähetetty: 27 Maalis 2009, 11:46
Kirjoittaja Marzie

Lisää päivitystä. Sain laitoksen pyörilleen eilen. Muutama sauma pitää vielä hitsata ja alan suunnittelemaan vetopuolta ja jarruja :)
http://picasaweb.google.com/Malimaako/D ... 9765023266
http://picasaweb.google.com/Malimaako/D ... 1241704370


Re: Etuvetoprojektia aloittelemassa

Lähetetty: 27 Maalis 2009, 11:53
Kirjoittaja tkarttu

Peijakas, että on hyvännäköinen FWD tulossa. Olisipa aikaa, välineet, materiaalit ja taidot - tuossa järjestyksessä. :D


Re: Etuvetoprojektia aloittelemassa

Lähetetty: 27 Maalis 2009, 12:18
Kirjoittaja Nebulus

Komppaan tkarttua. Komeet on linjat, toivottavasti saat vetopuolen tehtyä ilman tehohäviöitä... on meinaan nopeen näköinen!