Voiko visuaalisuudesta keskustella.

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1052
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Voiko visuaalisuudesta keskustella.

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Teemu Kalvas kirjoitti:

Olin kyllä jo lopettanut tähän aiheeseen vastaamisen, mutta tähän pitää: tuo jarru on niin ruma, että sen tekijältä pitäisi kieltää muotoilu loppuelämäksi.

Päinvastoin! Jarru on ihana ja kaunis, siitä on vain jyrsitty kaikki turha metalli pois! Kuva

Viimeksi muokannut Nebulus, 28 Touko 2009, 13:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1052
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Voiko visuaalisuudesta keskustella.

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

jviirret kirjoitti:
Nebulus kirjoitti:

Itse en erityisemmin pidä tuon pyörän ohjaustangosta, niin aerodynaaminen kuin se ilmeisestikin onkin...

Varsinkin kun pienellä harjoittelulla ja mahdollisesti ohjausgeometrian muutoksella ei tarvitsisi koko tankoa :roll:
Jukka

Siksi niin fanitankin myös pythoneita... kaksi kiekkoa, penkki, kammet, ketju ja runko. That's it. Harmi vain, että pyörässä kaipaa usein myös takajarrua ja vaihteita, varsinkin jos haluaa ajaa lujaa. Muuten selviäisi täysin ilman vaijereita ja kahvoja.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Voiko visuaalisuudesta keskustella.

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Nebulus kirjoitti:
Teemu Kalvas kirjoitti:

Olin kyllä jo lopettanut tähän aiheeseen vastaamisen, mutta tähän pitää: tuo jarru on niin ruma, että sen tekijältä pitäisi kieltää muotoilu loppuelämäksi.

Päinvastoin! Jarru on ihana ja kaunis, siitä on vain jyrsitty kaikki turha metalli pois! Kuva

Jyrkkiä kulmia jotka on stressrisereita ja varmaan lopulta johtaa jarrun tuhoon. Sitä paitsi jyrkät kulmat on vain pahan näköisiä. Saman reikäfilosofian lopputuloksena on paljon kauniimpiakin jarruja kuten esim. Campagnolon uudet jarrut. Ne on sentään pyöreitä, vaikka niissä onkin reikiä.

Eri mieltähän näistä asioista väkisinkin on. Visuaalisuudesta voi toki keskustella, mutta vain jos on valmis siihen että kaikki ovat asioista eri mieltä. Jos on kymmenen keskustelijaa niin on yksitoista mielipidettä.

(Ja Sagrada Familiahan on hienoa paluuta siihen miten julkista arkkitehtuuria kuuluu tehdä. Isot projektit kestää pitkään, ja niissä näkyy väkisinkin useamman taiteilijan ja useamman aikakauden jälki.)

Teuvo
Viestit: 187
Liittynyt: 31 Elo 2008, 20:15

Re: Voiko visuaalisuudesta keskustella.

Viesti Kirjoittaja Teuvo »

Teemu Kalvas kirjoitti:

Olin kyllä jo lopettanut tähän aiheeseen vastaamisen

Älä nyt hyvä nimimerkki tuollaisia puhu!

Tämähän on ihanan rannaton valtameri. Tyrskyt käy välillä yli luojanluoman ymmärryksen mutta jatketaan kun piikki lihassa kiertää tunnetta toisen sanomasta... Tämähän on avartavaa, innostavaa, kehittävää, tuo näkökulmia...

PS.

Ei tuo jarru minuakaan saanut fiboihin.

Teuvo

Teuvo
Viestit: 187
Liittynyt: 31 Elo 2008, 20:15

Re: Voiko visuaalisuudesta keskustella.

Viesti Kirjoittaja Teuvo »

Vaikka olen kaikenlaisia kirjoitellut tiimoilta niin olen kuitenkin optimistinen henkisyyden ja sielun, taiteellisuuden tilasta.

Olen myöskin uskova teknisen yleiseen ymmärrykseen.

Uskon meissä jokaisessa olevan ymmärrys henkiseen- ja tekniseenmuotokieleen.

Teuvo
Viestit: 187
Liittynyt: 31 Elo 2008, 20:15

Re: Voiko visuaalisuudesta keskustella.

Viesti Kirjoittaja Teuvo »

Taiteella on pikkurilli tai koukku tai piikki jolla se pistää vaikka takapuoleen jos yrittää kulkea ohitse.

Taide vetää lähelle, resonoi sielua ja selkäydintä, tuppaa kaveriksi.

Eino Leino on tupannut minulle yhdeksi niistä arkunkantajista. Kun minä olen hyvässä kunnossa ja minulla menee hyvin, niin pidän Einoa "hulluna ja mielisairaana" mutta silloin kun minulla menee huonosti, silloin kun tuntuu että kaikki tökkii, niin silloin Eino on mitä paras kaveri ja nero – "Virta venhettä vie. Mihin päättyvi tie? Lyö kuohut purren puuta ja talkaa "

tkarttu
Viestit: 163
Liittynyt: 18 Syys 2007, 08:59
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Voiko visuaalisuudesta keskustella.

Viesti Kirjoittaja tkarttu »

No nyt ne on menneet uusimaan Kouign Amannin aerobarin: http://malricsworld.blogspot.com/2009/09/kouign-amann-ld.html.

"Stress is when you wake up screaming and you realize you haven't fallen asleep yet"

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1052
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Voiko visuaalisuudesta keskustella.

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

tkarttu kirjoitti:

No nyt ne on menneet uusimaan Kouign Amannin aerobarin: http://malricsworld.blogspot.com/2009/09/kouign-amann-ld.html.

Mää tykkään enemmän kuin aiemmasta! Ainoa, mikä häiritsee on tuo kummallinen ranteiden kulma, luulisi olevan rasittava pidemmän päälle.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Voiko visuaalisuudesta keskustella.

Viesti Kirjoittaja irakas »

Nebulus kirjoitti:
tkarttu kirjoitti:

No nyt ne on menneet uusimaan Kouign Amannin aerobarin: http://malricsworld.blogspot.com/2009/09/kouign-amann-ld.html.

Mää tykkään enemmän kuin aiemmasta! Ainoa, mikä häiritsee on tuo kummallinen ranteiden kulma, luulisi olevan rasittava pidemmän päälle.

Sehän on juuuri oikea. Käsi lepää ohjaustangon päällä. Jos kädensija on pystyasennossa, joutuisi sitä puristamaan.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1052
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Voiko visuaalisuudesta keskustella.

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

irakas kirjoitti:

Sehän on juuuri oikea. Käsi lepää ohjaustangon päällä. Jos kädensija on pystyasennossa, joutuisi sitä puristamaan.
Sakari

Ei toimisi ainakaan mun ranteilla. Tuossa ranne lepäisi sinällään mukavasti ohjaustangon poikittaisen osan päällä, mutta varsinaiseen kädensijaan ranteen joutuisi taivuttamaan outoon kulmaan.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17769
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Voiko visuaalisuudesta keskustella.

Viesti Kirjoittaja PW »

Etuveto ratkasu vaikuttaa fiksulta, ei ota ketjut renkaaseen eikä ylimääräsiä taittopyöriä.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Voiko visuaalisuudesta keskustella.

Viesti Kirjoittaja irakas »

PW kirjoitti:

Etuveto ratkasu vaikuttaa fiksulta, ei ota ketjut renkaaseen eikä ylimääräsiä taittopyöriä.

Kyllä vaan, mutta kun tietäisi, minkälainen tuo on ajella pitkillä matkoilla ja kaupukiajossa. Epäilen, että polkeminen vaikuttaa kovasti ohjaukseen varsinkin jyrkissä vastamäissä ja kääntösäde on suuri. Vartalo vaatisi pitkän harjoittelun, ennenkuin ajo olisi nautittavaa.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Voiko visuaalisuudesta keskustella.

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:
PW kirjoitti:

Etuveto ratkasu vaikuttaa fiksulta, ei ota ketjut renkaaseen eikä ylimääräsiä taittopyöriä.

Kyllä vaan, mutta kun tietäisi, minkälainen tuo on ajella pitkillä matkoilla ja kaupukiajossa. Epäilen, että polkeminen vaikuttaa kovasti ohjaukseen varsinkin jyrkissä vastamäissä ja kääntösäde on suuri. Vartalo vaatisi pitkän harjoittelun, ennenkuin ajo olisi nautittavaa.

Näin on. Jos kymmenien kilojen voimalla polkeminen ei vaikuta ohjaukseen, niin miten sitä ohjausta jaksaa käsillä kääntää :shock:
Mutta kun polkemistekniikan ja jaloilla ohjamisen opettelee, niin on tehokas ja toimiva rakenne. Täysin siis verrattavissa pythoniin. Varsinaiset haitat pitkänkin opettelun jälkeen tulevat esille tilanteissa joissa vaaditaan nopeita ohjausliikkeitä, esim. liukkaalla. Jaloilla ei saa niin nopeita liikkeitä kuin käsillä. Pelkillä käsillä tuo ei taatusti käänny kun jalkojen paino lepää kääntyvällä etuosalla.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Simon
Viestit: 52
Liittynyt: 19 Huhti 2009, 16:20
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Voiko visuaalisuudesta keskustella.

Viesti Kirjoittaja Simon »

Sakari ja Jukka on oikeassa, että on ainakin aluksi vaikea opetella ohjaamaan, kun on ajanut kiinteäpuomisella pyörällä.
Minä rakensin talvella vähän samantapaisen etuvedon ja minulla kävi, niin että kun lähdin pihalta tielle ajamaan
ja yritin kääntyä, niin eipä kääntynytkään, vaan meni suoraan naapurin asuntoauton kylkeen, mutta onneksi sain
jalalla otettua vastaan ettei tullut lommoa,
Se on vaikeaa kun, yrittää käsillä ohjata ja jalat panevat vaistomaisesti vastaan. Tuossa pyörässä on edessä nexuksen
seitsikko ( 24 n.) ja takana (26 n.) Pyörä on vieläkin talven jäljiltä samassa kuosissa ja odottaa loppuun vientiä,
pitäisi vahvistaa, maalata ja penkki verhoilla.

Liitteet
etuv..JPG
etuv..JPG (70.22 KiB) Katsottu 4017 kertaa
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17769
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Voiko visuaalisuudesta keskustella.

Viesti Kirjoittaja PW »

tuossa on kuitenkin jättä positiivinen ja pythonissa negatiivinen tuntuuko se miten ajossa ?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin