sh11

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: sh11

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Täytyy kyllä silti ihmetellä miten Sakari saat kätesi luontevasti tuolle suoralle tangolle?

Toki myönnettäköön että minusta ei sirkuksen kumi ukkoa saa tekemälläkään sen verta kankea olen.

itselle "luontevin" asento käsille tuossa edessä on liki kämmenet vastakkain...

jos temme sellaisen mieli kuva harjoitteen niin kun nostaa kädet silmien korkeudelle nyrkkiin,
tekee käsistä mielikuvitus kiikarit ja katsoo peukalon ja etusormien välistä,
sitten käännetään mielikuvitus kiikareiden putket noin 90 asteen kulmaan niin saamme kädet siihen missä ne likimain on minulla helpoiten tuossa edessä..

toki samalla lasketaan kiikareiden hieman alaspäin...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: sh11

Viesti Kirjoittaja PW »

irakas kirjoitti:

Otin vielä kuvan sh11:n ohjauksesta ennenkuin lähden sitä muuttamaan suorakätiseksi (Oliko se nyt teräsmiesohjaus?):

Kuva

En nimittäin millään totu tähän heinäsirkkaohjaukseen, kun tiedän, että ohjaus voisi olla parempi. Aion nyt kokeilla ohjausta suorilla käsillä tapahtuvaksi, josko se olisi yhtä hyvä kuin suora alaohjaus.

Lämpömittarista nippa nappa näkee, että kuvaushetkellä on lämpöä 27,6 astetta.

Sakari

Kyllä mie kokeilisin tuohon semmosta mallia jossa tangon päät menee alaviistoon ja mahollisesti hiukan eteenpäin samalla. Antaa tukevuutta ohjaukseen ja on kädet luonnollisemmassa asennossa. Jos reidet ottaa kiinni , pitää stemmiä pidentää ja/tai nostaa.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: sh11

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:

Saattaa juuri näin olla ja siksi olenkin aika epätietoinen, mitä tekisi. Heinäsirkkaohjaus ei ole ollenkaan rasittanut olkapäitä, mutta se on osoittautunut hankalaksi kaupunkiajossa kiverissä käännöksissä ja varsinkin vastamäessä käännettäessä.

Ihan samat huomiot minullakin. Kädet suorana ohjattaessa on ohjaus tarkempi, mutta en usko että se johtuu ainoastaan käsien asennosta vaan tuosta pienenevästä heiluriliikkeestä. Näissä yläviistoon poljettavissa siis ohjaus on aina kompromissi, kun tankoa ei vain jalkojen vuoksi saa siihen missä se olisi paras. Noissa mun työmatkapyörissä ( http://www.kotinet.com/ninajukk/lowlwb.htm http://www.kotinet.com/ninajukk/clwb.htm ) tilanne on paljon parempi. Tangon saa sopivan alas ja etäälle ilman että se ottaa jalkoihin missään tilanteessa. Lisäksi tangon leveyden voi valita niin että kädet tukeutuu kylkiin.
Myös Tuossa trek200:n pyörässä on polkimet penkin kans samalla korkeudella ja pystyhkö selkänoja, siksi tilanne on siinäkin ihan eri kuin tässä sakarin pyörässä. Tuollaista tankoa ei vain voi tällaiseen "racer"-mitoituksella olevaan pyörään laittaa.
edit: tai no tangon tietenkin voi laittaa, mutta ei se noita "ongelmia" poista, tanko liikkuu ohjattaessa sivuttain ja stemmi ottaa jalkoihin ja kädet kylkiin

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: sh11

Viesti Kirjoittaja jori »

Lyhyemmät kammet matalammat polvet.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: sh11

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Korkea keskiö nyt on kamalan epäergonominen joka tapauksessa, niin ei sellaista käytetä kuin kovaa-ajopyörässä, kun pitää niistää viimeinenkin aerodynamiikka. Sitten kun vauhtia on tarpeeksi, ohjaukseen saadaan mielivaltaisen suuruinen itsekeskittävä voima säätämällä ohjausgeometriaa. Lisää jättöä vain jos ei muuten mene suoraan.

Avatar
Trek r200
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 11 Tammi 2007, 23:01
Paikkakunta: Oulu

Re: sh11

Viesti Kirjoittaja Trek r200 »

jviirret kirjoitti:

Myös Tuossa trek200:n pyörässä on polkimet penkin kans samalla korkeudella ja pystyhkö selkänoja, siksi tilanne on siinäkin ihan eri kuin tässä sakarin pyörässä. Tuollaista tankoa ei vain voi tällaiseen "racer"-mitoituksella olevaan pyörään laittaa.
edit: tai no tangon tietenkin voi laittaa, mutta ei se noita "ongelmia" poista, tanko liikkuu ohjattaessa sivuttain ja stemmi ottaa jalkoihin ja kädet kylkiin

Jukka

Voipihan se olla noinki, mutta on tuossa vaimon M5:ssä kaartuva 42 cm leveä tanko ja toimii. Ja on sporttimalli :D Oiskohan kuitenkin niin, että mitä makaavampi asento, sen luonnollisempi on alaohjaus.

Nojaillaan!

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: sh11

Viesti Kirjoittaja irakas »

Pitäisköhän kuitenkin kokeilla ennenkuin lähtee suurempiin muutostöihin, leveämpää ja kaareutuvaa ohjaustankoa? :roll:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: sh11

Viesti Kirjoittaja PW »

irakas kirjoitti:

Pitäisköhän kuitenkin kokeilla ennenkuin lähtee suurempiin muutostöihin, leveämpää ja kaareutuvaa ohjaustankoa? :roll:

Sakari

Mie en leventäs , vaan taivuttasin vaan alas päin. Mutt kaikkee tieysti voi kokeilla, paitsi sitä kansantanhua ja mikäs se toinen olikaan... :)

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: sh11

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tätä pyörää pääsin lowridessa testaamaan. Vaikka tuolla aiemmin olen epäillyt rungon kestävyyttä ja kiertojäykkyyttä, niin yllättävän jämäkkä oli. Ei toki kaupalisten lowracereiden veroinen sen suhteen, mutta taatusti riittävän jäykkä .

Tuolle suoralle yläohjaus tangolle mun kädet ei passannut mitenkään, se on vain väärän mallinen. Alaohjaustanko oli just siinä missä sen kuuluukin olla, ajaminen onnistui heti ensi yrittämällä, mutta tasapainon pito ajaessa on hieman "kulmikasta". Eli ei vain onnistu luontevasti. Pääsin kokeilemaan myös performerin 20/26 alaohjattavaa jossa tangot päät nousee reilusti ylös, jopa niin että ajaessa kädet ovat hieman näkökentässä. Tällä tasapainon pito oli luontevampaa. Kuten myös sinner demonilla, jossa pidempi akseliväli tekee pyörän käytöksestä rauhallisemman ja välitanko-ohjauksen ansiosta tanko ei siiirry yhtään sivusuunnassa ohjatessa. Makuasioita ja tottumiskysymyksiä, itse en vieläkään kaksipyöräissä vaihda alaohjaukseen :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: sh11

Viesti Kirjoittaja irakas »

jviirret kirjoitti:

Tätä pyörää pääsin lowridessa testaamaan. Vaikka tuolla aiemmin olen epäillyt rungon kestävyyttä ja kiertojäykkyyttä, niin yllättävän jämäkkä oli. Ei toki kaupalisten lowracereiden veroinen sen suhteen, mutta taatusti riittävän jäykkä .

Tuolle suoralle yläohjaus tangolle mun kädet ei passannut mitenkään, se on vain väärän mallinen. Alaohjaustanko oli just siinä missä sen kuuluukin olla, ajaminen onnistui heti ensi yrittämällä, mutta tasapainon pito ajaessa on hieman "kulmikasta". Eli ei vain onnistu luontevasti. Pääsin kokeilemaan myös performerin 20/26 alaohjattavaa jossa tangot päät nousee reilusti ylös, jopa niin että ajaessa kädet ovat hieman näkökentässä. Tällä tasapainon pito oli luontevampaa. Kuten myös sinner demonilla, jossa pidempi akseliväli tekee pyörän käytöksestä rauhallisemman ja välitanko-ohjauksen ansiosta tanko ei siiirry yhtään sivusuunnassa ohjatessa. Makuasioita ja tottumiskysymyksiä, itse en vieläkään kaksipyöräissä vaihda alaohjaukseen :roll:

Jukka

SH11 oli Peurungassa koeajettavana ylä- ja alaohjattavana:

Kuva

Yläohjauksen poistin jo peliä poisviedessä. Jukan aistima ohjauksen kulmikkuus voi johtua etuvedosta, joka vaikuttaa ohjaukseen ja johon tottuu, kun ajaa enemmän. Se voi johtua myös ohjauslaakerista, jossa saattaa olla vielä jotain häikkää. Joskus aiemminhan, kun ohjauslaakerit oli säädetty liian tiukalle, oli ohjauksessa liikaa jäykkyyttä ja aiheutti olkapääkivun.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: sh11

Viesti Kirjoittaja irakas »

Asensin SH11:een http://farm5.static.flickr.com/4119/473 ... 901e_z.jpg 250 W 24 V napamoottorin, joka on 26" takapyörässä . Toimii ihan mukavasti ja vauhtia on selvästi enemmän kuin SH9:ssä.

Ostin Biltemasta digitaalisen 12 V Akku- ja generaattorikoettimen. Kun litiumakkuni jännite on 24 V, sain yhdeltä sähkömieheltä asennuskaavion miten sen voisi asentaa:

Kuva

Vaan eipä tunnu koetin inahtavankaan. Onkohan asennus oikea? Voisiko vika olla siinä,että en saanut paikallisesta elektroniikkaliikkeestä juuri tuon kokoisia vastuksia vaan olivat jotain 90 ohmia ja 4 W. Vai kärsivätkö vastukset siitä, että kuumensin niitä liikaa juottaessa? :roll:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Joutilas
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 241
Liittynyt: 02 Maalis 2009, 20:07

Re: sh11

Viesti Kirjoittaja Joutilas »

Ostin Biltemasta digitaalisen 12 V Akku- ja generaattorikoettimen

Tuon koetin mittaa siis 12V jännitettä? Eli tuossa: jos testeri näyttää 10V, niin akkujännite on 20V.

Kytkentä näyttää normaalilta potentiometrikytkennältä: 24V jännite jaetaan puoliksi kahdella identtisellä vastuksella ja puolitettu jännitehäviö mitataan (suurohmisella) jännitemittarilla toisen vastuksen yli. (Mutta onko testeri tuollainen? )

90 Ohm vastuksilla mittakytkennän virta on 24V/180 ohm = 0,13A ja yhden vastuksen saama teho 0,13A*12V=1,6W.

4W vastukset kestävät tuossa kytkennässä mainiosti.

Vastuksia ei normaali ihminen yleensä pysty juotoslämmöllä tuhoamaan.

Minkälainen mahtaa olla testilaitteen sisäinen vastus, eli onko se pelkkä volttimittari?

Kuvassa esitetyn kytkennän voi tarkistaa mittaamalla yleismittarilla jännitteitä eri pisteistä. Vastusten päistä pitäisi löytyä 24V ja kummankin vastuksen päistä 'oma' 12V. Jos nuo näkyvät, niin silloin testilaitteessa voi olla jotain vikaa.

Onhan kytkin ehjä ja on-asennosssa? Senkin voi tarkistaa sillä yleismittarin jännitemittauksella, tai jännitteettömänä vastusmittauksella. Pitäisi olla <1 Ohm.

Edit:
Toimiiko 'koetin' oikein yksinään 12V akulla, eli onko se toimiva ilman tuota jakokytkentää?

Jos vastukset ovat keraamisella kuorella varustettuja lankavastuksia, joista kytkentälangat tulevat päistä akselinsuuntaisesti ulos, saattaa keramiikka pettää, ja jos nyt kytkentälanka pääsee kiertymään akselinsa ympäri (kuin veivistä) saattaa liitos vastuksen sisällä pahimmassa tapauksessa katketa.

Jos vasemmanpuoleinen vastus on poikki, sen päistä on mitattavissa täysi 24V. Koetin ei näytä mitään.

Jos oikeanpuoleinen vastus on poikki, yleismittari näyttää sen päissä 24V. Myös koetin on jo saanut maistaa tuota 24V jännitettä.

Vielä edit:
Tuolla lisäkytkennällä voi mitata ainoastaan jännitettä. Jos 'koetin' sen lisäksi voisi suorittaa jotain kuormitustestejä, niin tuolla ne eivät onnistu.

Edit 3:

Kytkentä on niin yksinkertainen, että vika löytyy melko varmasti pelkällä kytkentöjen tarkistuksella, että ovat oikein ja kunnolla liitetyt.

Ohmimittarilla kannattaa jännitteettömästä kytkennästä mitata, että vastusten arvot ovat oikein, kytkin toimii on/off ja muut liitokset ovat siinä 0-ohmin pinnassa.

Jos kaikki on noiden mukaan ok., voi jännitteellisestä kytkennästä vilkaista erillisellä v-mittarilla, että jännitteet ovat liitekuvan mukaisia.
Vasen yläkulma on toimiva tilanne, muissa on vastuksia poikki ja yhdessä kytkin auki.

Liitteet
Eri tilanteiden jännitteet.jpg
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: sh11

Viesti Kirjoittaja irakas »

Paljon Kiitoksia asiaan huolellisesta paneutumisesta!

Joutilas kirjoitti:

Ostin Biltemasta digitaalisen 12 V Akku- ja generaattorikoettimen

Tuon koetin mittaa siis 12V jännitettä? Eli tuossa: jos testeri näyttää 10V, niin akkujännite on 20V.

Joo, maxjännite on 12 V.

Mittari on tämmöinen:

Kuva

Kytkentä näyttää normaalilta potentiometrikytkennältä: 24V jännite jaetaan puoliksi kahdella identtisellä vastuksella ja puolitettu jännitehäviö mitataan (suurohmisella) jännitemittarilla toisen vastuksen yli. (Mutta onko testeri tuollainen? )

Testeri on led-näyttöinen. Minimaalisessa selostuksessa sanotaan, että, jos akku on hyvässä kunnossa, kolme ensimmäistä merkkivaloa syttyvät. Jos akku sensijaan on huonossa kunnossa, vain yksi tai kaksi merkkivaloa syttyvät.

90 Ohm vastuksilla mittakytkennän virta on 24V/180 ohm = 0,13A ja yhden vastuksen saama teho 0,13A*12V=1,6W.

4W vastukset kestävät tuossa kytkennässä mainiosti.

Vastuksia ei normaali ihminen yleensä pysty juotoslämmöllä tuhoamaan.

Minkälainen mahtaa olla testilaitteen sisäinen vastus, eli onko se pelkkä volttimittari?

Se ei millään tavalla ilmene mittarista eikä kotelosta.

Kuvassa esitetyn kytkennän voi tarkistaa mittaamalla yleismittarilla jännitteitä eri pisteistä. Vastusten päistä pitäisi löytyä 24V ja kummankin vastuksen päistä 'oma' 12V. Jos nuo näkyvät, niin silloin testilaitteessa voi olla jotain vikaa.

Ei kummallakaan tavalla löydy yhtään volttia.

Onhan kytkin ehjä ja on-asennosssa? Senkin voi tarkistaa sillä yleismittarin jännitemittauksella, tai jännitteettömänä vastusmittauksella. Pitäisi olla <1 Ohm.

Kytkin on kunnossa. Olen kokeilujen ajaksi kytkenyt yhteen sille tulevat johdot.

Edit:
Toimiiko 'koetin' oikein yksinään 12V akulla, eli onko se toimiva ilman tuota jakokytkentää?

Kyllä toimii 12 V akulla.

Jos vastukset ovat keraamisella kuorella varustettuja lankavastuksia, joista kytkentälangat tulevat päistä akselinsuuntaisesti ulos, saattaa keramiikka pettää, ja jos nyt kytkentälanka pääsee kiertymään akselinsa ympäri (kuin veivistä) saattaa liitos vastuksen sisällä pahimmassa tapauksessa katketa.

Jos vasemmanpuoleinen vastus on poikki, sen päistä on mitattavissa täysi 24V. Koetin ei näytä mitään.

Jos oikeanpuoleinen vastus on poikki, yleismittari näyttää sen päissä 24V. Myös koetin on jo saanut maistaa tuota 24V jännitettä.

Olen kokeillut vastuksien toimivuutta 12 V akulla ja ne toimivat.

Vielä edit:
Tuolla lisäkytkennällä voi mitata ainoastaan jännitettä. Jos 'koetin' sen lisäksi voisi suorittaa jotain kuormitustestejä, niin tuolla ne eivät onnistu.

Edit 3:

Kytkentä on niin yksinkertainen, että vika löytyy melko varmasti pelkällä kytkentöjen tarkistuksella, että ovat oikein ja kunnolla liitetyt.

Olen johdot ja liitokset tarkistanut 12 V akun ja mittarin

http://farm4.static.flickr.com/3584/356 ... 874458.jpg avulla.

Ohmimittarilla kannattaa jännitteettömästä kytkennästä mitata, että vastusten arvot ovat oikein, kytkin toimii on/off ja muut liitokset ovat siinä 0-ohmin pinnassa.

Voiko em. mittarilla mitata ohmimääriä?

Jos kaikki on noiden mukaan ok., voi jännitteellisestä kytkennästä vilkaista erillisellä v-mittarilla, että jännitteet ovat liitekuvan mukaisia.
Vasen yläkulma on toimiva tilanne, muissa on vastuksia poikki ja yhdessä kytkin auki.

On se vaan kumma, kun noista vaihtoehdoista ei mikään tilanne toteudu. Vasen alakulma siten, että kykin on päällä.

Olen aina ollut vähän liikaakin mystiikkaan taipuvainen. Nämä sähköhommatkin tuntuvat niin mystisiltä, kun ei ole niihin kunnolla perehtynyt.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: sh11

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:

Vaan eipä tunnu koetin inahtavankaan.

Eli akku on tyhjä? Kokeile kielellä :P
Tuossa akkutesterissä ei taida olla paristoja, joten ottaa oman käyttöjännitteensä mitatavasta kohteesta? Tällöin sen sisäinen vastus on jotakin muuta kuin teoreettinen ääretön ohmia. Jos se on esim. 100ohmia niin ei kuulu näyttääkään mitään, koska mittari rinnan kytkettynä 70ohmin vastuksen kans on vain 41ohmia ja näinollen 24v jännitteestä sen yli vaikuttaakin vain 8,9volttia.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: sh11

Viesti Kirjoittaja irakas »

jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Vaan eipä tunnu koetin inahtavankaan.

Eli akku on tyhjä? Kokeile kielellä :P
Tuossa akkutesterissä ei taida olla paristoja, joten ottaa oman käyttöjännitteensä mitatavasta kohteesta? Tällöin sen sisäinen vastus on jotakin muuta kuin teoreettinen ääretön ohmia. Jos se on esim. 100ohmia niin ei kuulu näyttääkään mitään, koska mittari rinnan kytkettynä 70ohmin vastuksen kans on vain 41ohmia ja näinollen 24v jännitteestä sen yli vaikuttaakin vain 8,9volttia.

Jukka

Kyllä akku on aivan täysi! Olen sen testannut mittarilla http://farm4.static.flickr.com/3584/356 ... 874458.jpg

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Vastaa Viestiin