Etupyörän pinnojen peittäminen?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Etupyörän pinnojen peittäminen?

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Ilmanvastuksen pienentämiseksi näkee silloin tällöin ihmisten pistäneen takapyörän pinnat piiloon, mutta etupyörän vain harvoin.

Etupyörän pinnojen peittäminen kuulemma voisi aiheuttaa ohjaukseen ongelmia. Millaisia ongelmat todella olisivat? Kokemuksia? (Sakari ainakin peittänyt etupyöränkin pinnoja) . Entä jos pinnojen sijasta koteloisi lähes koko etupyörän?
(yksi vastaus olisi tietysti: kokeile, niin tiedät, mutta ehkä säästyy hieman vaivaa ensin kysellessä).

Yksi hullu kyselee näin enempi kuin ... No joo, jos kyselen liikaa, sanokaa sitten, että nyt riittää.

Tarkoitukseni olisi rakennella Suomen maanteille kesäretkikäyttöön sopiva mahdollisimman vähällä energialla kulkeva pyörä itselle (ilmanvastus ja vierintävastus pieniä), ja mikä pyörä olisi käyttökelpoinen myös pääkaupunkiseudun pyöräteillä.

Tässä kuvassa M5:stä on etupyörän pinnat peitetty, mutta ehkä vain hallissa ajoa varten? (tuulta ei ole):

Kuva

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Etupyörän pinnojen peittäminen?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

optimistx kirjoitti:

Etupyörän pinnojen peittäminen kuulemma voisi aiheuttaa ohjaukseen ongelmia. Millaisia ongelmat todella olisivat?

Ongelmana on kai se, että sivusta tuleva tuulenpuuska kaataa tai vie ojaan. Sakari kokeili, ja peitot kai lähtivät aika pian.

Tietysti voisi kokeilla jos peittäisi osittain, esim 20-50% ulkokehältä?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Etupyörän pinnojen peittäminen?

Viesti Kirjoittaja irakas »

Joo, viime vuoden Eco-Trippiä varten peitin molemmat pyörät, mutta jo ensimmäisellä reissulla tuli ongelmia, kun oli puuskittainen kova tuuli, ja varsinkin alamäissä oli ajo heittelehtivää, suorastaan vaarallista. Oli pakko usein hiljentää vauhtia, ettei olisi ajanut tieltä pois. Otinkin etupyörän levytyksen heti pois majapaikkaan saavuttuani. Takapyörässä levytys toimii hyvin ja parantaa vauhtia. :D

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Etupyörän pinnojen peittäminen?

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Tapsallahan oli se peräsin siinä etupyörässä juuri sen takia, että aerodynaamisten voimien vaikutuspiste tulee ohjausakselin takapuolelle, eikä eteen, niin kuin se on silloin jos peittää etupyörän noin vain. Ilmeisesti sen kanssa homma toimi ihan hyvin.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Etupyörän pinnojen peittäminen?

Viesti Kirjoittaja jori »

Teemu Kalvas kirjoitti:

Tapsallahan oli se peräsin siinä etupyörässä juuri sen takia, että aerodynaamisten voimien vaikutuspiste tulee ohjausakselin takapuolelle, eikä eteen, niin kuin se on silloin jos peittää etupyörän noin vain. Ilmeisesti sen kanssa homma toimi ihan hyvin.

Kyllä, Ängesevä tai Ängesperäsin toimi tuossa mielessä hyvin. Pystypyörissä sitä ei ole käytetty, koska sille ei ole tilaa. Nojapyörän istuimen alla tilaa on vaikka millaiselle peräsimelle. Aerodynamiikan kannalta olisi kuitenkin vielä parempi, jos etupyörä katettaisiin kokonaan siten, että kate olisi kiinteä ja jatkuisi istuimen alle Ängeseväksi ja etupyörä pyörisi sen sisällä. Tämä siitä syystä, että sileäkin pyörivä kiekko puhaltaa ilmaa pyöriessään ja sotkee virtaukset.

Muistan jossain nähneeni nojakkimallin, jossa etuhaarukka oli vinossa päin vastoin kuin normaalisti, eli ohjausakseli kulki poljinkeskiöltä sen takana olevan etupyörän kosketusalueen etureunaan. Siinä oli muistaakseni puutarhatuoliksi irroitettava istuin. En löytänyt kuvaa malliksi :( Tällaisessa pyörässä saattaisi olla täysin ongelmatonta kattaa myös etupyörä ilman erityisiä Ängeseviä.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Teuvo
Viestit: 187
Liittynyt: 31 Elo 2008, 20:15

Re: Etupyörän pinnojen peittäminen?

Viesti Kirjoittaja Teuvo »

Jori kirjoitti: "Aerodynamiikan kannalta olisi kuitenkin vielä parempi, jos etupyörä katettaisiin kokonaan"

Niin varmaan on. Minunkin kuningasajatukseni oli tehdä silloin joskus juuri tuollaiset koteloidut etupyörät ja teinkin niiden eteen aikalailla jo työtäkin, kunnes mittailin kinnerni tulevaa leveyttä ja luovuin... Kinnerissä etupyörien levytys luultavasti ei ole niin krittinen tasapainon eikä vastuksienkaan suhteen. Akselin alapuolikin kun jo pyörii alaspäin ja ylöspäin ja jo ihan alhaalla menne tien kanssa samoissa. Akselin yläpuoli kai huitoo kaksinkertaisella nopeudella vastaan. Eikö mihin pyörään tahansa kannattaisi laittaa jonkinlaisen umpinaisen "hamesuojan" akselin yläpuolelle.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Etupyörän pinnojen peittäminen?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Irkissä tuli keskustelua etukiekkojen levytyksestä, joten nostellaan tätä vanhaa tarinaa:

jori kirjoitti:
Teemu Kalvas kirjoitti:

Tapsallahan oli se peräsin siinä etupyörässä juuri sen takia, että aerodynaamisten voimien vaikutuspiste tulee ohjausakselin takapuolelle, eikä eteen, niin kuin se on silloin jos peittää etupyörän noin vain. Ilmeisesti sen kanssa homma toimi ihan hyvin.

Kyllä, Ängesevä tai Ängesperäsin toimi tuossa mielessä hyvin. Pystypyörissä sitä ei ole käytetty, koska sille ei ole tilaa. Nojapyörän istuimen alla tilaa on vaikka millaiselle peräsimelle.

Onkos tuon Ängesperäsimen mitoitus kuinka tarkkaa? Jos tulee liian iso, tuuli heittää edelleen mutta eri suuntaan?

Kuva

jori kirjoitti:

Aerodynamiikan kannalta olisi kuitenkin vielä parempi, jos etupyörä katettaisiin kokonaan siten, että kate olisi kiinteä ja jatkuisi istuimen alle Ängeseväksi ja etupyörä pyörisi sen sisällä. Tämä siitä syystä, että sileäkin pyörivä kiekko puhaltaa ilmaa pyöriessään ja sotkee virtaukset.

Melko mielenkiintoisen mallinen tulisi, kun pitäisi pystyä vielä ohjaanmaankin. Poikkipinta-ala ainakin kasvaisi, joten mahtaisikohan tuosta olla nettohyötyä?

Mikähän muuten olisi vaikutus jos eturenkaan levyttäisi osittain, ulkokehältään? Ulkokehällä pinnojen nopeus on suurin, joten tuleeko suurin osa vastuksesta sieltä, vai mahdanko olla ihan metsässä?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Etupyörän pinnojen peittäminen?

Viesti Kirjoittaja jori »

tavasti kirjoitti:

Mikähän muuten olisi vaikutus jos eturenkaan levyttäisi osittain, ulkokehältään? Ulkokehällä pinnojen nopeus on suurin, joten tuleeko suurin osa vastuksesta sieltä, vai mahdanko olla ihan metsässä?

Ideahan tuossa levyttämisessä on estää pinnoja toimimasta keskipakopumpun siipinä. Pinnapyörä puhaltaa pyöriessään melkoisen pyörredonitsiparin ympärilleen. Tuo osittainen peittäminen toimisi varmaan tuossa mielessä ihan hyvin. Pumppuvaikutus vähenisi, joskaan ei niin paljon, kuin kokonaan levyttämällä. Toisaalta mitä hyötyä siitä sitten olisi, että peitto olisi osittainen. Tällaiset peiterenkaat pitäisi kiinnittää paljon tiukemmin, kuin kokonaiset, sillä ilma pääsee keskireiästä peiterenkaiden väliin ja puhaltaa pyörän takapuolella peiterenkaita ulos päin.

tavasti kirjoitti:

Melko mielenkiintoisen mallinen tulisi, kun pitäisi pystyä vielä ohjaanmaankin. Poikkipinta-ala ainakin kasvaisi, joten mahtaisikohan tuosta olla nettohyötyä?

Kyllä siinä etupyörän kokonaan koteloimisessa on ideaa. Ainakin lentokoneissa ulos jäävien laskutelineiden pyörät koteloidaan, vaikka se suurentaakin otsapinta-alaa.

Jori

Viimeksi muokannut jori, 03 Syys 2010, 17:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Etupyörän pinnojen peittäminen?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jori kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

Mikähän muuten olisi vaikutus jos eturenkaan levyttäisi osittain, ulkokehältään? Ulkokehällä pinnojen nopeus on suurin, joten tuleeko suurin osa vastuksesta sieltä, vai mahdanko olla ihan metsässä?

Ideahan tuossa levyttämisessä on estää pinnoja toimimasta keskipakopumpun siipinä. Pinnapyörä puhaltaa pyöriessään melkoisen pyörredonitsiparin ympärilleen.

Renkaan yläpuolella pinnat menevät ajoviimaa vastaan tuplalla nopeudella muun pyörän nopeuteen nähden. Mikäs tämän vaikutus on? Jos tuolla on jotenkin semi-merkittävä vaikutus, niin jotain apua olisi myös renkaan yläpuolen koteloimisesta umpinaiseen lokariin?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Etupyörän pinnojen peittäminen?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Trikessä vanteiden levytyksestä tuskin olisi juurikaan haittaa? Mutta ei niiden hyöty työmatkanopeuksissakaan ole kummoinen, mikäli tulkitsin tätä laskuria oikein: http://www.wolfgang-menn.de/motion.htm
25km/h nopeudessa levykiekoilla pyörä kulkisi hieman yli 1km/h nopeammin kuin tavallisella 36pinnaisella vanteella. Trikessä vaikutus voisi olla siis 1,5km/h kun pyöriä on kolme?
Tässä Sheldon Brownin taulukossa luvataan levykiekkojen nopeuttavan 40km matkalla 99sekunttia, mikäli matka taitetaan vakiokiekoilla 1h 5min. http://www.sheldonbrown.com/rinard/aero ... namics.htm

edit: ok, kylähän vaikutus nojakissa varmaan suurempi kun ilmanvastus on muuten pienempi, mutta tuskin suuruusluokka kovin paljon heittää?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Etupyörän pinnojen peittäminen?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

No ei tuo vanteiden levyttämisen vaikutus prosenteiksi muutettuna ihan mitätönkään ole, n.5%.
Aiemmin todennut että pystypyörän vaihtaminen nojakiksi nostaa keskinopeutta n.10%.
Sama 10% nopeuden nosu tapahtuu kun vaihtaa halvat matalapaineiset markettikumit korkeapaineisiin "racing" renkaisiin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Etupyörän pinnojen peittäminen?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:

No ei tuo vanteiden levyttämisen vaikutus prosenteiksi muutettuna ihan mitätönkään ole, n.5%.
Aiemmin todennut että pystypyörän vaihtaminen nojakiksi nostaa keskinopeutta n.10%.

Eron suuruus riippuu siitä kuinka kovaa ajetaan. 20 km/h nopeusessa ei taida nojakista tai levytyksestä olla mitään iloa, mutta nopeuden noustessa alkaa ilmanvastuksella olla suurempi merkitys.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Etupyörän pinnojen peittäminen?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tavasti kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

No ei tuo vanteiden levyttämisen vaikutus prosenteiksi muutettuna ihan mitätönkään ole, n.5%.
Aiemmin todennut että pystypyörän vaihtaminen nojakiksi nostaa keskinopeutta n.10%.

Eron suuruus riippuu siitä kuinka kovaa ajetaan. 20 km/h nopeusessa ei taida nojakista tai levytyksestä olla mitään iloa, mutta nopeuden noustessa alkaa ilmanvastuksella olla suurempi merkitys.

No sitten en osaa käyttää tätä http://www.wolfgang-menn.de/motion.htm laskuria oikein, tai siinä on jotakin vikaa Se kun näyttää liki samaa prosenttuaalista eroa, olipa nopeus 20 tai 60km/h :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Etupyörän pinnojen peittäminen?

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

jviirret kirjoitti:

No sitten en osaa käyttää tätä http://www.wolfgang-menn.de/motion.htm laskuria oikein, tai siinä on jotakin vikaa Se kun näyttää liki samaa prosenttuaalista eroa, olipa nopeus 20 tai 60km/h

Kyllä se taitaa toimia ihan oikein, 12% ero 20 ja 16% ero 60 vauhdissa. Erohan on toki olemassa kaikissa vauhdeissa, se vain lähenee nollaa kun vauhtikin.

propel
Viestit: 137
Liittynyt: 03 Touko 2010, 20:37
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: Etupyörän pinnojen peittäminen?

Viesti Kirjoittaja propel »

Voisiko vaihtoehtona olla kolmi- tai nelipuolakiekko? On vissiin hippasen kalliimpi jos hyvän haluaa :)
Kun vaihdoin Hipsuun ne mustat kolmipuolaiset, mitä lie patarautaa olleet niin olin melko varma että ajo muuttuu hieman raskaammaksi. Mutta liikkuikin hieman livakammin, vai oliko sama efekti kuin että jos puristaa ohjaustankoa kuten jos jarruttaisi niin vauhti tuntuu kasvavan?

Vastaa Viestiin