Sivu 1/12

sh11

Lähetetty: 24 Huhti 2009, 10:33
Kirjoittaja irakas

Teinpä 1. luonnoksen hiilikuiturunkoisesta sh11:sta:

Kuva poistettu

Väli istuimesta polkimiin jäi kuvassa liian pikäksi. Minun jaloilleni sen pitäisi olla 1060 mm. Niinkuin kuvasta saattaa päätellä, voi istuin kulmaa säätää portaattomasti.

Sakari


Re: sh11

Lähetetty: 19 Syys 2009, 22:00
Kirjoittaja irakas

Edellä oleva luonnos hiilikuiturunkoisesta ei ottanut oikein tulta, ja olen ajatellut nyt syksyllä ruveta tekemään kansalaisopiston metallitöissä teräsrunkoista nojakkia, jonka istuin olisi osa runkoa ja takaosa muodostuisi kahdesta 19 tai 22 mm runkoputkesta:

Kuva

Kaksoisputkien käyttämisen etuna on takahaarukan muodostamisen lisäksi mahdollisuus lastata painavimmat varustesäkit keskelle poikittain istuimen alle.

Piirustus on kovasti vielä raakile. Siitä jäi pois esim. poikkiputki takapyörän edestä. Rungon etuosa olisi 50,1x1,5 mm teräsputkea, mutta voisivatko takaosan kasoisputket olla 19x1,5 mm kokoa? :roll:

Sakari


Re: sh11

Lähetetty: 19 Syys 2009, 22:21
Kirjoittaja jviirret

Tuo runko kyllä taittuu ensimmäisessä päälle istumisessa tuosta missä runkoputki vaihtuu kahdeksi ohueksi putkeksi. Jotta rakenne kestäisi pitäisi penkin olla yhtä jämäkkää kuin n. 40x1,5mm teräsputki ja etupäästään kiinnitetty yhtä tukevasti kuin mitä hitsaamalla saa. Siis jos ymmärsin oikein, että penkki on vaneria ja vain laskettu noiden pyöreiden putkien varaan.

Jukka


Re: sh11

Lähetetty: 19 Syys 2009, 22:36
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:

Tuo runko kyllä taittuu ensimmäisessä päälle istumisessa tuosta missä runkoputki vaihtuu kahdeksi ohueksi putkeksi. Jotta rakenne kestäisi pitäisi penkin olla yhtä jämäkkää kuin n. 40x1,5mm teräsputki ja etupäästään kiinnitetty yhtä tukevasti kuin mitä hitsaamalla saa. Siis jos ymmärsin oikein, että penkki on vaneria ja vain laskettu noiden pyöreiden putkien varaan.

Jukka

Joo, kuva on vähän epäselvä tuon liitoksen suhteen. Siinä nimittäin on tarkoitus, että nuo kahdet ohuemmat putket hitsataan runkoputkeen kahdesta tai oikeastaan neljästä eri kohtaa. Istuimen sivurungot ovat 18 mm vaneria ja niissä on tarkat kolot, joihin poikkiputket asettuvat.

Sakari


Re: sh11

Lähetetty: 20 Syys 2009, 08:11
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:

Istuimen sivurungot ovat 18 mm vaneria ja niissä on tarkat kolot, joihin poikkiputket asettuvat.

Tuohan on kuin sarana joka päästää koko takarungon taittumaan ylöspäin :shock: Tuosta liitoksesta penkin pitää olla jäykästi kiinni jos siitä haluaa runkoa tukevan osan.

Jukka


Re: sh11

Lähetetty: 20 Syys 2009, 09:04
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Istuimen sivurungot ovat 18 mm vaneria ja niissä on tarkat kolot, joihin poikkiputket asettuvat.

Tuohan on kuin sarana joka päästää koko takarungon taittumaan ylöspäin :shock: Tuosta liitoksesta penkin pitää olla jäykästi kiinni jos siitä haluaa runkoa tukevan osan.

Jukka

Juju on siinä, että eturunkoputki ja takarungon kasoisputket hitsataan kiinni toisiinsa jäykäksi. Ne kulkevat kaikki liitoskohdan kohdalla 15 cm:n matkalla rinnakkain.
Ilman istuintakin runko pysyy muodossaan. Paikalleen asennettu istuin ainoastaan estää liian joustamisen eli istuimen tukipisteiden lähestymisen. Tarttiskohan tuosta liitoksesta tehdä aksonomerinen kuva, että homma selviäis.

Sakari


Re: sh11

Lähetetty: 20 Syys 2009, 09:13
Kirjoittaja PW

Mie uskon kyllä ett tuo kestää vaikk en mitään ymmärräkään :wink: Jos mies tekee yhdettätoista nojista niin tuskin se hajoo käsiin. Sitäpaitsi tuo hilikuitu versio on niin taiteellinen ett se pitäs kans siun tehdä !


Re: sh11

Lähetetty: 20 Syys 2009, 09:19
Kirjoittaja jviirret

Estää kyllä tukipisteiden lähestymisen. Tuon vahvuinen putki taipuu sen verran että vaikka tukipisteet pysyy vakio etäisyydellä niin runko pääsee joustamaan ylöspäin.
Ja vaikka runko nippa nappa kestäisikin, niin on kyllä kiertojäykkyydeltään ihan onneton. Metrin mittaiset 35x15x1,5 haarukkaputketkin on CLWB:ni liian veltot. Tuossa putkipituus vielä paljon enemmän ja jäykkyys huonompi.

Jukka


Re: sh11

Lähetetty: 20 Syys 2009, 10:48
Kirjoittaja Teemu Kalvas

Tuplaputket varmaan lisää kiertojäykkyyttä radikaalisti, verrattuna siihen että olisi vain yksi. En silti osaa sanoa tuon kestävyydestä mitään, on niin radikaali rakenne. Joku joka osaa laskea, varmaan laskee.


Re: sh11

Lähetetty: 20 Syys 2009, 11:10
Kirjoittaja jviirret
Teemu Kalvas kirjoitti:

Tuplaputket varmaan lisää kiertojäykkyyttä radikaalisti, verrattuna siihen että olisi vain yksi.

Tarkoitin kiertoäykkyydellä sitä, että nopeissa ohjausliikkeissä toinen haarukka putki taipuu ylös ja toinen alas päin. Eli putket taipuu ja runko kiertyy.

Jukka


Re: sh11

Lähetetty: 20 Syys 2009, 12:09
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:
Teemu Kalvas kirjoitti:

Tuplaputket varmaan lisää kiertojäykkyyttä radikaalisti, verrattuna siihen että olisi vain yksi.

Tarkoitin kiertoäykkyydellä sitä, että nopeissa ohjausliikkeissä toinen haarukka putki taipuu ylös ja toinen alas päin. Eli putket taipuu ja runko kiertyy.

Jukka

Sanoin jo tuossa alussa, että piirustus on puutteellinen ja, että siitä puuttuu kaksoisrungon väliin hitsattu poikkiputki takapyörän edestä. Haarukoiden pituus on enintään ~ 360 mm. Se lisää kiertojäykkyyttä samoiten kuin jäykkärunkoinen istuin. Istuin voidaan lukita liikkumattomasti poikkiputkiin vaikka onkin siirrettävä.

Se, että rungossa on riittävästi kiertojäykkyyttä, on sinänsä tärkeää myös lastauksen kannalta. Ehkä sen vuoksi olisi syytä käyttää kasoisrungossa 22x1,5 mm:n putkea.

Sakari


Re: sh11

Lähetetty: 20 Syys 2009, 13:15
Kirjoittaja jori
irakas kirjoitti:

Ehkä sen vuoksi olisi syytä käyttää kasoisrungossa 22x1,5 mm:n putkea.

Saman paksuisella seinämällä varustettuja putkia voi jäykkyys-ja lujujuusmielessä verrata keskenään korottamalla halkaisijamitan kolmanteen potenssiin.
Kaksi 22x1,5 putkea rinnan vastaa vääntö- (kierto-) ja taivutusjäykkyydeltään yhtä 28x1,5 putkea ja painoltaan 44x1,5 mm putkea.

Jori


Re: sh11

Lähetetty: 20 Syys 2009, 15:04
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:

Sanoin jo tuossa alussa, että piirustus on puutteellinen ja, että siitä puuttuu kaksoisrungon väliin hitsattu poikkiputki takapyörän edestä. Haarukoiden pituus on enintään ~ 360 mm.

Mulla on clwb:ssä "kaksoisrungon" väliin hitsattu kaksi poikkiputkea, toinen 300mm taka-akselista, eikä se silti ole läheskään yhtä jäykkä kuin tehdastekoinen joissa koko kaksiputkirakenteen pituus on vain 500mm.
Mutta ompahan varoitettu :roll:

Jukka


Re: sh11

Lähetetty: 20 Syys 2009, 17:48
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Sanoin jo tuossa alussa, että piirustus on puutteellinen ja, että siitä puuttuu kaksoisrungon väliin hitsattu poikkiputki takapyörän edestä. Haarukoiden pituus on enintään ~ 360 mm.

Mulla on clwb:ssä "kaksoisrungon" väliin hitsattu kaksi poikkiputkea, toinen 300mm taka-akselista, eikä se silti ole läheskään yhtä jäykkä kuin tehdastekoinen joissa koko kaksiputkirakenteen pituus on vain 500mm.
Mutta ompahan varoitettu :roll:

Jukka

Sitähän ei tiedä ennenkuin kokeilee, mutta tuli tässäkin keskustelussa monia huomionarvoisia asioita. :wink:

Kasoisrungon jäykkyyttä voin lisätä hitsaamalla tukikolmiot kasoirungon yläpään liittymään. Kasoisrungon kaarteen etäisyyttä taka-akselista aion lyhentää.

Jori:
"Saman paksuisella seinämällä varustettuja putkia voi jäykkyys-ja lujujuusmielessä verrata keskenään korottamalla halkaisijamitan kolmanteen potenssiin.
Kaksi 22x1,5 putkea rinnan vastaa vääntö- (kierto-) ja taivutusjäykkyydeltään yhtä 28x1,5 putkea ja painoltaan 44x1,5 mm putkea."

Onpa yllättävä tieto! :shock:

Olisi kiva kuulla Jorin tai muidenkin mielipide kokonaisrakenteesta. Aion huomenna tai tiistaina ostaa putkimateriaalin ja olen edelleen epävarma, minkä kokoista putkea käyttäisin kaksoisrungossa. :roll:

Sakari


Re: sh11

Lähetetty: 20 Syys 2009, 17:57
Kirjoittaja Mustasudenkorento
irakas kirjoitti:

Olisi kiva kuulla Jorin tai muidenkin mielipide kokonaisrakenteesta. Aion huomenna tai tiistaina ostaa putkimateriaalin ja olen edelleen epävarma, minkä kokoista putkea käyttäisin kaksoisrungossa. :roll:

Sakari

Se hyvä puoli tuossa raudan käytössä on että se ei ole kovin kallista, eli jos sattuu että kaksois runko vaatii muutoksia myöhemmin on se kohtuu edullista muuttaa.

Ainoa mikä voi aiheuttaa hieman työtä on tuon kokoisen putkentaivuttaminen ilman vippas konsteja.
Toki jos on "oikea" vetävä putkentaivutin lähellä niin se auttaa kummasti.